Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart Review

Copyman 8 januari 2006, 6.715 views

Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart

Pluspunten

• Kwantiteit (zeer goed scherm voor een lage prijs)
  • 4ms response time
  • Geen ghosting
  • Mooie vormgeving
  • Helder en natuurgetrouw beeld
  • DVI- / D-sub- / voedingskabel meegeleverd
  • Compacte verpakking
  • Eenvoudig aan te sluiten

Minpunten

• Kartelig beeld op een resolutie van 1024x768
  • Niet in hoogte verstelbaar

Mijn vorige scherm
Mijn vorige scherm was een Gericom DX-997N 19" PureFlat CRT. Aangezien dit scherm behoorlijk wat ruimte in beslag nam en niet meer zo'n scherp beeld gaf, zat ik al een tijdje te denken om een TFT aan te schaffen. Afgelopen vrijdag heb ik dan toch de knop omgedraaid en ben ik naar Norrod gereden om de Samsung SyncMaster 930BF op te halen.

Er was eerst nog een twijfel tussen de ViewSonic VP191B en de Samsung SyncMaster 930BF, maar aangezien ik de ViewSonic te duur vond en ik deze niet bij een winkel uit de buurt kon kopen, ben ik toch maar voor de Samsung gegaan. Allereerst moest ik wel wennen aan de helderheid van deze TFT tegenover mijn CRT. De helderheid en contrast heb ik maar iets lager gezet dan waar hij oorspronkelijk op stond. Dit scherm heeft werkelijk een haarscherpe beeldweergave, alleen op de native resolutie natuurlijk. Bij het spelen van games op een resolutie van 1024x768 vind ik dit wel een nadeel. De meeste games kan mijn systeem wel op 1280x1024 draaien, maar bijvoorbeeld Quake 3 of Battlefield 2 ben ik gewend om op 1024x768 te draaien. Dit is nog steeds behoorlijk wennen voor mij.

Bijzonderheden
Norrod geeft bij aanschaf van een TFT scherm, 8 dagen omruil garantie mocht je een dode (sub)pixel hebben. En ik zou mijzelf niet zijn zonder ook een dode subpixel te hebben, waar ik uiteraard van baalde. Maar na een telefoontje met Norrod was mijn dag alweer goed. Ze hadden het scherm op dat moment niet meer op voorraad, maar zodra hij weer op voorraad was, zouden ze mij bellen zodat ik hem om kon ruilen voor een andere. Dit is waarschijnlijk vandaag of morgen, aangezien hij op de website van Norrod weer op voorraad staat. Deze monitor heeft als feature MagicBright. Hier zie ik eigenlijk totaal het nut niet van in, maar ik heb het wel even uitgeprobeerd natuurlijk. Het enige wat het scherm doet, is een soort van een helderheid/contrast layer over het oorspronkelijke beeld leggen. Wellicht leuk voor de mensen die boven hun 100/100 helderheid/contrast ratio een nog heldere beeld willen, maar ik zie het nut er niet van in.

Kleurweergave
De kleurweergave van dit scherm vind ik in orde. Uiteraard kan zwart altijd zwarter, maar ik vind het in ieder geval zwart genoeg om zwart te zijn. De overige kleuren komen allemaal natuurgetrouw over, zeker in tegenstelling tot mijn CRT.

Ghosting
Dit scherm heeft dus een 4ms overdrive TN paneel, waar ik vóór aanschaf zeker op heb gelet. Aangezien ik voornamelijk fast-paced games speel, zoals Quake 3, Battlefield 2 of race games, vond ik een scherm met een snelle response time een pré. Ik kan aanstaande kopers van dit scherm garanderen dat ze totaal geen last zullen hebben van ghosting, aangezien Quake 3 toch één van de snelste games is en ik hier geen last heb van ghosting. Het ziet er gewoon gelikt uit. Ook DVD films zijn een genot om naar te kijken, het heldere scherpe beeld helpt hier het voornaamste aan mee. Van ghosting is er naar mijn mening totaal geen sprake.

Contrast en helderheid
Hierover heb ik het eigenlijk al gehad in de vorige stukjes tekst, maar ik moet toch nog even kwijt dat het contrast en de helderheid van dit scherm prima in orde zijn. Ik heb zelf het contrast op 50 en de helderheid op 75 staan en dan is het beeld nog steeds helderder dan mijn 17" CRT die ik aan de andere kant van het bureau heb staan.

Uniformiteit van het scherm
Dit scherm is over het volle beeldoppervlak perfect wit, alleen is er bij een vol zwart beeld wel wat backlight leakage aan de bovenkant te zien. Maar naar mijn weten is dit bij elk TFT scherm het geval. Ook de overige RGB kleuren worden goed weergegeven.

Kijkhoek
De kijkhoek van 160° maak ik vrijwel geen gebruik van, omdat ik toch altijd recht voor het scherm zit, maar ik heb het scherm even vanuit de hoeken bekeken en dat zag er redelijk uit. Uiteraard verkleurd het beeld wel iets, maar het is nog steeds goed te bekijken. Aangezien de kijkhoek voor mij minder van belang is ga ik door naar het volgende onderwerp.

Bouwkwaliteit
Hier heb ik wel op gelet bij mijn keuze. Ik wilde een niet al te dikke rand en een mooie vormgeving, dit had de 930BF allebei. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het echt een prachtscherm om te zien. De voet is heel eenvoudig te monteren, hier komen geen schroevendraaiers of ander gereedschap aan te pas. Er zit een soort van vleugelschroef onder om het maar zo te noemen. Deze kan je gewoon met de hand aandraaien waarna de voet stevig vast zit. De knopjes zitten zoals bij de meeste TFT's niet aan de voorkant, maar aan de onderkant. De knopjes zijn zo wel mooi weggewerkt, maar of het praktisch is, is een tweede. Maar aangezien je deze TFT in mijn geval toch maar één keer goed instelt, vind ik dit totaal geen probleem. Het scherm is netjes afgewerkt en voelt degelijk aan. De voedingskabel en de DVI/D-sub kabel worden netjes afgedekt door een kap die eenvoudig zonder gereedschap is te monteren en demonteren.

Vormgeving
Zoals ik in het vorige onderwerp al heb verteld, vind ik de vormgeving van dit scherm echt super. De groene power LED is niet te fel, alleen had ik een blauwe led mooier gevonden. Maar helaas kan je niet alles hebben. Misschien dat ik in de verre toekomst, net als bij mijn muizen er wel een blauwe LED in maak, maar van een groene LED lig ik niet wakker.

Afgezien van het mindere beeldkwaliteit, niet qua contrast of helderheid, maar qua vorm op een resolutie van 1024x768 ben ik behoorlijk tevreden met dit scherm. Zeker met de zeeën van ruimte die ik nu op mijn bureau heb! Ook over de prijs ben ik zeer te spreken, want zeg nou zelf, ¤ 398,00 is niet veel voor een 19" TFT scherm.

Beoordeling
Uiteraard ook nog even een beoordeling van dit scherm. Dit scherm krijgt van mij sowieso een dikke voldoende, omdat ik er gewoonweg zeer tevreden over ben.

Cijfer: 9/10

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart?

Kartelig beeld op een resolutie van 1024x786 als een nadeel noemen ben ik het niet echt mee eens. Praktisch alle TFT's zullen een slechter beeld geven op een resolutie anders dan de native resolutie, als ik het goed heb. Dat als een nadeel noemen is praktisch hetzelfde als een review over een CRT monitor schrijven en dan als nadeel noemen dat de monitor niet zo plat is als een LCD monitor.

Ik denk dat een ander nadeel wat belangrijker is voor deze 930BF, namelijk dat de monitor kleuren niet zo goed weergeeft. Gamen zal prima gaan, maar beeldbewerking niet, lees ook eens deze review: http://www.behardware.com...vey-4-8-ms-tn-ips-va.html

Ik maak uit je tekst op dat jij Q3 en BF2 op 1024x786 draait omdat je die games voor zover jij weet niet op 1280x1024 kunt laten draaien. Dat is op te lossen.

Met een config file kun je een zelf gekozen resolutie gebruiken. Zet de onderstaande regels in een text file. Hernoem die file naar autoexec.cfg en zet het in je Quake 3 dir.

seta r_customWidth "1280"
seta r_customHeight "1024"
seta r_mode "-1"

Wat BF2 betreft is er ook zo'n mogelijkheid. Google daarvoor even of lees het BF2 topic in GoT.
Grotendeels mee eens, zeker gezien ik een ontwerper ben en natuurgetrouwe kleuren erg belangrijk vind.

Los daarvan mag zeker wel vermeld worden dat dit een mooie review is. Duidelijk, uitgebreid, van plaatjes voorzien, top!