Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Big_Noid 18 april 2009, 1.419 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Bas weergave
  • Design (subjectief)
  • Geen gesloten systeem voor aansluiting van speakers

Minpunten

• Geen Bas/Treble knoppen
  • Beperkte aansluitmogelijkheden (1 van elk soort)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Reden tot aankoop is dat ik eigenlijk weleens de Dolby Digital Live functie van mijn Realtek ALC889C chip wilde testen. Ik heb mijn X-Fi verkocht en deze set aangeschaft tezamen met een TOS link kabel die niet inbegrepen is. Mijn keuze ging tussen de Teufel Magnum E Koncept Digital en de Logitech. De keuze is gevallen op Logitech doordat deze 80 euro goedkoper was en direct leverbaar bij Informatique.

Ik draai Vista x64 en daarmee werkt DDL weergave ingame dus niet met deze geluidschip. SPDIF werkt wel perfect en indien je de geluidskaart instelt op 24 bit 48 KHz stereo weergave dan is de kwaliteit merkbaar beter dan met een analoge aansluiting. De Logitech kan meerdere weergave produceren van het stereo geluid, namelijk 2x stereo en Pro logic II Music/Movie.

Voor de categorie PC Speakers is de geluidskwaliteit ongekend. Het is natuurlijk niet te vergelijken met het echte high-end spul, maar als je van een normaal 5.1 PC setje afkomt is het verschil werkelijk waar gigantisch.

Ik heb XP geïnstalleerd om 3D weergave ingame in ere te herstellen en het geluid is stukken beter dan met mijn oude analoge set. Elk geluid komt nu overal vandaan en is goed gepositioneerd weergegeven, iets wat bij mijn oude set alleen merkbaar was bij de echt harde geluiden zoals explosies en gunfire.

De prijs/kwaliteit verhouding is wat mij betreft zeer goed. Voor dit geld haal je geen andere speakerset in huis met dezelfde sublieme geluidskwaliteit, of het moet de Teufel set zijn met de decoder 3 serie, maar die is weer 80 euro duurder. Ik heb in mijn huiskamer een Sony DAV-260 staan en die redt het niet tegen deze Logitech set.

Wat ik verder positief vind aan deze set is de aansluitingen van de speakers. Deze zijn niet met vaste tulpstekkers, zoals gebruikelijk bij PC speakers, maar met 'echte' aansluitingen. Hierdoor kan je betere boxen aansluiten als je zou willen. De geluidskwaliteit is erg goed te noemen voor PC Speakers, ga je lopen mierenneuken zoals een echte audiofiel, dan valt er natuurlijk nogal wat op te merken aan deze set. Zo zijn er geen tweeters en is er een gemis van lage middentonen uit de satelietspeakers. ik had ook echter niet verwacht dat in deze prijsklasse dat wel het geval zou zijn en ik denk ook niet dat er PC speakers op de markt zijn die dat wel kunnen, of het moet de Teufel set zijn, maar die heb ik niet gehoord.

Negatieve punten zijn het gemis van Bas en Treble knoppen op de console en het feit dat je van elk soort aansluiting er maar eentje hebt, maar in het geval van PC Speakers is dat een te verwaarlozen punt.

Ik heb de Logitech beoordeeld als PC Speakers en daarin scoort deze set zeer goed, de valkuil is echter dat deze set zo goed klinkt je dat geneigd bent hem als high-end te beoordelen. Daarin schiet deze set wel te kort, maar voor deze prijs denk ik niet dat er iets beters te krijgen is.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Hier heb ik de voorloper van de Z-5500 naast de TV staan als 5.1 set samen met een HPTC ,namelijk de X-680 , ook 5.1 met verder alle functies en aansluitingen die de Z-5500 ook heeft.
ik heb de Z-5500 ook beluisterd en helaas hij geeft niet het geluid dat de X-680 geeft die toch beter presteerd en geen nare plopjes en problemen heeft gehad terwijl de versterker indentiek is aan de Z-5500 ,enkel de subwoofer is van de Z-5500 groter van formaat.

als ik zo de prijs bekijk vind ik de prijs verhouding helemaal niet zo geweldig met 299euro terwijl je een X-680 rond 100 a 150euro 2e hands kan bemachtigen ,maar tja das natuurlijk een andere verglijking.
Verder ziet de Z-5500 er puik uit ,beter als de X-680 maar waarom het geluid dan toch minder is ?

Verder heb ik bij de PC de G51 speakerset staan ,ook een 5.1 alleen minder vermogen en kleinere subwoofer en die presteerd ook geweldig ondanks de veel kleinere subwoofer vergleken met de X-680 en Z-5500 maar echt niet onderdoet aan geluids kwaliteid.
Toch best mooi dat logitech zulke goedkoope speakers kan bouwen die best wel compleet zijn en daverend geluid produceren voor dit geld vergleken met dure home 5.1 set van Sony,JVC en dergelijke.
Deze speakers kunnen zich best wel meten met JBL en dergelijke als het om 5.1 sets gaat.

mischien kwestie van smaak , verder prima review van deze set.

[Reactie gewijzigd door edje5555 op 18 april 2009 22:40]

Ik heb 259,- betaald voor de set (nieuw). Ik kan niet oordelen over de X-680, maar aangezien de Z-5500 de opvolger is zal het een vergelijkbaar geluid produceren. De Z-5500 heeft echter wel een hoop voordelen tov de G-51, zoals DD/DTS decoder en digitale aansluit mogelijkheden, wat dus echt wel een verschil maakt. Zo heb ik met mijn opstelling altijd last van storing op de analoge aansluiting (zowel op de oude set als op de Z-5500) en heb ik daar met de TOS link helemaal geen last meer van.
Bedoel je niet de Z-680? :)
X-680 bestaat volgens Google niet :9

Het zijn beide uitstekende sets voor een mooie prijs.
Als ik de ruimte had voor een 5.1 set zou ik de Z-5500 ook gekocht hebben.

Mooie review overigens!
Maar wat afbeeldingen zou het af hebben gemaakt.
Niet dat we niet weten hoe de Z-5500 eruit ziet ;) maar het zou het wel aangenamer gemaakt hebben om te lezen, en handiger voor mensen die de set niet kennen (als die zouden bestaan).
inderdaad een geil speaker systeem :) heb em ook hier thuis liggen gewoon een prachtig ding.
Ik heb deze ook en ben er niet heel erg te spreken over
Ik heb ten eerste 2 keer rma moeten sturen.. eerste keer omdat speakers begonnen te kraken boven bepaald volume en het wel bekende plopje..
en 2e keer omdat alle kanalen door elkaar lagen dus center was rechts enz en nu heb ik het vermoede dat mijn linker achter speaker weer begint te kraken.. dus ben niet helemaal tevreden verder zover die het deed is die gewoon super maargoed dit samen heb ik met een X-FI Extreme Music.
Z-5500 is mijn beste aankoop ooit geweest :D geniet elke dag van deze speakers. Relatief goedkoop en geluid is subliem ( voor games en liedjes met veel bass :D )
Ik ben ook eg tevreden met mijn aankoop. Eerste stukje van The Dark Knight kijken op half volume is erg leuk kan ik je vertellen...durf het nog niet uit te proberen op vol volume en dan schijn je nog een Boost functie te hebben...dat ga ik mijn buren maar niet aandoen. :o
Ik heb dezelfde set en ben ook erg te spreken over de bang-for-bucks verhouding.

Zelf heb ik de set aangeschaft voor 220¤ (nieuw) en in die prijsklasse was er niks wat in de buurt kwam qua kwaliteit/vermogen/design.

Ik heb zowel bij de PC sets als bij de goedkopere HC sets gekeken, het was 3x prut. Natuurlijk kun je met dit budget gebruikte boxen en een receiver gaan kopen maar dat is niet een eerlijke vergelijking.

Bovendien wilde ik een compact systeem en dat is deze set zeker. (behalve de sub natuurlijk, dat is een kloeke baas.) Als je klein behuisd bent is de set prima in de woonkamer te gebruiken bij je tv.

Zelf gebruik ik hem nu in mijn kantoor/studiekamer.

[Reactie gewijzigd door JeepXJ89 op 18 april 2009 23:07]

220 is wel een nette prijs, dat maakt het inderdaad nog meer bang for buck.
JeepX89 ,

je zegt:

Nou ik heb een JVC 5032V reciever gehad met Eltax zuilen van 103cm en rears van magnat en center van magnat met een pioneer subwoofer van 110watt maar die moest het toch afleggen tegen de X-680 van logitech kwa klank en vermogen dus vandaar dat ik de X-680 nu in de woonkamer heb staan bij de tv .
dus je kan het wel degelijk verglijken met elkaar aangezien mijn oude reciever 5x 100watt zou leveren en de Sub aktief 110Watt maar bij lange niet de bass zo diep en hard kon weergeven als de X-680 en bovendien klonken de stalieten van de X-680 veel duidelijker met DVD's en muziek.
Set van JVC met speakers en subwoofer koste mij 1100euro nieuw terwijl de logtech speaker mij maar 150euro heeft gekost !
vind een verschrikkelijk verschil in je portomonee en in prestaties voor je geld .
Dus omdat jouw receiver+boxen minder klinken dan een Logitech setje is dat bij iedereen zo, en kun je het daarom prima vergelijken? Right.

Voor 'Z-5500 geld' (200-350¤) kun je ook wel gebruikte sets vinden die beter klinken, misschien zul je heel vaak setups moeten kopen en proberen voordat je de 'betere' vind voor dat budget.

Daarom is het niet te vergelijken met het gemak van 1 doos met een nieuw Z-5500 setje, wat ook erg fatsoenlijk klinkt. Bovendien staan er zat gebruikte Z-5500 sets te koop voor nóg veel minder wat de vergelijking nog krommer maakt.
Ik heb zelf de z5450 , met de "draadloze" achter speakers , ook al zo'n top set van logitech , en hiermee helemaal geen plopjes en vergelijkbaar met de z5500.

Goede review:)