Sennheiser MM 50 iPhone Review

Arne 5 mei 2009, laatste update op 5 mei 2009, 1.195 views

Sennheiser MM 50 iPhone

Pluspunten

• Geluidskwaliteit ten opzichte van meegeleverde koptelefoon

Minpunten

• Fragiele aansluiting

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Waarom heb ik voor deze koptelefoon gekozen
De geluidskwaliteit van de standaard iPhone koptelefoon was voor mij datgene wat ik al tijden van mijn iPod koptelefoon gewend was. Een kwaliteit die zeker niet positief opvalt. Nadat de koptelefoon sneuvelde (bij het aansluitpunt, een duidelijke zwakke plek bij koptelefoons voor de iPhone / iPod) was dat voor mij een goed moment om voor een betere, in-ear, koptelefoon te kiezen. Mijn oog viel op deze sennheiser omdat sennheiser bekend staat op dat het meestal een redelijke kwaliteit levert en deze koptelefoon was nog redelijk betaalbaar (¤50 bij de T-mobile shop in Enschede).

Eerste indruk
Mij eerste indruk van deze koptelefoon was een goede indruk, hij was netjes verpakt en na uitpakken en uit testen was het geluid echt een hele verademing ten opzichte van de standaard koptelefoon. Wel was de microfoon wat groter en maakte ik mij enigszins zorgen om de kabelaansluiting, welke nog fragieler leek dan die van de meegeleverde koptelefoon. Welke bij mij al op dat punt was gesneuveld.

Ervaringen met de MM-50
De koptelefoon beviel en bevalt mij nog steeds erg goed, gezien de geluidskwaliteit die hij levert. Ook het microfoontje, hoewel redelijk van formaat, doet goed zijn werk. Met microfoontje ben ik, zelfs al fietsend, beter te verstaan dan zonder headset. Mijn angst voor het redelijk fragiel zijn van de aansluiting werd echter al redelijk snel bevestigd. Na ongeveer 2 maanden was mijn eerste exemplaar gesneuveld. Deze heb ik terug gebracht naar de T-mobile shop voor garantie, waar deze direct werd omgewisseld. Ook dat exemplaar is uiteindelijk gesneuveld. De hoofdoorzaak hiervan is dat de plug naar boven uit steekt waarbij het draadje het eerst mogelijke buigpunt is. Aangezien ik mijn telefoon ook tijdens het muziek luisteren altijd in mijn broekzak had, had dit punt het dan ook aardig te verduren. Aangezien ik toch wel aan de geluidskwaliteit gehecht was, heb ik een nieuwe gehaald welke ik gebruik met mijn telefoon in mijn jaszak. Sindsdien heeft hij nergens meer last van.

Ervaringen met overige koptelefoons
Buiten deze sennheiser heb ik voor de rest alleen ervaring met diverse "normale" oortjes, waaronder een philips, sony, iPod koptelefoon en iPhone koptelefoon. Een vergelijking met andere in-ear koptelefoons op gebied van geluidskwaliteit is voor mij dan ook niet te maken.

conclusie
Hoewel ik niet weet hoe de sennheiser zich tot andere in-ear koptelefoons verhoud, ben ik erg te spreken over de geluidskwaliteit. Hierdoor ben ik dan ook behoorlijk tevreden met deze koptelefoon. Het is echter wel aan te raden om alleen voor deze sennheiser te kiezen wanneer de telefoon zich bij het muziek luisteren niet in de broekzak bevindt.

Dit is mijn eerste review, op en aanmerkingen zijn altijd welkom

Heb jij ook een Sennheiser MM 50 iPhone?

Leuke review. Wellicht dat de mensen die de telefoon in hun broekzak houden beter kunnen gaan voor de MM 200? Deze heeft verder geen kabel en werkt via Bluetooth. Ook heb je het gewicht niet aan je oren hangen.

Dit is hem: http://www.sennheiser.nl/...dsets_mobile_music_502411

Wel het Sennheiser geluid maar geen irritante kabeltjes!
De iphone ondersteund dat Bluetooth protocol (nog) niet. Naar verluid pas vanaf iphone OS versie 3.0
Duidelijke review, bedankt! Ik ben zelf ook van plan de MM50 te kopen. Misschien een tip arne; wat ik altijd doe met een dure headset is het aansluitpunt versterken met duct tape. Hierdoor zal er veel minder beweging in het toch vaak fragiele gedeelte ontstaan en kan je onbezorgd je mediaplayer in je broekzak houden. Het heeft mij vaak geholpen. :)
Ik heb daarvoor een veertje uit een Ballpoint gesloopt en die om de plug geklemd:
Klik voor foto (brakke kwaliteit helaas)

De veer is flexibel genoeg om mee te buigen en geen knik punt te vormen boven de veer, maar stug genoeg om steun te bieden op het probleem-punt.
Balpenveertje of tape is inderdaad wel een goed idee. Net als een verlengsnoertje. Ik denk dat ik eerst eens op zoek ga naar een kort verlengkabeltje, al weet ik niet hoe makkelijk dat is met 3 aansluitingen (het microfoontje).

[Reactie gewijzigd door Arne op 8 mei 2009 00:51]

Helaas ook ervaring met de slechte standaard headset. Daar ik geen echt belang bij het bellen (microfoontje) of het knopje had heb ik een gewone Sennheiser gekocht (CX400) en ben eveneens erg tevreden de de kwaliteit. Mooie van de CX400 is dat er een heel mooi verlengsnoertje bij zat met een hele stevige maar bovendien HAAKSE plug. Die heeft volgens mij zowat niet te lijden. Erg handig - maar een dergelijk verlengsnoertje moet ook wel los te vinden zijn....

Success!
Wat is er precies kapot gegaan aan jouw kabel? Ik heb nu moeite met het skippen van nummers maar weet niet of het aan mijn iphone ligt of dit keer wel aan de koptelefoon (2 eerdere headset leken hetzelfde probleem te hebben maar er zat vuil in de hoofdtelefoonaansluiting van de iphone)
Het skippen van nummers werkt bij mij perfect. Één van de oortjes hield er gewoon mee op. En deed het ook niet meer met mijn laptop, dus de aansluiting (aan de iPhone zijn kant) is bij mij het probleem niet.