Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

sliptara 28 oktober 2015, laatste update op 28 oktober 2015, 155 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B

Erg mooie laptop om te zien, maar minder fijn om te gebruiken.

Pluspunten

• erg dun, licht en klein (prima mee te nemen in bijv. je tas)
  • scherp beeld en helder (let op accuduur)
  • voelt erg solide aan; erg goede bouwkwaliteit (mag ook wel voor de prijs)
  • toetsenbord gaat ongelofelijk lang mee op een volle accu
  • snel genoeg voor office 2013 en het aflezen van grote boeken als .pdf (wel hakkelig)

Minpunten

• korte accuduur (is nog relatief goed)
  • prijs
  • toetsenbord zet zichzelf uit
  • overbodige camera op de achterkant
  • toetsenbord moet apart worden opgeladen
  • vaak traag (waarschijnlijk door te weinig geheugen en de processorkracht)
  • slecht responsief besturingssysteem met het touchscreen
  • losse knopjes

Hierbij de beloofde uitgebreide review van de Asus Transformer Book T100 chi.
De review geeft een beeld van de onderdelen en hoe ze de laptop als geheel goed of slecht be"ivloeden.

Beeldscherm
Zeer mooi beeldscherm. 1080p op 10,1" levert een hoge pixel dichtheid op wat prettig is om naar te kijken. Ook de helderheid is uitstekend, behalve voor de accu. Na ongeveer 20.000x opladen sinds ik de laptop in handen heb kan ik zeggen dat de accuduur niet uitstekend is op volle helderheid, maar daar straks meer over. Ook over IPS valt niks weinig slechts te zeggen bij deze tablet. De enige momenten dat IPS een nadeel is is bij gamen, maar triple A games kom je toch niet aan toe met deze laptop zijn intel atom en 2gb geheugen.

Het grootste minpunt van het beeldscherm is dat windows 8 en een touchscreen op 10" niet goed samengaan omdat vaak knoppen gewoonweg te klein zijn om goed te touchen binnen windows, waardoor het meer een spelletje wordt van: misschien als ik 200x daar touch ziet windows dat ik een scherm wil maximaliseren i.p.v. afsluiten.

Toetsenbord
Erg goed. Valt verder weinig over op te merken. Misschien aan de kleine kant, maar daar heb ik tot nu toe nog niks van gemerkt. Vooral de travel van de toetsen is erg goed gedaan, vooral vergeleken met het Acer equivalent: pricewatch: Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3745F, Full HD) 32GB
Ook de accuduur van het toetsenbord is uitstekend. Bij de aanschaf was ik bang dat ik de laptop en het toetsenbord tegelijk op zou moeten laden en dus dubbel zo veel kabel gezeik zou hebben, maar de accuduur van het toetsenbord is niets minder dan perfect. Bij het eerste gebruik zat het toetsenbord op 64% en ik 1 week gebruik was dit gedaald tot 25%.

Toch nog een groot minpunt van het toetsenbord is dat het zichzelf uitzet als het een tijdje niet gebruikt wordt, war irritant kan zijn als je aan het lezen bent en je wilt iets copieren uit een tekst, bijvoorbeeld. En als je dan op een toets (of de muis) drukt zodat de toetsenbord uit slaapstand komt, heeft hij een miljoen jaar (meestal 5 sec., maar voelt wel als lang) nodig om weer gezien te worden door de pc.

inwendige hardware
Over de inwendige hardware valt niet veel goeds te zeggen. 2gb ram is vaak te weinig, vooral als je besluit 5 windows van chrome open te zetten en 2 boeken in .pdf formaat merk je dat er veel moeite voor nodig is om te laten zien wat er ook al weer op pagina 1013 van boek 1 stond. De processor helpt hier ook niet bepaald bij, maar is wel het snelste van alle tablet/notebook convertibles op de huidige markt onder 400,-

Ook de accu is niet geweldig. Op spaarstand zonder de oplader aangesloten met intensief gebruik gaat de laptop gemiddeld 3 tot 7 uur mee op een volle accu. Dit is relatief gezien veel, maar nog steeds niet iets om over naar huis te schrijven.

Knoppen, aansluit mogelijkheden en overige hardware
De knoppen zijn handig gemaakt, steken wel te ver uit en voelen niet stevig en solide aan in de behuizing. Het tegenovergestelde dus van de eerder genoemde Acer Aspire switch 10. De aansluitingen zijn ook bagger. geen volwaardige usb poort is punt 1, dan is er wel een aansluiting voor micro usb, maar die kan niet gebruikt worden als de laptop wordt opgeladen -,-". Dan zit er nog een alternatieve micro usb-b poort in die niemand ooit gebruikt, behalve voor het aansluiten van een grote harde schijf aan een PC via een normale usb poort. Dus om usb te gebruiken terwijl de laptop wordt opgeladen zal er een adapter gekocht moeten worden van micro usb-b naar gebruikelijke usb female. Onhandig dat Asus dit niet meegegeven heeft. Ook is er een SD kaart slot waar ik geen nuttige toepassing voor kan bedenken, behalve films op je mobiel te zetten... maar je hebt een hybrid laptop... dus daar kan je ook op kijken... oftewel geen nut.

Overig
Als laatste punt wil ik nog toevoegen dat ik 400,- voor deze hybrid veel te veel geld vind. 300-350 was mijn maximum geweest als ik deze informatie voorhanden had voor de aanschaf van de laptop. Verder denk ik dat de upgrade naar windows 10 slecht zal zijn voor een hybrid zoals deze omdat microsoft heeft gekozen om weer terug te gaan naar de oude environment van windows 7, wat betekent dat er nog kleinere knopjes zullen zijn om in te drukken waardoor de muis gebruikt moet worden en waardoor dus het hele concept van een hybrid een beetje overbodig wordt.

Ook staat de tablet erg losjes op de standaard van de toetsenbord, verder is de bouwkwaliteit super, het valt er ook niet af. Ik denk dat iemand van Asus gewoon niet nadacht toen hij/zij dit gedeelte ontwierp.

Als laatste wil ik nog informeren dat het soms onmogelijk is om de laptop aan te krijgen uit slaapstand omdat het toetsenbord zichzelf uitzet en de touchscreenm gewoonweg niet reageert. Dit heb ik al meerdere malen meegemaakt tot ergenis aan toe.

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?