Turtle Beach Ear Force Z300 Review

reinholdsnoek 2 oktober 2015, 320 views

Turtle Beach Ear Force Z300

Op zoek naar een kwalitatief goede gaming headset? Deze headset zou weleens kunnen zijn waar je naar op zoek bent... Lees de uitgebreide review voor meer informatie:

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Verbindingsmogelijkheden
  • Microfoonkwaliteit

Minpunten

• Materiaalgebruik
  • Eerste paar seconden kraakt Bluetooth signaal

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
De TurtleBeach EarForce Z300 is een draadloze gaming headset met Dolby 7.1 Digital Surround sound. Ik heb deze headset gekocht omdat gamen over je speakers niet samengaat met Skype. En als ik met vrienden ga gamen, dan wil je ze toch kunnen verstaan. En zij zitten er niet op te wachten om jouw in-game geluid te horen.

De geluidskwaliteit in games en films is erg goed door het virtual surround in deze headset. Ook al wordt het geluid wat je hoort niet echt gemaakt door zoveel verschillende speakers/drivers als bij een echte surroundset. Klinkt het doordat het zo dichtbij je oor is toch levensecht. Door de software die je installeert klinkt het geluid dat gemaakt wordt door 2 drivers toch echt als surroundgeluid.

De microfoon is van goede kwaliteit en de 'voicemonitoring' functie is erg fijn tijdens het bellen. Het zorgt ervoor dat je jezelf hoort praten op een niet-storende manier, en dit voorkomt dat je je stem gaat verheffen omdat je jezelf niet hoort.

Bouwkwaliteit had van mij wel anders gemogen. De basis van het product is helemaal van plastic, wat goedkoop aanvoelt. Dit heeft wel het grote voordeel dat het relatief flexibel is en daardoor wel tegen een stootje kan. Maar voor een ongeveer ¤200,- kostende headset, had je toch iets meer mogen verwachten op dit gebied vind ik. De hoofdband en de earcups zijn gemaakt van een zachte soort foam. En de bovenkant van de headset, waar het TurtleBeach logo mooi in staat is van leder. Dit ziet er wel weer heel strak uit met de rode sticksels.

Compatibiliteit is een ding waar je zeker geen tekort aan zult hebben bij deze headset. Ook al doet de optische surround het alleen als je de receiver in een PC/Laptop stopt. Deze headset is voor heel veel apparaten te gebruiken.
Als ik bij mijn pc zit, dan is mijn headset verbonden via de receiver met mijn pc. Ook verbind ik mijn telefoon via bluetooth, zodat als er iemand belt op mijn telefoon, ik dit hoor en meteen kan opnemen op mijn headset. Mocht je nog een apparaat hebben dat je via bluetooth kan verbinen... Dan kan die er gewoon nog bij! Deze headset kan tot wel 3 apparaten tegelijkertijd, draadloos verbinden! Dat is best wel uniek want veel headsets zijn maar op 1 apparaat tegelijk te gebruiken.

De verpakking bestaat uit een strakke black box met een informatieve 'TurtleBeach cover' waar alle specs en informatie op staat waarvan TurtleBeach denkt dat jij het interessant vind. Als je de box open maakt zie je je headset liggen met de USB-receiver. Als je de bodem uit de doos tilt, dan ligt daar nog de microfoon, USB-laadkabel, 2,5mm->3,5mm jackplug kabel en de userguide.

Voordat je de headset kunt gebruiken, moeten er nog een paar dingen gebeuren:
-Microfoon aankoppelen.
-Driver downloaden en installeren. Tijdens de installatie wordt aangegeven wanneer je de USB-receiver aan moet sluiten.

Het gebruik van de headset:
De headset kan best een complex ding zijn als je hem voor het eerst ziet en geen zin hebt om even de userguide door te nemen. Er zitten best wel veel knoppen op, die niet allemaal even duidelijk zijn. Daarom heb ik hieronder een kort overzichtje gemaakt van de aanwezige knoppen, en hun functie.

Op de linker earcup zit onder andere:

-De 'afneembare' microfoon:
Je kan de microfoon eraf halen, er blijft echter een stuk uitsteken aan je headset en dit ziet er niet mooi uit zonder microfoon.

-'on-/off-switch':
1x indrukken voor aanzetten headset, ingedrukt houden tot je hoort 'Powering off' om hem weer uit te zetten.

-Scrollwieltje voor volumeregeling:
Ideaal! Gewoon één kant opdraaien voor harder, andere kant is zachter. Lekker makkelijk en gebruiksvriendelijk.

-Scrollwieltje voor voicemonitoring volume:
Zelfde verhaal, alleen dit bepaalt hoe hard je jezelf terug hoort via je microfoon.

-DRC noise compression :
1x indrukken voor activeren, 1x indrukken voor deactiveren.

-Tone presets switch:
4 voorgeprogrammeerde presets voor je tonesettings. Kies welke je wilt, het indrukken van deze knop brengt je steeds een preset verder.

-Power indicatie lampje (wit):
Knippert als de headset aan staat. In het donker is dit best een fel lichtje, en het kan afleiden omdat het knippert.

Op de rechter earcup zit onder andere:

-Mic mute knop:
1x indrukken en je hoort een hoge, of lage toon. Een lage toon betekend dat de microfoon is gedempt, een hoge toon betekend dat de microfoon is geactiveerd.

-Bluetooth knop:
Ingedrukt houden voor het activeren van Bluetooth. Als bluetooth aanstaat, dan kan je de headset vinden in je telefoon, tablet of waar je ook mee wilt verbinden onder 'bluetooth apparaten'. Als je het weer wilt uitzetten, dan houd je deze knop weer ingedrukt.

-Bluetooth 'volume +' knop:
Je bluetooth volume een tandje harder zetten. (eigen volumebeheer)

-Bluetooth 'volume -' knop:
Je bluetoothvolume een tandje zachter zetten. (eigen volumebeheer)

-Bluetooth indicatielampje (blauw/rood):
Knippert als Bluetooth aan staat blauw, en als die verbonden is knippert die blauw/rood.

Bij de meeste knoppen hoor je een stem die zegt wat er gebeurd, zo kan je ook wel uitzoeken wat welke knop doet, maar het wordt al een stuk makkelijker en overzichtelijker als je weet wat de knopjes moeten doen. Op den duur weet je welk knopje je nodig hebt, en je voelt het direct.

Gebruikerservaring:
Deze headset heet een mooie geluidsweergave en is makkelijk in het gebruik. Ook is compatibility zeker een groot pluspunt. Het geluid van 3 audiobronnen weergeven over 1 headset, dat is iets wat je niet vaak ziet. En het kan zeker handig zijn. Wat mij echter wel tegenviel aan deze headset was het comfort. Voor ¤200,- mag je verwachten dat dat goed zit. Maar toen ik voor het eerst mijn headset een lange tijd op had, ging deze irriteren aan mijn oren. Dit zegt natuurlijk niet dat dat bij iedereen zo is, maar ik zou hier wel rekening mee houden bij de aankoop. Als je kleine oren hebt zal je hier minder last van hebben, maar dit is mijn ervaring. Ik had graag meer diepte gezien tot de driver, want daar zit mijn oor nu lichtjes tegenaan.

Ik hoop dat u zo meer te weten bent gekomen over deze headset, en vragen kunt u altijd stellen in de reacties. Laat me weten wat u van deze review vind!

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force Z300?