Asus A8N-E Review

Dreamstar 5 augustus 2005, 1.786 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• 10x USB poorten
  • Stabiel
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Zeer compleet geleverd qua kabels

Minpunten

• Geen IEEE 1394
  • Meegeleverde drivers waren niet optimaal

Layout Score: 4
Kleine verantwoording van de beoordeling :

Prima bordje. 3 PCI sloten zodat je eventueel zelf nog wat dingen erin kan proppen. PCIe-x16 slot voor je videokaart en PCie-1x en 4x voor overige hardware. Daarnaast SPDIF-out op de onboard geluidskaart en wat voor mij belangrijk was, 10 USB poorten. Het enige wat nog ontbreekt (maar wat ik persoonlijk niet mis) zijn IEEE 1394 poorten.

Wat me gelijk al wel opviel toen de doos open ging, was de enorme hoeveelheid extra's die er zijn meegeleverd.
Voor zover ik me kan herrineren krijg je 3 IDE kabels, 1 floppy kabel, 4 SATA kabels, extra SATA power converters, backplate, enz, enz. Genoeg waar voor je geld dus.

Het bord draait nu prima, geen enkel probleem mee. Inbouwen ging prima, aansluiten was geen probleem. Handleiding voor het aansluiten van leds e.d. is duidelijk. Heb inmiddels de Northbridge fan vervangen door een passief zalman blokje, maar dit was omdat ik het ding nog had liggen, niet omdat de fan teveel lawaai maakt.

De bios is goed in te stellen, veel opties maar nog wel overzichtelijk.

Het enige waar ik niet zo gelukkig mee was, was de niet zo fantastische support voor Windows x64. Had een klein probleempje met het installeren van de audio drivers. Even nieuwe drivers gedownload en toen werkte het wel. Het kan zijn dat er inmiddels betere drivers worden meegeleverd.

• AMD Athlon 64 3000+
  • Kingston 512 MB DDR400
  • Sapphire x700 Pro
  • WD 120GB ATA harddisk
  • WD 250GB SATA harddisk
  • Windows 2000

Heb jij ook een Asus A8N-E?

Ditzelfde bord heb ik vorige week in gebruik genomen.
Hierbij werkte de audio in één keer goed met de bijgeleverde cd. Weet even niet welke versie.
Welke BIOS-versie stond er bij jou op?
Bij mijn bord werd 1003 geleverd terwijl 1007beta al uit is. (beetje jammer)
Bios versie weet ik zo niet. Bij mij was het wel zo dat onder Windows XP alles goed draaide, maar onder de 64 bits versie van Windows (die je nodig hebt om het 64 bits gedeelte van je CPU te gaan gebruiken) hikte het nogal.