Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ XL2720Z Zwart Review

Cassius 28 oktober 2015, laatste update op 28 oktober 2015, 635 views

BenQ XL2720Z Zwart

De XL2720Z is bij uitstek geschikt is voor de doelgroep; snelle gamers met veel FPS. Gebruikers die motion-blur vrije beelden zonder input lag en met een 144Hz refreshrate willen. Een standaard 1080p 120Hz kost de helft ... en toch is deze monitor voor die doelgroep zijn geld waard!

Pluspunten

• Firmware versie V4 en V5 hebben een betere mtion-blur reduction dan Lightboost zonder nVidia kaart requirement
  • Geen input lag en maar 9ms van klik tot beeld
  • Configuratie opties op te slaan in S-remote of 3 menu presets
  • Subjectief; tof design

Minpunten

• Prijs is stevig
  • Geen DisplayPort kabel meegeleverd
  • Menu touchtoetsen soms niet direct responsive

De monitor is me erg goed bevallen, zeker omdat ik graag snelle "first person shooter" games speel waarbij ik motion-blur zo veel mogelijk wil beperken. Nu zou ik dat kunnen doen door een nVidia kaart + LightBoost geschikte monitor aan te schaffen ... maar waarom als deze BenQ de functionaliteit in de hardware heeft ingebouwd :) ?

Sommige mensen zullen zeggen; waarom betaal je niet een paar tientjes meer (als het toch een duur ding is) en haal je de FreeSync 1440p XL2730Z broer? Om twee redenen (die bij elkaar horen):

1. Als je genoeg (en voldoende constante) fps haalt in je games naar keuze is FreeSync niet nodig
2. De extra resolutie zorgt er juist voor dat je wel een heel stevige GPU moet hebben wil je constant (of veruit het grootste deel van de tijd) tenminste 120/144 fps halen waarom FreeSync een soort zichzelf verkopende feature op de 2730 wordt waarbij je als "snelle gamer" de extra tijd tussen de frames voor lief moet nemen

Ik schrijf de review omdat de monitor met wat kalibratie/custom settings nog beter presteert dan hij standaard doet. Standaard staat de monitor in een FPS preset (althans zo werd mijn V4 afgeleverd) wat qua kleuren en ghosting eigenlijk niet optimaal is - ook staat de overdrive dan niet agressief genoeg ingesteld. Beter is het om op standaard te beginnen en dan een kleine riedel te doorlopen:
  • Instant mode: aan
  • Custom RGB: 100, 98, 96
  • Helderheid: 100 als je van motion blur reduction gebruik wilt maken (anders 50)
  • Gamma: 3 of 4 naar gelang
  • Contrast: 20 of lager voor de minimale (inverse) ghosting
  • Motion Blur Reduction: aan
  • AMA mode: high (instellen nadat MBR modus is aangezet)
  • Verversing: 120Hz (minder crosstalk dan 144Hz, maar persoonlijke keuze)
Door de combinatie van een laag contrast, MBR en een op het laatst aangezet overdrive (AMA) is bijna alle ghosting/blur tijdens bewegingen verdwenen. Heb je dan ook nog een game waarbij je strak 120FPS kunt halen is het echt heerlijk vloeiend :) ! Je zult direct heel duidelijk verschil merken als je van een 60Hz monitor afkomt en ook als je van een 120Hz monitor afkomt zonder enige vorm van MBR/(U)L(M)B

Voor 1080p een goede test:

Zo ziet een gemiddelde 60Hz monitor eruit met deze test (laag belichte snelle foto):

Zo ziet een gemiddelde 120Hz monitor eruit met deze test (laag belichte snelle foto):

Zo ziet de BenQ XL2720Z eruit gebruik makende van de AMA High modus (die ingeschakeld is nadat motion blur is ingeschakeld) gecombineerd met een contrast van 20 of lager (laag belichte snelle foto):

Wat er bij de onderste afbeelding gebeurd is dat de backlight niet aan blijft, maar gaat "stroben" - hij knippert eigenlijk bijzonder snel uit en weer aan als een volgende scherm refresh zich voordoet. Hierdoor verlies je een stuk helderheid , maar verdwijnt er ontzettend veel motion blur uit snelle beelden.

De combinatie van features en de daadwerkelijke resultaten die ze opleveren zijn gewoon heel goed. Het is geen marketing, je zult daadwerkelijk het verschil zien in snelle spellen en dat is op zijn beurt weer leuker. Have fun!

Heb jij ook een BenQ XL2720Z Zwart?

Ziet een contrast van 20 of lager er nog wel een beetje te pruimen uit?
Te pruimen absoluut, het is niet zwart-wit geworden ;) - maar de kleuren zijn wel wat fletser. Je zult er last van hebben als je onder een rij felle TL zit omdat in combinatie met de BenQ Blur Reduction je al 50% helderheid verliest en het omgevingslicht dan kan overheersen.

Ik zelf zit in een 3x3meter ruimte met 3 50W spaarspots en daar heb ik er geen last van, het is dan niet te donker en de kleuren zijn voor mij binnen een dag gewend.

Uiteraard is deze optie niet aan te raden voor niet-gamers, die zetten MBR uit en gaan op zoek naar de beste kalibratie waarden. Volgens mij liggen die rond de waarde "43" (beste witbalans) van contrast met een helderheid naar eigen gelang.
Waar heb je hem kunnen bestellen met v4 erop?
Via Afuture, was direct met V4 geleverd.