Specificaties Single core @ 1,9GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Sempron LE-1100 Boxed Review

peter123 29 mei 2009, laatste update op 28 augustus 2009, 645 views

AMD Sempron LE-1100 Boxed

Pluspunten

• Zuinig, vooral op 0,9V-0,8GHz
  • Koel op 1,2V-1,9GHz (zelfs zonder CPU-koeler ventilator)
  • Goedkoop

Minpunten

• Slechte prestaties onder load.

Januari 2009 heb ik deze processor overgenomen. Het doel was om een energiezuinige server te bouwen ter vervanging van mijn VIA C3 servertje, welke na 2 jaar trouwe dienst een nieuwe eigenaar mag gaan zoeken. Na het lezen van verschillende reviews en best Buy Guids, heb ik een AMD 690V moederbord met deze LE-1100 gekocht. Ik heb voor de LE-1100 gekozen, omdat dit de goedkoopste CPU van AMD was en de meest zuinige.

Instaleren
De onderkant van de CPU (waar de pinnetjes zitten) blaas ik altijd even schoon. Door haartjes e.d. kan de CPU nog wel eens vreemd gaan doen. Meestal wil de PC niet opstarten. De CPU plaatsen in de AM2 socket met de driehoekjes bij elkaar, zo weinig mogelijk koelpasta aanbrengen en Artic 64 Pro er op. PC inpluggen, voeding aan en een schone Windows XP prof x86 er op. AMD CPU drivers geinstalleerd, power management op minimal gezet (voor goede werking met Cool and Quiet) en nog wat meer tweaks uitgevoerd voor een optimale werking van mijn servertje.

Prestaties
Deze CPU moet je niet kopen omdat je veel rekenkracht nodig hebt. Deze CPU koop je omdat je wilt dat de CPU zuinig is. Onder prestaties versta ik dan ook, hoe zuinig is deze processor tov andere processoren. Deze CPU is met Rightmark RM clock op een lager voltage gezet, min.0,9V-800MHz en max. 1,2V-1900MHz. Bij 50% CPU load gaat de CPU omhoog. Normaal blijft de server op 5-10% CPU load hangen.

Metingen
De metingen heb in verricht met een Energy Ceck 3000 energiemeter geplaatst op de voedingsstekker van de PC. Daarnaast is het volgende aangesloten: Een Seagate 7200.12 500Gb 7200rpm, een Artic Freezer 64 pro, een BeQuiet 300W 80+ voeding, toetsenbord en muis aan een Foxconn A6VMX-K moederbord. De ventilator van de Artic Freezer 64 pro, HD-led, power-led, en DVD-RW zijn NIET aangesloten.

idle 0-4% load
LE-1100 0,9V-0,8GHz___32W__39C__zonder DVD en CPU ventilator=28W
LE-1100 1,1V-1,0GHz___35W__40C
X2 5200+ 1,1V-1,0GHz__36W__40C
100% CPU load met Prime95 en tegelijketijd SuperPi
LE-1100 1,2V-1,9GHz___63W__47C
X2 5200+ 1,17V-2,0GHz_78W__48C
X2 5200+ 1,2V-2,6GHz__89W__50C
De Artic Freezer 64 fan is temperatuurgeregeld.

Ter vergelijking (andere PC)
VIA C3...BeQuiet 300W 80+...1Gb DDR400....1HD
Idle: 23W
E8400 op P35 2xHD....TDP=65W....1,024V-2,0GHz....1,168V-3GHz....HD4770....BeQuiet 350W 80+
Idle: 94W-40C - 50% load: 124W-54C - 100% load: 131W-64C

Er zit een afwijking in de Energiemeter. De metingen kun je wel onderling vergelijken, maar metingen met verschillende meters zijn minder goed te vergelijken. Verder wordt een voeding efficienter als je deze voor ongeveer 80% belast. Dus bij 300W verbruikt de PC 240W en bij 30W, +/- 20W. Hardware websites houden vaak wel rekening met deze zaken en kunnen betrouwbaarder meten. (zie fig2)
Als je een energiezuinige PC gaat samenstellen, plug gewoon je energiemeter tussen je PC en stopcontact, schakel eens wat dingen uit en kijk dan wat het verschil is. Erg leuk om te weten wat de verschillende onderdelen verbuiken.
HD=5-10W, CPU ventilator 2W, toetsenbord, muis, LED lampjes, enz. = 1-2W. Windows schakeld onboard videokaart uit = 4W.

De LE-Sempron serie is een leuke processor voor een servertje. Met een efficiente voeding kun je een mooi energiezuinig systeem bouwen. Persoonlijk heb ik gekozen voor 1 snelle HD, maar je kunt ongeveer 2W extra besparen door een groene HD te kopen. SSD icm een grote groene HD is misschien wel het mooiste. Als je een flink budget hebt kun je misschien op 25W voor je systeem uit komen, maar die investestering vond ik het niet waard. Ergens een spaarlamp in duwen scheelt 30W en zet meer zoden aan de dijk. Als je wilt kun je een dualcore in je servertje zetten. Kost je zo'n 2-4W idle.
Na een tijdje te hebben overgeklokt, ben ik gaan onderklokken en dat is eigenlijk nog veel leuker. Het wordt een beetje een sport om een zo energiezuinig systeem te bouwen. Bovendien verdien je er nog wat op terug (energierekening) en gaan je spullen niet kapot door hitte en bovenmatige slijtage.

Links

Heb jij ook een AMD Sempron LE-1100 Boxed?

Bedankt voor de info. Ga waarschijnlijk toch voor een X2 45W CPU.