Linksys WRT1900AC Review

mario klomp 27 april 2015, 712 views

Linksys WRT1900AC

GeÔnstalleerd op 7 januari 2015

Pluspunten

• Ziet er leuk uit
  • Is ook mooi blauw

Minpunten

• Slecht werkende wifi
  • Ook naar TV werkt niet goed
  • Veel te duur voor zo'n slecht product

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 1
Heb deze router op 7 januari 2015 geÔnstalleerd en heb nu 4 maanden ervaring. WiFi op 5 ghz komt niet door 2 muren en is na een straal van 10 meter al weg. Ook de 2,4 ghz valt regelmatig weg. Had ook mijn TV op deze router aangesloten en deze werd ook na soms 15 minuten en soms 30 minuten weg. Dat is heel frustrerend als je via internet uitzending gemist zit te kijken.
Al met al een waardeloos product wat ik niemand zou willen aanraden. Het heeft mij § 256,00 gekost. En dat is de reden dat ik deze review met zoveel mogelijk mensen deel.

Heb jij ook een Linksys WRT1900AC?

Dat deze router qua firmware wellicht nog wat te winnen heeft, prima, maar dat was niet mijn punt. WiFi kan een prima oplossing zijn, maar niet voor elk willekeurig probleem. De 2.4GHz band is overbevolkt, de 5GHz band levert snelheid maar een laag bereik. Het is dan wikken/wegen wat een oplossing kan zijn.

De opties die je vooraf had kunnen overwegen:
1) Bedraad. Werkt altijd, maar levert wat gedoe op met kabels
2) WiFi. Werkt vaak prima en voor TV gebruik wellicht ook met genoeg bandbreedte
3) Powerline. Werkt vaak prima en met veel meer bandbreedte dan met WiFi mogelijk

Tja, en dan even plusjes en minnetjes zetten en de financiŽle gevolgen even op een rij zetten.

Op het internet zijn genoeg goede reviews te vinden, zie ook mijn eerdere links, daar zitten ook mindere tussen inderdaad, maar ik zie heel veel meer positieve dan negatieve geluiden, ook van gebruikers. En nee, ik heb NIETS te maken met Linksys of met die router, ik kan er alleen slecht tegen als de schuld aan een technologie wordt gegeven terwijl het lijkt (ik zeg het voorzichtig) of er niet helemaal goed is nagedacht over het probleem en de gekozen oplossing.

Wat ik nog wil benadrukken dat ik niemand tegen de schenen wil schoppen, maar wees je ervan bewust dat radiosignalen met de minuut anders kunnen reageren op hun omgeving, zeker met andere WiFi gebruikers of andere stoorsignalen van buitenaf. Dat heeft niets met een slecht product te maken, maar domweg een gevolg van de gekozen technologie.

Bij mijn schoonpa in de flat "zie" ik op elk kanaal van de 2.4Ghz band meerdere AP's, daar is WiFi nooit een oplossing, bij mijn tante op de boerderij zie ik letterlijk niemand op de 2.4GHz band, daar is de verbinding naar de schuur rotsvast ...

Ik ben nooit voorstander geweest van Powerline omdat het 230V net daar niet voor bedoeld is, wat dat betreft ben ik een behoudend iemand. Maar het is inmiddels betrouwbaarder en stabieler dan WiFi in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 4 mei 2015 17:12]

Met alle respect, maar als bv. op Amazon van de 1000+ reviews meer dan 20% serieus ontevreden is (1 ster) dan zegt dat wel wat denk ik.

En als de wifi van de WRT1900AC voortdurend uitvalt (en steeds een reboot nodig is om 'm weer aan de praat te krijgen) en in mijn geval door de router vervangen door een Eminent router van 50 euro alle problemen zijn opgelost, dan kan een overbevolkte 2,4 GHz band m.i. niet de oorzaak zijn. Dan twijfel ik eerlijk gezegd toch echt aan het product zelf.

Zowel Mario als ik willen onze (helaas negatieve) ervaringen met deze router delen met onze mede-Tweakers delen, zodat potentiele kopers met al onze feedback een mening kunnen vormen, gebaseerd op zowel positieve als negateve meningen.
En dat is prima uiteraard. Sowieso vind ik hem ook aardig aan de prijs, daar mag je inderdaad van verwachten dat de firmware "top" is. En dat is deze zeker niet als ik de negatieve reacties lees (staat ook in positieve reacties overigens). Een router die je telkens moet rebooten zou ik ook een driftaanval van krijgen.

Tja, statistieken ... Van de 1036 reviews geven er 749 personen (72%!) een 4- of 5 sterren rating. Dan zegt dat wel wat denk ik. Laten we er mee stoppen, bottom line is de boodschap denk ik overgekomen: Een Ferrari kan een ontzettend gave auto zijn, maar in bepaalde omstandigheden heb je meer aan een Ferguson. :) Fijne avond mannen!

PS: Wat ik iedereen kan aanraden: Kijk eens naar DD-WRT of Tomato USB firmware. Draait op veel goedkope (en verschillende) hardware en werkt bij mij al jaren prima en naar volle tevredenheid.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 5 mei 2015 00:00]

Welke router alternatief raadt jij mij aan ipv de linksys?
Ps: zie dat er ook een v2 is van de huidige model.
Kenmerk van de 5GHz band is dat de bereikbaarheid inderdaad "minder" is. Twee muren helpt dan ook niet mee. Ik vraag me af of dit nu inderdaad een slecht product is, of dat het domweg het verkeerde product is voor jouw toepassing. Over het algemeen wordt deze WRT1900AC namelijk gemiddeld tot goed gereviewd.

Had in jouw geval een powerline oplossing niet beter geweest? En nog veel goedkoper ook ...

Een product reviewen is ťťn, maar weten wanneer je welk product toepast ook. Met twee muren waar je doorheen moet is de 5GHz band nooit een goede oplossing. My two cents.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 27 april 2015 12:18]

Houtenklaas, ik heb dezelfde ervaring als Mario. Los van of dit de meest geschikte toepassing is voor de WRT1900AC, valt het wifi-bereik echt tegen.

Maar het ergste is nog dat de wifi-verbinding regelmatig uitvalt. Je wilt niet weten hoe vaak ik 'm een uitje-aantje heb moeten geven om de wifi weer in de lucht te krijgen. En dat moet echt niet mogen, zeker niet voor een 'vlaggenschip' van §256.

Hoewel de 'expert-reviews' vaak positief zijn, vallen de 'user-reviews' vaak tegen. Zie bv. ook jouw eerste link. Met name het uitvallen van de wifi-verbinding wordt vaak genoemd.

[Reactie gewijzigd door 36639 op 4 mei 2015 15:24]

Wat heb je toen gedaan? Welke raadt je mij aan als alternatief voor dot? Is het echt zo dramatisch?
Ja het apparaat is echt dramatische en gaat er bij een volgende gelegenheid ook gewoon uit. Verlies van § 259,00 nemen en nooit meer zo'n waardeloos product kopen. Goedkoop is duurkoop gaat in dit geval dus een keer niet op.
Heb inmiddels in mijn huis weer de oude router van Sisco aangesloten en die werkt prima.
Voor alle duidelijkheid ook zonder de 2 binnen muren val WiFi regelmatig weg. En via een kabel naar mijn TV werkt ook niet. Nu ik de TV rechtstreeks met de router in de meterkast heb verbonden zijn er geen storingen meer. Dus dat ligt ook niet aan de TV. Ik wil wel weten wie er wel positief is over dit kostbare product.