Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500 Review

pacod 27 juli 2015, laatste update op 1 juni 2016, 276 views

Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500

Eigenlijk was ik op zoek naar een Asus AC87U, maar die was in de winkel waar ik dit apparaat kocht niet voorradig. Ik had echter een backup en dat was deze Netgear. En spijt heb ik er tot nu toe niet van!

Pluspunten

• Snelheid wifi verbinding in huis
  • Eenvoudige setup
  • LED-lampjes zijn uit te schakelen...wel zo handig met een kat ;-)
  • 2x USB 3.0 poortjes
  • Goede bouwkwaliteit
  • Stabiliteit

Minpunten

• Groot apparaat
  • Opstarttijd
  • Vreet stroom op mijn android devices op 5Ghz
  • Krijgt het merkbaar moeilijk bij het streamen van HD Content (readyshare)
  • Laatste update dateert van vorig jaar Juni

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Update:
Nu ben ik onlangs overgestap van een 180/18mbit verbinding naar een 250 Glasvezellijn. Ik was benieuwd of ik vanuit onze meterkast nog steeds het maximale snelheid over wifi kon behalen op mijn pc. In eerste instantie leek het niet zo en haalde ik slechts 50-60 mbit van de verbinding (die volgens de speedtest op de netgear wel 260-270 was). Vervolgens de router in de meterkast zo'n halve meter hoger kunnen hangen met als gevolg dat in het hele huis de 250mbit draadloos te halen is!

Apparaten die gebruik maken van mijn draadloos verbinding:

- Desktop PC i.c.m. een Netgear A6210 USB 3.0 WiFi Adapter
- Samsung S4
- Samsung S6 Edge
- Samsung Tab S 10.5
- Sony KDL-50W755c LED Televisie met Android TV
- Google Chromecast op de slaapkamer TV (enige apparaat dat niet gebruik maakt van 5Ghz)

Op elk apparaat is het bereik goed tot uitstekend en is het apparaat nagenoeg stabiel met de huidige firmware. Heb sinds de installatie alleen maar de noodzaak gehad om het apparaat op te starten vanwege verhuizing naar de meterkast.

Update 2 (26-10-2015)

Een paar puntjes van kritiek :)
Op 5Ghz op mijn mobiel, heb ik toch last van wat connectiedrops en op mijn S6 op 5Ghz een enorme batterydrain. Ben overgeschakeld naar 2.4Ghz thuis en indien nodig ga ik naar het 5Ghz netwerk toe. Hoop dat dit in een eventuele firmwareupdate opgelost gaat worden. Ben overgestap naar 500mbit Glasvezel en op mijn mobiel en op 5Ghz haal ik ruim 400mbit. Ook het streamen van video over wifi (pc-->router>-->tv) gaat prima!

Update 1-6-2016

Heb toch een andere router aangeschaft. De r7500 voldeed niet meer helemaal aan het geen ik het voor gebruikte. (Streamen van media en een light nasfunctie readyshare)

Ik had gehoopt op wat meer updates, maar ik zie dat er wel een versie 2 uit is gekomen van de r7500.

Sinds vandaag maak ik gebruik van een Asus RT-AC3200. Tot nu toe erg onder de indruk van de prestaties van deze. Ik zal hier een andere review over schrijven.

Heb jij ook een Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500?