KPN Music Box Review

Steveedge 16 augustus 2015, laatste update op 16 augustus 2015, 94 views

KPN Music Box

Een simpele muziekspeler om aan te sluiten op je bestaande installatie. Makkelijke installatie, simpele bediening, prima geluidskwaliteit. Eenmaal aangesloten is het gebruik van de app niet persť nodig, maar wel om het apparaat uit te zetten. Een fysieke aan/uitknop zou hier dan ook niet misstaan.

Pluspunten

• Mooie rubberen afwerking.
  • Prima geluidskwaliteit via SPDIF.
  • Eenmaal aangesloten hoef je de app niet persť te gebruiken.

Minpunten

• De aanwezige witte letters.
  • Matig geluid via analoge tulp.
  • Geen aan/uit-knop.
  • Geen pauzemogelijkheid voor internetradio.

Music Box nu twee weken in gebruik.

Introductie

Op dit moment wordt er in Utrecht druk gebouwd aan mijn nieuwe huis, waardoor ik een aantal maanden bij mijn ouders op zolder logeer en mijn spullen in een opslagbox. Gelukkig heb ik hier op zolder wel een "oude" Yamaha-versterker staan, en omdat ik ook hier graag naar muziek wilde luisteren heb ik de Music Box laten aanrukken. Van tevoren gelezen dat deze makkelijk aan te sluiten en te bedienen was, gekoppeld aan een goede prijs als je het vergelijkt met de concurrenten. De Music Box wordt geleverd in een KPN-themed doos, waarin een zeer beknopte handleiding, de Music Box zelf, een stroomkabel en een jack-tulpkabel zitten.

Installatie

De Music box met een SPDIF-kabel op mijn versterker aangesloten. Opvallend is overigens hoeveel verschillende aansluitingen beschikbaar zijn. Tukp, jack, optisch en coaxiaal, in principe dus geschikt voor elke versterker of installatie. De verdere installatie verliep vlekkeloos. Het enige wat de handleiding doet is verwijzen naar de Music Box Setup-app (inmiddels vervangen door de (iOS) Undok-app), die vervolgens de installatie met je doorloopt. De Music Box wordt gevonden, Wifi-gegevens moeten worden ingevuld en optioneel kun je 'm ook nog een naam geven. De mijne heet nu Zolder, dat leek me wel toepasselijk. En dat is het eigenlijk.

Gebruik

Om Spotify af te spelen dien je te beschikken over een betaald Spotify-account, waarna de Spotify app de Music Box direct herkent als Spotify Connect-apparaat. Hierna kun je dus gewoon via de app muziek via de Music Box afspelen. Wat wel een beetje vervelend is, is dat de aan/uit-functie enkel toegankelijk is via de Undok-app, die je dus niet altijd gebruikt of open hebt.

Via de Undok-app kun je ook internetradio afspelen, alhoewel die functionaliteit in mijn ogen nog enigzins beperkt is. Lijsten laden betrekkelijk langzaam, de stream kan niet worden gepauzeerd, het zou leuk zijn als er nog enkele functies aan de radiofunctionaliteit worden toegevoegd. Aangezien de Undok-app in ontwikkelijk is en blijft twijfel ik er eigenlijk niet aan dat dat gaat gebeuren.

Wat wel opvalt is het verschil in geluidskwaliteit via de tulp-aansluiting. Als je die vergelijkt met de optische aansluiting is deze beduidend minder, met minder laag en een 'doffer' geluid.

Uiterlijk

De Music Box is een klein doosje met een sjieke rubberen coating. De witte letters die er bovenop prijken doen daar enigszins afbreuk aan, maar zijn verder niet storend. Verder zitten er bovenop drie knoppen, voor play en voor- en achteruit skippen. In de praktijk zal ik deze niet vaak gebruiken, de Music Box zit netjes weggewerkt in een kastje. Aangezien het LED-lampje wel redelijk fel is, is dat geen overbodige luxe.

Een prima apparaat met een laagdrempelige installatieprocedure, prima geluidskwaliteit en bedieing binnen de Spotify-app. Enige verbeterpunten zijn het feit dat er geen fysieke aan/uit-knop op zit en de geluidskwaliteit via de tulp-aansluiting.

Heb jij ook een KPN Music Box?