Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB Review

Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB

De MacBook Pro 13" 2015 behoort tot de duurdere ultrabooks welke je kan kopen. Is de hoge prijs gerechtvaardigd? Of betaal je enkel voor het Apple logo? Lees deze uitgebreide review voor mijn antwoord!

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Retina scherm
  • Vrij lange batterijduur
  • Bij normaal gebruik onhoorbaar

Minpunten

• UI lag met mission control
  • Meerprijs van 200 euro voor meer opslag
  • (een extra USB poort ipv een Thunderbolt poort had beter geweest)

De MacBook Pro 13" 2015 is Apple's laatste laptop welke nu met een processor uit de Broadwell generatie van Intel is uitgerust. Samen met de ForceTouch trackpad is dit ook de enige verbetering aan deze laptop in vergelijking met de vorige generatie.

Voor mij is dit mijn derde Apple laptop, mijn voorgaande waren een MacBook (black, those were the days) uit 2008 en een MacBook Air 11" uit 2011. Deze tweede heb ik niet meer gebruikt sinds 2013 omdat ik hem toen had vervangen door een Surface Pro 2.

Deze review is geschreven na ongeveer een week lang met de laptop te werken, ik zal deze review zeker aanpassen als er iets interessants is om te melden.

Deze review gaat op de volgende manier opgebouwd worden:Vermits dit een gebruikersreview is, ga ik mij voornamelijk richten op de gebruikservaring en zal ik daarom ook niet allerhande metingen of benchmarks aan de review toevoegen. (Deze kan je naar mijn mening makkelijk vinden op het internet voor zo'n populair product)

Waarom deze laptop?
Zoals je in de inleiding al kon lezen heb ik al meerdere Apple laptops gekocht maar had ik mijn vorige vervangen met een Surface Pro 2. Is mijn terugkeer naar Mac omdat ik niet tevreden ben over mijn Surface Pro? Het korte antwoord is Neen. Het lange antwoord is dat deze laptop mijn Surface Pro niet gaat vervangen maar eerder als mijn laptop gaat worden gebruikt. Mijn Surface Pro 2 gebruik ik enkel als tablet omdat ik het toetsenboord dat je erbij moet kopen te duur vind voor hoe slecht het aanvoelt om er op te typen. Mijn Surface Pro gaat dan dienst blijven doen als mijn tablet terwijl wanneer ik echt werk moet verrichten ik sneller mijn MacBook Pro zal boven halen.

Waarom dan een MacBook Pro? En niet een goedkoper alternatief als een Dell XPS 13 of Lenovo Yoga Pro?
Wel, ik heb zeker en vast naar deze laptops gekeken, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat geen één van deze twee laptops aan mijn eisen voldeden. Voor mij waren er 3 criteria (in volgorde van belang) om mijn laptop te kiezen, namelijk:
  • Batterijduur
  • Beeldscherm
  • Mobiliteit en bouwkwaliteit
En dit is ook de reden waarom de MacBook Pro het heeft gewonnen van de 2 alternatieven voor mij. De batterijduur was volgens meerdere reviews de beste. En ook de bouwkwaliteit is één van de sterkere punten van deze laptop.

Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik goesting (:)B) had om terug een Mac te kopen om terug eens aan de slag te kunnen met Mac OS X. De laatste versie welke ik nog heb gedraaid is 10.8 Mountain Lion en ik was benieuwd naar wat Apple exact had uitgestoken met OS X tijdens mijn afwezigheid.

Specificaties
Voor de volledigheid hier even de belangrijkste specificaties opgesomd:
CPUIntel Core i5-5257U @ 2.7 GHz (met turbo tot 3.1 GHz)
RAM8 GB 1867 MHz DRR3
GPUIntel Iris 6100
Scherm13,3" 2560*1600 IPS Display
Opslag256 GB SSD (4 PCIe lanes)
Batterij6759 mAh (10 uur)
BesturingssysteemMac OS X 10.10 Yosemite

Bouwkwaliteit & behuizing
De bouwkwaliteit van deze laptop is uitmuntend zoals verwacht van Apple. De unibody behuizing ziet er strak uit en voelt ook heel stevig aan. De koeling van de laptop is geplaatst achter en aan de onderkant van de laptop. Ik had initieel schrik dat de laptop niet goed zou koelen als hij dicht was en aangesloten op mijn monitors. Maar niets is minder waar, de plaatsing is zo geregeld dat zelfs dan de laptop nog perfect kan koelen. Dit lijkt vanzelfsprekend maar bij mijn MacBook Air werd de laptop aanzienlijk warmer als hij gesloten was dan als hij geopend was.

Al voelt de unibody behuizing heel degelijk aan, er zijn een paar nadelen welke deze behuizing naar mijn mening heeft. Het gebruik van aluminium zorgt ervoor dat laptop zwaarder is dan een laptop met een plastieken behuizing. Ook geleid het aluminium meer de hitte waardoor wanneer de laptop warmer word deze hitte over de hele laptop wordt gevoeld. Zelfs het toetsenbord kan hierdoor warm aanvoelen wat een beetje onprettig is.

Het toetsenbord zelf voelt ook heel degelijk aan en typt ook heel prettig zelfs al zijn het zo'n platte toetsen met een gelimiteerde toetsaanslag. Al vind ik het nog steeds spijtig dat Apple standaard geen delete toets heeft op het toetsenbord. Ik weet dat je dat kan simuleren met FN+backspace maar ik vind dat een echte delete-toets niet zou mogen ontbreken op een toetsenbord.

Apple heeft in de behuizing de volgende aansluitingen verwerkt:
  • 2 x USB 3.0 (1 links + 1 rechts)
  • 2 x Thunderbolt 2.0 (2 links)
  • 1 x HDMI (rechts)
  • 1 x 3,5 mm headphone jack (links)
  • 1 x SDXC poort (rechts)
Persoonlijk vind ik het spijtig dat Apple niet heeft gekozen voor één extra USB-poort en één Thunderbolt poort minder. Thunderbolt apparaten zijn te duur en zaken zoals muis en toetsenbord zal je nooit via Thunderbolt gebruiken. Het kan handig zijn voor externe harde schijven, schermen of voor docks maar dan nog zal het merendeel van de mensen nooit de twee Thunderbolt poorten gebruiken.

De bouwkwaliteit van de MacBook Pro is fantastisch en ook het toetsenbord is heel goed om lang op te typen. Het is exact wat ik verwachte van de laptop en is daarom ook één van de sterkste punten van de MacBook Pro.

Hieronder een paar foto's (aanklikken voor een grotere versie):

http://static.tweakers.net/ext/f/kH5HI1OtoajFfqgcxZBKaGKn/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/rdUwukBQFZqZ7wpD0r77nOmC/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/4ICAFnO9CUzh8dkKzYeMnCEz/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/jcnhiWuDTdLS19xovruQarOS/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Qx2SwJH60qKh4urbX9YREWyw/thumb.jpg

ForceTouch
ForceTouch is de term welke Apple geeft aan hun nieuwe trackpad welke ze in de MacBook en MacBook Pro hebben gestoken. Het idee van deze trackpad is dat de traditionele knop in de trackpad word vervangen door een drukplaat met een trilmotor. Deze trilmotor word dan samen met een geluidje gebruikt om je de illusie te geven dat je op de trackpad klikt.
Om te bepalen hoe hard je moet klikken om een ForceTouch te registreren heeft Apple een optiemenu toegevoegd onder trackpad.
Bij mij staat deze setting op het hoogste omdat ik op lagere settings per ongeluk de ForceTouch activeerde.

Maar wat kan je nu met ForceTouch? Wel, Apple heeft het ingebouwd in Safari en Quicktime. Een ForceTouch kan worden gebruikt in Safari om op een woord te klikken om meer informatie over dit woord te geven. Dit kun je vroeger al activeren door met een "3 finger tap" op een woord. En in Quicktime kan het worden gebruikt om sneller of trager door/terug te spoelen.

Eerlijk moet ik bekennen dat ik de ForceTouch niet gebruik. Ik ben meer gewend om gewoon een tap te gebruiken in plaats van een click. Misschien dat in de toekomst er applicaties gaan uitkomen dat ForceTouch gebruiken op een manier dat mij zou aanspreken. Maar op dit punt in tijd vind ik het persoonlijk meer een gimmick.

Zelf al voegt ForceTouch niets toe voor mij, de trackpads van Apple blijven de beste van alle laptops waar ik ooit op heb gewerkt!

Beeldscherm
Het retina beeldscherm in de MacBook Pro bevat een IPS panel en heeft een resolutie van 2560*1600.
Het grote voordeel van IPS panelen is dat onder eender welke kijkhoek het scherm er goed uit ziet.
Dit is dan ook het geval voor de MacBook Pro en is handig als je met meerdere mensen samen op de laptop zit te kijken.

Ook is het een glossy scherm al heeft Apple daar een anti-reflectieve coating over geplaatst. Hierdoor zou de laptop ook in zonlicht nog goed leesbaar moeten zijn. In praktijk werkt dit spijtig genoeg niet zoals de marketing je wilt doen geloven. Je ziet wel degelijk een weerspiegelen en al is het niet zo erg als op de foto, het is wel duidelijk merkbaar.

De hoge resolutie van de MacBook Pro heeft als voordeel dat je veel meer schermruimte kan hebben op je computer. Apple heeft het ook makkelijk gemaakt om te bepalen hoeveel schermruimte je exact wilt hebben:

Ik zelf heb dit op het hoogste staan omdat ik dit ook gewoon ben op mijn desktop computer welke een resolutie van 2560*1440 heeft. Hierdoor heeft in mijn ogen de resolute zeker en vast een voordeel. Het feit dat ik meer venster naast elkaar kan draaien werkt productiever dan een 1600*900 laptopscherm (Dit heb ik op het werk :()

Het enige wat deze laptop in vergelijking met zijn concurrentie mist, is een touchscreen. Dit is geen groot gemis voornamelijk omdat OS X momenteel niet volledig is gemaakt voor touch. Ja, je hebt Launchpad en je hebt mission control. Maar zaken zoals de menu bar zie ik niet direct goed werken met touch, hetzelfde voor meeste iconen op applicaties als Finder of Safari. Onder Boot Camp met Windows 8.1 mis ik spijtig genoeg de touchscreen optie wel een beetje. Voordeel is wel dat het scherm niet vettig kan worden door vingers. :)

Al bij al ben ik heel tevreden met het scherm. De eerste keer dat je er op begint te werken is de WOW-factor heel hoog. Maar ook na wennen wil ik eigenlijk niet meer terug naar een andere laptop met een lagere resolutie.

Prestaties
De prestaties van de MacBook Pro zijn heel goed te noemen. De laptop kan makkelijk veel apps te gelijk draaien en het opstarten van apps gaat ook heel snel. Dit is dankzij de heel snelle SSD. Zaken zoals Photoshop of video editing heb ik er nog niet op gedraaid. En dit zal waarschijnlijk ook niet gebeuren omdat ik mij hier niet mee bezig houd.

Voor mij bestaan de meest intensieve taken vooral uit games en ook hier stelt de MacBook Pro niet teleur. The Witcher 3 moet je natuurlijk niet verwachten maar zaken zoals Kerbal Space Program draaien er perfect op 40-50 FPS als je de settings niet te hoog zet.

Geluidsproductie
Tijdens normale mediaconsumptie (zoals Youtube/Netflix onder Safari) is de laptop in meeste gevallen compleet geruisloos. Tijdens de hittegolf gingen de fans meestal wel draaien tussen de 1000 en 2000 RPM. Maar dit is niet hoorbaar, zelfs als ik mijn oor tegen de laptop hou, hoor ik het niet. Ik voel wel dat hij blaast maar het is niet duidelijk hoorbaar.
Ik hecht veel waarde aan een stille laptop en ben dan ook heel tevreden dat hij muisstil is bij mijn normale gebruik.

Tijdens het spelen van games gaan de fans natuurlijk op hun maximum draaien. Wat resulteert in een hoorbare laptop. De temperaturen van de computer gaan dan tot de 80 a 90°C. Dit leek mij initieel wat veel maar volgens Intel is de max toegestane temperatuur 105°C. Ik zou wel ten zeerste afraden om met deze laptop op je schoot te gamen want de temperaturen zal je wel degelijk storen.

Batterijduur
Zoals ik eerder al aanhaalde was de batterijduur de doorslaggevende reden om te kiezen voor een MacBook Pro. Al moet ik toegeven dat de batterijduur wat tegenvalt in de praktijk. Ik haal gemiddeld tussen de 6 a 7 uur gebruik uit de laptop, dit terwijl er geadverteerd word met 10 uur.

Natuurlijk begrijp ik dat als ik hem 100% zit te gebruiken dat 10 uur een overdreven verwachting is maar mijn gebruik vind ik persoonlijk niet zo zwaar. Ik gebruik de laptop voornamelijk met Safari (zonder flash te installeren) met een tab of 7 open waarbij 1 tab Netflix/Youtube speelt. Ook staat Mail open zodat ik binnenkomende emails krijg en Skype en Steam staan ook actief. Al heb ik gemerkt dat Skype en Steam niet zoveel invloed hebben op de batterijduur.

Is een batterijduur zoals de deze dan slecht? Neen, als ik hetzelfde doe met mijn Surface Pro 2 haal ik iets minder dan 4 uur, waar mij 6 uur is beloofd. Het is duidelijk dat HTML5 video veel energie gebruikt en dat dus elke laptop problemen zou geven bij mijn gebruik.

Software
De MacBook Pro komt standard geleverd met Mac OS X 10.10 Yosemite. Zonder enige vorm van andere bloatware zoals bij meeste Windows-laptops. Voor mij is bloatware software zoals trial software welke je meteen vraagt te registreren of software welke niet van de fabrikant van de laptop is.

De nieuwe OS X ziet er lichtjes anders uit maar voelt nog steeds heel vertrouwd aan. De dark mode is voor mij de leukste toevoeging (I like black :D). Ook is er sinds Yosemite continuity ingebouwd. Een handige feature als je veel Apple apparaten hebt die je vaak gebruikt. Maar als je zoals ik meerdere platformen gebruikt is het veel minder nuttig. Het feit dat je kan SMS'en via je laptop vind ik wel een fantastische feature welke ik hoop ook ooit naar Windows komt.

Eén van de mindere zaken aan het besturingssysteem is spijtig genoeg dat retina modellen soms last kunnen hebben van UI lag. Ik lees verhalen (ook hier op GoT) dat sommige mensen sinds Yosemite hier last van hebben. Ik zelf had er ook last van maar blijkbaar heeft een NVRAM reset voor mij het bijna compleet opgelost. Nu draait de UI 95% van de tijd perfect vloeiend (hopelijk lost El Capitan het voor 100% op).
Dit vind ik zeker één van de zwakste punten van het product. Apple verkoopt nogal vaak hun producten met de slogan "It just works". En dan zou zo'n fout waar je een vrij geavanceerde oplossing voor moet uitvoeren niet mogen voorkomen.

Wat vind ik nu van de laptop? Als ik mijn vorige stukken herlees heb ik wel op elk punt iets negatiefs aan te merken. Maar eigenlijk ben ik aan het muggenziften. Op zich is het een heel goede laptop met een fantastisch scherm en welke perfect aan mijn verwachtingen voldoet. Is het de perfecte laptop? Neen, maar ik beklaag mijn keuze niet en ik blijf erbij dat ik geen even goed alternatief bij andere laptopmerken vond.

Om terug te komen op hoe ik mijn review startte. Is de hoge prijs gerechtvaardigd? Ja en neen, de basisversie is zeker de prijs waard in mijn ogen want je krijgt er een laptop voor terug die kwalitatief compleet in orde is, maar de versie met een 256 GB is in mijn ogen een te dure upgrade. 200 euro meer voor enkel 128 GB meer is overdreven als je weet hoe goedkoop SSD's tegenwoordig zijn.

Als je een laptop zoekt met goede batterijduur en fantastisch scherm, dan is de MacBook Pro in mijn ogen de beste aanschaf dat je kan doen. Ik heb geen spijt van mijn aankoop en raad dan ook de MacBook Pro ten zeerste aan.

Ik doe dit om mijn Nederlandse schrijftaal te verbeteren dus schrijf-, spel- en tikfouten hoor ik graag!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB?

Die UI lag is volgens mij een design feature en niet zo zeer een bug. Mijn 2014 model heeft het ook regelmatig.
Overigens vind ik de helderheid van het 2014 model wel erg laag, afleesbaarheid in de zon is nog slechter dan van mijn nexus 5.
It's not a bug, It's a feature!
Serieus? Wat voor design feature? Ik zie niet in waarom een laptop van 1600+ euro precies moeite heeft om gewoon wat UI animaties af te spelen. Wat is exact de toegevoegde waarde van UI lag? Irritatie?

De helderheid is niet echt verbeterd bij het 2015 model. Ik kan er wel mee buiten werken zolang ik maar in de schaduw ga zitten (wat in warm weer sowieso de bedoeling is).
Ja dat dus :)
Ik begrijp het ook niet, ik snap niet waarom een laptop met de helft aan specs het op windows wel kan.

Desalnietemin is de workflow van een mac elke cent waard als je er je geld mee verdient.
Overigens ben ik nog geen laptop tegen gekomen die degelijker aanvoelt dan een mac. Zelfs oude thinkpads vind ik een trapje lager dan de MBPr.
Wat betreft de UI-lag heb ik er wel eens last van, maar niet zo vaak dat het me stoort.

Wat betreft degelijkheid kan ik het bijna helemaal met je eens zijn (als jarenlange gebruiker van ThinkPads en nu 1,5 jaar Macbook). Hierbij is een Macbook inderdaad een zeer degelijk stuk hardware, maar kunnen ze nog net niet tippen aan een ThinkPad. Althans, mijn ThinkPad T430 heeft laatst nog een mok koffie over het toetsenbord gehad en ging gewoon door. Ik WIL dit niet eens proberen met mijn macbook :)

Dus, al met al beiden degelijke apparaten, maar de ThinkPad behandel ik wat ruwer en neem ik ook wat eerder mee naar wat ruwere situaties. Maar, dat is natuurlijk de USP van ThinkPads (T-series).

Dus, beiden hebben voor- en nadelen, maar uiteindelijk gaat het om je eigen eisen en gebruik ;)

@aercaen Wat betreft spelling/grammatica niks aan te merken, mooi geschreven!

[Reactie gewijzigd door maikel124 op 9 juli 2015 16:25]

Wat is exact de toegevoegde waarde van UI lag?
Dat is Apple's antwoord op Clippy. ;)
Heb dit apparaatje van 't weekend maar eens gehaald.
Waar zou ik die UI lag moeten merken? Ik kan klooien met mission control wat ik wel, zelfs heel snel naar voren en weer weg drukken e.d.; maar ik merk op geen enkele wijze een lag.

Hoe zit dat precies? :)
Niet dat ik klaag dat ik geen lag heb natuurlijk, maar ben nu wel benieuwd waarom ik er niets van lijk te merken en jullie wel. What's the difference here? ;)
Bij mij is het vooral als ik switch tussen applicaties met 3-finger swipes of als ik alle applicaties naast mekaar laat weergeven. Zoals ik al zei in de review komt het niet vaak meer voor na een NVRAM reset. Wat mij ook vorig weekend is opgevallen is dat als ik de scaling options op default zet ik geen last meer heb. Misschien heb jij daardoor geen lag?

Momenteel ga ik er mee moeten leren leven tot El Capitan want default scaling is echt veels te groot voor mij.
Hij stond bij mij inderdaad op default. :)
"Meer ruimte" vind ik wel allejezus klein, hehe :P

Heb 't hier ff getest. Niet op de lader en terwijl er wat spul op de achtergrond draait.
Ik krijg nog steeds geen lag. Misschien dat er toch 't een en ander is gefixed in de updates waardoor een reset niet meer noodzakelijk is?

Geen idee. :)
Goede review bedankt. Hoe verhoudt deze zich ten opzichte van een 2011 versie met ssd wat zijn dan de grote verschillen ?
Ik ga er van uit dat je met die 2011 versie een MacBook Pro uit 2011 bedoeld met zelf een SSD ingebouwd? Als dat het geval is dan heeft de 2015 versie, buiten de iets snellere hardware, een veel beter scherm en batterijduur.
Volgens mij zul je beide verbeteringen wel kunnen appreciëren als je van de 2011 naar de 2015 gaat (vooral het scherm). Een echte vergelijking tussen de 2011 en 2015 kan ik niet maken omdat ik geen MacBook Pro uit 2011 heb.
Goede review! Verder zie ik zo 1-2-3 geen taalfouten.

Wat betreft de UI lag: ook ik heb deze (heb exact hetzelfde model) gelukkig schijnt dit helemaal weg te zijn bij El Capitan.
Wat dat betreft was het dan ook van de zotte dat een laptop met deze specs überhaupt lag heeft. Hopelijk is dan ook meteen de lag weg bij het gebruik van 2 schermen (in mijn geval een 2560x1440 scherm). Als je mission control daar op uitvoert is het helemaal een drama...
De lag zal dan ook niks te maken hebben met de specs, maar ergens anders vandaan komen. Misschien heeft een developer wel per ongeluk een sleep(100); in de code laten staan.
Nette uitgebreide review.

k ben het met je eens qua plus- en minpunten, maar moet zeggen dat je wel streng bent, Als pluspunt had ik toegevoegd dat het een snelle laptop is. De lag heb ik soms ook (niet perse mission control), maar dat valt wel mee. Dat is op te lossen met een software update (waarschijnlijk met El Capitan)

Wat betreft geheugen, ik ben het met je eens dat 200¤ voor 128GB extra belachelijk is. Ik heb het instapmodel met 128GB genomen omdat video/muziek allemaal gestreamd wordt en we hebben een harde schijf, bovendien zijn er speciale SD kaarten voor de Mac te krijgen

Ik zou bijna terug naar de iCentre omdat ik dacht dat de koeling niet werkte. Maar na het installeren van een programmaatje (Macs Fan Control) ontdekte ik dat de 'fan' vaak niet draait en dat je 'm amper hoort als hij wel draait. :P

Na jaren met Windows gewerkt te hebben ben ik blij met de overstap naar Mac. De hardware is high end en degelijk en de software voelt fijn aan :D

[Reactie gewijzigd door mrhp op 9 juli 2015 23:45]

Nette en eerlijke review. Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat je geen die-hard Apple fan bent. Ik veel van jouw punten kan ik mij dan ook erg in terug vinden.