Silverstone SST-MR01S monitor stand (Zilver) Review

Foritain 20 september 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.859 views

Silverstone SST-MR01S monitor stand (Zilver)

De SilverStone MR01 is een nette, chique monitor stand van lekker dik aluminium. De zandstraal-look en de keurige afwerking maken het een prachtig ding om te zien. De prijs is gezien het product echt niet mis, hou enkel rekening dat dingen hoger dan 52mm niet onder de stand passen.

Pluspunten

• Voelt en oogt lekker solide.
  • Materiaal en afwerking uitstekend
  • Kan ruim 10 kilo dragen, oftewel zelfs 27" iMacs (2012 en nieuwer) kunnen er op.
  • Nette manier om (compacte) toetsenborden en muisjes, of evt andere randapparatuur weg te werken.

Minpunten

• Vaste vorm. Oftewel niet naar wens verstelbaar.
  • 52mm hoogte onder de MR01 voor grotere (mech) gaming toetsenborden.

Review: SilverStone MR01S Aluminium monitor stand

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de praktijk
- Conclusie

Productpagina @ SilverStone.com

SilverStone laat met tal van behuizingen zien dat ze uitstekend met aluminium kunnen werken, zo hadden we onlangs de Fortress FT05 op tafel die indruk maakte met de bouwkwaliteit en afwerking, en inmiddels staat hier een Fortress FTZ01S in de doos te wachten om uitgepakt te worden. Ook de Ensemble Series van SilverStone met audioaccessoires zoals de EB01-E DAC en de EBA01 Headphone Stand maakten hier een uitstekende indruk toen die voor een review aan kwamen zetten.

Vandaag gaan we kijken naar een ander stukje aluminium uit de fabrieken van SilverStone: de MR01 Monitor stand, of eigenlijk de MR01S, waarbij de S staat voor de ‘Silverkleurige’ uitvoering. Voor de liefhebbers van donkere uitstralingen is er ook een zwarte variant. Beide varianten zijn niet heel breed verkrijgbaar, maar ze zijn o.a. via Afuture en Amazon.de te bestellen voor een prijs van 60 a 65 euro. Net als bij de EBA01 is de hoeveelheid ‘tech’ in deze review beperkt, maar dat mag de review-pret hopelijk niet drukken terwijl wij stukje bij beetje onze bureaus upgraden met wat mooie accessoires.

Even een kijkje naar de specificaties van de SilverStone website.

De SST-MR01 is een ‘unibody aluminium construction’ (Sorry SilverStone, ik weiger het aluminum te noemen). Dat wil zeggen hij is gemaakt uit één stuk aluminium met een dikte van 6mm (dat is best fors voor aluminium overigens) en een gewicht van 2 kg. De afmetingen van 500x58x220mm zijn belangrijk om mee te nemen bij het plaatsen, maar vooral de ‘beperking’ van het draaggewicht is iets om niet te vergeten: Je kan er maximaal 10 kilo op rusten. Overigens geeft SilverStone een 27” beperking op, maar niets weerhoudt je om een 29” (of groter) ultrawide scherm te plaatsen mits je onder de 10 kg blijft. Interessant is, en vermoedelijk tevens de reden dat ze 27” aanhalen, dat met deze specs de SST-MR01 een 27” iMac kan dragen die ca 9.5 kg weegt (2012 model en nieuwer). Hoewel ik geen iMac gebruik kan je in een video van LinusTechTips een iMac op de SST-MR01 zien.

Tijd om uit te pakken. De verpakking is gemaakt van eenvoudig bruin, maar wel prima stevig karton. Intern zien we een aardige hoeveelheid schuim om het product heen.

Gezien de MR01 uit een enkel stuk aluminium bestaat hoef je zelf niets in elkaar te zetten, het product komt gebruiksklaar uit de verpakking. Hoewel een eenvoudig product vanuit een hardware oogpunt, is het wel een prachtig stukje productie. De MR01 is bijzonder stevig, het aluminium is opvallend fors, en de afwerking is zoals verwacht werkelijk uitstekend. Het materiaal zelf is niet het geborstelde aluminium wat in behuizingenland overal en nergens terug te vinden is, maar juist voorzien van de ‘zandstraal look’ zoals ook op de Fortress FT05 te zien was. Ik kan niet anders zeggen: de uitstraling is erg chic.

Aan de rechterzijde vinden we het enige stukje branding terug; het SilverStone logo zit daar in iets donkerder grijs dan het aluminium. Het is subjectief, maar ik vind dat keurig bij de totale uitstraling passen. Het enige niet-aluminium onderdeel van de MR01 zijn de kleine rubberen voetjes om zowel schuiven als krassen te voorkomen.

Wellicht zou je denken “uitgepakt, klaar!” maar een monitor stand verdient toch een kleine praktische beoordelen. Waar de MR01 tot nu toe al punten mee heeft gescoord is uiteraard de uitstraling en afwerking, want die is superb (Nee Kiswum, niet –dat- type superb). Het andere praktische pluspuntje is het draaggewicht van 10 kilo, waarmee zowel 27” iMacs en praktisch elke monitor geen probleem vormt voor deze stand. Om een idee te geven, zelfs 34” monitoren komen normaliter niet boven de 10 kg. Hoewel ik toch echt een desktop-pc liefhebber ben kan ik er uiteraard niet om heen dat de uitstraling van de MR01 uitstekend lijkt te passen bij een iMac of ander wit- of zilverkleurig scherm.

Maar goed, je kan er dus een flink scherm op kwijt. Maar je kan er ook wat ‘onder’ kwijt. De voor de hand liggende stap is uiteraard om je toetsenbord en/of muis er onder te parkeren. Zeker Apple gebruikers met hun compacte prut-chiclet-switch (sorry, #Mech4Life fanboy hier) toetsenbordjes kunnen beide hier prima kwijt, maar ook TKL bordjes zoals deze CM Storm Novatouch samen met de Logitech MX Anywhere 2 passen.

Toch komen we hier eigenlijk bij de voornaamste ‘beperking’ van de SilverStone MR01. Gezien het een vast blok aluminium is is er geen optie om hem te verstellen, hierdoor verhoog je je monitor exact 58mm, en heb je totaal 52mm ruimte onder de MR01. Daar moet je het mee doen, punt. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld een forser (althans, in de hoogte) mechanisch toetsenbord als deze met de pootjes uitgeklapt al niet meer past. Muizen zijn niet echt een beperking gezien de meeste wel onder de 52mm blijven, maar ook bij je andere handge apparatuur die je daar normaliter zou willen parkeren zal je goed moeten nagaan of het wel past. Zo past de SilverStone EB01 DAC er bijvoorbeeld niet onder. Het is simpelweg geven en nemen, want juist het solide enkel stuk aluminium maakt de MR01 zo mooi, en dat wegnemen ten voordele van flexibiliteit zou tot een heel ander product leiden. De MR01 standaard hoger maken dan ‘slechts’ 58mm is ook niet ideaal, gezien dan 27” monitoren of AIO’s voor veel gebruikers te hoog zou komen. Ik kan het als gevolg niet als keihard nadeel aanhalen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Wat de SilverStone MR01, tot mijn grote verbazing ;) , wel doet is heel erg goed bij de andere aluminium producten van het Taiwanese bedrijf passen. Hier zien we de EBA01 Headphone Stand, en de EB01 DAC.

De SilverStone MR01 is net als de EBA01 Headphone Stand niet het onderwerp voor de meest uitvoerige review, maar het gevoel wat achter blijft doet zeker niet onder voor dat bij de meer techy producten. De MR01 is een werkelijk keurig product: Uitstekend uitgevoerd 6mm dik aluminium, uitstekende afwerking met de zandstraal-look, en bovenal: gewoon een mooi accessoire om tal van bureaus mee op te luxen. Het maximale draaggewicht van 10 kg is ook een indicatie van degelijkheid, waardoor recente 27” iMacs (2012 en later) en zelfs flinke 34” schermen geen uitdaging vormen.

Over de uitvoering kan ik geen kwaad woord bedenken, en ook de prijs-kwaliteitverhouding vind ik echt niet mis. Toegegeven, je ziet hier en daar wat goedkopere alternatieven, maar dan hebben we het overal veelal plastic oplossingen, of bijvoorbeeld een 500 vel a4 papier verpakking wat je op tal van kantoren nog als monitor riser tegenkomt (Wel lekker goedkoop a 5 euro / pak). Laten we dan eerlijk zijn: de SilverStone MR01 is echt te sexy om die dingen met elkaar te vergelijken. Kortom: iets van 6 tientjes voor iets van deze kwaliteit en met deze uitstraling is echt niet gek. Eigenlijk is de enige beperking de 52mm ruimte die je onder de stand hebt om spulletjes te verbergen, wat niet extreem veel is waardoor je niet klakkeloos alles er onder kan proppen. Zoals besproken is de oplossing, een hogere stand, ook niet ideaal voor gebruikers van forse (27” en groter) schermen omdat het scherm dan wel erg hoog komt. De oplossing? Wellicht dat SilverStone nog een keer varianten met andere afmetingen naar de markt komt zodat er meer te kiezen valt.

Ik kan er wederom niet omheen: SilverStone kan gewoon hele mooie aluminium producten maken. Net als de aluminium behuizingen, of de producten in de ensemble series, is de MR01 monitor stand een product wat precies doet wat je er van verwacht, en dat in een bijzonder knappe uitvoering die in kantoor- of nette huisomgevingen niet misstaat.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone SST-MR01S monitor stand (Zilver)?

Wij hadden het er al over gehad. Je hebt niet gelogen het is inderdaad een stuk netter dan een stapel papier. ;)
Wellicht wat voor Tweakers HQ :9
Verder zeer gave review wederom !
Dank je :D

En ik meen te herinneren dat tweakers inderdaad nog flink wat pakken papier had staan ;)

Vraag mij af of je een leuke volume discount kan regelen als je er daadwerkelijk 40 o.i.d wilt hebben.:D
We kunnen 17 oktober even tellen natuurlijk..... :)
Er zijn Tweakers Crew medewerkers die er 2 pakken printpapier voor gebruiken i.p.v. de Silverstone SST-MR01S :)
Dat weet ik nog goed, bedoelde dat wanneer ze enkele tientallen medewerkers moeten upgraden, veelal met 2 scherm de man, het best oploopt :D
:D Had mij een hoop tijd bespaard als ik gewoon dat zinnetje als review had gepost met een serie foto's erbij :D
haha netjes gedaan weer hoor!

Ik ben mezelf nu met tegenzin aan het vertellen dat ik "er geen nodig heb" want eigenlijk is dat ook zo... maar: wat een mooi plakje aluminium :D

ps: ik merk dat ik tegenwoordig al voordat ik de review überhaupt gelezen heb dat ik je al een +3 geef :9

[Reactie gewijzigd door jimz93 op 21 september 2015 12:07]

Dat laatste vind ik natuurlijk helemaal niet erg. Het is inmiddels ook wel een gewicht op de schouders natuurlijk.

En 'nodig', tja :D Als we enkel zouden kopen wat we nodig hebben zou je als reviewer ook niet veel te doen hebben. Inmiddels staat de FTZ01S ingebouwd en wel naast mij, een ITX behuizing van 130 euro o.i.d. is natuurlijk ook nooit 'nodig', maar wel leuk :D
Die zou bij mij niet misstaan hoor :)
Ik ben benieuwd naar de gebruikte voeding (SFX), ik zou dan eerder voor een "normale" ITX kast kiezen waar een ATX voeding in kan.
Die voedingen zijn best OK. HWI heeft een aantal SFXjes getest, en daar doen ze (de betere) het toch goed. Maar het maakt het wel allemaal iets duurder.
Mogelijke alternatieven :+
  • telefoonboek
  • gouden gids
Want wees nou eerlijk wie gebruikt er in dit tijdperk nog papieren gidsen?

Maar zonder dollen, een nette review van een uitermate fraai product. Beter dan al dat gestapelde papier op je bureau.
Ik zie nog altijd meer gouden gidsen en stapels papier op kantoren dan monitor risers :D Wat mij betreft mag dat anders ;)
Wow, een speciale notitie voor mij #skodaliefhebber:
want die is superb (Nee Kiswum, niet –dat- type superb)
Als mensen er goed uitzien, dan wordt er vaak gezegd dat ze er ook fantastisch uitzien in een vuilniszak. In dit geval kun jij zoiets "simpels" als een monitorstand reviewen, zonder dat de reviewwaarde onder een +3 beland.

Zeer goed gedaan!
Moest even zeker zijn dat ze nog gelezen worden natuurlijk hè ;)

En dank je wel natuurlijk :D Tis wel leuk voor wat afwisseling dit.
Voor dit geld zou ik een newstar monitor arm halen
Dat is wel een een totaal andere oplossing. Daarmee zijn grotere AIO's niet op te hangen, of schermen zonder VESA mount.
Is het mogelijk deze in het geval van een zombie apocalypse te gebruiken als schild/wapen?
Zeker! je kan er aardig mee uithalen. Echt heel groot is hij niet als schild.
Mooie review.

Ben normaal behoorlijk prijsbewust maat moet zeggen zal zoiets zeker overwegen om te kopen
Maar helaas is mijn monitor 19 kilo :(.
Mooie review! Volgende keer kom ik eens even goed aan al dat aluminium voelen.
Dank je, en dat klinkt als een 'gezellig' plan. Breng jij ook nog wat 'hardware' mee? Hebben we weer even genoeg te spelen gok ik.

*ahem*
Ik veronderstel dat deze monitor stand zonder enig probleem een 27" (model 2015) iMac kan dragen?