Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

watdenkjijTestpanel 20 mei 2015, laatste update op 20 mei 2015, 437 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B (Testpanel)

Degelijke hybride met een mooie scherm, snel, maar met een paar minpunten.

Pluspunten

• Prima accuduur
  • FHD ips sherm
  • Aluminium behuizing
  • Bouwkwaliteit
  • Stil
  • Vlot voor basis taken

Minpunten

• Dock en Tablet apart opladen
  • micro poorten
  • Lastig open te klappen
  • Windows 8.1
  • Touchpad: bugs
  • Opladen duurt lang
  • Geen verloop stekkers

Ik mocht van Tweakers.net deze hybride testen. Leuk! :) Dit is tevens mijn eerste review.
Over het algemeen is het gewoon een degelijke laptop voor surfen en office die ook als een tablet kan dienen.
Feedback en eventuele speelfouten zijn welkom!

Specificaties
Hieronder specificaties van deze luxe transformer.

Uitvoering Asus Transformer Book Chi T100CHI-FG003B
Kaartlezer
Windows 8.1 Bing editie
Gewicht 1,1kg

Uitpakken& eerste indruk

Mooie doos. De Asus Transformer Book Chi is goed verpakt. Alles zit in bescherm folie. Hier heb ik niks aan te merken.
Qua accessoires vindt je in de doos een handleiding, een usb kabeltje en oplader.

Je ziet meteen waarvoor je betaalt: de looks en een asus logo;)
De asus ziet er stijlvol en robuust uit. Het valt meteen op dat er alleen micro poorten zijn en dat je de dock apart moet opladen. Hij is ook lastig open te klappen vanuit de laptop modus. Bij vrouwen met (dikke) (kunst) nagels zou dit voor irritatie kunnen zorgen, misschien niet de beste optie voor je vrouw dus 8)7

Aansluitingen

Kortom: alles wat je nodig hebt. Je vindt het volgende: micro usb 2.0, headphone jack, micro usb 3.0, micro hdmi, sd slot.
De asus is lekker dun, maar je krijgt te maken met micro poorten. Dit is op zich geen probleem, zolang je maar geen usb stick hebt en juist die ene bestand nodig hebt.
Asus zou niet failliet gaan als ze een verloop stekker er bij hadden geleverd. :/ Dat is jammer, maar voor ongeveer 5 euro kan je er zo een bestellen...

De tablet is bevestigd aan de dock met behulp van twee metalen pinnen en magneten. Het voelt goed aan. Je kan gerust de tablet ondersteboven houden.

Keybord&Touchpad

De dock is verbonden met de tablet via bluetooth. Het verbinden gaat snel genoeg. Dit zorgt er voor dat je bij de twee metalen pinnen geen extra usb connectoren hebt.
Ik ben zeer tevreden over het toetsenbord. Bouwkwaliteit is dik in orde en je typt zo een mailtje. De grootse voordeel is dat je een volwaardig toetsenbord hebt. Het typen gaat een stuk beter dan op een gewoon tablet en een los cover toetsenbord. Je betaalt er natuurlijk wel voor. :P De touchpad werkt een stuk slechter. TE veel bugs. Hij hapert en soms zie ik geen cursor terwijl mijn toetsenbord het wel gewoon doet. Het kan aan mijn model liggen, maar het is een grote minpunt.

Beeldscherm

Ik ben hier dik tevreden over. Mooi fhd ips scherm. De kijk hoeken zijn ook goed. De helderheid kon hoger, maar het is voldoende.

Software

Windows |:(
Dit is een kleine plus punt, maar een te groot minpunt.
Het is jammer dat Google niet wilt dat er ook toestellen zijn met een dual- boot, windows en android op een toestel dus.
Als je de asus in de laptopmodus gebruikt is windows handig. Je gebruikt gewoon je touchpad. Handig voor surfen en office.
Als je de asus in een tablet modus gebruikt is windows een ramp. Ik heb geen grote vingers, maar aanraken van kleine dingen is best moeilijk. Denk hierbij aan de knop voor een nieuwe tabblad. Als je een beetje slaperig bent, sluit je zo je andere tabblad :X
Een extra aanraak pennetje zou handig zijn, maar niet meegeleverd. Asus heeft dit toestel toch ook zelf getest?
Ik zou wachten op windows 10...

Verder zijn er standaard programma's meegeleverd.

Performance

Surfen en office, spotify. Verwacht geen wonderen, want met 2GB RAM kan dat gewoon niet.
Eigenlijk zijn de specs precies goed voor de doel einden. De asus voelt vlot aan en doet alles wat je van hem mag verwachten.

Ik heb tevens gelezen dat je hierop ook minecraft kan spelen. Heel mooi, zeker als je desktop het even niet doet..10 inch is te klein voor gamen, dus ik zou meteen een verloopstekker voor je micro hdmi poort kopen. Meer eisende spellen zijn natuurlijk niet te doen.

Opladen& batterijduur

Tablet:
Het opladen duurt heel lang. Je moet gewoon wennen dat je de tablet s'nachts gaat opladen. Dan valt het prima te doen.
Een nog groter minpunt is het opladen tijdens gebruik. Als je batterij bijna leeg is kan je je "hybride" vergelijken met een desktop. Je zit bijna vast aan een stopcontact, want de tablet laadt bijna niet op tijdens gebruik. Je sluit je tablet aan op stroom en 5 uur later (bij browsen) ben je een paar procent verder.
Na een schooldag/werkdag is je batterij meestal bijna leeg. Het ligt natuurlijk aan hoewel je je asus gebruikt, maar de batterijduur is over het algemeen goed.

Dock:
Hier ben ik heel tevreden over. Ik heb hem maar 1 keer opgeladen in periode van 14 dagen, maar ik heb natuurlijk geen werkstuk er op getypt;)
Ik gebruikte hem gewoon om iets op te zoeken en om een paar mails te typen.

Warmte- en geluidsproductie

Geen actieve fans, geruisloos dus, en de tablet blijft gewoon koel. Al zou de tablet warm worden bij heel zware taken, bij laptopmodus wordt het toetsenbord toch niet warm, want de hardware zit in de tablet.

Geluid
Over geluid gesproken..ik had niet te veel verwacht, maar ik ben teleurgesteld. Zolang je in je eentje een filmpje kijkt is het voldoende, maar met meerdere personen in een kamer is het geluid gewoon slecht. Met een externe draadloze speaker van 100 euro is het snel opgelost. _/-\o_

Je krijgt zeker iets voor je geld;)
Een langzame ultrabook en een snelle tablet met goede accuduur en een mooie scherm. Hij voelt goed aan voor zijn prijs, een premium. De tablet zit tevens heel goed in de dock. Slecht geluid, lange oplaadtijd, WINDOWS 8.1 en slecht werkende touchpad maken het verhaal minder mooi. Verloopstekkers- puur een fail van asus. Makkelijk op te lossen, maar het zorgt gewoon voor irritatie bij de consument, iemand zoals ik;)

Kopen of niet?
Je leest dit review tenslotte niet voor niets...
Bij aankoop zou ik overwegen of je het toetsenbord echt gaat gebruiken en of windows 8.1 handig zal zijn. Een mail kan je ook zonder een echte toetsenbord typen. Voor zo'n bedrag koop je een betere android tablet of gewoon een ipad(voor apple fans;) )
Als je zeker weet dat het een hybride wordt; kijk ook naar andere hybrides, bijvoorbeeld van acer en dell! Die zijn ook interessant...
De keuze laat ik aan jullie over...

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?

voor dat tabbladen geval moet je de windows schalingsniveau wijzigen naar 150%
Hoi,
Daar heb ik niet aan gedacht, maar 150% op een 10 inch scherm?
Android/ios blijft beter voor een tablet :P
Hiermee heeft asus wel een interessant product gemaakt _/-\o_
over een poosje is het mogelijk android apps in chrome goed te draaien, het werkt op dit moment al wel maar je mist functionaliteit zoals google login in apps
Mooie review! +2 :)

Heb je snel last van een vollopende ssd?? Ik namelijk wel...ik heb bij mijn main pc een partitie van 37gb, maar zit al vol (C: schijf).
Hoi,
Bedankt voor je bericht.
Nee, maar het is een interessant probleem ;) Ik had alleen Google Chrome er op gezet en ik had nog ongeveer 35-40 GB vrij?