Sennheiser MM 50 iPhone Review

Sigma2k8 27 november 2009, 4.869 views

Sennheiser MM 50 iPhone

Pluspunten

• In ear dopjes voor een fijn prijsje
  • PTT (Push to talk)
  • Geluidsweergave

Minpunten

• Microfoon/PTT stuk te groot/log/zwaar
  • Kwaliteit kabel
  • Ontworpen voor iPhone 2G (kan voordeel zijn)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Algemeen:
Omdat mijn originele iPhone dopjes waren gestolen (samen met de jas waar ze in zaten) heb ik moeten gaan kijken naar nieuwe oordopjes voor mijn iPhone 3G. Hierbij kwam ik uiteindelijk uit bij de Sennheiser MM 50. Dit omdat ik de volgende eisen had:
  • In ear dopjes
  • PTT (Push to Talk) om een nummer te kunnen skippen zonder aan mijn iPhone te zitten.
De oordopjes komen in een degelijke blisterverpakking en er zijn drie maten in ear stukjes om ervoor te zorgen dat het geheel in je oren blijft hangen. Wel zo handig natuurlijk :)

Eerste ervaring
Mijn eerste ervaring was goed. Het geluid is een verademing in vergelijking met de standaard oordopjes die geleverd worden. Wanneer ik een tijdje na gebruik iemand anders zijn oordopjes weer probeerden dacht ik dat de andere oordopjes niet goed werkten. Dit om een idee van het verschil in geluid te geven.

PTT
Op de iPhone zit een functie dat een headset met PTT gebruikt kan worden om nummers vooruit of achteruit te skippen. Omdat ik dit veel gebruikte op mijn eerste headset was dit een absolute eis voor mijn nieuwe headset. De MM50 van sennheiser heeft helaas genoeg een erg groot microfoon/PTT-stuk. Buitenproportioneel groot eigenlijk. Dit zorgt ervoor dat je het gewicht af en toe wel merkt als het aan je oor hangt. Ook als je gaat rennen wil dit stuk al snel ergens achter blijven zitten en de dopjes uit je oor trekken.

Kabel
De kabel begint na enkele maanden normaal gebruik slijtage te vertonen bij de 3.5mm plug. Dit heeft te maken met het volgende puntje

Gemaakt voor iPhone 2G?
De originele iphone had een verzonken ingang voor de 3.5mm stereoplug. De sennheiser dopjes zijn speciaal gericht op het iPhone segment en derhalve ook aan te sluiten op de iPhone 2G. Dit heeft als nadeel dat de jack bij een 3G verder uitsteekt dan bij een 2G en er dus meer en sneller druk ontstaat op de kabel bij de 3.5mm stereo plug.

Conclusie:
Als je om de nadelen heen kan en voor een redelijk nette prijs een headset zoekt met PTT dan zou je voor de MM50 kunnen gaan. Laat ze anders links liggen en betaal wat extra's voor een degelijker product.

UPDATE 16/05/2009
Nou het was even wachten (3 maandjes) maar het is zover. Eerste setje heeft het begeven. Eerst kon ik geen nummers meer skippen met mijn headset en een week later stopt het linker oortje er mee. Meteen omgeruild bij de T-Mobile shop. Ze deden er niet moeilijk over dus heb nu weer een werkend setje.

UPDATE 30/08/2009
Bijna precies 3 maanden later heeft het volgende setje het begeven. Duidelijk interne kabelbreuk waardoor mijn rechteroordopje geen geluid meer produceert (heel af en toe als de kabel in een bepaalde hoek zit...)
Deze week dus weer terug naar de T-Mobile shop.
Bouwkwaliteit is aangepast van slecht naar zeer slecht.

UPDATE 04/09/2009
Ben naar de T-Mobile shop geweest en zij hadden het over een garantie van een half jaar (lol!). Daar zat ik dus overheen. Even netjes gezeurd dat dat belachelijk is en dat ze zo vaak kapot gaan. Ze hebben de headset alsnog aangenomen voor reparatie (vervanging). Ik heb aangegeven het liefst mijn geld terug te krijgen en een ander exemplaar te kopen. Ben benieuwd waar ze voor kiezen. (Ik hoop mijn euro's terug)

UPDATE: 27/11/2009
Heb dus inderdaad mooi een nieuw setje gekregen van de T-mobile shop... deze heeft het zojuist, na 2 maanden begeven. Ongelofelijk wat is dit product ontzettende rotzooi. Prijs en algemene beoordeling aangepast naar zeer slecht. En dit laatste defecte setje gaat met een brief terug naar sennheisser.

Heb jij ook een Sennheiser MM 50 iPhone?

Denk dat je dat knopje wat te letterlijk neemt, je drukt er op en dan kun je praten of forwarden idd :P
Doe jezelf een lol en als je je geld terug hebt gekregen, haal een setje nuforce ne-7m. Net zo duur, nog hogere kwaliteit geluid, en niet zo'n enorme klomp als microfoon :)
"Works with iPhone 3GS without volume control on mic button." Lekker dan! :(

Je hebt ook nog een iPhone headset van "Beats by Dr Dre" maar die zijn weer ontiegelijk duur helaas.

Ik kan jullie allemaal aanraden eens een kijkje te nemen bij DealExtreme. Ik heb artikelnummer 41803 vandaag binnen gehad en ben er zeer over te spreken. Als je de equalizer op hip-hop zet komt er prima geluid uit. Kan altijd beter maar voor die prijs is het zeker niet verkeerd en voelt robuuster aan als een originele. Dit is dan wel een replica.

[Reactie gewijzigd door MiQuel1990 op 21 april 2011 23:55]

Ik kan deze review bevestigen, ik heb al 2setjes gehad die kapot zijn gegeaan bij de plug.
Het microfoon geval is ook veels te groot als je hem vergelijkt met de standaard iphone microfoon in snoer en daarbij werkt hij imo ook mindergoed want niet alle klikken registreerd hij, wat zeer onhandig is want dan pauzeer je de muziek ineens ipv volgende nummer.
Ik heb deze oordopjes ook gehad, en deze gingen na 2 maanden ook al stuk.
Daarna heb ik ze teruggestuurd naar bol.com, en heb ik mijn geld teruggekregen. De weergavekwaliteit was wel uitstekend!

Wat ook jammer was, dat het PTT knopje niet werkte om je muziek te skippen.

[Reactie gewijzigd door Hymanz op 31 augustus 2009 10:27]

nog even over de garantie (die je kennelijk nodig hebt) maar Sennheiser geeft 2 jaar garantie.

Ik was op zoek naar deze oordopjes, maar ik denk dat ik ze maar voorbij laat gaan.
Het beestje moet een naam hebben. Ik meende dat PTT vaak wordt gebruikt om deze knop op de headset aan te duiden.

@Phyth0n: je hebt al 2 setjes gehad? Krijg je een nieuw setje als de kabel daar kapot gaat?
Ik ben al aan mijn derde, maar het standaard iPhone setje ging nog korter mee :p. De T-mobile store waar ik hem gekocht heb heeft hem echter netjes direct omgewisseld, of sennheiser dit zelf ook doet heb ik geen ervaring mee.