Logitech Digital Precision Headset Review

Sneeuwbaard 5 mei 2009, laatste update op 5 mei 2009, 1.080 views

Logitech Digital Precision Headset

Pluspunten

• Design
  • Redelijk geluid
  • Kwaliteit microfoon
  • Lengte kabel
  • Verpakking

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Volumeknop!
  • Gebruiksgemak

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik vond dat het wel eens tijd werd voor een Headset, aangezien het toch wel handig is om deel te kunnen nemen aan Voice Chats tijdens het spelen van sommige games.

Ik heb toen zonder veel research besloten om de Logitech Digital Precision Headset aan te schaffen.
(Heb er toen gelijk een voor mijn broer gekocht, die er al helemaal niet van gecharmeerd was.
Heb toen besloten die als 'back-up' te bewaren, wat ik beter niet had kunnen doen, zoals later bleek.)

Eerste Indruk:
De Headset zat netjes verpakt, de bovenkant was van doorzicht materiaal waardoor je het model goed kon zien. Zo valt ook gelijk het gelikte design op!
De headset zat goed vast in het plastic om zo het schudden van de headset tijdens het transport te voorkomen.
Tevens bevat de doos een USB verloop stukje en natuurlijk een handleiding, die eigenlijk niet nodig is..

Na het uitpakken gelijk alles aangesloten, wat zonder problemen in een keer lukte.
Aangezien ik eerst een Sennheiser HD535 gebruikte, was het even wennen aan het 'behind the head'-model. Dit omdat de headset wat meer op je oren drukt, gezien hij niet op je hoofd leunt.
Ik moet zeggen dat mijn voorkeur toch naar de Sennheiser gaat, aangezien het 'behind the head' toch net wat oncomfortabeler zit.
Het 'Open ear' design viel bij mijn hoofd ook niet helemaal lekker, maar dat kan natuurlijk aan mijn oren liggen.

Kwaliteit:
De kwaliteit van de headset is redelijk.
Het gewicht is normaal, en het plastic kan redelijk ver uitelkaar buigen.
De kabel is lang en op zo'n 50cm van de headset zit de volumeknop. Deze zag er wat gammel uit, en wat later bleek, is niet van een al te goede kwaliteit.

Geluid:
Het geluid was goed.
Zoals ik eerder al aangaf ben ik gewend aan de Sennheiser, maar ik moet zeggen dat het geluid van de Logitech zeker niet tegenviel.
Het is natuurlijk net wat minder dan de Sennheiser, maar voor de 45 euro die ik voor de headset betaald heb was het geluid zeker niet slecht.

Voor het luisteren van muziek is het misschien niet de beste keuze, maar tijdens het gamen kan je gemakkelijk de voetstappen van je vijand horen.

Microfoon.
De microfoon op de headset is uitstekend.
Zeer geschikt voor tijdens het gamen of voor gebruik met Skype/MSN.
Filtert de achtergrond geluiden goed weg, en je stem klinkt toch wel 'hetzelfde'.
Die microfoon zit naast je mond, wat misschien even wennen is omdat je automatisch wat harder gaat praten, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Microfoon is niet flexibel, maar kan wel worden verschoven. (Ong. 80 graden.)

Gebruiksgemak:
Zoals eerder al aangegeven vond ik hem persoonlijk niet echt comfortabel, maar dit is voor iedereen weer anders natuurlijk.

Persoonlijke ervaring:
Na 1 2 maanden stopte de audio er deels mee, dat terwijl ik toch zuinig met mijn spullen (en zeker headsets/koptelefoons!) omga. De oorzaak hiervan was de bedrading in de volumeknop, wat helaas niet meer te repareren was.
Enigszins geirriteerd heb ik toen de 'back-up' in gebruik genomen, in de hoop dat het toch aan mij lag.
Na zo'n 3 maanden stopte ook deze headset met werken.
Ook dit keer lag het aan de bedrading binnen de volumeknop, die helemaal in elkaar waren gewikkeld, en uiteindelijk kapot waren gegaan. (kabelbreuk?)

Gebruik nu al een geruime tijd de Sennheiser tesamen met een goedkoop Trust microfoontje, die ondanks de kwaliteit wel mijn gebruikswijze aankunnen.
Ik denk echter dat de kwaliteit van de volumeknop onder de maat is, en toch zeker beter zou moeten zijn als je 45 euro voor een headset besteedt.

Heb jij ook een Logitech Digital Precision Headset?

"De oorkussens zijn van een soort plastic of iets dergelijks. Dit maakt het wat vervelend om de headset lang te dragen omdat je dan de al snel begint de zweten door de grote druk op je oren."

Hier ben ik het echter niet mee eens. Heb deze Headset ook. Juist door dit ontwerp hou je het veel langer uit dan met een standaard headset.

Aldus Logitech zelf ook zegt:

"Houd het hoofd koel met de Digital Precision PC Gaming Headset van Logitech. De zachte headset past achter het hoofd en heeft een uniek open-air ontwerp dat comfortabel draagt en uw oren zelfs tijdens langdurige gamesessies koel houdt."

Verder eens met de hele review!
Ik gebruik hem nu een paar jaar maar inderdaad de volume regeling was gauw stuk! Goede review

Ik denk wel dat ik een iets ouders model heb mijne heeft geen USB

[Reactie gewijzigd door Ecke op 15 maart 2010 23:17]

Dat kan aan mij liggen!
Ik zit lekker met mijn kop in de zon, en als ik dan een koptelefoon/headset wat langer draag, begin ik al snel te 'zweten'.
Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat het in liters naar beneden komt, maar het is toch wel wat vochtiger dan ik gewend ben. (Bij de zachte oorkussentjes heb ik daar namelijk helemaal geen last van.)
Verder is het open-air ontwerp wel geslaagd, aangezien mijn oren niet warm worden. Het is alleen dat de gebieden waar de oorkussentjes op je hoofd drukken niet gekoeld kunnen worden!
Heb deze headset ook. Iets meer dan een jaar in gebruik en nu doet m'n linker oor het totaal niet meer. Ook waarschijnlijk kabelbreuk dus.

Zonde, heb veel plezier van deze headset beleefd, maar de houdbaarheid (bij intensief gamen) is niet super...