Sharkoon Shark Zone H40 Stereo Gaming Headset Review

ProAce 30 juni 2015, laatste update op 2 juli 2015, 671 views

Sharkoon Shark Zone H40 Stereo Gaming Headset

De Sharkoon H40 is een prima headset voor het geld met een aparte kleurstelling. Deze geel met zwarte kleursamenstelling geeft de headset net dat beetje extra en zou de andere gamers af moeten schrikken. De geluidskwaliteit is meer dan prima voor het primaire doel, namelijk gamen.

Pluspunten

• Goede bouw
  • Aparte kleurstelling
  • Prettige oorkussens
  • Goed geluid

Minpunten

• Stugge kabel
  • Overdreven in-line control
  • Microfoon zit niet goed gepositioneerd

Features Score: 4

- Specificaties
- Uitpakken
- In de praktijk
- Conclusie

Een paar dagen geleden begonnen de oorschelpen van mijn headset te scheuren, en aangezien dat beestje ook al een paar jaar trouwe dienst achter de rug had was het tijd om deze met pensioen te sturen. Toen werd het tijd om te kijken naar een nieuwe budget headset, geld is niet altijd in overvloede aanwezig. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij het merk Sharkoon, en dan specifiek bij hun nieuwe headset de Sharkoon H40.

Sharkoon zelf kennen we van tig budgetgerichte producten. Hiermee zijn ze actief in zo’n beetje alle productcategorieën van toetsenborden tot headsets en van behuizingen tot voedingen. Ze bieden een hoop producten aan voor de budget gamer die toch een degelijke kwaliteit willen of wensen.

De Sharkoon Sharkzone H40 is een headset die alle gamers om je heen moet doen afschrikken of zoals ze het zelf zeggen “A warning for some, an adventure for you”. Door de geel met zwarte kleurstelling heeft wel wat weg van een wesp. De H40 ligt voor ¤50 in de winkel en is hiermee wat aan de duurdere kant, of dit het ook waard is zullen we zien.

De specificaties van de headset zien er op het eerste oog prima uit. De interpretatie van de specs laat ik over aan de echte kenners. De drivers zijn hebben een formaat van 50mm en zorgen voor een prima geluid. Volgens Sharkoon zouden deze drivers moeten zorgen voor een diepe bas en kristalheldere hoge tonen, of deze marketing termen in de praktijk waargemaakt zullen worden zien we verderop in de review.

Aan de headset zit een 2.5 meter geel snoer zodat je qua bewegingsvrijheid geen beperkingen hebt. In het snoer zit een unit verwerkt waarop je het volume kan aanpassen, en de microfoon aan of uit kan zetten. Aan het uiteinde van de kabel vinden we drie aansluitingen, twee keer een 3.5mm plug en één keer een usb aansluiting voor de verlichting. Dit zorgt er wel voor dat er een dikke, stugge kabel uit de headset komt, en mede doordat de in-line unit erg laag zit werkt dit niet echt prettig. De complete headset weegt totaal een 352 gram.

De verpakking van de Sharkoon H40 ziet er goed uit en is uitgevoerd in een zwart met gele kleursamenstelling. Aan de voorkant vinden we een deurtje met daarachter een simpele window, hierdoor zie je niet veel van het product dus dit is niet erg functioneel. Op het deurtje staan nog wat marketingleuzen verwerkt. Voor het doel is deze verpakking in ieder geval zeker geschikt, deze verpakking zal namelijk vooral mensen in winkels aan moeten spreken en informeren.
Op de zijkant en de achterkant vinden we de specificaties nog een keer en een paar belangrijke features zoals de verlichting.

Halen we vervolgens de headset uit de doos dan zien we dat deze keurig verpakt is in plastic. Verder zit er in de doos nog een tasje waarin je de H40 kan vervoeren, een blaadje waar op staat dat je niet te lang naar harde muziek moet luisteren en een deurhanger om je ouders/vriendin(nen)/familie/dieren buiten te houden als je aan het gamen bent.

De headset zelf is een over-ear model met een redelijk standaard uiterlijk. De earpads zijn heerlijk zachte nep leren kussens welke na verloop van tijd niet gaan zweten. Het kussentje bovenin is gemaakt van hetzelfde materiaal, dit zorgt ervoor dat de headset over het algemeen comfortabel zit.

Uiteraard is deze ook in hoogte verstelbaar zodat deze op zowel grote als kleine hoofden prima blijft zitten. De oorschelpen kunnen door een extra asje nog een klein beetje draaien ten opzichte van het frame zodat een goede pasvorm gegarandeerd kan worden. De oorschelpen vallen goed over de oren en blijft goed om het hoofd zitten. Aan de linkeroorschelp zit de microfoon vast. Deze kun je omhoog en omlaag draaien, maar heeft verder geen mogelijkheid om dichter bij de mond geplaatst te worden.

Overal op de headset komt de gele kleur terug. Zo is de kabel geel, het speakergaas in de oorschelpen, de verlichting en vinden we op de microfoon nog wat gele details. Persoonlijk leg ik de link niet tussen haaien en geel, maar het zij zo. Het gele doet geen afbreuk aan het ontwerp, wel is de verlichting vrij intens. Gelukkig is deze makkelijk uit te laten door simpelweg de usb stekker niet aan te sluiten.

Allereerst wil ik aangeven dat ik geen audio expert ben. Geluid klinkt voor mij al snel goed en dit is ook zeer persoonlijk. Wil je echt weten hoe een bepaalde headset/hoofdtelefoon klinkt ga dan zelf bij een winkel langs en beluister hem daar. Hieronder ga ik proberen te omschrijven hoe deze headset presteert.

Ik heb de H40 gebruikt voor zowel het originele doel, namelijk gamen, als muziek luisteren en film kijken. Voor gamen scoort de H40 in ieder geval hoog, hiervoor is de geluidskwaliteit meer dan voldoende. De surround werkt (zoals te verwachten) prima en de belangrijke geluiden in game, je tegenstanders, zijn goed te horen. In een potje CS:GO komt alles duidelijk door. Doordat de microfoon redelijk ver van je mond weg is zul je hier wat harder in moeten praten maar deze geeft dan ook een prima geluid door.

Voor films en audio zal deze headset voor de audioliefhebber niet voldoen, dit is dan ook niet het doel van de headset. Als je genoegen neemt met een redelijke weergave van je muziek zal deze headset prima voldoen. Het geluid komt gewoonweg niet mooi genoeg over om hiermee uren naar muziek te gaan luisteren. De bass is duidelijk aanwezig maar niet te overdreven, de mids klinken prima en ook de highs zijn mooi. Kristalhelder wil ik de highs niet noemen, maar ze worden prima weergegeven.

De algemene prijs/kwaliteit verhouding in de Sharkoon H40 is meer dan prima te noemen. Voor de prijs van ¤50 krijg je een hoop headset terug. Met zijn goed presterende 50mm drivers is de headset geschikt voor vele potjes gamen en af en toe een filmpje of wat muziek. Wel is het een nadeel dat de microfoon redelijk ver van je mond af zit wat er voor zorgt dat je wat harder moet praten wat misschien niet altijd even gewenst is. Wel is de microfoon mooi in te klappen.

Het uiterlijk van de H40 is redelijk standaard en niet te schreeuwerig. Wel zitten er overal gele details, zeker als je ook de verlichting inschakelt. De earpads zijn prettig in gebruik een zorgen voor een prettige ervaring. Wel is de kabel erg stug en dik waardoor deze zich niet altijd even makkelijk laat vormen.

Naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Shark Zone H40 Stereo Gaming Headset?