Trust GXT 363 Review

Zorian 9 september 2015, laatste update op 9 september 2015, 3.554 views

Trust GXT 363

Prima geluid, vibratie is een grappige toevoeging. Jammer dat Windows 10 niet wordt ondersteund en dat surround daardoor niet werkt.

Pluspunten

• Voelt robuust aan
  • Mooi design
  • Leuke verlichting
  • Vibratie en bassboost

Minpunten

• Geen drivers voor Windows 10
  • Geen surround met Windows 10
  • Locatie van de remote in de kabel
  • Microfoon beperkt in beweging
  • Remote voelt fragiel aan

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4

Trust GXT 363 Vibration Surround Gaming Headset

Een tijdje geleden was ik voor de 2e keer mee met de Tweakers Express richting de Gamescom in Köln.
Aan boord werd op de terugweg een stapel winnende loten getrokken, waaronder die van mij. Mijn prijs? Een compleet Trust gaming gear pakket! Hierin zat dus ook deze headset, waarover ik nu een review ga schrijven.

Wat kan je vooraf verwachten?

De headset wordt geleverd in een vrij chique uitziende doos. Hierop staat de koptelefoon zelf afgebeeld, samen met een hoop informatie over het artikel.

Open, sesame!

Na het doorsnijden van 4 ronde plakkertjes aan 1 van de zijkanten komt de slede die in de omdoos zit los en schuift deze naar buiten.
Daarbinnen treft men de koptelefoon aan in een vrij luxe uitziende, met stof beklede verpakking. In feite is dit een simpele, dunne, plastic houder met een laagje stof erop wat na 1 keer aanraken al bijna scheurt. Maar het ziet er wel fancy uit.

Tijdens het uitpakken had ik kortstondig even een vraagteken boven mijn hoofd zweven over hoe men bij Trust precies in gedachten had over hoe dit uitgepakt moet worden.

In eerste instantie leek dat nooit te kunnen, maar na wat wrikken, duwen en nog net geen WD40 te hebben gebruikt bleek het toch te kunnen!

Wat parkeer je straks op je hoofd?

De koptelefoon is voorzien van een 3 meter lang snoer, welke is voorzien van een stoffen omhulsel die er mooi uitziet.
Deze kabel voorziet de koptelefoon van geluid, maar ook van stroom voor een heel scala aan fancy lampjes in de oorschelpen. De oorschelpen zijn tevens afgewerkt met een matte, zacht aanvoelende afwerking.

Ook zit er een remote in de kabel verwerkt, welke tevens bomvol fancy lampjes zit.
Hiermee is o.a. het volume te regelen, de microfoon aan/uit te zetten, de verlichting aan en uit te schakelen en de vibratie/bassboost aan te passen qua sterkte. Helaas voelt de remote wel heel erg fragiel aan. Tevens zit er een hele luide klik in de knopjes en moet je redelijk hard/vaak drukken voor ze werken.

Jammer genoeg zit de remote relatief dichtbij de koptelefoon al in de kabel, wat ervoor zorgt dat hij vlak boven je benen in de lucht zweeft en je een extra gewicht aan je linkeroor hebt hangen wat relatief hinderlijk is.

De oorschelpen zijn voorzien van stoffen, zachte schelpen. Deze sluiten bij mijn hoofd helaas niet mooi aan op mijn hoofd omdat de ringen te groot zijn, waardoor ik het gevoel heb 2 planken op mijn oren te hebben zitten (de speakers zelf dus) met wat stoffen ring hier en daar.

Ook de hoofdband heeft een zachte, stoffen kussen aan boord. Deze is prima en zorgt voor voldoende draagcomfort.

Het is een 7 op de schaal van Richter!

De oorschelpen zijn echter niet alleen voorzien van fancy lampjes. Er zit ook 1 of andere trilmotor in beide oorschelpen welke ervoor zorgt dat de oorschelpen mee vibreren op de bass. Dit varieert van een simpele vibratie alsof je mobiel een berichtje binnen krijgt tot het gevoel dat de koptelefoon zichzelf om je hoofd probeert te vouwen ofzo bij de nummers met meer stevige bass. Het voelt in het begin heel apart aan maar het voegt ergens wel wat toe aan de beleving bij zowel muziek als games.

Plug n` Play, toch...?

Aangezien de headset via USB wordt verbonden sloot ik hem aan op de eerste de beste poort op het moederbord. De pc met Windows 10 herkende hem direct en installeerde keurig de drivers.
Echter, dit zorgde voor een klein probleempje: Het gebrek aan de 7.1 surround! Er was enkel stereo beschikbaar...

Daarnaast viel me op dat de keuze voor de kwaliteit erg beperkt was.

Dat zal vast komen omdat de drivers van Trust zelf er nog niet opstaan, is wat ik toen dacht. Dus, op naar de website van Trust om deze te downloaden.
Echter, Windows 10 was apart genoeg geen ondersteund platform volgens de pagina. Hierop besloot ik maar de Windows 8 (geen 8.1!) driver te pakken en die te proberen. Maar helaas, dat mag niet:

Ook in compatibiliteitsmodus weigerde hij te installeren.
Mijn oog viel echter op het logo rechtsboven: C-Media. Zou die allicht iets hebben dan? Een snelle zoekopdracht door de driverdatabase van C-Media leerde mij helaas al gauw dat de laatste driver die ze hebben uitgebracht uit 2013 (!) afkomstig is. Ook daar helaas weinig support voor Windows 10 en/of Windows 8.1. Erg jammer.

Dit zorgt er dan ook voor dat het geluid slechts stereo is.

Maar hoe klinkt dat stereo-zonder-surround-geluid?

Het geluid dat er wel is, klinkt naar mijn mening vrij goed. De balans tussen hoog, midden en laag is in orde, de details zijn goed aanwezig en de bass kan fors geboost worden wat uiteraard harder vibrerende oorschelpen tot gevolg heeft. En ook het gevoel dat er een subwoofer direct in je oren staat te hijgen.

Ingame klinkt het geluid ook aardig goed. De surround mist helaas wel, maar verder was het wel te doen.

Hoort u mij?

Aangezien er ook een microfoon op zit heb ik even een Skype gesprekje gehouden met een vriend. Deze gaf aan dat ik prima te horen was, net als mijn mechanische toetsenbord, de auto's die buiten voorbij reden, de buurman die lekker zat te kakken en de klok aan de muur aan de andere kant van het huis die de tijd voorbij tikt. Kortom: Erg gevoelig microfoontje. Helaas is deze microfoon enkel naar boven en beneden te draaien, en niet in/uit te schuiven. De microfoon rechts gebruiken is dus ook geen optie, tenzij je erg goed bent in uit je nek kletsen.

Helaas kan ik door het gebrek aan driversupport, en dus ook een vrij vitaal onderdeel genaamd surround, een slecht oordeel vellen over deze headset.
Hij ziet er mooi en fancy uit, een lampje of 2 minder had wel gemogen van mij in plaats van een halve kermis op je hoofd. De oorschelpen zitten helaas niet zo comfortabel als ik had verwacht, maar is verder wel van acceptabel niveau. Het is niet zo dat je na een half uur dat ding al van je hoofd af trekt omdat hij niet meer lekker zit.
De vibratiefunctie is een grappige toevoeging, maar ik kan me inbeelden dat de meeste mensen deze al heel snel uit zullen zetten.

Heb jij ook een Trust GXT 363?

Geniale review :D
Dankzij deze review weet ik dat ik deze headset dus NIET ga kopen. Als er voor windows 8.1 nog geen eens drivers zijn dan loop je echt achter als fabrikant!
Erg goede review!
Nog wel een vraagje (die toch wel doorslaggevend kan zijn): Ik heb op de site van Trust gekeken en daar staat bij software nu wel een Windows 10 optie (gewoon en 64-bit). Is dit dan de benodigde driver voor de surround mogelijkheid?
Inmiddels wordt Windows 10 wel ondersteund en werkt goed!