TP-Link USB 3.0 7-Port Hub Review

AxiMaxi 1 juni 2015, laatste update op 10 juni 2015, 4.580 views

TP-Link USB 3.0 7-Port Hub

Omdat ik in mijn muziek-opstelling naast mijn MacBook een aantal USB controllers gebruik, had ik poortuitbreiding nodig. Het grote aantal zorgde voor rappe uitputting van de batterij, dus aanvullende power was gewenst. TP-Link levert deze mooie en slanke hub inclusief voeding en met USB3.0 ben ik klaar voor de toekomst.

Pluspunten

• Voeding meegeleverd
  • Mooi klein en neutraal ontwerp
  • Alle poorten aan één kant

Minpunten

• USB 3.0 kabel is vrij stug, dus hub is niet altijd optimaal te plaatsen

Features Score: 4
In de moderne studio zijn USB controllers niet meer weg te denken en ook synthesizers worden tegenwoordig steeds meer met een USB-port gemaakt. Sommige audio interfaces hebben nog een firewire aansluiting, maar ook daar is USB de norm, als ook voor MIDI interfaces. Tel je daar nog een toetsenbord, een muis, een printer en een scanner bij op, dan heb je aan 3 of 4 poorten echt niet genoeg.

In mijn geval hangt de printer in het netwerk, gaat de muis over bluetooth en heb ik geen extern toetsenbord bij mijn MacBook, maar van de twee poorten en het Trust USB-hubje van formaat 'zakaansteker' waren de grenzen bereikt. Om nog maar te zwijgen van de snel leeglopende batterij, als gevolg van alle gear die gevoed moest worden. Oplossing: een powered hub met 7 poorten.

Bij veel van de powered hubs, is de voeding een optie. Daar had ik geen zin in, ik wilde een compleet pakket. Daarnaast was het minimum toch wel 5 poorten, liever meer. USB3.0 hoefde niet, maar zou wel wat flexibiliteit geven in de toekomst, dus het mócht uiteraard wel. Laadpoorten voor iPhone of andere apparatuur heb ik niet nodig, dus deze kostenverhogende feature heb ik geschrapt.

In de Pricewatch kwam deze TP-Link UH700 als één van grootste kanshebbers uit de bus.

Het apparaat komt in een redelijk forse doos. De hub zelf heeft een glanzende bovenkant die is afgeplakt.
Onder de hub vind je in de doos de handleiding, de voeding en een USB3.0 kabel. De USB-kabel is redelijk lang; ik gok 50cm, maar heb 'm niet opgemeten. Hij is wel redelijk stug (zoals vaak bij deze afgeschermde kabel het geval is), waardoor de toch wat lichte hub aan de wandel dreigt te gaan, opgeduwd door de kabel. Na enige tijd zakt de kabel uit, dus de volhouder wint: mijn hub staat nu waar hij moet staan. De voedingsadapter heeft ook een vrij lange kabel. Ik heb die niet opgemeten, maar 80cm is hij zeker, wellicht zelfs iets meer.

De kabel tussen de hub en de computer steek je nabij de aan-en-uit-knop aan de achterkant, de kabels naar de apparaten zitten allemaal aan de voorkant. Als een poort gebruikt wordt, gaat er een wit LEDje branden, net als op het knopje aan de bovenkant als de hub aangeschakeld is.

Alle poorten zitten aan één kant. Hierdoor is de hub wellicht niet zo klein als technisch haalbaar, maar het voordeel is dat alle afgaande kabels te bundelen zijn. Geen spaghetti, maar orde en netheid :>

De hub werkt naar volle tevredenheid: alle apparaten werken (MIDI interface, diverse controllers en klavieren). De computer herkent de apparaten ontzettend snel, daaraan is niet te merken dat er een hub tussen zit. Een harddisk en een scanner heb ik nog niet getest.

Inmiddels heb ik het apparaat een week in gebruik, gisteren heb ik er zelfs een volle dag gebruik van gemaakt zonder één moment van hapering of storing. En de batterij van mijn laptop gaat ook weer ietsje langer mee (al vrees ik dat je binnenkort een review van me vindt bij de B-merk Apple batterijen...).

~~~~~~~[Toevoeging 3/6/2015]
De hub schakelt zichzelf niet automatisch uit als de aangesloten computer uit staat.
~~~~~~~[/]

Kortom: aanrader, deze hub! 8-)

Heb jij ook een TP-Link USB 3.0 7-Port Hub?

Hier staat de 7-port versie. De voeding van 60W (5A@12V) is voldoende voor 7 x 1A + 2 x 2.4A = 11.8A@5V.
Voornaamste reden voor aanschaf was het tegelijk kunnen laden van een paar iPads en veel iPhones vanaf een 12V voeding (dmv. de sigaretten aansteker op een auto-accu) zonder een computer nodig te hebben.
ECHTER:
-de datapoorten laden alleen als de upstream poort aan een computer hangt.
-de power poorten (2 stuks van 2A) laden HELEMAAL NIET via een upstream USB poort (zelfs geen 500mA)
-De TP-Link moet door middel van een reset met de hand worden aangezet na een onderbreking van de 12V voeding.

Je kunt dit ding dus niet simpelweg aan een accu leggen met 7 apparaten en verwachten dat alles geladen gaat worden. Al met al een stuk onhandiger dan ik had gehoopt. Hij MOET met de hand worden aangezet (de schakelaar is waarschijnlijk een reset, zeker geen mechanische on/off switch), er MOET een 12V voeding aanhangen voor de power ports, er MOET een computer aanhangen om via de datapoorten te kunnen laden.
Valt per ongeluk de voeding even weg dan zal het laden niet hervatten, ZELFS niet als de hub op een computer is aangesloten.
Een 'fake computer', bijvoorbeeld een USB laadplugje, is onvoldoende om de data poorten als laadpoorten te kunnen gebruiken, al heb ik dat niet uitgebreid durven testen. Misschien is een raspi oid. wel voldoende.

Helaas heeft de upstream aansluiting een plek gevonden aan de achterzijde en heeft het snoer van 101 cm een rechte stekker. Had men deze aansluiting links, naast de 12V, gezet dan was de hub makkelijker in te bouwen geweest met alle bedrading netjes weggebundeld. Nu blijft het een spin.

Dan de mogelijkheden van laden:
-Een iPad aangesloten op een data usb aansluiting laadt met 7W opgenomen vermogen van de voeding (2W verlies, 5W laden bij 1A@5V). MAAR dat werkt ALLEEN als je de upstream USB poort op een computer aansluit.
Als je dezelfde iPad op een power poort aansluit, neemt het opgenomen vermogen (gemeten met een Velleman multimeter), toe tot 15 W, ik neem aan dat dit 10W (2A@5V) laden en 5W verlies betekent.

De behuizing wordt dan aan de zijde van de power ports merkbaar warmer, maar niet heet.

Conclusie: Leuk idee, de uitwerking heeft nog wat aandacht nodig.

[Reactie gewijzigd door el jonco op 16 mei 2016 11:27]

Vraagje!
Ik ben van plan deze hub aan te schaffen, alleen zit ik even met een dingetje. Kan niet zo 1,2,3 terugvinden hoe lang de kabel voor de voeding is van stekker tot hub. Dichtstbijzijnde stopcontact ligt namelijk ongeveer een cm of 80 verderop ;-)

Zou je me kunnen verblijden met het nieuws dat de kabel hiervoor lang genoeg is ;-)

Daarnaast vind ik het fijn om je positieve ervaring te lezen, zie het als een goede aanrader. Nu maar hopen dat de voedingskabel lang genoeg is, anders moet ik met een extra verlengsnoertje gaan rommelen!

Thanks alvast!
Het is even lastig om het precies op te meten, maar 80 centimeter is het zeker. Misschien zelfs wel een meter.

Ik heb de tekst hier gelijk maar even op aangepast. Dank voor de reactie.

[Reactie gewijzigd door AxiMaxi op 4 juni 2015 11:09]

Super, thanks!

Inmiddels heb ik de hub aangeschaft en staat hij netjes op mijn bureau te shinen!
Kabel is lang genoeg, hub ziet er strak uit en het werkt allemaal perfect!
Als je er een iPad Air op aansluit, wordt deze dan ook opgeladen?
Met een iPad Air kan ik het niet testen, maar mijn iPad 4 geeft 'opladen uit', dus dat lijkt niet te werken.

Er is een versie met laadpoorten, ik heb de versie zonder deze specifieke poorten.
Geen idee of dat verschil maakt.

[Reactie gewijzigd door AxiMaxi op 6 juni 2015 13:34]

Kan iemand bevestigen of de adapter hiervan inderdaad 3 amp is? Ik zag ergens in een filmpje op youtube 2,4 staan op de doos van ditzelfde model...

Hoe zit het trouwens met amperes? Wil het zeggen dat ik hier 7 apparaten van 3 ampere op kan aansluiten of betekent dat wanneer ik mijn tablet die 2 ampere nodig heeft aansluit, ik nog maar 1 ampere over heb voor andere apparaten en de rest niet of heel traag laad?

[Reactie gewijzigd door Rinkuyuu op 1 juli 2015 19:50]

De output van de adapter is 12V @ 2500mA gelijkstroom.
USB is 5V, dus dat zou in theorie 6A moeten kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door AxiMaxi op 5 juli 2015 11:08]

Ik heb deze hub vandaag binnen gekregen maar bij mij werkt helemaal niets erop?

ableton Push niet
Ducky shine 3 niet
Roccat savu niet
focusrite 2i4 niet

Jij misschien enig idee waarom niets werkt? en heb jij eventueel iets hiervan er ook op aangesloten?
We zijn inmiddels driekwart jaar verder, is het al gelukt?
Ik heb andere apparaten, maar de Novation Launchpad en Launchkey doen het gewoon.
Audio interface (MOTU Ultralite Hybrid mk3) staat via firewire aangesloten, ik ben te lui om die op USB te proberen.

Vooralsnog werkt bij mij dus alles (behalve dan het opladen van de iPad).

[Reactie gewijzigd door AxiMaxi op 28 mei 2016 15:09]

Heb het ding nu een maand in huis. Prettig apparaat, telt solide aan, en verbindingsmogelijkheden genoeg. Alles leek te werken, toetsenborden, midi interfaces, zelfs een Line 6 POD HD Pro X (Audio), en laden en syncen van iPad en iPhone werken ook.

Tot een paar dagen gelden alles er mee op leek te houden. Blijkt dat bij de minste beweging van de hub de USB verbindingen verbreken. Alle lichtjes aan de bovenkant vallen uit, behalve die van de voeding. Een beetje wiebelen, en de verbindingen worden weer hersteld. Misschien een maandagmorgen-versie?

Anyhow, ding gaat onder garantie terug. Maar zien of een nieuw exemplaar het beter doet.
Jammer!
Hier werkt hij nog naar wens.