Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

TeslaMaster 25 juli 2005, 2.533 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Inbouwmogelijkheden
  • Koeling
  • Vormgeving (kan ook als con gezien worden)
  • Installatie-gemak

Minpunten

• Vormgeving (kan ook als pro gezien worden)
  • Kabels zijn moeilijk weg te werken.

Omdat ik 6 harde schijven en een dual Athlon MP-systeem kwijt moest, en dit niet paste in m'n vorige kast (Chieftec Dragon Bigtower), ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik kwam uit bij de CoolerMaster Stacker vanwege z'n vele aangeprezen inbouwmogelijkheden.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is prima, al wordt de kast wel flink zwaar van al het 2mm plaatstaal in het chassis(14,7 kilo leeg). Beide zijpanelen zijn van aluminium, maar deze voelen niet slap aan. Scherpe randen ben ik tijdens het inbouwen nauwelijks tegengekomen, alleen de geleiders op de zijpanelen zijn aan de scherpe kant. Ook de bay covers zijn goed stevig, al zijn ze maar van aluminium gaaswerk, met een stoffilter erachter. Het kost wel veel moeite om de bay covers eruit te krijgen als je al hardware ingebouwd hebt, maar er nog wat bij wilt zetten.

Inbouwmogelijkheden
Hier heb ik de kast uiteindelijk voor gekocht, en de inbouwmogelijkheden zijn geweldig. Standaard zit er één 4-in-3-module voor harddisks in, die dus 3 van de 11 5,25" bays in beslag neemt. Deze zorgt dat 4 harddisks niet alleen makkelijk ingebouwd kunnen worden, maar houdt ze ook koel door de 120 mm fan die ervoor hangt, en ook stil door de speciale ophanging. Er kunnen maximaal 3 van deze modules geplaatst worden.

Het moederbord heeft alle ruimte rondom, en boven en onder het moederbord is er ruimte om twee voedingen te plaatsen.
Op de bodem is ook een speciale ruimte aanwezig om een radiator voor waterkoeling in te maken. En zoals al gezegd, zijn er 11 5,25" bays aanwezig. En de grootste primeur aan de Stacker is dat hij omgebouwd kan worden naar BTX, voor toekomstige Intel-systemen.

Koeling
Ook laat de Stacker veel ruimte open voor koeling. Aan de voorkant kunnen dus maximaal drie 120mm fans geplaatst worden door middel van de 4-in-3-modules, waarvan er één standaard aanwezig is. Verder zitten er standaard fans in het bovenpaneel (80mm) en het achterpaneel (120mm). Ook in het linkerzijpaneel is ruimte voor een 80mm fan. Als je de onderste ruimte voor een voeding niet gebruikt, kun je daar een plaatje voor twee 80mm fans in zetten. Ook kun je optioneel een Crossflow fan kopen, een 30cm radiaal fan, die naast het moederbord gezet kan worden, in een daarvoor speciaal gemaakte ruimte. Deze fan houdt dan de componenten en onderdelen van je moederbord goed koel.

De standaard fans zijn lekker stil, en zelfs de Crossflow fan is redelijk stil, behalve op z'n hoogste stand (38 dB). Ook zijn alle openingen (met uitzondering de aanzuig-opening voor de Crossflow fan) voorzien van stoffilters. Hoewel ik me kan indenken dat sommige mensen stoffilters niet fijn vinden aangezien ze alleen maar verstopt raken, lijkt het me voor het gros wel handig dat je koelers niet verstopt raken. Benchmarks in harde cijfers: De CPU's waren in m'n Chieftec tegen de 75 graden, en nu het systeem in de Stacker zit worden ze nog maar 60 graden onder dezelfde koelers.

Vormgeving
Tja, dit is een kwestie van smaak. Waar sommigen de Stacker geweldig vinden om z'n "no-nonsense" uiterlijk, zal een ander zeggen dat ie maar saai is. De no-nonsense looks spraken mij wel aan.

Installatiegemak
De Stacker is niet de allermakkelijkste, maar zeker niet de moeilijkste kast om je hardware in te installeren. De Stacker heeft geen uitneembare mobo-tray, vanwege het feit dat hij omgebouwd kan worden naar BTX, en dan moet het gedeelte maar het mobo op zit in meerdere delen uit elkaar gehaald worden.

Maar als je daar niet zo over struikelt, is het makkelijk om je hardware in de Stacker te zetten. Als je de bay covers weghaalt, zijn de harde schijf-modules makkelijk uitneembaar, dus kun je rustig je harde schijven inbouwen. De voedingen worden met een plaatje aan de kast vastgeschroeft, dus niet direct in de kast. Het mobo gaat met gewone afstandsbusjes. Insteekkaarten worden met een thumbscrew vastgezet, dus als je een kaart moet wisselen heb je geen schroevendraaier nodig. Zelfde geldt voor de zijpanelen, die hebben ook twee thumbscrews. Het enige nadeel wat ik hier vinden is het feit dat de mobo-tray heel ver naar boven toe doorloopt en het zijpaneel zit er erg dicht op, dus zijn de kabels moeilijk weg te werken, helemaal als je de Crossflow fan hebt geïnstalleerd.

Modbaarheid
Geen ervaring mee.

Kwaliteit van de voeding
Er wordt standaard geen voeding meegeleverd.

De prijs ligt met rond de 140 - 150 euro redelijk hoog, maar daar krijg je ook een hoop voor terug.

• 2 x AMD Athlon MP 2600+ (Barton)
  • MSI K7D Master-L
  • 6 x Maxtor Atlas
  • Antec TrueControl 550 Watt + Huntkey 450 Watt

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?