noontec Zoro II Wireless (Rood, Zwart) Review

Foritain 28 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.588 views

noontec Zoro II Wireless (Rood, Zwart)

Noontec wist mij te overtuigen met de geluidskwaliteit, het comfort, en vooral ook de extreme batterijduur (44 uur gemeten op gemiddeld volume!). De Zoro II Wireless ziet er keurig uit en is extreem licht, maar in de hand voelt de constructie wel heel erg plastic-kwetsbaar.

Pluspunten

• Goed gebalanceerd geluid
  • Ultralicht en zeer comfortabel bij langdurig gebruik
  • Accuduur werkelijk extreem (44uur!)
  • Ziet er best chic uit
  • Standaard micro-USB en 3.5mm kabels maakt ze eenvoudig te vervangen
  • Minimaal kwaliteitsverlies draadloze verbinding
  • Bluetooth 4.0, NFC, en bedrade functionaliteit

Minpunten

• Voelt erg (veel te) goedkoop aan in de hand. Dat ze voor een licht model willen gaan is prima, maar bij een goede blik zie je meerdere punten in het design die beter kunnen/moeten.
  • Glanzende elementen erg gevoelig voor vingers
  • Prijzig. Moet in dit segment tegen bekende A-merken opboksen

Review: Noontec Zoro II Wireless

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Noontec

Geheel bij toeval liepen wij tegen Noontec aan, een bedrijf wat in Australië is opgericht, maar ook in Europa zaken doet. Een klein kijkje op hun website leerde ons dat zij vooral hoofdtelefoons maken (naast enkele media spelers, powerbanks, en een universele oplader, maar vooral headsets), en dat hun fabriek zoals veel andere tech bedrijven in de Chinese Shenzhen regio staat. Vandaag gaan wij kijken naar hun nieuwste product: de Zoro II Wireless “Fashion Hi-Fi On Ear Headphone”. Een draadloze hoofdtelefoon die naast Bluetooth (4.0, wel zo up-to-date) ook gebruik kan maken van NFC.

Hoewel de beschikbaarheid van Noontec producten bij Nederlandse webshops wat beperkt is verkoopt Noontec hun producten ook zelf via Amazon.de, waar je ze kosteloos naar Nederland kan laten verzenden. De Zoro II Wireless gaat voor 149,99 over de toonbank en is naast de rood/zwarte variant in deze review ook in geheel zwarte uitvoering beschikbaar. De productpagina toont tevens beelden van een blauwe uitvoering, echter kan ik die in Europa niet terugvinden.

Alvorens we naar de (droge) specificaties gaan kijken eerst even een kijkje nemen naar de features van Noontec. De ervaren China shopper zal niet onbekend zijn met het principe, maar ook een minder ervaren Westerse neus zal toch ‘een vleugje Chinees’ waarnemen. Noontec pusht namelijk een flink aantal features, en de volledige productbenaming op Amazon is “Noontec ZORO II Wireless Kopfhörer Über-Ohr-Kopfhörer Hi-Fi Over Ear Bluetooth Kopfhörer HD-SCCB-Technologie der Zweiten Generation Exklusive Votrik HD400 Treiber Apt-X Verlustfreie Übertragungstechnologie“. Oftewel iets met nieuwe technieken en loss-free en daar houdt mijn Duits wel weer op.
Maar goed, ze willen dus zeggen dat deze hoofdtelefoon vol met nieuwe technieken zit om draadloos geluid uitstekend te maken, en mocht je het nog niet zijn opgevallen betreft dit een ‘on ear’ hoofdtelefoon. Communicatie kan via het nieuwe, zuinige Bluetooth 4.0, maar ook via NFC, wel lekker hip. Hij kan 8 devices onthouden, en met twee gelijktijdig verbinding maken, wat ook een leuke feature is. Ook niet onbelangrijk: Hoewel het een draadloze hoofdtelefoon is, oftewel een model met accu, kan hij in bedrade stand gebruikt worden wanneer je door je batterij heen bent, al zou dat met de geclaimde 35 uur batterijduur geen issue mogen zijn. Ook dat gaan wij testen!
Andere fancy termen kunnen we ook eenvoudig samenvatten: Ze zijn trots op hun speakers, en het betreft een gesloten schelp. De ervaring zal het ons uiteindelijk gaan leren.
Nu dan even de specificaties van de Noontec website:

Daarbij valt dan nog op dat er een ingebouwde microfoon in zit, de batterij 650 mAh is, en de Zoro II Wireless opvallend licht is met slechts 190 gram.

Bij een nieuw merk is het unboxen altijd een klein beetje ‘extra’ speciaal, dus pakken we wat meer foto’s dan gebruikelijk van de verpakking. In dit geval was het ook extra leuk omdat ik eigenlijk geen flauw idee had wat ik van het product zelf mocht verwachten. Het eerste gevoel bij de verpakking is dat deze vooral opvallend klein en licht is. De reden daarvoor is dat de headset niet alleen zelf licht is, maar tevens opklapbaar is. Hoewel de verpakking ‘prima’ genoemd mag worden moeten we het prijssegment niet vergeten, en voor een bedrag van 150 euro is de kans aanwezig dat je de unboxing ervaring wat luxer zou verwachten.

Voordat we naar de hoofdtelefoon zelf kijken even de accessoires. We krijgen een draagzakje, velours, dus prettig om te zien al vangt het wel wat stof, een rode 3.5mm flatcable, en een standaard micro-USB kabel om hem mee op te laden. Kudos voor de keuze van een ‘standaard’ kabel zodat je prima je universele lader of de kabel van je (niet-Apple) telefoon kan gebruiken.

En dan de Noontec Zoro II Wireless zelf. De eerste indruk was er toch vooral één van teleurstelling, niet zozeer dat er echt duidelijk wat mis ging, maar vooral dat met het prijskaartje in het achterhoofd mijn verwachtingen aanzienlijk hoger waren. Waar wij in West Europa in de regel een voorkeur hebben voor degelijk minimalisme lijkt hier gekozen voor een meer Chinese ‘mooi op papier’ insteek. Hoewel de features wel kloppen, zoals het staal in het frame, blijft de dikte van de materialen ‘ietwat bescheiden’. In de hand houdt het gevoelsmatig in ieder geval niet echt over aan voelbare kwaliteit, de kreet ‘excellent industrial design’ van de productpagina voelt in elk geval wat hoog gegrepen Het frame zelf geeft aardig mee, het inklapmechanisme voelt niet meer dan eenvoudig plastic geklik, en ook de plastic oorschelpen zitten knullig plastic-op-plastic vastgeklikt, wat allemaal hooguit ‘so-so’ overkomt en ook wat goedkoop klinkt als je er aan beweegt. Het vereist ook niet veel moeite om de hele schelp van het frame te trekken, al klikt het even zo eenvoudig weer terug.

De keuze voor een piano zwarte finish zien we vaker, en het maakt geen verkeerde eerste indruk. Wel moet ik zeggen dat zoals bij vergelijkbare uitvoeringen dit glanzende materiaal erg gevoelig is voor vingers. Het matte rode materiaal aan de binnenzijde vormt visueel een leuk contrast, en is in tegenstelling tot de buitenkant juist totaal niet vinger gevoelig.

De oorschelpen zelf zijn ook piano zwart uitgevoerd. Eerste indruk leuk, ziet wel weer snel vingers, maar je maakt het wel lekker snel weer schoon. Aan de buitenkant zit een geborsteld aluminium detail, al is het lastig vast te stellen of het echt is of kunststof gezien de dikte en de fijne borstelgraad. Het ziet er n elk geval leuk uit. Eenzelfde detail zien we bij het inklapmechanisme. De Noontec headset hangt hier aan een SilverStone EBA01 Headphone stand, mocht je eerdere headset reviews hebben gezien dan zie je dat deze Noontec erg klein is vergeleken met alle voorgaande 'gaming' headsets.

De schelpen die op je oren vallen zijn goed zacht, en ik moest de productpagina even naslaan om te zien of het echt leder is of niet. Gezien er geen melding van wordt gemaakt ga ik er gemakshalve van uit dat het niet zo is, maar het feit dat het materiaal mij aan het twijfelen zette (met een echt lederen hoofdtelefoon naast mij) is een positieve opmerking voor deze Noontec.

Onderop de schelpen zien we de micro USB aansluiting om het geheel op te laden, en de 3.5mm plug voor bedraad gebruik. Bij het eerste uitpluggen van de 3.5mm plug kwam het plastic omhulsel echter al los, oftewel Noontec mag dat echt wat steviger in elkaar lijmen. Op één oorschelp zien we een knopje om de telefoon op te nemen en enkele LEDjes als batterijindicatie, op de ander zien we volume knoppen en tevens de functies om door je muziek te skippen.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet teleurgesteld was bij het eerste uitpakken, bij deze bedragen verwacht je dat alle elementen in orde zijn, om te beginnen de kwaliteit van de constructie.

Na de unboxing ervaring werd het dus een pittige klim voor de Noontec Zoro II Wireless. Eerste indrukken teniet doen is tenslotte niet eenvoudig. De tweede indruk, de ervaring van het opzetten van de headset, was echter aanzienlijk positiever. Dit ding valt namelijk verwacht lekker op de oortjes. Deels vanwege het lichte totaalgewicht, maar zeker ook geholpen door de kantelende oorschelpen en het materiaal wat daadwerkelijk op je oren zit. 190 gram is niet veel, ter vergelijking mijn ‘vedergewicht’, de Sony MDR-1R, weegt nog 50 gram meer. Daarnaast is de druk op de oren minimaal, en sluit de Zoro II Wireless ook gelijkmatig af; weinig is zo onprettig als een headset die aan één kant meer drukt dan aan een ander, en zeker bij een on ear headset is het van belang dat de oortjes niet te veel worden belast. Zelfs na uren gebruik is dit één van de minst merkbare headsets die ik heb ervaren, wat natuurlijk enkel positief is. Dikke pluspunten voor de pasvorm en het comfort dus.

Mijn enige opmerking is dat hij in de grootste stand niet overdreven groot is, je kan per kant ca 1,5cm uitschuiven waar een centimeter of 3 toch wel gebruikelijk is. Voor echt grote hoofden is het simpelweg wat krap. Met mijn 1m96 en niet geringe knar past het net zonder dat de headset hoeft te rekken, maar mocht je dus een flinke rugbyer zijn van een metertje of twee met in verhouding staande grote hoofdomvang zijn zal je even verder willen kijken. Typisch Nederlands probleem zullen we maar zeggen?

Vervolgens is het tijd om te gaan luisteren. Drie seconden lang de knop ingedrukt houden en je hoort ‘Power On’, en nog geen 10 seconden later is de Zoro II Wireless gekoppeld aan mijn telefoon en kunnen we beginnen. Ook de derde indruk, de geluidskwaliteit, viel heel positief uit. Het geluid is vooral erg in balans en zowel helder als vol: geen overdreven gebrom van wat een bass zou moeten zijn en als primaire doel heeft je hoofd te doen trillen (zoek je dat? Kijk dan verder), maar wel rijke en vrij volle lage tonen. Aan het andere uiteinde van het spectrum ook zeker geen klagen met aanwezige (maar niet schelle) hoge tonen, en een gebalanceerd middensegment ertussen. Kortom: een gebalanceerd plaatje van hoog tot laag. Verder is er geen sprake van ‘idle ruis’, of ruis tijdens het afspelen via bluetooth.

De geluidservaring wordt geholpen dat deze headset uit zichzelf gesloten is, en tevens goed afsluit waardoor je omgevingsgeluiden praktisch niet meer hoort. Er is geen active noice cancellation, maar de dame moest aardig roepen voordat ik door had dat zij mij aansprak tijdens het testen. Hetzelfde gaat op voor het lekken van het geluid, zaken die normaliter hand in hand gaan, want op een gangbaar volume stoor je je omgeving simpelweg niet. Het maximale volume is niet overdreven, maar in mijn subjectieve mening meer dan ruim voldoende en op de grens van wat je je oren aan wilt doen. Vervorming op dit volume is, vermoedelijk ook omdat er geen standje ‘overkill’ is, minimaal. Allemaal keurig.

De headset komt wat betreft details iets beter tot zijn recht wanneer je deze bekabeld aansluit op een goede DAC (in min geval de SilverStone EB01) dan wanneer hij via bluetooth op een OnePlus One aangesloten is, maar je kan stellen dat je dat vooral op zal merken in een directe vergelijking. Ook met een bluetooth verbinding via een ‘gewone’ telefoon kan je spreken van gedetailleerd geluid. Hoe gedetailleerd het geluid is hangt natuurlijk af van de vergelijking. Vergelijken we met praktisch elke gaming headset welke ik heb gereviewd dan heeft de Noontec duidelijk het voordeel, enkel de Kingston HyperX Cloud is eigenlijk concurrent wat pure muziekprestaties betreft; de Kingston heeft duidelijk meer ‘oomph’, de Noontec is wat gebalanceerder. Ook de Sony MDR-1R is wat geluidskwaliteit een erg stevige concurrent, maar zowel de Sony als de Kingston zijn niet draadloos, en daarbij is de Sony duurder; beetje appels met peren dus. Een goede test vind ik de headset aan meerdere leken (lees: geen ervaring met tal van headsets) te geven en hun ervaring te vragen, zonder uitzondering werd er positief gereageerd op het geluid wat deze Noontec produceert. Een die hard audiofiel ga ik niet eens proberen aan te spreken, maar voor een gemiddelde gebruiker volstaat de beschrijving ‘goed en gebalanceerd’.

Na een kleine teleurstelling dus vooral veel positieve gevoelens bij de gebruikservaring. Een ander cruciaal onderdeel daar van is de batterijduur, dus tijd om de headset vol te laden en te kijken hoe lang hij het volhoud. Voor het volume heb ik gekozen voor een duidelijk aanwezig, maar niet overdreven hoge instelling voor een praktisch relevante meting. In Android zit een ‘leuke’ feature om je te waarschuwen wanneer je het volume boven een ‘gezond’ niveau zet, ik krijg die melding op de OnePlus One rond stap 9 of 10 van de 15 volume stappen, wat een mooi uitgangspunt is.

Na twee dagen gebruik (na ca 25 uur, ’s nachts staat hij uiteraard uit zodat ik het punt van opgeven niet mis), en het feit dat de headset nog geen tekenen van vermoeidheid toonde, besloot ik maar even te spieken op de website hoe veel uren Noontec claimt dat de batterij zou duren, ik dacht namelijk dat 20 uur wel zat zou zijn. 35 uur claimden de specificaties! Ik mocht dus nog even door. Pffff.

De volgende dag passeerde ik de geclaimde 35 uur met het idee dat het nu toch wel bijna op zou moeten zijn, maar helaas voor mij hij pruttelde verder. Vermoedelijk tot groot plezier van de consument, echter tot enige emotionele pijn bij een reviewer, ging deze headset de specificaties ruim voorbij, want pas na maar liefst 44 uur spelen (met meerdere uren standby tijd tussendoor) begaf deze Noontec het een keer. Ongelofelijk, en een ongelofelijk sterk pluspunt van deze headset. Zelfs als je hem wat harder zou zetten is er bijna geen situatie te bedenken waarin je hem niet ruim voor die tijd een keer zou kunnen laden, zeker omdat je deze ook prima via een powerbankje een zetje kan geven.

Wel functioneel, maar iets minder overtuigend is de ingebouwde microfoon. Wanneer ik met deze headset gesprekken voer krijg ik te horen dat ik weliswaar te verstaan ben, maar dat ik iets verder klink dan gebruikelijk, oftewel ik moet wel hardop spreken. Het werkt, het is voldoende, maar verwacht geen vuurwerk.

Nog enkele foto's van de Noontec Zoro II Wireless op 'het hoofd'

Als je de hele review gelezen hebt dan weet je inmiddels dat de Noontec Zoro II Wireless ervaring een klein beetje een rollercoaster was. Mijn eerste indrukken vielen eigenlijk erg tegen, maar vervolgens zagen we ook weer heel positieve elementen. Nu komt het geregeld voor dat de eerste indrukken van een product uitstekend zijn, en dat ze het later alsnog laten afweten, maar de andere kant op gebeurt in mijn ervaring een stuk minder frequent. Die tegenvallende eerste indruk ontstond nadat het product uit de verpakking er weliswaar leuk uit, maar toch vooral hooguit ‘so-so’ aanvoelde. Niet direct reden tot keihard commentaar, maar gezien het niet geringe prijskaartje van 150 euro stak die indruk gewoon te veel.

Het is dat je als reviewer een product graag echt een kans wil geven dat je soms even door zet waar je in de winkel wellicht zo door zou lopen, als ik deze in de winkel had vastgehouden was ik vermoedelijk ook zonder verder nadenken doorgelopen. Als je deze headset wel de kans geeft van zich te laten horen dan merk je niet alleen dat de geluidsweergave gewoon erg goed is, maar dat hij ook heel erg comfortabel zit. Het extreem lage gewicht maakt het een model waarvan je nauwelijks merkt dat je iets op je hoofd hebt, en de oorschelpen zijn flexibel genoeg dat ze gelijkmatig en met minimale druk toch keurig afsluiten om zowel jouzelf van de omgeving, als de omgeving van jou te beschermen. Het geluid wat er uit komt is goed helder en goed gebalanceerd, voorzien van ruim detail om het tot een ‘goede’ muziekheadset te maken, en na de eerste indrukken ruim boven verwachtingen positief. Dat je naast bluetooth ook van NFC gebruik kan maken, of de headset geheel bedraad kan gebruiken (zelfs als de batterij leeg is), is een leuke bonus, maar vooral cruciaal is dat de kwaliteit van het afspelen over bluetooth (de meest gangbare methode) bijvoorbeeld nauwelijks onder doet voor de bedrade verbinding; geen ruis, geen merkbaar verlies bij enkele meters afstand, etcetera.

Het meest overtuigende was nog wel de batterijduur, want op een prettig volume hield deze headset het maar liefst 44 (!) uur vol alvorens hij de geest gaf. Het zette mij aan echt even aan het denken over dit model, en bracht mijn mening naar een stuk positiever niveau, want hoewel de constructiekwaliteit hooguit so-so voelt is er wel duidelijk gekozen voor een ultralicht model, en dat is lastig te koppelen met een ultrastevige feel. 190 gram, inklapbaar, comfortabel en een praktisch eindeloze batterijduur maakt voor een interessante combinatie voor onderweg / op reis.

Toch blijft de prijs een beetje in het achterhoofd hangen, zelfs als je bedrade hoofdtelefoons achterwege laat wetende dat je praktisch altijd een stevige meerprijs betaalt voor een draadloos model. Hoewel de modellen van bijvoorbeeld Sennheiser of Bose nog een stukje hoger zitten (al kan je je afvragen hoe groot de stap van 150 naar 200 euro daadwerkelijk is) heb je voor grofweg hetzelfde bedrag ook modellen van bijvoorbeeld Sony met een vergelijkbare featureset, en om hun modellen dan te verkopen moet Noontec wel 100% overtuigen en kunnen ze het zich niet veroorloven om wat steken te laten vallen in de constructie. Voor 150 euro mag je m.i. sowieso verwachten dat kleine onhandigheidjes als het plastic-op-plastic kliksysteem van de earcups bijvoorbeeld gewoon helemaal niet aanwezig zijn. Wel weer positief zijn zaken als de standaard micro-USB kabel en losse 3.5mm kabel waar veel concurrenten graag hun eigen model (prijzig te vervangen) accessoires gebruikt.

Noontec is echt een heel eind op weg in de goede richting met hun drivers, hun batterijduur en hun draagcomfort. Als ultralichte, ultramobiele hoofdtelefoon met ijzersterke accuduur is het ook zeker een model om even naar te kijken, maar ondanks alle sterke kanten voelt de prijs van 150 simpelweg te hoog gegrepen. Een paar euro extra investering in de bouwkwaliteit en afwerking (een paar gram extra gewicht is ook zeker marge voor) had deze Zoro II Wireless ect een blinde aanrader gemaakt, en het is altijd extra jammer als een product zo dichtbij dat label is maar het dan net niet haalt. Met de huidige uitvoering zal je dus even moeten nadenken of jij je hoofdtelefoons niet te veel fysiek misbruikt, en dat je kan leven met een product wat in de hand niet direct zo duur voelt als het prijskaartje of de uitstraling op een afstandje doet vermoeden. Over de geluidskwaliteit en alle andere genoemde pluspunten hoor je mij echter echt niet klagen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een noontec Zoro II Wireless (Rood, Zwart)?

Leuke review weer! Lees die van jou altijd met veel plezier :) Zeker omdat er een vrij breed spectrum aan spullen voorbij komt.

Ook realiseert BdK9001 dat hij zijn headset weer moet opladen
Dank je :D En breed spectrum omdat ik het ook voor mijzelf wel interessant moet houden hè, beetje verschillende dingen doen enzo.

Welke headset is dat overigens ;)
Een sony DR-BTN200, qua functionaliteit lijkt ie erg op deze noontec. Hij kan niet inklappen - de oorstukken kun je wel draaien zodat het geheel wat platter wordt - maar buiten dat denk ik dat ie een gelijksoortige beoordeling oplevert. Leuk detail, ik gebruikte m eerst ook met n Oneplus One, inmiddels is ie voor mn game-pc.
Klinkt dat ding een beetje, en heb je evt andere referentieheadsets? Ben zelf nog errrrgg happy met de Sony MDR-1R, maar goed, das dan bedraad in een hogere prijsklasse.
Hier thuis klinkt ie prima, vrij neutraal geluid, maar dat vind ik altijd beter dan een overdaad aan bass of schel in het hoog. Toen ik m met de Oneplus One gebruikte buitenshuis merkte ik dat er zo nu en dan wat storing op de verbinding was - denk aan korte onderbrekingen in het geluid, net genoeg om merkbaar te zijn.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik hem nu exclusief voor gamen gebruik omdat ik geen zin heb om een kabel te trekken van n game-pc naar mn versterker, maar ik zal binnenkort eens wat muziek er mee luisteren. Zojuist even wat muziek er op geluisterd, hij klinkt op zich prima, maar mag in het middengebied nog net wat helderder.

Met echte headsets heb ik verder geen ervaring, gebruik buitenshuis liever in-ears, daarvan heb ik de AKG K376 en Sennheiser CX400-II,

[Reactie gewijzigd door BdK9001 op 30 oktober 2015 18:33]

Mooie review Fori.
De headset heeft leuke functies zoals het onthouden van 8 apparaten en zelfs met twee tegelijk kunnen verbinden. Ben zelf eigenlijk wel erg benieuwd naar de NFC functionaliteit. Ik dacht dat dit alleen werkt als iets in direct contact komt met de NFC chip.

De verpakking vind ik wel een beetje apart.....
Dank je wel :)

Ik heb geen NFC telefoon dus ik kan het helaas niet testen. Maar is het niet zo dat NFC gebruikt wordt om de bluetooth verbinding op te zetten? Ik heb er eerlijk gezegd niet verder naar gekeken. Wel weet ik dat o.a Sony (en andere 'A' merken) ook NFC headphones hebben.

En de verpakking... tja. Ik heb er niet veel aan toe te voegen :D ;)
Ok nu snap ik de NFC functie op de headset. Het werkt juist meer als NFC tag om een verbinding tot stand te brengen. Ideaal.
Dat dacht ik in elk geval? Dat leek mij het enige logische vandaar de (iets te eenvoudige?) aanname van mij. Maar nogmaals, niet in verdiept. Ga ik op een rustig momentje wel even doen!
Ha, het is de welbekende Foritain weer :D Plus 3
Lekker op dreef de laatste tijd!
Ga zo door met die echte foritaintjes :p
Dank je dank je :D

Doe mn best. Ook met het maken van kleine future reviewers. Hard werk allemaal hoor...
Wow aardig op stoom de laatste dagen. Het regent reviews 8-)
Bedankt weer!
Dank je :D En doe, zoals altijd, mn best ;)

En graag gedaan, blijft leuk hoor.
Lekkere review Foritain! Die gozerT op de verpakking geeft mij nog steeds een ongemakkelijk gevoel. :P Wat een intimiderende blik. NoonTechGozerTedit!.
Ik vind de verpakking ook wel wat.. uh... opvallend ja ;)

Wel leuke gepimpte versie :D