Asus Vintage V4-M3N8200 Review

vmsw 12 mei 2009, laatste update op 24 mei 2009, 2.286 views

Asus Vintage V4-M3N8200

Pluspunten

• kleine behuizing met chique uiterlijk
  • stil genoeg en nette airflow
  • nette recoverysoftware
  • hdmi (dvi)

Minpunten

• voorkleppootjes breken gemakkelijk af
  • voorklepje is glimmend plastic dus meer vuil/vetvlekken
  • geen ps/2 voor muis en firewire
  • 1x sata stroomaansluiting
  • slechts 250 watt voeding

Ter informatie: deze computers bouw ik hoofdzakelijk voor klanten van me, inmiddels 8 van deze behuizingen gehad en ge´nstalleerd. Alle barbones werkten prima en waren in goede staat.

Verpakking behuizing:
De behuizingen zijn verpakt in stevige kartonnen dozen, met eromheen (roze) plastic en een vel om eventueel vocht op te nemen. Alles zit zeer stevig in de doos, en de kast wordt geleverd met een handleiding (voor de complete barbone), een drivercd (voor XP & Vista) en een cd met recoverysoftware. Laastgenoemde software zal ik nog even apart behandelen.
De behuizing is met zijn front beschermd met doorzichtig plakplastic, handig voor vervoer en tegen krassen bij het bouwen. De (zwarte) platen zijn mooi zwart en mat uitgevoerd. Je ziet er weinig vuil of overige oneffenheden aan, en daarmee ziet de kast er altijd verzorgd uit. De linkerkant heeft een rooster met daarachter een plastic afvoerbuis voor lucht (om deze te verwijderen in het geval van een te grote ventilator moet je helaas wel plastic kapot maken).

Recoverysoftware
Normaal geef ik niet zo om extra (gratis) software, zo ook recoverysoftware, maar ik wil voor dit programma toch wel een goed woordje doen. Asus geeft DriveClone 5 Pro van FarStone bij de barbone mee, een OEM-versie. Dit programma installeert gemakkelijk binnen in ieder geval alle Windows-versies die ik getest heb, en maakt een herstelpartitie (aangeraden 10% van je totale capaciteit). Hierop maakt deze regelmatig een snapshot, net voor het starten van Windows. Als je een probleem hebt kan je nog voordat Windows start teruggaan naar een vorige status. Ik heb dit getest, en bij mij lukte het om de de´nstallatie van Office weer ongedaan te maken.
De software installeerde ik echter niet omdat ik graag herstelsoftware erop wil (al doe ik dit wel voor mijn klanten), maar met name ook omdat het programma prima harde schijven kan klonen. Als je een tweede schijf aansluit geeft de software mogelijkheid tot het klonen van de schijf (binnen Windows zelfs), en op die manier is het makkelijk installeren van een serie computers. Prima geschikt.
Nadeeltje is dat je na het klonen soms een foutmelding krijgt bij het afsluiten, echter kan je dit oplossen door de software op te starten en automatisch de recoverypartitie te laten repareren.

Behuizing
Behuizing ziet er netjes uit, vooral de voorkant geeft een indruk dat het een goede (sowieso chique) computer is. Er zit een plastic klepje voor de kaartlezer/2 usbpoorten/2 jackplugs (microfoon + koptelefoon). Deze kan naar wens naar boven (eroverheen) of beneden (uit zicht) geschoven worden. Omdat het glad en glimmend is, is deze wel gevoelig voor vettigheid en stof. Ook de kleur had misschien wat meer metaal-achtig kunnen zijn zodat hij beter bij de rest past. Zie foto's uiteraard.
De aan/uitknop bevind zich beneden het schuifje, dus het klepje maakt hierbij niet uit). Naast het knopje zitten twee blauwe ledjes voor de energiestand/harde schijf activiteit. Verderop nog een bescheiden logo van Asus in metaalkleur.
De behuizing heeft voor de optische drives een klepje zitten, om zo het uiterlijk mooi te houden. Deze is van goede kwaliteit en werkt goed met de cd-spelers mee die ik geprobeerd heb. Echter is het me wel 2x gebeurd dat de 'weerhaakjes' die het frontje vasthouden, bij het losmaken van de voorkant, afbraken. Deze zijn niet heel stevig gemaakt. Gelukkig wel weer wat te herstellen met secondelijm.
Binnenin heeft de computer ruimte voor 2 harde schijven (3.5") (het 3de slot is helaas "bezet" door de kaartlezer), verder nog mogelijkheid voor 2 optische drivers (5.25").

Voeding en ventilatie
De voeding heeft een ventilator aan de onderkant (niet achterkant), en er is ook een ventilator die onder de voeding aan de behuizing zit (895 RPM). Samen produceren ze niet heel veel geluid, en daarmee blijft het een aardig stille pc. Niet geruisloos, maar wel stil. De airflow gaat goed, en er is mogelijkheid tot het plaatsen van een extra ventilator aan de voorkant (al heeft deze niet veel ruimte voor het aanzuigen van lucht)
Voeding is 250 Watt (piekspanning 300) en doet zijn werk stabiel; prima geschikt voor de gemiddelde onderdelen in dergelijke pc. Qua stekkertjes heeft hij 4x molex, 1x floppy, cpu/moederbord (4/24 poorts), 1x sata

Moederbord
Het moederbord beschikt over een mooie GeForce 8200 grafische chip, 5 SATA-aansluitingen, 1 PATA-aansluiting, 1 diskettemogelijkheid, LPT-aansluiting (maar deze zit niet aan de achterkant, dus je moet zelf zo'n PCI-aansluiting kopen), COM-aansluitingen (idem), 2 PCI sloten, 1 PCI-express x16 voor videokaart en 1 PCI-express x1. De achterkant heeft voor ieder slot een eigen uitgang, met een klemsysteem (dus kaarten kan je niet vast te maken met een schroefje)
De computer heeft voor de muis alleen een USB-poort beschikbaar, voor het toetsenbord is er nog wel een paarse ps/2 aansluiting gemaakt. Verder totaal 6 USB-poorten, 1 e-SATA, DVI/VGA/HDMI, 6 jackplugs en SPDIF_OUT. GB-netwerk uiteraard.
Bedenk je dat de voorkant ook nog 2 USB-poorten heeft (behalve de 2 jackplugs & kaartlezer)

Windows 7:
Zelf heb ik alvast de Release Candidate van Windows 7 ge´nstalleerd, en dit verliep vloeiend. Alle drivers zijn beschikbaar (al dan niet bŔta-varianten), en hiermee loopt het nieuwste besturingssysteem soepel en prettig. De computer is dus ook in de toekomst prima geschikt voor een upgrade. Met een 5400+ (edit: eerst had ik hier perongelijk 7750) processor, 4 gb geheugen en 640 gb harde schijf werd kregen alle onderdelen in de prestatieindex een 5.9, behalve de graphics, die werden gewaardeerd op 3.5 en gaming graphics ad 5.0 (deze zijn onboard). Wel wat hoog vergeleken met Vista (grafisch 3.2 en 4.0).

Windows XP en Vista werkten ook prima; deze hebi k hoofdzakelijk ge´nstalleerd en gebruikt

Excuses voor kwaliteit foto's; heb een mobieltje als camera, (nog) geen spiegelreflex ;)

Heb jij ook een Asus Vintage V4-M3N8200?

Ik vind die geen PS/2 en Firewire een beetje onzin.
De meeste moederborden hebben een IO Shield in de verpakking zitten die je kunt vervangen. Sowieso hebben de meeste moederborden een andere layout dan het IO Shield wat in de kast zelf zit. ;)
Verder een nette review met foto's! :)

[Reactie gewijzigd door Fiber- op 12 mei 2009 18:53]

Je weet dat het hier om een barebone gaat, waar de voeding en het moederbord al aanwezig zijn? ;)
Je zegt dat de voeding 300 watt is maar dit is een 250 watt voeding met een piek van 300 watt.

wat ik ook zo knulig vind is dat er 5 sata aansluiting op je mobo hebt zitten maar maar 1 voedings aansluiting voor sata op je voeding :)