Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

HP LP2475w Zwart Review

mOTiVe 13 mei 2009, 1.166 views

HP LP2475w Zwart

Pluspunten

• strak beeld op 1920x1200
  • zwart is zwart
  • kleurweergave af fabriek al best goed
  • (en een hele lange lijst voordelen die anderen ook noemen)

Minpunten

• brightness staat veel te hoog
  • opstarten duurt lang

Als enthousiast amateurfotograaf die het met een klein budget wil doen zijn er weinig lcd-monitoren die interessant zijn. Omdat prijs voor mij belangrijker was dan optimale kleurweergave maar ik toch geen 6-bits TN-paneel neer wilde zetten was de keuze tussen de HP LP2475w en de Philips 240PW9ES. Een outsider was de LG W2600HP-BN, met name vanwege zijn afmeting van 26".

De Philips viel op vanwege zijn prijs maar ook vanwege zijn looks. Hoe lelijk kan grijs zijn! Ook gebruik ik al enige tijd HP computers en een HP monitor staat wel zo netjes. Omdat er een demo-model te koop stond voor een uitermate vriendelijke prijs heb ik de HP genomen.

Eenmaal uit de enorme doos valt op dat het systeem om de monitor aan de voet te klikken zeer makkelijk werkt. Om het scherm weer los te maken van de voet dient wel een vreemd palletje naar links of rechts te worden verschoven. Er zit verder een beveiliging op de voet om het in hoogte verstelbaar zijn in de doos nog niet tot uiting te brengen. Het kostte mij enige tijd om het systeem uit deze beveiliging te krijgen, niet bepaald intuitief. Eenmaal op het bureau hoeft de beveiliging niet meer gebruikt te worden.

Het scherm is met 24" zeer groot. Achteraf bezien had het best een maatje kleiner gekund omdat mijn bureau amper een meter diep is. Alles went maar ik ben blij dat het geen 26" is geworden! Opvallend in negatieve zin zijn twee zaken: de brightness staat standaard op 100% en dat geeft hetzelfde effect als de buurvrouw die haar zonnebank aanzet: als je buiten staat zie je gelijk wat ze daar aan het doen is. Hoewel niet getest kun je ongetwijfeld met dit ding naar het strand en in de volle zon lekker doorwerken. Mijn Spyder3 calibratie apparaatje kon op deze brightness geen correcte weergave afleveren. Vandaar dat ik dit heb teruggedraaid naar 15. Op dit niveau ziet wit er nog wit uit (op 0 niet meer) en is het werkbaar voor de ogen. De calibratie gaat op dit niveau een stuk beter. Overigens komt hij out-of-the-box al met redelijk getrouwe kleuren, zij het dat "men" tegenwoordig zo fel en gesatureerd mogelijke kleuren wil zien. Wel teveel geel.

Een tweede opvallend negatief punt is het opstarten van de monitor. Er zitten veel aansluitingen op (zelfs displayport) maar wanneer je de monitor aanzet gaat hij alle poorten scannen. Wanneer op de eerste poort een actief signaal gevonden wordt gaat hij toch door met scannen. Dat heeft ongetwijfeld een functie (er zit een soort picture in picture functie op) maar dit lange wachten (5-10 sec) is toch best vervelend. Zet je pc en monitor tegelijk aan dan mist hij de eerste poort (pc nog niet actief genoeg blijkbaar) en kun je dubbel zo lang wachten. Als het scannen uitgezet zou kunnen worden (ik selecteert zelf wel) dan zou dit sneller en prettiger werken.

Er is natuurlijk ook veel positief aan de monitor. Het zwart is mooi zwart en op 1920x1200 staat een een retestrak beeld. Op 1920x1080 rekt ie het beeld wel op, 1-op-1 pixelmapping lijkt niet ondersteund te worden. Qua bouwkwaliteit is de voet enorm maar het scherm staat stevig en is het verstellen zeer gemakkelijk. Om het scherm te draaien (pivot) moet je extra software installeren en helaas wordt dit niet automatisch herkend en moet je zelf een optie selecteren om dit te realiseren. Ook heeft mijn exemplaar een abnormaliteitje: het paneel zit aan de bovenkant een beetje los van de omlijsting. Nu merk je dit alleen wanneer je die vette vingers op het paneel drukt dus heel veel maakt dat niet uit. Toch doet het een plusje wegnemen van de bouwkwaliteit, die verder wel zeer goed is.

Heb jij ook een HP LP2475w Zwart?

Het scannen van de videoingang kun je ook uitzetten. Je stelt het apparaat dan in op een standaard ingang en als je een andere ingang wilt moet je die met de hand selecteren. Zoek maar in het schermmenu onder 'instellen video-ingang'.
Na 873 uur te hebben aangestaan (in totaal) is er één pixel met de lievelingskleur rood. De overige 2375999 pixels doen het nog uitstekend!
Ik kan me niet herinneren dat bij mijn L2245w brightness op 100% stond, maar die was dan ook nieuw in doos. Jij hebt het over een demo model. En daarnaast zit er een gebruiksaanwijzing bij en een tweaker gaat toch alle menuopties een keer langs?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 14 mei 2009 07:46]

- edit dubbel post, mijn reply was al door flagnite beantwoord. sry :)
het instellen van dv1 als default poort lukt wel, krijg je een mooi groen pijltje voor die ingang in het menu waar er gescanned wordt. Zet ik het scannen uit dan komt er geen beeld.

nieuw in doos of demo model: ze hebben allebei een factory reset instelling. Gebruik je die dan staat de brightness gewoon veel te hoog!