Logitech G15 Gaming Keyboard Review

jaspara 13 april 2009, laatste update op 17 april 2009, 2.174 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• USB poorten op keyboard
  • verlichting
  • G toetsen
  • Leuk Schermpje
  • Game mode
  • Media toetsen

Minpunten

• kabels passen niet goed in de gleufjes onder het toetsenbord
  • USB 1.1 poorten op keyboard (verholpen met G19 )

Ik heb deze G15 overgekocht van een vriend omdat mijn oude keyboard in een nogal slechte staat was, en ik er achter kwam dat ik toch wel redelijk vaak game-de. :) Ik had al een tijdje de G-series van logitech op het oog, dus de keuze was snel gemaakt.
Dit is m'n eerste review, dus verwacht er niet te veel van :D

Ergonomie
De ergonomie van het toetsenbord valt volgens mensen die ik ken wel wat tegen, maar ik heb hier nog geen problemen mee gehad. Het is natuurlijk ook geen toetsenbord die bedoelt is voor administratief werk :+
Het indrukken van de toetsen voelt goed aan, het zijn geen toetsen die bij een lichte aanraking ingedrukt worden, en ook niet van die toetsen op oude keyboards die je zo lekker inramt indrukt, precies goed.

Functionaliteit
Dit is een reden van aanschaf, zoveel leuke maar onnodige dingen als: lcd schermpje, game mode enz.

Het lcd-scherm
Het schermpje werkt fijn, en laat bijvoorbeeld de tijd zien als je dat wilt, of je xfire chats ook is de afteltimer erg handig.

De G- Toetsen

Dit zijn toetsen die los programmeerbaar zijn, er zit op het toetsenbord ook een handig toetsje om in-game macro's te maken, erg fijn als je niet steeds wil
Alt+Tab en.

De Multimedia toetsen
Werken erg fijn, als je in-game het liedje wil switchen, muten, of harder/zachter zetten.

Vormgeving
Het toetsenbord ziet er erg mooi uit, zeker 's nachts (zie foto)
Verder is het niet iets om je voor te schamen, als je met zo'n toestenbord aan komt zetten op een lan-party

Bouwkwaliteit
Het is een mooi stevig keyboard, en hij voelt ook redelijk zwaar aan. Het toestenbord is mooi afgewerkt, alleen het steun-ding voor je handpalmen is wat minder, de manier van bevestigen kan daar (zoals bij veel toetsenborden) veel beter.

Drivers en ondersteuning
Hier ben ik wat minder over te spreken, het automatisch vinden van games voor profiel instellingen werkt niet goed, hij vond bij mij maar een ding en dat was Call of Duty 4. Wel werkt de in-game modus goed, zoals bij Timeshift daar laat het keyboard zelfs een mooi balkje zien met hoeveel levens je nog hebt.
Ook zijn de drivers wat raar, Setpoint van mijn G9 werkt een stuk fijner dan Toetsenbord profiler van Logitech G-series. Als je bijvoorbeeld een script wil toewijzen aan een G toets, is het, niet erg duidelijk hoe te programmeren.

Dit was m dan, m'n eerste review, ik hoop dat hij toch wel redelijk is.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Mooie review,
Ik game er nu al een tijdje mee, alleen vraag ik me af waarvoor die m1,m2 en m3 is. Ik heb hem standart op m1 staan en daar alles ingesteld. Zal je dit kunnen veranderen voor de m2 en m3? En zo verschillende profielen aanmaken of iets?
Als je op het m2 knopje drukt bijvoorbeeld kan je in de "Toets Profiler van logitech" nieuwe functies voor de knoppen maken, bijv macro enz.

Profielen moeten ook in de "Toets-profiler van logitech" gemaakt worden.

Deze software zit op het CD-tje of kan je downloaden via logitech.com
Welke foto? Ik zie namelijk geen foto.. :P
Srry, die moest ik nog maken :P

Helaas wat slechte kwaliteit, ivm mobieltje met 1.3 MP :+
-USB 1.1 poorten op keyboard
Dat is dacht ik 'opgelost' met de opvolger van de G15, zijnde de G19. Ook komt er veel te weinig stroom uit zo'n poort voor pakweg een iPod. Die poorten dienen daar dan ook weer niet voor, wel voor een muis, controller of joystick ofzo op aan te sluiten.
-(meeste) USB sticks passen niet goed in keyboard
Zie hierboven :D
goeie review,
het is niet te merken dat het je eerste review is
als je de kleine lettertjes niet ziet ;)
Hoe doe je een autoklicker op je G knoppen? niet dat je de knop per klik moet indrukken maar dat als je de Gknop indrukt dat hij een paar keer klikt, of dat je de knop ik kan houden. :D
het is voor een spelletje :D

alvast bedankt :D

wesselman;)
Op het mr-knopje drukken, dan de gewenste g-toets indrukken, daarna het aantal gewenste keren op de knop drukken. En dan weer op mr. Je kan (volgens mij) helaas geen macro's voor de muis instellen. Met mijn G9 kan dit wel.

Ik hoop dat het zo moet lukken :)