Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Cruz 20 mei 2009, laatste update op 20 mei 2009, 1.316 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Functionaliteit
  • Robuust toetsenbord

Minpunten

• Driver/software is ondermaats

Prima toetsenbord, maar de softwareondersteuning laat het afweten.

Intro
Inmiddels bezit ik deze Logitech G15 al zo'n 1.5 jaar, het is nog een van de wat oudere modellen met 18 'G-knoppen' aan de linkerkant en een blauwe backlight.

Ervaringen
In eerste instantie gekocht voor gamen, waarbij de belangrijkste features natuurlijk de G-knoppen zijn waarachter per applicatie een macro gedefinieerd kan worden en het display. Terugkijkend over de tijd waarin ik de G15 gebruikt heb, valt eigenlijk op dat de G-knoppen voor de spellen die ik speel niet zoveel nut hebben. In de paar spellen die ik regelmatig speel heb ik de G1 knop (helemaal in de linkerbovenhoek) als 'quit' actie vastgelegd, zodat ik snel een spel af kan sluiten zonder door menu's te moeten gaan. Ik speel dan ook voornamelijk FPS's... Logischerwijs zou het voor spellen als WoW meer toegevoegde waarde hebben.

Wat wel heel handig is, is het gebruik van de knoppen voor 'moeilijke applicaties' zoals Photoshop. Als je vaak dezelfde handelingen moet verrichten (bijv save as -> selecteer .png) kan je dat automatiseren naar een druk op een (G) knop.

Maar om heel eerlijk te zijn gebruik ik de G-knoppen niet meer zo vaak. De drivers zijn namelijk gigantisch gammel en zowel onder XP als Vista heb ik continu problemen met de software die het gebruik van de G-knoppen toestaat. Bij XP was het zo dat na elke standby->wake up actie de software nog een keer startte zodat alle acties meerdere keren werden uitgevoerd. Bij Vista blijft de software op willekeurige momenten hangen en moet ik het via de task manager herstarten om de knoppen werkend te krijgen. Ook na het vernieuwen van de PC lostten de problemen niet op, wat hardware problemen uit lijkt te sluiten.

De display lijkt iets beter te werken. Een van de meest handige plugins (IMO) is de teamspeak-plugin, daarmee zie je tijdens het gamen wie aan het praten is, of er mensen een kanaal binnenkomen of uitgaan etc. Jammer alleen weer dat ook het display regelmatig blijft hangen daarbij. Dit zou echter nog aan de teamspeak plugin kunnen liggen. Ook dit vereist weer de taskmanager om de verschillende processen (het zijn er een stuk of 4) te sluiten.

Op zich werkt alles prima, wanneer het werkt. Geen slijtage van de toetsen, wel van het 'zilver' voor de spatiebalk maar dat is puur cosmetisch. Enige minpunt is de softwareondersteuning; na 2 jaar (of hoe lang is dit ding nu uit) zou je verwachten dat er een stabiele driver/software beschikbaar is, en wat dat betreft stelt deze aankoop me wel teleur.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Heb je de laatste driver-update al geprobeerd? meuk: Logitech G15 3.02.173
Ben er zelf nog niet aan toegekomen, mede omdat ik eigenlijk nooit problemen heb met het bord, ooit onder XP, ongeveer 1 jaar onder Vista. Ook geen last van bladderende verf, maar dit was een probleem van de allereerste producties toch? Ik kocht er ooit een voor m'n zoon, een fanatiek gamer die ook nooit problemen met het bord heeft, en ik vond het zo prettig werken dat ik er zelf ook een kocht, voor een opruimingsprijsje net voordat de V2 uitkwam. Nooit spijt van gehad.
Ik bezit nu inmiddels ook al 2 jaar een logitech g15, en heb met de software en drivers nog nooit een enkel probleem gehad. (Vista64/XP MCE)

Uitbreidbaarheid qua extra lcd-panel applicaties is ook erg gemakkelijk en helder, uitgebreide faqs van logitech zelf en een zeer behulpzame community van mensen die appjes schrijven is er voor ieder wat wils.

Voornamelijk de ventrilo/teamspeak functie is inderdaad handig, maar ook de multimedia applicaties voor winamp/wmp/vlc zijn een uitkomst.

Tevens is de switch om de Windows keys uit te schakelen een geschenk uit de hemel, dit scheelt zóveel tijdens een raid in WoW of andere intensieve games waar je per ongeluk naar je bureaublad wordt gemieterd.

Ook zit het met de garantie en klantvriendelijkheid van logitech zeer goed; na 1,5 jaar begon m'n verf wat de bladderen van de w-a-s-d toetsen.

Logitech een mailtje gestuurd, diezelfde dag nog repliek dat er ala minuut een toetsenbord mijn richting opkwam, niet eens m'n oude hoeven opsturen via RMA.

Zou deze in ieder geval nóóit meer kwijt willen, en als de mijne stukgaat neem ik die van OP over!
ik neem aan dat je de software wel download van de logitech site?
Ja, heb zelfs een beta versie gebruikt die de standbyproblemen onder WinXP verhielpen, maar die lostte de problemen in Vista niet op...