TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set Review

Marijn100Testpanel 4 mei 2015, laatste update op 4 mei 2015, 215 views

TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set (Testpanel)

Mooi setje met handige WiFi functie, jammer dat er alleen 100 Mbit/s poorten aanwezig zijn.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Wi-Fi
  • Stopcontact in adapter

Minpunten

• 100 Mbit/s ethernet

Beheerbaarheid Score: 4
Verpakking

De verpakking is een typische doosje voor netwerkapparatuur. Groen met veel kleuren en text erop.
http://static.tweakers.net/ext/f/qmtlIkIYc23W9O5Zbf8ymL0Y/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/fW7rX1JoVGBGdzSOoSnyGI8G/medium.jpg

Binnen dit groene doosje is een wit doosje te vinden met daarin de twee adapters.
  • Adapter 1: (links op de afbeelding) heeft aan de onderkant 2 100 Mbit/s ethernet poorten
  • Adapter 2: (rechts op de afbeelding) heeft aan de onderkant ook 2 100 Mbit/s ethernet poorten en 802.11n Wi-Fi aan boord.
Verder zitten er in de doos nog twee ethernet kabels van 1,5 meter en de nodige boekjes.

Installatie

De installatie is erg simpel. Je steekt beide adapters in een stopcontact. Degene zonder Wi-Fi in de meterkast zodat je deze met een kabel kan verbinden met de router en de ander in mijn geval op de overloop van de eerste verdieping.
Vervolgens kan je optioneel nog even de encryptie aanzetten zodat je niet per ongeluk gemengd word met netwerken van de buren. Dit gaat erg makkelijk, op beiden even een knopje indrukken en het is geregeld.
Vanaf dit moment is ook het Wi-Fi netwerk aanwezig met een eigen naam. Om deze te veranderen kan je deze koppelen met behulp van WPS. Zelf ben ik hier niet zo happig op en heb dit dus overgeslagen.

Software

Voor de rest van de configuratie moet je bij de software zijn.
De powerline utility zoekt het apparaat op in je netwerk en opent vervolgens de web interface. Deze zit op een random ip-adres, deze zelf opzoeken met apps als Fing is helaas niet mogelijk.
In de web interface kan je de instellingen van het Wi-Fi netwerk wijzigen. Ook zitten hier de instellingen van de powerline adapter. Nadat je het DAK-password van de "externe"-adpater hebt ingevuld kan je netwerknamen e.d. wijzigen.
Na een paar minuutjes merkt in dat mijn MacBook toch wel heel had ging blazen. Er zit een rare bug in de software die de software op de achtergrond actief houd en 100% gebruikt.

Snelheid

Theoretisch is de snelheid van deze powerline adapters 500 Mbit/s, deze snelheid is leuk maar, helaas wordt dit beperkt door de snelheid van de ethernet poort. Ik heb de tests allemaal uitgevoerd met de set van TP-Link en daarnaast met een adapter van Zyxel (PLA-4205) die wel over een 1 Gbit/s poort beschikt.

Hier is ook meteen de vergelijking gemaakt met de RE200 van TP-Link. Hier is te zien dat de adapter redelijke snelheden haalt maar nog lager zit dan de RE200. De adapter aan de meterkast kant vervangen door een exemplaar met een gigabit poort geeft een goede snelheidsverhoging waar de RE200 niet meer tegenop kan.

Prijs/Conclusie

De set heeft een prijs van op dit moment 79,-. Ik vind dit persoonlijk erg veel geld voor de set. Voor dit geld had ik graag gezien dat er gigabit ethernet op de adapters gezeten had zodat de volledige snelheid van 500 Mbit/s benaderd kan worden.

Lees hier mijn productreview van de TP-Link RE200

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set?