Specificaties Gamepad voor de PC - Bekijk alle specificaties

Valve Steam Controller Zwart Review

Lord Igor 17 oktober 2015, laatste update op 19 oktober 2015, 653 views

Valve Steam Controller Zwart

Disclaimer: de Steam Controller is nog een work in progress. De softwarekant zal verbeteren. De hardware waarschijnlijk niet, maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn. De Steam controller is een leuk concept, maar de uitwerking schiet op het vlak van zowel hardware als software tekort. Er zijn kinderziektes en wat gedoe.

Pluspunten

• Dubbele touchpads werken leuk
  • Extra knoppen op onderkant
  • Configuratie van controller
  • Community profiles
  • Steam discussion group voor support
  • Goed alternatief voor muis / toetsenboord

Minpunten

• Voelt goedkoop
  • Werkt niet out-of-the-box
  • Knoppen maken veel lawaai
  • 'ABXY' knoppen erg klein
  • Triggers hebben erg weinig speling
  • Ligt niet lekker in de hand
  • Nul feedback als iets niet werkt
  • Amper support van Valve

Update 19 oktober: controller werkt nu draadloos en ik heb meer tijd in de software kunnen steken. Beoordeling in het geheel is nu positiever.

Installatie
Afgelopen vrijdag, 16 oktober, kreeg ik mijn pre-order Steam Controller binnen. Na 6 uur prutsen had ik het ding eindelijk zo ver dat hij via de usb kabel herkend werd en bruikbaar was. Draadloos werkte initieel niet, zonder duidelijk reden. De controller zelf gaf aan (middels het ene lampje) dat er wel verbinding is, maar Steam reageert er niet op. Twee firmware updates later (eentje voor de controller en eentje voor de receiver) en het verwijderen van alle 'Steam Controller' usb apparaten in de device manager was dat opgelost.

Gebruik van de beta Steam client is min of meer verplicht, maar dat wordt niet van tevoren duidelijk gemeld. Support van Valve is minimaal en blijft beperkt tot 'check batteries', 'power cycle pc' en 'power cycle controller'. Firmware updates worden ook genoemd, maar het is niet echt duidelijk dat de controller en receiver aparte updates nodig hebben. Hang je je controller dus aan de usb kabel in plaats van via de receiver zal die laatste niet de benodigde updates krijgen. Ik kreeg dus voor beide onderdelen een aparte update, maar die werden pas na enige tijd doorgevoerd. Tip: Steam in de Big Picture modus starten helpt het firmware-update proces enorm, of is zelfs verplicht (dat is mij nog niet helemaal duidelijk).

Uiterlijk
Over smaak valt heel goed te twisten, maar ik vind de controller niet bijzonder. Niet mooi, niet lelijk. Het voldoet. Er worden twee tinten (mat en glanzend) gebruikt. Van mij had het glanzende gedeelte achterwege mogen blijven; dat is vooral handig als je graag naar je vingerafdrukken wilt kijken. Ook zijn de letters op de face buttons (de ABXY knoppen) niet echt heel duidelijk.

Bouwkwaliteit
Plastic. Dat is het overheersende gevoel dat je krijgt bij de controller. Het is wel stevig plastic, dus daar is weinig mis mee. Er zijn geen vreemde kieren of randen te vinden, dus de afwerking is best goed. De rugknoppen voelen wel goedkoop aan. Het zijn grote hompen plastic en zo voelt het dan ook.

De batterijen zijn er wat lastig in te krijgen. Er is behoorlijk veel weerstand en je moet ze vlak langs de schakelaars van de rugknoppen wurmen. Dit had denk ik makkelijker moeten kunnen.

Het indrukken van de triggers, shoulders, 'rugknoppen', touchpads of thumbstick maakt veel geluid en andere mensen kunnen zich er aan ergeren. Ze maken een erg luid 'KLIK!' geluid. De touchpads (met name de rechter) hebben haptic feedback maken ook een trilling bij gebruik die best hoorbaar kan zijn. Dit is bij lange na niet zo erg als de klikgeluiden en er valt prima mee te werken.

Ergonomie
De fysieke controller valt mij wat tegen. Ik heb geen grote handen, maar voor mij is alles behalve de touchpads gewoon te klein en zit het te dicht op elkaar. Ik moet mijn handen erg gedraaid houden om alle knoppen te kunnen bedienen en dat is niet prettig. De face buttons zijn het grootste probleem. Ze zijn dus wat klein en dicht op elkaar geplaatst, waardoor ik meer dan eens twee knoppen tegelijk indruk. Pluspunt daarbij is wel dat de controller ze ook netjes beide oppakt. Met de software, beschreven verderop, valt dit probleem met de face buttons vrij aardig te verhelpen.

Het hele apparaat is, zelfs met batterijen, erg licht. Dit zal echter enorm persoonlijk zijn, want ik rust mijn gamemuizen ook altijd uit met maximaal extra gewicht. De balans helt wel wat ver richting de handgrepen; de batterijen zitten daar in. Het deel met knoppen is daardoor in vergelijking met andere controllers (zoals die van de xbox 360) aan de lichte kant. Dit is vooral wennen. De controller heeft hierdoor de neiging naar je toe te vallen en wat makkelijker links-rechts te kantelen. Dat is niet erg, maar wel in het begin wat vreemd.

Gebruik
Als de controller werkt, is het vooral erg wennen aan de twee touchpads. Het grootste probleem is dat ze of te weinig reageren, of te veel. Shooters spelen is zonder aanpassingen bijzonder lastig in ieder geval. De touchpads geven haptic feedback. Vooral de rechter laat standaard duidelijk merken of je hem nu aanraakt en erover beweegt. Dit is een erg fijne functie. Bij een swipe blijft de touchpad rommelen om aan te geven dat er nog input geleverd wordt, terwijl je duim niet meer op het touchpad zit.

Vrijwel alles aan te passen via Steam Big Picture. De community heeft dat vaak al gedaan en even zoeken naar profiles voor games kan handig zijn. Minder handig is dat je ze ook zult moeten proberen, dus het duurt soms even voor je de juiste hebt. Ik wil in ieder geval meer input bij de randen van de touchpads en meer gevoeligheid aan de binnenkant. Ik ben nog zoekende. Mijn game-tijd is niet meer wat het geweest is...

Het is met de software ook mogelijk om veelgebruikte functies van de face buttons toe te wijzen aan bijvoorbeeld de knoppen op de onderkant. Deze twee knoppen onder op de controller zijn voor zover ik weet uniek en daardoor nooit in gebruik voor bestaande input. Pro-tip: map daar dus bijvoorbeeld gewoon twee face buttons of de klik van de thumbstick en een veelgebruikte face button op. Dit scheelt enorm in hoe je de controller vast moet houden.

In niet-controller games is de controller ook bruikbaar. Daar worden de knoppen gewoon op toetsaanslagen gemapt en functioneert de rechter touchpad als muis. Dit werkt, in ieder geval voor mij, verbazend intu´tief. Ik kan Civilization IV (de kampioen van de serie!) er goed mee bedienen. De nauwkerigheid van de touchpad is in deze erg goed. Onhandig is wel dat het indrukken van de triggers (die werken als muisknoppen) er snel toe leidt dat je de touchpad ook aanraakt met je duim. Je krijgt dan een verspringende cursor en een klik die al dan niet op de juiste locatie terecht komt.

Leuk detail is dat je ook Windows kan bedienen met de controller. Onder Windows 7 is het mij nog niet gelukt om automatisch het onscreen toetsenboord te laten openen zodra er tekst ingevoerd moet worden, maar wellicht dat dat kan.

Geteste games
  • Payday 2
  • Left 4 Dead 2
  • Portal 2
  • Civilization IV
Voelt en klinkt wat goedkoop, ergonomisch niet optimaal en nog geen support. Software en gewenning maken een hoop goed. De mogelijkheden aan configuratie zijn enorm en kosten wat tijd om te doorgronden. Verbazend goede muis/toetsenboord vervanger.

Heb jij ook een Valve Steam Controller Zwart?

Hier op vrijdag ook de controller in ontvangst mogen nemen en een gelijkaardige ervaring gehad, hoewel hij wel out of the box werkte.

Jammer genoeg loop ik nu tegen het probleem aan dat als ik de controller op Windows 7 gebruik (dus zonder Steam actief), dat deze ervoor zorgt dat ik de cursor op geen enkele manier meer kan doen bewegen. Aansluiting van muis in andere USB steken, controller afkoppelen, andere muis gebruiken, ... het werkt allemaal niet. EDIT: huh. Zonet nog eens getest, nu werkt het wel.

Pro tip in elk geval: wanneer je de Steam controller voor de eerste keer aansluit, doe het in de Big Picture-modus van Steam. De firmware-update ging eerst fout en lukte daarna pas als ik de controller via USB aansloot. Mogelijk komt dit door de automatisch ge´nstalleerde drivers van Windows, maar zeker weet ik het niet.

Ik sta momenteel nog niet al te negatief tegenover de controller want ik ben er zeker van dat Valve er in zal slagen om via firmware-updates de niet-hardwaregerelateerde problemen op te lossen. Alleen is het jammer dat er nog altijd zulke bugs inzitten bij release. Zeker omdat deze al meerdere malen uitgesteld is geweest.

[Reactie gewijzigd door Glodenox op 19 oktober 2015 10:33]

Lullig om te horen dat je het apperaat niet lekker aan de praat krijgt, ik heb zelf eigenlijk geen problemen gehad dus je snapt dat mijn ervaring aanzienlijk positiever is. Doordat het bij mij wat soepeler ging heb ik denk ik ook wat meer met de instellingen kunnen spelen. Ik zou je adviseren hier nog eens goed in te duiken want aan aantal van de problemen en minpunten die je aangeeft herken ik totaal niet.

Om het geluid van de touchpads wat te minimaliseren kun je de haptic feedback naar beneden schroeven. Ik vind hem zelf op low al voldoende feedback geven om de informatie.

Dat je moeite hebt met shooters spelen is zeker iets wat aangeeft dat je de goede instelling simpelweg nog niet hebt gevonden. Het is natuurlijk voor iedereen een beetje anders maar mijn tip is stel de trackpad in als muis met trackpad en stel de sensitivity zeer laag in. Dit geeft je echt nauwkeurigheid waar geen controller aan kan tippen. Stel nu de acceleration (advanced settings) erg hoog in. Dit versterkt hele snelle 'swypes' op de touchpad. hierdoor kun je zowel snel omdraaien als erg nauwkeurig richten. Absoluut the best of both worlds hieronder zie je iemand bijvoorbeeld al vrij verdienstelijk UT spelen en dat is na een paar dagen ervaring!

Je overige punten hebben vooral met persoonlijk voorkeur maar vooral met gewennign te maken. De steam controller moet je echt anders vasthouden en je wilt het liefts zoveel mogelijk dingen doen met de knoppen aan de achterkant ipv de face buttons.
Het geluid van de touchpads is eigenlijk vooral bij het indrukken ervan. De haptic feedback heb ik eigenlijk niet eens genoemd in de review (tijd voor een edit!), maar die is juist *wel* prettig.

Ondertussen werkt de controller goed (draadloos, yay!) en heb ik de settings ook gevonden; het lijkt er op alsof die echt alleen via de Big Picture modus te benaderen is. Is wat onhandig, maar geen ramp. Ik ben nu druk bezig om te kijken hoe de instellingen zouden moeten staan. Er zijn alleen nogal wat opties, dus dat duurt even!

Het vermijden van de face buttons maakt de ergonomie inderdaad beter, maar je moet wel even de moeite nemen om de meestgebruikte face button functies op de knoppen aan de onderkant te mappen. Dat kan gelukkig wel altijd. We gaan braaf verder.
Blij dat het draadloos werkt! Het zijn inderdaad veel instellingen en ik heb zelf het gevoel alleen nog maar de oppervlakte geraakt te hebben. Gelukkig zijn dit pas de eerste uren van de controller. Juist het delen van controller instellingen door de community gaat dit probleem voor een groot gedeelte oplossen. Nu al heb ik bij verschillene games setting boven zien drijven uit de community die echt enorm veel toevoegen aan de playability. En in plaats van zelf een uur te prutsen kost het nu dus maar een paar klikken en ik heb de instellingen van iemand die deze zelf uren aan het perfectioneren is geweest. Echt een geniale toevoeging.
Ik edit nu de review met een iets positiever beeld van de controller. Die software is alleraardigst en vooral als muis/ramplankvervanger valt de controller verbazend goed te gebruiken. Ook leuk: je kan gewoon Windows bedienen met de controller ;)
Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb op internet iemand zijn dreamcast ermee zien bedienen. Dit apperaat wordt echt gezien als K+M, maakt niet uit wat voor hardware je er aan hangt.
Dat is stiekem best tof.
Ja als tweaker moet je daar wel een beetje blij van worden ;)
Een vraagje over de comfort, grootte van knoppen en speling van de triggers.
Denk je dat dit wennen is, of dat je er gewoon nooit aan kunt wennen?
Het geluid van de knoppen vind ik niet erg sinds ik een mechanisch toetsenbord heb, maar is dit luider of op een irritantere frequencie dan van een mechanisch toetsenbord?
Nog iets: vergelijk je de controller met een bestaande of is dit gebaseerd op wat je er losstaand van vindt?

Alvast bedankt.
De speling in de triggers is misschien ook wennen, maar het is met al opgevallen dat het erg lastig is om de trigger (al dan niet deels) in te knijpen zonder op het rechter touchpad ook bewegingen te maken. Een trigger halverwege vasthouden is daarom ook pittig. Wellicht ook weer wennen. De grootte van de knoppen went wel wat, maar omdat ze zo klein zijn, dicht op elkaar zitten en niet op de meest handige plaats op de controller zitten, pak je er nog wel eens twee tegelijk. Ik word er al wel beter in.

Het comfort an sich is waarschijnlijk ook een persoonlijk ding. Mijn meest favoriete controller ooit is de originele xbox controller. Die was volgens velen veel te groot, maar ik vond'm prachtig. Het geluid is bij de meeste knoppen niet erger dan bij een mechanisch toetsenboord met 'blue' type switches. De touchpads produceren wel echt meer geluid dan dat.

Ik vergelijk de controller vooral met een Logitech Rumblepad 2 (op pc) en de xbox 360 controller. Tot dusver vind ik de Steam Controller echt nog minder op alle fronten, behalve op het vervangen van keyboard en muis dan. Je kan in de software (Steam Big Picture) behoorlijk wat zaken mappen op de controller en als muisvervanger is de rechter touchpad verbazend goed.

TL;DR: comfort en ergonomie is deels wennen, deels persoonlijke voorkeur met wat echte onhandigheid. Geluid van knoppen valt voor mechanisch-toetsenboordgebruikers mee.
Vraag mij trouwens af of de redactie de steam controller nog serieus gaat nemen, het enige wat ik de laatste tijd lees is iedere scheet over de xbox elite terwijl zeker voor een tweaker de steam controller echt veel interessanter moet zijn
Eerlijk gezegd voel ik mij bekocht met de controller. :(
Het erbij geleverde games left4dead2 is een draak om mee te spelen.
speel eigenlijk altijd met keyboard en muis .
Nu dan de steam controller gekocht met verzending 64euro ... blij met een dode mus .
Ik neem deze schade.
M.A.W. ik ga mij steeds meer richten naar de console.
Nu werken andere controllers ook niet echt fijn op steam.
Voor veel games moet je een steam account hebben , wat ook niet echte vreugde schept.
Nu deze move weer ...
Conclusie: de controller is traag , ligt niet fijn in de hand (lomp) reageert slecht .
Trage input . Spellen kun je beter op de console spellen.
En of de niet Steam games met een andere controller, keyboard en muis .
P.s Fear games met razermouse en keyboard lopen super strak op Steam.
De controller is een brug te ver voor dat bedrijf.