Specificaties Tower, 6 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

In Win 503 Review

Mmore 22 september 2015, 892 views

In Win 503

Pluspunten

• Strak 'In Win' design
  • Glas ipv plastic raam
  • Kwaliteit materialen goed

Minpunten

• Ontbreken van moderne features zoals een psu cover
  • Weinig speciaals te ontdekken
  • In dezelfde prijsklasse kasten verkrijgbaar met meer features, maar misschien niet dezelfde looks

Review: In Win 503

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ In Win

Dat In Win behuizingen vaak een stuk kunst zijn mag inmiddels niet veel onder ons meer verbazen. Met name op het gebied van de gebruikte materialen en het opmerkelijke uiterlijk van de behuizingen weet dit Taiwanese bedrijf zich te onderscheiden van de concurrentie. Het mag echter ook niemand verbazen dat de prijs van deze kasten wat hoger ligt dan dat veel de gemiddelde ‘één in een dozijn’ behuizing die regelmatig voorbij komt in menig persbericht.

In Win zit echter niet stil en heeft sinds april dit jaar een betaalbare midtower op de markt, de In Win 503. Beschikbaar in twee verschillende kleuren sets (rood+zwart en wit+zwart) moet de 503 het minimalistische en moderne design behouden waar In Win inmiddels om bekend staat, terwijl de prijs in vergelijking met bijvoorbeeld de 901 gehalveerd wordt. De 503 is verkrijgbaar vanaf ongeveer 70 euro.

De specificaties van de In Win website:

De 503 is opgebouwd uit gewoon staal en het raampje is gemaakt van gehard glas en dus niet plastic zoals vaker voorkomt bij kasten met een budget. Het grootste moederbord wat je kwijt zal kunnen is van het ATX formaat, terwijl je ook – onverrassend - een micro-ATX of mini-ATX boordje kwijt kan. Er is ruimte voor voedingen van het ATX formaat of PSII /EPS tot 220mm diep.

In de kast is ook ruimte gemaakt voor een CPU koeler met een hoogte van ten hoogste 170mm. Het is belangrijk hier goed op te letten, omdat soms de hoogte vanaf het moederbord en soms de hoogte vanaf de die surface gebruikt wordt om de hoogte aan te geven. Wanneer je vanaf het de ‘die surface’ meet is er namelijk nog maar 160mm over tot we het zijpaneel bereiken en dit betekend dat je niet alle CPU koelers zomaar in de kast kwijt kan. Zie hier ook de grafische toelichting vanuit In Win. Qua ruimte voor je grafische kaart hoef je je echter geen zorgen te maken, met maarliefst 408mm aan diepte kan je vrijwel elke kaart kwijt. Zelfs met de high-end kaarten van vandaag blijft er nog ruim een centimeter of 10 over.

Zoals we vaker zien in kasten op een budget is er standaard één fan achterin meegeleverd. Er is verder ruimte over om voorin 2 fans te plaatsen van maximaal 120mm en onderin kan je ook een 120mm fan kwijt. Handig voor mensen die met custom waterkoeling aan de slag gaan is dat er al gaten voor zijn aan de achterkant van de kast om je tubes doorheen te laten gaan.

Er is tot dusverre weinig bijzonders op te merken aan de 503. Op het gebied van specificaties blinkt de kast nergens in uit, maar wordt al snel duidelijk dat we te maken hebben met een redelijk ‘normale’ kast. Nog wel het vermelden waard is dat de kast erg klein is, zeker vergeleken met andere ATX kasten. De exacte afmetingen zijn 440x210x425.mm.

De kast is stevig verpakt in een kartonnen doos, waar we zoals gebruikelijk de naam en specificaties op terug vinden. Meteen valt al op hoe klein de 503 is en dat het product in de praktijk helemaal niet zoveel afwijkt van de productfoto’s die door In Win op de website worden getoond. De strakke lijnen en het gebruik van glas springen gelijk naar voren en geven meteen een goede eerste indruk van de 503.

Wanneer we naar de voorkant van de kast kijken treffen we daar meteen een paar dingen aan die van te voren niet verwacht waren. Om te beginnen kan de 5.25” bay, waar je bijvoorbeeld je DVD-lezer in plaatst, verborgen worden door het stuk plastic aan de voorkant omhoog te schuiven. Dit is in het bijzonder handig omdat het openlaten van dit gedeelte toch vaak wat minder mooi is dan het dicht maken, terwijl voor mensen die nog steeds veel optische media gebruiken de open stand veel praktischer is. Het is mooi dat In Win hier nog de keuze geeft op een creatieve manier. Veel andere behuizingen gebruiken bijvoorbeeld een deurtje aan de voorkant, wat niet altijd even handig is. Gebruik je geen optische media? Dan verberg je de speler in zijn geheel. Gebruik je het nog wel? Dan houd je de DVD-lezer lekker in zicht en handbereik.

Aan de voorkant treffen we overigens ook meteen het I/O paneel aan, waar van links rechts de powerknop, twee keer USB 2.0, een microfoon en headset jack en een USB 3.0 slot gevonden worden. Deze setup zal in de praktijk voor maar weinig mensen te kort schieten. Een tweede USB 3.0 slot had wellicht handig geweest, maar er wordt maar zelden gebruik gemaakt van de snelheidswinst die 3.0 levert ten opzichte van USB 2.0 en vaak volstaat één poort voor bijvoorbeeld een USB-drive of externe harde schijf. Wil je echter data kopiëren van een externe harde schijf direct naar een USB-drive toe dan zal je één van de twee aan de achterkant van de kast moeten aansluiten, direct op het moederbord.

Aan de linkerkant van de kast treffen we in het zijpaneel een raam van gehard glas aan, de rechterkant van de behuizing is gewoon gesloten. Het raampje aan de linkerkant steekt iets uit en loopt dus niet gelijk met de rest van de kast. Dit is anders dan wat we terug zien in andere In Win behuizingen, waar de lijnen zo strak mogelijk gehouden worden. Een mogelijke keuze voor deze setup is ruimte: de kast is ontzettend smal en zonder de extra ruimte die gecreëerd wordt op deze manier kan het lastig zijn om een aftermarket CPU-koeler te installeren. Goed om te weten is dat het glas wat In Win gebruikt niet geheel doorzichtig is. Dit geeft een gaaf effect wanneer je naar de behuizing als geheel kijkt, maar maakt het naar binnen kijken wat lastig, zeker vanuit een hoek.

Verder treffen we op de kast zelf niet veel bijzonders meer aan. Aan de achterkant van de kast vinden we bovenin nog twee gaten om waterkoelingsbuizen doorheen te laten leiden, hoewel je de vraag kan stellen tot in hoeverre iemand die voor een custom waterkoeling set gaat nog gebruik zal maken van een budget kast. Verder is de achterkant helemaal vormgegeven zoals we dat hadden verwacht, terwijl de onderkant van de kast weinig verrassends laat zien: de voeten en (verwijderbare) stoffilters treffen we hier aan.

In de verpakking treffen we verder een hersluitbare zak aan met hierin alle accessoires en een paar tie-wraps. Deze manier van het meeleveren van accessoires komt niet heel vaak voor, bij budget cases wordt er toch vaak bespaard om dit soort details en krijg je in plaats van een mooi zakje met daarin de accessoires een klein kartonnen doosje waar alles bij in zit.

Zoals we tegenwoordig altijd zien bij kasten in vrijwel ieder budget gaan de panelen via duimschroeven los van de kast. Wanneer we de panelen los hebben zien we een vrij compacte ruimte die is ingedeeld op een manier die de meeste mensen niet onbekend voor zal komen.

We treffen aan de voorkant rechts de bays aan voor de installatie van je harde schijven of SSDs, bovenin zien we de 5,25” bays zitten terwijl er in het midden van de kast een grote opening is gemaakt voor de installatie van een processor koeler. Er zijn ook meteen al voldoende ruimtes zichtbaar om kabels naar de achterkant van de kast toe te leiden. In Win heeft tussen de ruimtes voor je opslag en je 5.25” apperatuur ruimte leeg gelaten zodat een hele lange grafische kaart geen enkel probleem moet zijn bij de installatie.

Zoals ook in de specificaties terug naar voren kwam wordt met de kast één fan meegeleverd, welke achterin gemonteerd is. Leuk detail is dat het om een zogenaamde LED-fan gaat, waardoor je kast in elk geval een beetje verlicht is.

Over de bay waarin de harde schijven komen te zitten valt verder weinig te vertellen, deze werken op de ‘tool-less’ manier die we tegenwoordig bij eigenlijk elke andere fabrikant ook zien. Wat wel leuk is is de manier waarop de 5.25” bays vast of los gezet worden. Middels houders gemaakt van plastic met een opvalland gele draaischroef kan je gemakkelijk en zonder gereedschap bij je 5.25” bays en bovendien past de kleur goed bij het kleurenschema van de kast, wat natuurlijk altijd belangrijk is bij een kast met een raampje.

Tot slot is de voorkant van de kast geheel los te klikken van het systeem. Hier heb je wel even wat kracht voor nodig, maar dan heb je dan ook de gehele voorkant los en kan je gemakkelijk nieuwe fans aan de voorkant van het systeem installeren. Dit scheelt gewoon tijd en frustratie in vergelijking bij systemen waar de voorkant niet gemakkelijk los komt of de fans voorin via de kast zelf geïnstalleerd moeten worden.

We gaan een wat ouder systeem inbouwen in de kast, wat soms wat onhandig is (denk aan bijvoorbeeld de USB 3.0 poorten die niet direct op het moederbord aangesloten kunnen worden). Het gaat om een Asus P6T Deluxe v2 met een Intel i7 920 als processor, 3x2GB geheugen van OCZ, een EVGA GTX260 videokaart en een modulaire 700W PSU van Cooler Master. Voor opslag wordt een wat 3.5” Seagate HDD gebruikt met een capaciteit van 500GB.

Het eerste dat we doen is het plaatsen van de voeding en de HDD in de daarvoor beschikbaar bays. Het valt bij het plaatsen van het moederbord meteen nog maar eens op hoe klein de kast is. Een ATX boord en voeding zorgen meteen voor een volledig volle kast, wat het inbouwgemak er niet beter op maakt. Dit is natuurlijk inherent aan een product wat zo klein mogelijk probeert te zijn, maar wel iets om mee rekening te houden.

Zoals eerder al gemeld is de CPU-koeler ruimte beperkt en met de test koeler van Thermaltake wil het maar net. Er blijkt misschien een mm aan ruimte over om de boel nog te kunnen sluiten. Het systeem als geheel past allemaal maar net en door het gebruik van een modulaire voeding kan je eventuele kabels die je niet nodig hebt verstoppen door ze niet te gebruiken. Gebruik je echter een reguliere voeding dan blijven al je overgebleven kabels gewoon in zicht, ook door het raampje heen. Dit maakt dat de 503 met name in combinatie met een modulaire voeding (en het liefst ook nog zwarte voedingskabels) het beste tot zijn recht komt.

Tot slot zijn kabels vrij eenvoudig weg te werken aan de achterkant van de behuizing, waar een aantal ‘oogjes’ zitten om cable-ties aan vast te maken. Dit zorgt ervoor dat de ‘achterkant’ van het systeem georganiseerd blijft, hoewel je deze kant natuurlijk niet zal zien door het raampje.

Op het gebied van koeling kan je gebruik maken van gewone luchtkoeling, wat vermoedelijk veruit het meeste van de mensen zullen doen, of kan je gebruik maken van een custom waterloop waarbij er gaten zijn achterin de kast om de tubes doorheen te laten lopen.

Meegeleverd met de 503 is een fan van In Win zelf, een doorzichtig plastic materiaal wordt gebruikt in combinaties met LEDjes om een kleuren effect te geven bij gebruik van de kast. Klein detail is dan weer dat de kabel die vanuit de fan naar je moederbord loopt niet gesleeved is maar gewoon in ‘kleurtjes’, wat dan weer jammer is als je door het raampje heen kijkt en je probeert voor bijvoorbeeld één kleuren thema te gaan.

De geluidsproductie van de meegeleverde koeling is bij gewone operaties onhoorbaar. In het geval van mijn test systeem maakt de grafische kaart koeler meer geluid dan de fan cooler. Alleen wanneer de snelheid drastisch opgevoerd wordt dan zal je de fan gaan horen, maar zelfs dan is het geluid niet bijzonder. De luchtverplaatsing lijkt voldoende te zijn om een gewoon systeem te koelen, maar zoals altijd is het belangrijk voor bijvoorbeeld gamers of mensen die van plan zijn te gaan overklokken om niet te vertrouwen op de ene meegeleverde koeling. Om een goede airflow in de kast te creëren zal ook ten minste een additionele fan aan de voorkant van het systeem geplaatst moet worden, zodat de intake van lucht ook goed geregeld wordt.

Er zijn nog een paar kleine details waar door In Win wél goed op gelet wordt. Zo wordt in de accessoire zak een klein zakje met rubberen ringetjes meegeleverd. Deze kan je gebruiken bij de schroefpunten van je HDDs om zo de vibraties en het geluid van de HDDs dat zich via de kast versterkt te kunnen verminderen. Een erg handige toevoeging die niet altijd meegeleverd wordt! Ook handig is dat de stoffilters aan de onderkant van het systeem gemakkelijk loskomen, maar wel wat goedkoop aanvoelen. Het is enkel een stuk ‘gaas’ wat onderin vastgehouden wordt, maar wat gelukkig niet zomaar loskomt.

Tot dusverre ben ik vrij positief geweest over de behuizing. Er valt weinig op te merken en de punten van kritiek die er wel bestaan hebben met name te maken met het formaat. Dat het lastig inbouwen is in een kleinere ruimte met hetzelfde ATX systeem in vergelijking tot andere kasten mag logisch zijn. Wanneer we het echter op de prijs en ook alternatieven op de markt hebben dan mag geconcludeerd worden dat In Win het lastig zal krijgen de kast puur te verkopen op functionaliteit en featureset. Ja, er wordt aan alle gewone verwachtingen voldaan, maar er wordt op dit gebied niet verrast en voor een kast die toch gerust 70 euro mag kosten verwacht je dan ook niet anders.

Op dit moment verkoopt In Win ongeveer 10 kasten op de Nederlandse markt die een regulier ATX systeem kwijt kunnen en de prijzen hiervan variëren van ongeveer 60 euro tot een bizarre 828 euro voor de S-Frame. De 503 heeft duidelijk een plaats in het assortiment van In Win: niet iedereen heeft geld over voor een kast van al gauw 150-200 euro, en wat mij betreft heeft In Win met de 503 in elk geval voor het aller belangrijkste gezorgd, namelijk het behouden van de In Win look. Dit zal het voornaamste argument zijn om voor de 503 te gaan en om een keuze te maken tussen alle andere behuizingen die voor rond de 70 euro beschikbaar zijn voor de koper. Je kan er niets verrassends of innovatiefs aan verwachten, maar de looks wijken wel af van veel andere behuizingen die eigenlijk gewoon maar een zwarte doos zijn.

Na een reeks adembenemende behuizingen tegen een prijs waar je u tegen zegt begint In Win ook in Nederland langzaamaan de budget markt aan te boren. Met de 503 wordt een solide kast neergezet die op geen enkel punt teleurstelt, maar die ook nergens in uitblinkt. De kwaliteit van de gebruikte materialen voor de kast zelf is goed en de indeling zal voor de meeste gebruikers voldoende zijn.

Waar de 503 zich vooral op onderscheid zijn de strakke In Win looks en het compacte formaat voor een ATX-kast, wat zeker voor veel mensen die beperkte ruimte hebben voor een computerkast een grote plus zal zijn. Op het gebied van de meegeleverde koeling kan je soms bij concurrenten terecht voor een completer pakket in hetzelfde (prijs)segment. Het zal de echter lastig worden om een kast te vinden in dit budget die met deze looks komt, wat In Win ook voor de mensen op een budget betaalbaar maakt.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews *D

Terug naar boven

Heb jij ook een In Win 503?

Uitgebreide review leest lekker weg met duidelijke foto's.. :)
Goede en uitgebreide review!
Het enige dat ik mis is kort iets over passende waterkoeling radiatoren, helemaal gezien de kast zich als geschikt adverteert.
Erg leuke review van een errug mooie kast (y)
Goeie uitgebreide review met duidelijke foto's _/-\o_ . Wat ik mis is een foto van de DVD drivebay in geopende toestand.