Prince Of Persia, PC Review

PCGranny 15 april 2009, 822 views

Prince Of Persia, PC

Pluspunten

• Prijs/kwalitieitverhouding
  • Graphics
  • Geluid
  • Originalteit verhaal
  • Gesprekken tussen de Prins en Elika

Minpunten

• Herhalen van bewegingen en locaties
  • Het zoeken naar lightseeds
  • Elk gevecht ongeveer hetzelfde
  • Geen wapenkeuze
  • Besturingsbeperkingen op de pc
  • Afknappend einde

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Dit is mijn eerste spelreview. De behoefte om het te gaan schrijven is voornamelijk ontstaan door toenemende teleurstelling tijdens het spelen. De promoting had hoge verwachtingen bij mij gewekt, maar die zijn niet uitgekomen. Ik ga uiteraard beschrijven waarom.
Wellicht ten overvloede wil ik er vast op wijzen dat deze mening uiteraard alleen mijn mening is. Daarbij ben ik geen die-hard gamer met ruime ervaring in het spelen van diverse soorten spellen, en van de technische kant, van wat er allemaal bij komt kijken om een spel als dit te maken dus, heb ik maar een beperkt idee. Nog belangrijk om te vermelden is dat ik aan de standaard game instellingen niets heb veranderd.

Algemene beoordeling: goed
Het is een grafisch prachtig spel met een mooi verhaal en het is voor een breed publiek goed te spelen. Bovendien is goede uitleg ingebakken en je kunt fouten maken zonder ergerlijke gevolgen.

Gameplay: voldoende
Het verhaal pakt je en motiveert je om aan 'de klus' te beginnen. Vooral in het begin is de sprookjessfeer hoog en ben je benieuwd hoe het allemaal verder zal gaan. Helaas wordt het daarna al snel saaier door de herhaling van bewegingen, locaties en zekere grafische effecten. Persoonlijk vond ik daarbij het verzamelen van de minimaal vereiste 'lightseeds' uitermate vervelend. Nog meer herhaling van bewegingen en locaties. Laat staan dat ik ze allemaal zou gaan verzamelen 'voor de fun'.

Beeld: zeer goed
Ik ben een fan van de Myst games van Ubisoft en deze PoP game is het eerste spel voor mij dat in de buurt komt van de grafische kwaliteit daarvan. Werkelijk prachtig om te zien is deze PoP en ook best spannend omdat de meeste locaties zich op aanzienlijke hoogte bevinden. Helaas krijg je echter niets 'werkend'. Geen cut-scenes met machines/apparaten die het weer 'doen' zoals bedoeld. Erg jammer.

Geluid: zeer goed
Ook hiervoor geldt: perfect. Mooie, bijpassende, sfeervolle muziek van een geweldig goede kwaliteit. Misschien had er nog wat meer variatie kunnen zijn bij het helen van fertile grounds in verschillende gebieden, maar dat is misschien teveel gevraagd. In ieder geval: geweldig.

Besturing: voldoende
Hier kom ik aan een belangrijk punt. Bij de besturing mogen dan niet veel knoppen worden gebruikt op het keyboard in combo met de muis, maar eenvoudig, in de zin van makkelijk, vond ik de besturing zeker niet en tijdens gevechten heb ik meer dan eens de neiging gekregen de hele boel door de kamer te slingeren uit pure frustratie. Functies van mijn spel knalden er soms spontaan uit omdat ik in zo'n moordend tempo op knoppen moest beuken voor het juiste effect. En dan heb ik het nog niet over mijn spelplezier wat op dergelijke punten echt ver onder het nulpunt zakte. Komt nog bij dat volgens mij dit spel gemaakt is voor, en dus beter te spelen op een gameconsole. Ik heb Youtube filmpjes gezien waarbij mensen de Prins tijdens de gevechten veel makkelijker en vaker dichtbij de vijand konden manoeuvreren, zeker als de vijand 'zwart' was oftewel in 'corruption' status. Ook de reactiesnelheid van mijn toetsaanslagen was nu en dan zeer frustrerend. De laatste 'run' in de tempel vr het eindfilmpje van de game was voor mij bijna niet te doen. Ik ramde mijn toetsenbord zowat naar de Filistijnene, maar de figuurtjes op mijn beeld schoten gewoon niet op zodat ze iedere keer weer ten onder gingen. Heel, heel ergerlijk. Ik lees veel PC-mopperaars over het niet uitbrengen van de aanvulling voor op de pc, maar ik zou daar het geld toch niet voor uitgeven, omdat ze de moeilijkheidsgraad qua behendigheid daarin hebben opgevoerd. Nee, dank je, geef mijn portie dan maar aan Fikkie. Ik heb nog even gewerkt met 2 muizen, maar ai, da's bepaald niet bevordelijk voor de levensduur van je hardware, dus daar ben ik rap weer mee gestopt. Nee, de besturing was voor mij geen pluspunt. Ik heb de game ermee kunnen spelen, that's all. Tenslotte nog even over de camerabesturing: die is bekend otwel frustreert hier en daar net zo als in bijvoorbeeld Tomb Raider. Gevolg: Je springt verkeerd. Maar gelukkig hoef je bij de PoP dan niet al teveel over te doen.
Nog een belangrijke aanvulling over het besturen tijdens gevechten: af en toe zie je gewoon niks meer omdat je scherm zogenaamd wordt 'bespat' door de 'corruption'. Misschien een geintje van de ontwerpers, maar ik verlies dan kostbare tijd bij het verslaan van vijanden. Ik heb nog even gedacht dat het aan mij lag, verkeerde positie van de Prince gekozen ofzo, maar ik heb dit ook gezien op de filmpjes van anderen. Het lijkt dus ingebakken. Ik zie persoonlijk niet waarom de makers dit hebben gedaan. Handig voor de gameplay is het in ieder geval zeker niet.

Replaywaarde: slecht
Voor mij heeft dit spel geen replaywaarde. De locaties heb ik gezien, de cut-scenes zijn ook niet al die moeite waard en het einde van het verhaal voor mij al helemaal niet. Allemnachtig wat een afknapper was dat einde. Niks prachtige graphics van zich in de oude glorie herstellende locaties en de belofte van de zich ontwikkelende relatie tussen de Prins en Elika wordt ook niet ingevuld. Nja, de Prins maakt nog een bepaalde keuze, maar die maakt in mijn ogen de zaak alleen maar erger. Nee, niks aan. Misschien ben ik teveel een liefhebber van 'eind goed al goed' en past dit soort van einde goed in de huidige tijdgeest. Maar voor mij hoeft het niet. Dus nog eens spelen? Geen denken aan. Ik ga het spel weer doorverkopen.

Kwaliteit & stabiliteit: goed
Buiten het op tilt slaan tijdens gevechten heb ik geen last gehad van bugs of wat ook. Het spel draait soepel.

Prijs: goed
De game was de 21,50 die ik ervoor betaald heb waard. Geen klachten in dit opzicht.

Heb jij ook een Prince Of Persia, PC?

Hallo Hotmailer, bedankt voor je reactie.

Tsja, die foto's... ik heb nog niet uitgevonden hoe ik screenshots moet nemen, ik heb het tijdens de game 1x geprobeerd en toen opgegeven. Bij Myst kon ik het met Shift+Printscreen, dan naar Windows en de foto in Word zetten, maar bij de PoP kon ik niet tussendoor naar Windows. Ik moest dan uit de game. Dus: ik weet gewoon niet hoe ik dat moet doen.

Dan welke versie, ik heb het over de meest recente Prince of Persia die is uitgekomen in 2008. De versie met de 'engine' als ik het goed begrepen heb, van Assasin's Creed.

Dan de lengte van het review. Ik heb gewoon opgeschreven wat ik ervan te zeggen had.
Kun je aangeven wat je nog meer had willen lezen?

Greetz, PCGranny
Tja, de review was niet slecht ofzo, maar gezien de complexiteit van het spel zou ik bv graag wat meer indepth info over de grafische details willen zien en in welke resolutie en detail level is het spel speelbaar op bv jouw systeem.

Je geeft tenslotte wel aan welke video kaart je gebruikt, maar niet of je wel het uiterste uit de kan hebt gehaald qua specs.
Bv de framerate tijdens het spelen tov grafische specs.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Verder over die naam ...tja, ik wist zelf niet dat ze opnieuw waren begonnen met de benaming van PoP en derhalve geen onderschrift meer hadden gebruikt voor de 2008 versie en dat weet ik nu dus wel. :X

Het maken van screenshots kun je oa doen met Fraps, maar ik denk dat er mede Tweakers zijn die vast nog een betere kennen. ;)
Redelijke korte review, jammer ook dat je geen screenshots erbij hebt geplaatst.

Tevens (en zeker niet onbelangrijk), zou je ons ook kunnen vertellen welke Prince of Persia game je nu gespeeld en gereviewd hebt?

Er zijn er tenslotte voor de PC alleen al minstens 6 verschillende uitgebracht en als ik jouw titel lees, dan denk ik aan de DOS versie uit 1989. :9

[Reactie gewijzigd door Hotmailer op 15 april 2009 13:30]

Met hem. Ik kon me al niet voorstellen dat het voor de 1e PoP was.

Maar toch wel een goeie review vind ik, er zijn weldegelijk argumenten die steek houden.
Hoi Hotmailer,

Mijn beeld staat op 1680 X 1050 en dat heb ik tijdens het spelen niet veranderd. Over dat 'alles eruit halen' wat betreft mijn video card ehhh... ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat zou moeten doen? Ben al blij dat ik mijn nieuwe pc zelf heb kunnen samenstellen en in elkaar zetten zonder problemen. :9 :) Zoiets als mijn nieuwe grafische kaart testen op de maximale mogelijkheden is nog een vaardigheid die ik me eigen moet maken.

Ik ben ook niet zo'n van tevoren al verander-type wat betreft game instellingen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat een game meestal al goed staat ingesteld. Bij ergernissen kan ik dan altijd nog kijken wat ik kan doen, hoewel dat niet zo simpel is omdat ik bijvoorbeeld zo'n term 'anti-aliasing' al niet goed snap. Tuurlijk kan ik daarop Googlen, maar dat zou ik alleen gaan doen bij ernstige fouten en die heb ik dus niet meegemaakt.

Hoop dat ik je nu voldoende heb verteld?

Greetz,
PCGranny
Helemaal ok PCGranny! ;)

Tja, niet iedereen hoeft het uiterste uit de kan te halen en over het algemeen zijn de standaard instellingen voor de "casual gamer" al ruim voldoende.

Ik was alleen nieuwsgierig of je nog wat zaken waren opgevallen mbt performance icm instellingen, vandaar. Het is geen dooddoener.

Je zou deze gegevens voor de volledigheid wel nog in je review kunnen plaatsen, maar goed dat is verder aan jou.

Graag zie ik nog eens wat meer reviews van je en je zult zien, als je eenmaal wat vaker reviews maakt, dan worden ze vanzelf uitgebreider.
Ik waag me er zelf overigens niet (meer) aan, want het ontbreekt mij aan tijd en het geduld om een goed review te kunnen maken. O-)