Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB Review

FloppyDos 2 september 2005, 1.981 views

Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB

Pluspunten

• Snelle schijf,
  • Grote buffer
  • zeer stil
  • Native SATA

Minpunten

• Temperatuur maar makkelijk aan te passen.
  • Geen verloopkabel mee geleverd voor powerkonnector SATA. Hij zat bij mij gelukkig aan de voeding, maar ik kan mij indenken dat dat niet bij iedereen zo is.

Edit:...Survey is nog niet af. Gelieve deze survey niet te plaatsen.

waarom een andere harde schijf?

Capaciteid.
Mijn audio/video files breiden zich uit als konijnen in een veld met
lekkere slablaadjes en elke keer files branden op DVD werkt, maar werd steeds noodzakelijker om nog enige ruimte op de schijven over te houden (40 en 80 Gig). Normaliter brand ik mijn films/muziek op een DVD om er zeker van te zijn dat ik de files miet meer kan verliezen, echter door een steeds groter aanbod van "nuttige programma's" op mijn schijven, kwam ik steeds meer de limiet mijn van de schijven tegen die ik al had.

Snelheid.
De performance van mijn schijven die voor meer dan 80% gevuld zijn, zakte drasties in. Read/write van 18 MB/s waren meer regel dan uitzonderingen, dus was hier, voor mij, wel het een en ander te verbeteren.En gezien mijn huidig opslag systeem, was dit niet echt moeilijk....

Waarom deze schijf?)

Het werd duidelijk dat mijn huidige opslag capaciteid en snelheid, laat ik zeggen, niet meer van deze tijd is (40Gig en 80 Gig). Ik ben opzoek gegaan naar schijven die zowel een ruime opslag-capaciteid alsmede snelheid hebben en, natuurlijk, een lage prijs. Met behulp van revieuws en benchmark testen, ben ik uitgekomen op de,

"Diamondmax10 250GB 16MB buffer 7200rpm SATA BANC 1G10".

Het is gebleken dat deze schijf, in diverse testen, geluids-arm en snel is echter er zijn (nog) geen performance testen gedaan met een bijna volle schijf en dat dat wel degelijk van invloed is op de prestaties van harde schijven kan ik onderschrijven.
Mijn eerste keuze ging uit naar een Raptor 74 Gig die weliswaar snel is, ook over een volle schijf, echter de prijs was on-overkomelijk. De DM10 is voor mij een perfecte oplossing.

Interface.
P-ATA-150 of S-ATA. Geen moeilijke keuze aangezien ik graag naar de toekomst kijk envind dat S-ATA de standaard gaat zetten in data overdracht vanuit een externe opslag.
De DM10 beschikt over een native S-ATA. Er hoeft dus geen vertaalslag te vinden tussen P-ATA naar S-ATA.

Oem versie binnen gekregen in Bolletjesplastic in een grote stevige envelop. Geen beschadigingen of iets dergelijks aangetroffen. Ook geen kabesl/schroeven. Maar dat is normaal bij een OEM versie.

Ingebouwd op een ASUS P4P800 AMI BIOS 1015 en 1019. Schijf werd door beide BIOS versies direkt herkent. Installatie gef geen enkel probleem evenals het installeren van programma;s.

Snelle toegangstijd van <8 ms en read/write tussen 40MB/s en 55MB/s.
Burstwrite (door 16MB buffer waarschijnlijk) 121 MB/s
Gemeten met Sandra light 2005.
Temperaturen van 35~41 C aan de hoge kant, maar door plaatsing in een koel plekje in de kast makkelijk te verlagen.
Bij mij, onder in de kast, vlak boven de kastfan nu op 32C onder full load.

Wel moet je de tool ven de fabrikant gebruiken om in XP de volledige grootte van de schijf te kunnen benutten (Enable Big Disk), maar werkt feilloos.

Edit:...Survey is nog niet af. Geieve deze survey niet te plaatsen.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB?

Edit:...Survey is nog niet af. Geieve deze survey niet te plaatsen.

Capaciteid.
doe dan meteen ff wat typos 8-)
Prijs niet goed, dat ding staat voor honderd euro in de lijst :o
Dat soort temperaturen vind ik goed, haal ik met mijn andere merken schijven ook. Snap die beoordeling niet helemaal. En zo'n SATA verloopstekkertje werd dacht ik meegeleverd bij het moederbord maar dat weet ik niet zeker.
Prijs :? Niet vermeld.
SATA verloopsteker :? niet vermeld.
Hij bedoelt de beoordeling die maar 3 balkjes heeft, ipv van de te verwachten 5
Niet iets dat je geschreven hebt
Tool van de fabrikant? Wat dacht je van een service packje?
Service pakketje heb ik niet gebruikt en aldus ook geen ervaring mee. De Enable_Big_Disk van maxtor is de enige die je nodig hebt om onder XP de volledige grootte van de schijf te benutten.
Over welk model gaat het hier nu van maxtor ? Is dit de 6L250S0 of de 6B250S0 ?
Idd niet vermeld.
Het is de 6B250S0 S-ATA 150