Bully - Scholarship Edition, Xbox 360 Review

kasperbatterink 19 mei 2009, 1.045 views

Bully - Scholarship Edition, Xbox 360

Pluspunten

• medescholieren pesten
  • redelijk lange storymode
  • verslavend
  • gewoon heel erg leuk

Minpunten

• grafisch beperkt
  • kapotte duimen
  • beperkte soundtrack

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4

Op bol.com kwam ik deze game tegen voor 14,95. Nu heb ik even rondgekeken bij wat reviews en dit spel kreeg toch wel hoge cijfers voor zo'n budgegame. Game besteld dus en geen moment spijt gehad.

Gameplay

De gameplay is redelijk oppervlakkig. Missies aannemen, ergens naartoe om een simpele opdracht uit te voeren en weer terug. Er is echter wel wat afwisseling, omdat er ook lessen gevolgd kunnen worden, races kunnen worden gereden en er kunnen verschillende kermisspelletjes worden gedaan, net als een aantal arcadekasten die bespeeld kunnen worden.
Het verhaal komt er in het kort op neer dat je een nieuwe student bent op een slechte highschool in een klein dorpje. Je zult geleidelijk respect moeten verdienen bij de 4 sociale groeperingen die op school aanwezig zijn (nerds, greaseballs, preppies en jocks). Uiteindelijk is het de bedoeling dat je de sociale leider wordt van Bullworth. Daarbij zal je ook nog in aanraking komen met de stadskinderen uit Bullsworth, stadjers zoals we dat in Groningen noemen. Het is allemaal redelijk simpel, maar het zit goed in elkaar en je voelt je wel redelijk verbonden met je personage.
Uiteraard heeft het pesten van medescholieren een belangrijk aandeel in de game. Zo kan de speler eieren, stinkbommen, jeukpoeder en knikkers op anderen gooien, je kan wedgies geven en natuurlijk ook gewoon knokken. Daarnaast heb je nog een aantal schietwapens, zoals een katapult en een aardappelkanon. Ook aan voertuigen is gedacht. Je hebt je beschikking over een skateboard en je kan meerdere fietsen vrijspelen. Ook kan er uiteindelijk een brommer of zelfs een kart verdient worden, waarmee de speler zich door de wereld kan voortbewegen.
De wereld, die geheel open is, begint als slechts het schoolterrein. Een dorm voor meisjes, voor jongens, een gym, de school zelf en nog een aantal gebouwen. Het verhaal is ingedeeld in chapters en bij het uitspelen van ieder chapter, komt er een nieuw stuk wereld bij. Het eerste stuk dat erbij komt is een klein stadje, waar je wat basic zaken kunt kopen, zoals kleding, cola (health), bloemen en later ook fietsen. Ook is er een kapper, zodat je je personage enigszins kunt aanpassen.
Zoals eerder al gezegd is de wereld volledig open. Er zijn echter wel wat grenzen aan, namelijk in tijd. Zo zal je altijd voor 2 uur 's nachts in je bedje moeten liggen, anders ga je out. Ook zal je tijdens lesuren op moeten passen. Je mag wel de wereld in, maar als je prefects of politie tegenkomt zullen deze je proberen aan te houden en de klas in te sturen. Deze prefects zullen je ook aanhouden als je je op andere wijze misdraagt.
De lessen die je kan volgen zijn ook redelijk gevarieerd. Zo heb je o.a. muziek, gym, biologie, geografie en nog een aantal lessen. Met deze lessen zijn bonussen te behalen. Haal je bijvoorbeeld biologie, dan zal je een zoenbonus krijgen, waardoor je een grotere healthbonus krijgt als je een meisje (of jongen) zoent. De lessen zelfs zijn een combinatie van vrij intuitieve minigames, waarbij het op meer neerkomt dan alleen wat button-bashen. Bij biologie bijvoorbeeld moet je voorzichtig een kikker ontleden, of andere dieren en bij muziek draait het weer om timing. Zo heeft ieder vak zijn eigen soort van minigame. Ieder vak heeft 5 niveau's.
Ook wil ik bij deze game apart even melding maken van de achievements die erbij te halen zijn. Deze voegen voor mij namelijk een extra stukje gameplay toe. Normaal gesproken speel ik een game uit en dan zie ik wel hoever ik kom met die achievements. Ik trek me er normaal dus niks van aan tijdens het gamen. In deze game zitten er echter een paar hele leuke achievements in, die het pesten van medescholieren bevordert en ook echt leuk zijn om te behalen. Bijvoorbeeld: give 50 wedgies, egg 25 cars, trip 20 people with marbles. Dit was voor mij de eerste keer in een game dat ik met veel plezier, na het afronden van de storymode, toch nog even door ben blijven spelen.

Beeld & Geluid

Het beeld en geluid van Bully heb ik beoordeeld als voldoende. Ik heb me geen moment gestoord aan beide zaken, maar heb me ook geen moment in positieve zin verbaasd. Regelmatig had ik qua beeld het gevoel in een oudere GTA versie rond te lopen, het is herkenbaar van Rockstar. Ik had van de muziiek daarom ook wel iets meer verwacht, hoewel daar in de game ook niet veel aanleiding voor is, omdat je je niet vaak in een situatie bevind waarin muziek op de achtergrond logisch zou zijn.

Besturing

De besturing is ook zeer vergelijkbaar met de oudere GTA versies. Er is echter wel een nadeel. Net als bij San Andreas, kan je fietsen door herhaaldelijk de a knop in te drukken. Ook het skateboarden en sprinten gebeurd op deze wijze. Op zich niets mis mee, maar omdat je in Bully, vooral in het begin, geen gemotoriseerde voertuigen tot je beschikking hebt, betekend dit dat je nogal veel op je a knop aan het rammen bent, waardoor je bijvoorbeeld bij bike-races, of bij vluchten van de politie vaak een erg zere duim krijgt. Dit begint na verloop van tijd wel erg vervelend te worden. Maar gelukkig krijg je uiteindelijk ook je beschikking over een brommer en kart, wat dit probleem verhelpt.

Prestaties

Op het gebied van prestaties is Bully geen hoogvlieger. De AI is prima, maar kent toch zeker zijn minpunten (auto's rijden doelloos rond, soms zien prefects je pas als je recht voor hun neus staat, dat soort zaken). Zoals eerder gezegd zijn ook de graphics niet denderend. Voor mij is het echter allemaal meer dan voldoende voor deze game.

Replaywaarde

Persoonlijk ga ik hem niet nogmaals uitspelen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hem graag nog eens opnieuw zouden spelen.

Stabiliteit

ik heb 1 of 2 keer gehad dat de game bleef hangen, verder echter geen problemen gehad.

Voor 15 euro zeker een koopje!

Bully: Scholarship edition is voor mij echt een topgame. Niet op het gebied van prestaties of vernieuwing, maar wel op het gebied van 'fun'. Al met al is het namelijk een meer dan vermakelijke game, waarbij ik heel wat avondjes langer heb doorgespeeld dan ik wilde, gewoon omdat ik niet kon stoppen. Het is heel verslavend en ondanks de matigheid bij verschillende onderdelen, is het als geheel een heel goede game geworden.

Heb jij ook een Bully - Scholarship Edition, Xbox 360?

medescholieren pesten
Pluspunt ingame, als je het maar niet in het echt doet hé ;)

Rare review maar het geeft wel een leuke indruk hoe jij het mee maakt. Ga wellicht dit spel ook kopen dankzij jou review.