Logitech G35 Gaming Headset Review

Bahmi 24 april 2015, laatste update op 24 april 2015, 352 views

Logitech G35 Gaming Headset

Prima geluidskwaliteit en hoewel de constructie wat losjes aanvoelt, toch een robuste koptelefoon. Zat features (5.1, macro knoppen, volume en mic mute) en grotendeels plug & play. Driver problemen zijn grotendeels opgelost door logitech maar de prijs ligt toch wat hoog voor wat het is.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit van drivers en microfoon
  • Stevige bouw
  • Goede stelmogelijkheden en zit comfortabel op hoofd

Minpunten

• Driver problemen met surround: Sommige applicaties laten alleen in 1 oor geluid horen of kraakt als hij in de verkeerde modus (5.1 of 2.0) staat
  • LED op de microfoon kan alleen AAN als de microfoon UIT is, niet andersom (wel altijd uit of altijd aan)
  • Kabel is vrij stug en veroorzaakt lawaai in de headset als je er tegen aan komt
  • 44.1 KHz ouput sampling rate staat vast

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Omdat de microfoon-in van mijn geluidskaart niet lekker werkte met 64 bit windows moest ik aan een USB headset. Door vorige ervaring met Logitech producten is mijn oog gevallen op deze G35.

De headset zelf:

Hoewel het een beetje losjes aanvoelt (veel bewegende delen: De oorschelpen kantelen en draaien, en kunnen ook in hoogte versteld worden) is de bouw solide genoeg om 3 jaar lang in verschillende tassen te worden gepropt zonder enige schade. Het enige waar ik me zorgen om maak is het erg dunne losse kabeltje tussen de hoofdsteun en de drivers, maar dat heeft tot nu toe niet voor problemen gezorgd. Er zitten 3 pads met verschillende dikte bij voor de hoofdsteun en met goede afstelling kun je comfortabel de hele dag met de headset op gamen. De speakers zijn gesloten maar er lekt toch redelijk wat geluid voorbij de oorschelpen. De oorschelpen zijn gemaakt van faux-leder/plastic met wat foam, en voelt vrij slijtvast.

De kabel is verwoven kunststof en dat maakt deze vrij stug. Daardoor is geritsel van de kabel zeer hoorbaar wanneer je de koptelefoon ophebt en deze moet dus eigenlijk vrij hangen zonder er last van te hebben. Er zit wel een vast kabelbindertje bij zodat je deze gemakkelijk kan opbergen.

De headset werkt direct via windows, maar voor toegevoegde functionaliteit (knoppen aan de linkerkant, 5.1 geluid) moet toch de eengezins bloated Logitech software ge´nstalleerd worden. Ik heb het niet geprobeerd maar volgens mij werkt hij alleen op PC en niet op consoles.

In eerste instantie waren er een aantal bugs met de logitech software, waardoor bijvoorbeeld in 2.0 modus bij het afspelen van Flash filmpjes of sommige games enkel geluid uit het linker kanaal kwam. Door de headset in 5.1 modus te zetten was dit opgelost, maar werd overal echo aan toe gevoegd. Dit is sinds ongeveer half 2014 opgelost via een driver update van Logitech. Er zijn nog wel problemen met enkele spellen (zoals starcraft 2) die totaal niet werken in 5.1 modus (1 of beide drivers blijven stil). Sommige spellen moeten expliciet op 5.1 ingesteld worden, terwijl andere spellen (Source engine games bijvoorbeeld: HL2/TF2/L4D/CounterStrike etc) hier vrij dynamisch mee omgaan en geen problemen hebben.

In kort: het is een beetje geklooi om het met alles goed werkend te krijgen.

Qua geluidskwaliteit zit het prima in orde. Het geluid is vooral helder en neutraal en niet gericht op bas zoals andere headsets, maar de drivers hebben geen problemen met wat extra bas door EQing (via de logitech software of extern). De output/inputs staat vast op 44.1 KHz en kan niet gewijzigd worden.

Een stom puntje: De LED die op de microfoon zit heeft 3 standen: Altijd aan, Altijd uit of aan als microfoon gemute is. Een optie om de LED aan te laten zolang hij open staat zou een goede feature zijn, maar hoewel deze klacht op meerdere plekken in logitech forums staat en toch een vrij kleine driver update moet zijn, is hier niets mee gedaan.

Na 3 jaar begint nu het linker kanaal te kraken/knetteren bij hoog volume, maar voor de rest heeft hij 3 jaar lang overleefd in LAN tassen en niet handige opberg locaties.

Heb jij ook een Logitech G35 Gaming Headset?