Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba CB30-B-104 (Qwerty) Review

O88088 4 juli 2015, 1.674 views

Toshiba CB30-B-104 (Qwerty)

Een absolute topper onder de Chromebooks. Voor deze prijs is er niks beters te vinden en de minpunten zijn niet op te lossen zonder in te leveren op andere aspecten.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Bouwkwaliteit is uitstekend
  • Prima accu
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• FHD op 13" geeft kleine letters.
  • Processor kon beter
  • Twee USB poorten misschien wat weinig

Om te beginnen...
Chromebooks zijn een aparte klasse binnen de laptops. Geen Windows, maar Chrome OS. Geen i7's met 8GB RAM maar Celerons en Atoms en 2 tot 4GB RAM. Geen trage HDD maar eMMC geheugen. Deze Toshiba Chromebook 2 (CB30-B-104) is mijn tweede Chromebook, hij gaat m'n oude Samsung XE303 Chromebook vervangen. Ik zal hem vooral gaan gebruiken om aantekeningen te maken bij colleges en om snel wat dingen te regelen. Bij de aankoop ging het vooral om prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast ben ik een fan van Chrome OS geworden waardoor een nieuwe Chromebook als snel een optie was.

Specificaties.
Allereerst even de specificaties op een rij.
  • Intel Celeron N2840 (Bay Trail).
  • 4GB DDR3L RAM.
  • 16 GB eMMC opslag.
  • 13,3" FullHD IPS (1920*1080) scherm.
  • Een USB 2.0 poort.
  • Een USB 3.0 poort.
  • HDMI uitgang.
  • SD kaart lezer.
  • Alle mogelijke wifi protocollen (a/b/g/n/ac).
  • Bluetooth 4.0.
  • 44Wh accu.
  • 21,3 x 32 x 1,9 cm (lxbxh).
  • 1,36 kg.
De hardware is op zich niet heel indrukwekkend, 'slechts' een budget Intel Celeron processor, 4GB RAM en amper opslagruimte. Toch is het voor een Chromebook behoorlijk luxe. 16GB is standaard bij een Chromebook, en 4GB RAM is al twee keer meer dan gebruikelijk.

Design.
De laptop heeft een plastic behuizing. Toch is hij erg stevig en ziet het er niet goedkoop uit. Dat komt mede door de fijne textuur:

Zoals te zien op de foto (klik!) heeft Toshiba de laptop een patroon van puntjes gegeven. Dit geeft de laptop een uiterlijk wat de prijs niet verraadt. Op de klep staat, zoals gebruikelijk, het Google Chrome logo en het logo van de producent; Toshiba. Op de onderkant, die overigens van een andere kleur plastic dan de bovenkant is gemaakt, vinden we een aantal schroeven, rubber pootjes, en de gebruikelijke stickers met onder andere een waarschuwing en de type-aanduiding. Als we hem open klappen vinden we een standaard toetsenbord, met (jammer genoeg) een Intel Inside™ en een Energy Star sticker. Ik hou niet zo van die stickers, dus voor mij is dit een klein minpunt. Het scharnier vind ik erg fijn, het maakt geen geluid en het voelt erg solide aan. De laptop voelt sowieso erg solide aan, je kunt hem oppakken aan een hoek zonder dat je vervorming voelt. Het scherm is wel een beetje buigzaam, al is dat niet helemaal te voorkomen denk ik.

Met het toetsenbord en de trackpad is niets mis; het doet wat het moet doen. Ik had in sommige reviews gelezen dat het trackpad nogal stroef zou zijn, maar ik vind dat zelf wel meevallen. Hij is inderdaad iets stroever dan de trackpad van m'n Samsung Chromebook maar dat is waarschijnlijk een kwestie van gewenning. Onderr het toetsenbord zitten Skullcandy speakers verborgen, deze zouden beter moeten zijn dan de gemiddelde laptopspeakers en dat klopt ook wel. Het geluid is volgens mij behoorlijk neutraal en het volume kan vrij hard.

Dan hebben we nog het unique selling point van deze Chromebook: het fenomenale FullHD IPS scherm. Op onderstaande foto staat het scherm op z'n maximale helderheid, wat volgens reviews ongeveer zo'n 389 nits kan voortbrengen.

Ter illustratie: dat is beter dan een groot aantal veel duurdere laptops. Het scherm is inderdaad erg goed, door de hoge helderheid is hij bijna altijd goed af te lezen en door de IPS technologie heeft het scherm erg goede kijkhoeken. Het enige nadeel van FullHD op een 13,3 inch scherm is dat de pictogrammen kleiner worden. Hoe groot dat nadeel is hangt af van je zichtvermogen :+. Zelf heb ik m'n tekst op 110% staan en eigenlijk is dat soms nog wat te klein.

De laptop is super draagbaar met slechts 1,36 kilogram en een formaat van 13.3". Dat is mijn inziens ook een van de krachten van deze laptops, je kunt hem zonder zorgen overal mee naartoe nemen. De accuduur laat dat ook makkelijk toe, 6 uur moet makkelijk haalbaar zijn en met licht gebruik (enkele tabbladen) is 8 9 uur ook haalbaar. Opladen gaat ook verrassend snel, na een uur opladen is hij al bijna vol.*

* Echte metingen heb ik niet, het is in ieder geval snel ;).

Al met al is het dus niet slecht voor slechts 349 euro.

Prestaties.
Wat valt er te zeggen over de prestaties van een Chromebook? The Witcher 3 zal er niet op draaien, net als Battlefield of DiRT 3 (de standaard Tweakers benchmark games). Wat wel kan zijn browser tests. Daarbij gaat het vooral om JavaScript (Kraken 1.1) en HTML5 (Peacekeeper). Om een kleine indicatie te geven heb ik zelf een paar tests gedaan op verschillende apparaten:
Systeem:Kraken 1.1Peacekeeper
Desktop (FX8320+8GB RAM)1885.5ms3005
Sony Xperia Z1 Compact (Snapdragon 800)7281..5ms738
Samsung Chromebook XE303 (Exynos 5250)5359ms1218
Toshiba Chromebook CB30-B-104 (Celeron N2840)3666.9ms1426

Bij Kraken geldt, hoe lager, hoe beter. Bij Peacekeeper is het juist hoe hoger de score, hoe beter. Tweakers' Benchmarks: Kraken en Peacekeeper. Mijn resultaten zijn misschien niet helemaal representatief.

Niet geheel verwonderlijk is een desktop veel beter in beide benchmarks, wat mij wel opvalt is dat de Peacekeeper score van de Toshiba Chromebook niet heel veel beter is dan de Samsung. De Intel Celeron N2840 is dus niet fantastisch. Ik vraag me af of Toshiba er geen betere processor in had kunnen zetten, maar dat had waarschijnlijk betekend dat de prijs omhoog zou gaan en dat de accuduur niet zo goed was geweest. M'n telefoon met Snapdragon 800 is helemaal slecht hierin, maar het laat wel het verschil tussen mobiele en laptop CPU's zien. Benchmarks zeggen natuurlijk niet alles, het gaat vooral om de beleving en die is naar mijn mening erg goed. Websites laden lekker snel en ik merk bij zwaardere sites duidelijk verbetering ten opzichte van m'n vorige Chromebook. Google Drive laadt binnen enkele seconden in plaats van tientallen seconden en het toch al snelle Tweakers.net verschijnt ng sneller op het scherm. Wat daarbij helpt is dat deze Chromebook 4GB RAM heeft in plaats van de 2GB die je in veel andere Chromebooks ziet. Wat niet helpt is dat de processor soms kracht te kort komt voor grotere websites, laden duurt dan wat langer en het gaat allemaal minder soepel.

Chrome OS.
Omdat Chrome OS toch een geval apart is schrijf ik daar ook een kort stukje over. Het OS is ontwikkeld door Google waarbij het speciaal gaat om de browser. Vaak noemen mensen het dan ook wel een OS wat eigenlijk alleen een browser is maar dat doet Chrome OS tekort. Het is een vrij compleet OS, met een file-explorer, een ingebouwde mediaspeler, offline apps en spelletjes en natuurlijk de browser. Dat internet belangrijk is voor deze laptops kan ik niet ontkennen, maar de meest noodzakelijke dingen zoals Docs en Gmail werken ook offline. Een paar voordelen van Chrome OS zijn de automatische en snelle updates en de goede beveiliging van het apparaat zelf. Tabbladen draaien in een sandbox waardoor kwaadaardige software niet veel kan doen. Of Chrome OS geschikt is hangt af van het gebruik. Is iemand verplicht om bepaalde software te gebruiken dan kan het zijn dat daar Windows (of OS X) voor nodig is. Kun je zelf kiezen welke bestandsformaten je gebruikt en is een alternatief programma ook goed? Dan is Chrome OS misschien interessant.

Conclusie.
In n zin: Het is de beste Chromebook van dit moment.

Iets uitgebreider:

De hardware is voor Windows begrippen niet speciaal, voor Chrome is de CB30-B-104 echter een welkome afwisseling van de TN panelen en de matige 2GB RAM. Het scherm is het hoogtepunt met een fantastische kwaliteit die je in sommige high-end laptops niet eens vindt. Alles werkt gewoon zoals het moet werken. Het toetsenbord typt fijn (ik type deze review er nu op), het trackpad is gevoelig genoeg en de speakers zijn voor een laptop zeker niet slecht. Het grootste nadeel vind ik zelf de ietwat matige processor die zelfs voor Chromebooks tot de middenmoot behoort. Sommige mensen hebben misschien niet genoeg aan de twee USB poorten, maar ik gebruik nagenoeg geen USB poorten op een laptop.

Als er nog vragen/opmerkingen/etc. zijn dan hoor ik die graag :).

Heb jij ook een Toshiba CB30-B-104 (Qwerty)?

Deze Toshiba is zeker een nette Chromebook. Alleen is het niet de beste Chromebook van dit moment.

Dat is namelijk de Google Pixel 2, en daarna de veel goedkopere Acer Chromebook 15. Beiden hebben een betere bouwkwaliteit en beter toetsenbord + touchpad. En in performance lopen ze rondjes om deze Toshiba heen omdat die een processor heeft die al weer wat gedateerd is. Tja, de tijd gaat ook hard in Chromebook land. Het blijft echter nog steeds een nette Chromebook.

[Reactie gewijzigd door Grasfluiter op 4 juli 2015 23:35]

Dat de Pixel in principe beter is klopt, echter is dat zeker geen laptop die een consument zou kopen. Voor het geld van een Pixel kun je net zo goed een Windows laptop of MacBook kan kopen.

De Acer is zo te zien ook niet slecht, maar welke er beter is hangt af van het doel van de laptop :) extra performance is misschien fijn, maar hij is wel zwaarder een niet passief gekoeld.
Klopt, de Acer Chromebook 15 heeft met zijn grotere IPS-scherm weer een andere doelgroep erbij, die van de desktop vervanger. Het de grootste Chromebook van dit moment. In de praktijk hoor je niets van de fan, alleen wanneer je ervoor gaat liggen. :)

En er zijn zeker consumenten die een Google Pixel 2 kopen hoor, gewoon omdat het kan.

[Reactie gewijzigd door Grasfluiter op 5 juli 2015 18:01]

Thanx voor de review. Ik ben zelf ook op zoek naar een bijkomende chromebook (nu Asus C300) en wou weten of deze Toshiba ook fanless is?

Wat zijn de wifi-kwaliteiten op AC?
Hij is inderdaad passief gekoeld, dus er zit geen fan in. Wifi kwaliteiten kan ik helaas niet testen omdat ik het moet doen met een standaard Ziggo modem :+. Als ik andere reviews moet geloven dan is de wifi chip meer dan prima, wat eigenlijk ook niet zo gek is voor een apparaat gericht op mobiliteit en internet.
Prima review, leest makkelijk weg! Vooral het scherm vind ik bij deze Chromebook een erg groot pluspunt.
Zelf ben ik ook in het bezit van de Chromebook 2 van Toshiba. De stickers van Intel en Energy Star kun je er gemakkelijk af pulken, even met een doekje er overheen en je ziet of voelt er niks meer van!
Het geluid lijkt trouwens uit het scherm te komen, wat best knap is gezien dat de speakers onder het toetsenbord zitten. Ik mis een kuiltje zoals bij een macbook om het scherm te openen (of heeft Apple dat gepatenteerd?) En het voorste randje is wat scherp. Toetsenbord bevalt goed. Mis wel een delete key, maar los dat bij Apple ook altijd op met de pijltjes en backspace. Het touchpad kraakt een beetje als je de klik functie gebruikt (i.p.v. tap en twee vinger tap) vast nieuwigheid.

[Reactie gewijzigd door bouwfraude op 24 juli 2015 09:44]

Ik lees dat je alle pictogrammen klein vindt door de FHD resolutie. Je kunt inderdaad de webpagina's vergroten maar je kunt ook Shift + Ctrl + "+"/"-" gebruiken. Hiermee kun je het hele desktop schalen. Je kunt dus met een fijne schaal toch gebruikmaken van de FHD resolutie zoals bij een MacBook.