KPN Music Box Review

gigi71 12 augustus 2015, laatste update op 12 augustus 2015, 541 views

KPN Music Box

Als je je bestaande geluidsinstallatie "streaming capable" wil maken is dit een makkelijke oplossing.

Pluspunten

• Fysieke knoppen
  • Zowel optisch, coaxiaal, 3.5mm jack als cinch uitgang
  • 5 Ghz ondersteuning
  • Spotify Connect (alleen Spotify Premium) en internet radio
  • Aan te sluiten aan je bestaande apparatuur.

Minpunten

• Analoge geluidskwaliteit valt wat tegen
  • Multi-room ondersteuning is nog in beta
  • Geen ethernetaansluiting

Inhoudsopgave

• Inleiding
  • Installatie
  • Gebruik
  • Vergelijking met concurrentie
  • Conclusie

Aangezien ik thuis vaak muziek aan heb staan, ben ik rond oktober 2014 op zoek gegaan naar een oplossing om mijn bestaande apparatuur geschikt te maken voor streaming audio. Uiteraard heb je oplossingen zoals de Sonos Play serie. Aangezien ik zelf mijn speakers wilde (en wil) kiezen (speakers moeten voor mij nog steeds van hout zijn) was dat voor mij niet de juiste keuze. Op dat moment waren er voor mij twee opties. Allereerst de Gramofon en daarnaast de Rocki Play. Van allebei heb ik een exemplaar besteld. En allebei waren op dat moment voor mij een teleurstelling. De Gramofon ondersteunde op dat moment alleen WahWah en de Rocki alleen lokale muziek bestanden. Toen op Tweakers.net de oproep verscheen om je aan te melden om de Music Box te testen heb ik mij meteen aangemeld.

Installatie

Installatie van de Music Box gaat via de Undok app.Deze is zowel in de Apple App Store als in de Google Play Store beschikbaar. De officile app is niet voor Windows Phone beschikbaar.

Om de Music Box te installeren verbind je met je telefoon/tablet (Android/iOS only) aan het Music Box xx:yy:zz netwerk. Start de Undok app om de installatie te doen. Bij mij gaf hij aan geen device gevonden te hebben, maar toen ik op next drukte ging hij toch de Music Box installeren. Aandachtspuntje voor KPN is dat hij vraagt of je via ethernet of wifi wil verbinden, alleen bevat het apparaat geen ethernetpoort :) . Kies het wifi netwerk waaraan je wil verbinden en de rest gaat vanzelf.

Gebruik

Nadat de installatie klaar is en de Music Box aan je regulier wireless netwerk is verbonden kan deze via de Undok app of vanuit Spotify met spotify connect bediend worden. In de Undok app heb je de keuze uit Internet radio, Spotify en Music player. Ik heb alleen de eerste twee gebruikt. Het apparaat is voorziek van fysieke knoppen om te kunnen pauzeren, vorige track en volgende track te kiezen. In de woonkamer voegt dat voor mij niets toe, aangezien het apparaat daar niet onder handbereik staat. In mijn werk/computerkamer vind ik het erg praktisch. daar staat de Music Box namelijk op mijn bureau en kan ik makkelijk op de volgende track button drukken (voor Spotify).
Multi-room
En van de eerste dingen die mij opviel was dat in de app wel de mogelijkheid leek te zitten om Music Boxen te groeperen, maar dat dat niet werkte. Na een opmerking van mij in het tweakers topic reageerde een KPN'er dat als ik de mac adressen van mijn devices zou doorgeven, dat ik dan een beta firmware zou kunnen downloaden die multi-room ondersteunde. Zo gezegd, zo gedaan. Een dag later kon ik de beta firmware (versie FS2026-0500-0166_V2.9.7.EX60008-2A1) downloaden. Een aantal avonden multi-room (met twee Music Boxen) getest. Dat ging 2 keer mis. De eerste keer ging het geluid heel erg stotteren. De tweede keer kwam er helemaal geen geluid meer uit de Music Boxen (kon wel switchen in de app tussen Spotify en Internet radio - maar geen geluid). Dit werd in beide gevallen gefixed door zowel de app als de 2 Music Boxen opnieuw te starten.
Geluidskwaliteit
Ik heb de Music Box met een jack naar cinch kabel aangesloten op een Marantz PM5004 met 2 x Jamo S626 boxen. Ik heb tegelijkertijd een Gramofon en een Beep met eenzelfde kabel op dezelfde versterker aangesloten. Voor de testen heb ik de versterker op "source direct" gezet. Mijn eerste indruk was dat de Music Box wat vlakker (minder bass) en doffer klonk dan zowel de Gramofon als de Beep. Dat veranderde niet toen ik een ander setje boxen (Boston Acoustics A25) en een hoofdtelefoon (Audio Technica ATH-M50) op de versterker aansloot. Als je n van de digitale uitgangen gebruikt speelt dat uiteraard niet.
De app
zoals aangegeven heb je in de app wat betreft muziek spelen drie opties (onder source): Internet radio, Spotify en Music player. Spotify Connect gebruik ik meteen vanuit de Spotify app. De Undok app gebruik ik voor Internet radio, firmware updates (gebeurt niet automatisch, maar vanuit de app) en het instellen van de multi-room groepen. Af en toe reageert de app niet, even afsluiten en opnieuw starten verhelpt dat. Internet radio stations zoek je door naar browse en dan stations te gaan. Je kunt ook een favorietenlijst aanmaken door op het + teken te kiezen op de positie waarop je het station wilt opslaan. Dit werkt voor mij prima.

Vergelijking met concurrentie

Van links naar rechts de Beep, de Music Box en de Gramofon

Behalve 2 Music boxen ben ik ook in het bezit van 1 Rocki play, 3 Gramofons en 3 Beeps. De Rocki play valt voor mij als alternatief af (ondersteunt nog geen internet radio), daarom zal ik mij hier richten op een vergelijk tussen de Gramofon en de Music Box en de Beep en de Music Box.
Music Box vs. Gramofon
Voordelen Music Box tegenover de Gramofon
  • 5 Ghz ondersteuning, Gramofon ondersteunt alleen 2,4 Ghz.
  • 3.5mm, cinch, coaxiaal en optisch uit. De Gramofon heeft alleen 3.5mm uit.
  • Leverancier in Nederland (voor bijvoorbeeld garantie), mijn Gramofons komen uit Spanje.
  • Wireless verbinding is bij mij stabieler.
  • De Gramofon fungeert als repeater. Dat vind ik niet lekker werken. Helaas is dat niet uit te schakelen (de led bovenop wel).
Nadelen Music Box tegenover de Gramofon
  • Multi-room support in beta, voor Gramofon wel beschikbaar (en werkt goed).
  • De analoge geluidskwaliteit vind ik iets minder dan bij de Gramofon.
  • Geen ethernet, wel beschikbaar op de Gramofon.
  • De Gramofon (of beter gezegd de Allplay chipset die deze gebruikt) ondersteunt binnenkort meer diensten (Tidal, Soundcloud en iHeartradio zijn al aangekondigd).
  • Apparaten met Allplay van verschillende fabrikanten kunnen door elkaar en met elkaar gebruikt worden.
Music Box vs. Beep
Voordelen Music Box tegenover de Beep
  • 5 Ghz ondersteuning, Beep ondersteunt alleen 2,4 Ghz.
  • 3.5mm, cinch, coaxiaal en optisch uit. De Beep heeft een gecombineerde 3.5mm/optische (mini toslink) uitgang.
  • Leverancier in Nederland (voor bijvoorbeeld garantie), mijn Beeps komen uit de VS.
  • De prijs. Aangezien de Beep uit de VS komt, komt er ook nog eens BTW overheen.
  • De Beep heeft een rij leds om de draaiknop. Deze kun je niet uitzetten en zijn tijdens het afspelen van muziek irritant.
  • Internetradio vanuit de app. Bij de Beep dient de app alleen maar om de Beep in te stellen en om webradio (primair SomaFM) en Pandora te gebruiken. Overige internetradio luister je via TuneIn (deel vanuit de TuneIn app met je Beep). Dit werkt, maar is wat omslachtiger.
Nadelen Music Box tegenover de Beep
  • Multi-room support in beta, voor de Beep wel beschikbaar (en werkt goed)
  • De analoge geluidskwaliteit vind ik iets minder dan bij de Beep

Ik ben redelijk tevreden over de Music Box. Afgezien van de iets mindere analoge geluidskwaliteit en het feit dat multi-room nog niet breed beschikbaar is, zijn er verder niet echt zwakke punten (ok, het uiterlijk. De witte aanduidingen bovenop zijn nou niet echt fraai - in relif was mooier geweest).

Wat voor mij nog de grootste vraag is, is de toekomstige ondersteuning. Op de informatieavond bij Tweakers waarbij de maker van de chipset (Frontier Silicon) aanwezig was, werd aangegeven dat de betaversie met multi-room waarmee ik testte verouderd was en dat er ondertussen al een nieuwere was. Helaas is die nog niet beschikbaar gemaakt. Ik weet ook niet of dat op korte termijn gaat gebeuren. Zolang multi-room nog niet algeheel beschikbaar is geef ik nog de voorkeur aan de Gramofon. De Beep kan een zeer interessant alternatief worden voor zowel de Gramofon als de Music Box, als ze het lang genoeg volhouden (de Beeps werden recent verkocht voor $40, terwij de beoogde verkoopprijs $99 was). Heb je geen multi-room nodig, dan is de Music Box een goede keuze - alleen vond ik de analoge geluidskwaliteit wat minder dan de Gramofon of de Beep.

Heb jij ook een KPN Music Box?