Logitech G35 Gaming Headset Review

Luxicon 19 mei 2015, laatste update op 26 mei 2015, 1.082 views

Logitech G35 Gaming Headset

Prima headset die ik anderen aan zal raden. Het geluid is prima nadat de EQ aangepast is en de headset heeft een prima draagcomfort. De microfoon presteert uitstekend.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • 7.1 presteert uitstekend
  • Prima geluid na EQ aanpassing
  • Microfoon presteert goed
  • Volumeregeling via de headset

Minpunten

• Er is EQ nodig om het geluid in orde te krijgen
  • Het snoer is onhandig

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Deze headset is in eerste instantie aangeschaft voor Counterstrike GO. Ik heb ook een Shure SRH440 studio headphone en die heeft geen microfoon. De Shure SRH440 kost ook rond de 100,- en is erg goed voor die prijs. Vandaar vergelijk ik deze headset voor het gemak daarmee.

De score die ik heb gegeven is op basis van de doelgroep en naar verhouding met de prijs kijkende.

Draagcomfort
• Het draagcomfort is prima. Al zit de Shure nog wat lekkerder. Die voelt bij de oren minder aanwezig aan. Dit geef ik een 8 / 10.

Geluid
• Het geluid van de Shure is echt veel beter, maar na gebruik van de EQ bevalt de Logitech ook heel goed. Alsnog is het bij lange niet de Shure, maar dit voldoet prima. Samenvattend klinkt de Logitech G35 platter, omdat tonen minder goed te onderscheiden zijn. Dit geef ik een 7,5 / 10. Al heb ik geen andere headsets kunnen testen uit dezelfde prijscategorie.

• Het surround systeem werkt erg goed. Dit is een emulatie die op al het geluid wordt toegepast. Er zijn 6 speakers en 1 subwoofer. Hiervan kun je het voluma via Logitech software aanpassen van 1 tot met 11. In games kun je hierdoor precies horen waar het geluid vandaan komt. Voor shooters is dit bijvoorbeeld erg handig. Dit geef ik een 9 / 10.

Microfoon
• De microfoon vind ik prima klinken. Dit geef ik een 8,5 / 10.

Gebruiksgemak
• Bij het neerleggen van de headset komt alles op de plastic body terecht. Dat is niet zozeer erg, maar door kussentjes of rubbers anders te plaats (of er speciaal voor opzetten) zou je dit voorkomen. De Shure leg ik steeds op tafel zonder me druk te maken dat de headphone kan beschadigen. Bij de Logitech moet ik wel extra voorzichtig zijn. Dit geef ik een 6,5 / 10 omdat er niet over nagedacht is.

• Er zit een stevig snoer van 3 meter aan. Mooi lang uiteraard, maar die draait in knikken. Door de stugheid blijft dat zo en is het beter om via het klittenband vast te zetten. Van mij mag er een minder stug en vervangbaar snoer aan vast zitten.

• De volumeregeling via de oorschelp is superhandig. Het draait soepel en maakte er direct continu gebruik van. Ze mogen dit ook wel toepassen in toetsenborden.

EQ
Om er extra aandacht aan te geven: online zie ik dat veel mensen de EQ graag boosten op verschillende punten. Zowel in het laag als het hoog. Daar snap ik niet veel van. Het hoog is op de standaardinstelling (alles op de 0 lijn) al erg nadrukkelijk aanwezig. Zelfs met het boosten van de lows is het nog steeds te hard. Ik heb daarom de lows geboost. De hogere ranges heb ik verlaagd. Het geluid krijgt hierdoor meer diepte en klinkt minder plat. Je kan zeggen dat het zo egaler klinkt.

Al met al zou ik deze headset een 8 geven. Veel punten worden in de review niet besproken, maar persoonlijk vind ik bovenstaande het belangrijkst. Geluid, draagcomfort, microfoon en gebruiksgemak.
Wat mij betreft mag Logitech met een nieuwe serie zorgen dat het geluid standaard al egaler is (niet zoveel boost in het mid-hoog) en mag er een ander snoer aangezet worden. En als het even kan, rubbers om de body te schermen.

Heb jij ook een Logitech G35 Gaming Headset?

Het is uiteraard logisch dat deze headset wat geluidskwaliteit betreft niet kan tippen aan de shure die je opnoemt, maar dat is ook niet waar die voor bedoeld is. Het geen waar hij wel voor bedoeld is komt niet eens aan bod, en dan bedoel ik de surround ervaring.

Komt het surround sound een beetje overtuigend over? zitten er geen misplaatse richtingen in het geluid? etc.
Het is uiteraard een gaming headset en daar gebruik ik deze ook voor. Voor mij persoonlijk zijn de genoemde punten het belangrijkst. De surround is zeker meegenomen en werkt heel prima. Je kunt de 6 posities + subwoofer qua volume van 1 tot 11 instellen. In-game worden de positie van geluiden echt erg goed weergegeven.

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 19 mei 2015 23:42]

Helaas vernaggelen alle software versies na V8.40 het geluid van deze headset, de voorversterker is vastgezet en past zich aan de andere equalizer instellingen, ook met de nieuwere software geeft de headset minder luid geluid, platter geluid, meer ruis en distorsie, met dank aan de EU, google maar "G35 pre amp", zelfde geldt voor de G930.

32Bit: ftp://ftp.logitech.com/pub/techsupport/gaming/lgs840.exe
64Bit: ftp://ftp.logitech.com/pub/techsupport/gaming/lgs840_x64.exe

Misschien moeilijk om te geloven maar het is een wereld van verschil, helaas met de oudere software kun je niet langer nieuwere Logitech producten gebruiken die deze software nodig hebben.