TP-Link NC200 Review

proto_ 5 september 2015, laatste update op 5 september 2015, 1.967 views

TP-Link NC200

De hardware heeft een aantal verrassende conclusies! De MediaTek processor kan een OpenWRT draaien. Na wat knutselwerk kun je ook de lens scherpstellen en kun je hem omtoveren tot onzichtbaar wapen ;)

Pluspunten

• Nice design
  • Eenvoudige installatie
  • Goede hardware
  • Functioneert als repeater

Minpunten

• Geen nachtzicht

Kwaliteit Score: 4
Naar aanleiding van de review van Mexel heb ik deze camera gisteren gekocht. Omdat hij al behoorlijk uitgebreid ingaat op de features, heb ik mij wat meer gefocussed op de hardware.

Uit elkaar halen gaat redelijk eenvoudig. Met een mes kun je de zijkanten open duwen.

Boven de camera. Onder de microfoon.

De chips zijn zichtbaar!

Winband W9425G6 JH-5
Random access memory (DDR400, CL3)
Werktemparatuur 0C ~ 70C
265mb
16 bits
200 Mhz

MediaTek MT7620N
De MediaTek MT7620N is een Wi-Fi System-On-Chips (WiSOC). Deze zie je terug in access points en router platformen. Zo vind je hem bijvoorbeeld in de ASUS RT-N11P.

De processor is erg krachtig voor zijn formaat en heeft oa ondersteuning voor een USB2 host, audio interface en ondersteunt OpenWRT, eCos en Linux SDK (ook wel LOS).
Niet alle features worden gebruikt in deze camera..
  • DDR2 RAM (256MB/2Gbit max.) en NAND Flash support
  • IPv4/6
  • NAT, NAPT
  • Kan worden geclocked op 580 of 600 MHz.
Sonix SN9C258CFG
Dual Mode Camera Processor

De camera is heel aardig.. Het beeld is niet superieur, maar zeker niet slecht.
  • 9-bit CMS image sensor raw data
  • CMOS sensor interface
  • SDRAM interface
  • USB interface
  • compression engine
  • LCD driver
  • embedded 16bit DSP
  • low battery detection
Voor de knutselfreaks: Als je met een zakmes de lijm van de lens afsnijdt kun je hem draaien! Oftewel scherpstellen op objecten verder weg of dichtbij!

Als je dan toch de lens als losse onderdelen hebt kun je er meteen een verborgen camera van bouwen.. Ziet niemand! ;)

De camera is te bereiken op zijn IP adres via de browser. De interface is gebruiksvriendelijk en redelijk uitgebreid. Hier is het mogelijk om de camera als repeater in te stellen. Deze lijkt tot nu toe krachtig (nog niet uitgebreid getest).

Een dikke min is dat de stream alleen te bekijken is met een javaplugin. Overigens heeft TP Link al aangegeven bezig te zijn met een update om zonder java de camera te zien. Op zich is de keuze voor Java logisch om daarmee de processor van de camera te ontlasten van taken.

Gelukkig wordt er ook een ffmpeg stream ondersteunt!

Via VLC kun je dan rechtstreeks de camera bekijken. De stream benader je zo:

Security issue is het wachtwooord wat in de URL meegestuurd wordt. Het wachtwoord dien je als base64 te encoden! Het duurde even voordat ik hier achter kwam ;). Als je iemand je netwerk afluistert kan hij je wachtwoord decoden en eenvoudig leesbaar maken. Dan dient hij wel al op je netwerk te zitten en geduld te hebben..

Encode64 op Debian
1. Open terminal
2. echo mijnWachtwoord | base64
Of doe normaal
en ga naar

De url kan er dus zo uit komen te zien:

Een ffmpeg stream wordt vaak gebruikt door surveillance software. Daarnaast kun je op Linux tools als Motion of Zoneminder gebruiken. Deze ondersteuning is dus plug & play.

Ook een heel tof projectje zou het gebruik van FFServer kunnen zijn! Deze werkt icm ffmpeg command line en zou een livestream naar een WEBM kunnen maken. Dan kun je dus publiekelijk je livestream op een website tonen volgens HTML5 standaarden.

Een heel verrassende conclusie is dat je gewoon OpenWRT kun installen op deze camera! Je hebt dan een krachtige 300mbs wireless router. Overigens heb ik de installatie niet afgerond, maar ik kan toch met behoorlijke zekerheid stellen dat de camera functionaliteit dan niet meer zal werken. Deze review wil ik dan ook afsluiten met deze oneliner: Genoeg van je cam? Bouw er een router van :)

Heb jij ook een TP-Link NC200?

Een +3 kan ik niet verantwoorden............ ;(

maar wel een leuk geschreven review met niet standaard toepassingen.
Mooie review, raad je nog steeds deze camera aan?
Inmiddels 2016:) En je hebt bijv de xiaomi cameras uit china.

Lijkt mij in eerste instantie qua beedldkwaliteit een stuk beter?!
Heb je meer info over het installeren van OpenWRT? Ik kan daar nergens iets over vinden, anders dan dat de soc er toe in staat zou moeten zijn. De installatieprocedure (via serial/usb header?) kan ik hier van niet vinden.