Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Axgio U5 (Aluminium) Review

tokko1 8 april 2015, 570 views

Axgio U5 (Aluminium)

De Axgio-U5 is voor mij precies en eigenlijk wel meer dan wat ik er van verwachtte. De mogelijkheid om met twee apparaten gepaired te zijn is echt een toppertje. Qua geluidskwaliteit is het ook echt prima, ik hoef tijdens het rennen buiten toch geen ultra-HiFi maar gewoon lekker oppeppende beats!

Pluspunten

• Robuust
  • Low energy
  • Laag gewicht
  • Oortjes "magenten" samen
  • Micro-USB charging

Minpunten

• Geen super goed geluid
  • Af en toe nog wel chinese woorden in de APP

Alweer een maandje terug heb ik de Axgio U5 ontvangen. De Axgio U5 is een bluetooth koptelefoon met een heel assortiment aan funcitonaliteiten. Ik heb ‘m met name gehaald omdat ik voor het hardlopen een opossing zocht voor het kabelprobleem. Dus een kabel die van je hoofd naar een zak waar je telefoon in zit loopt en heen en weer zwiept. Of dit dé oplossing is kan je lezen in deze review.
De U5 wordt geleverd in een simpel doosje met een redelijk standaard maar altijd handige set aan accessoire. Zoals de USB oplaad kabel, verschillende formaten earplugs, een handleiding en speciale ‘earhooks’.

De Axgio U5 heeft naast de standaard bluetooth-audio functionaliteit best nog een aantal handige functies. Zo zit er een remote in de kabel gebouwd om je audio te regelen, maar zit er ook een microfoontje in zodat je hiermee ook kunt bellen. En heb je een telefoon met NFC? Dan kan je de koptelefoon daarmee eenvoudig koppelen aan je telefoon. Hij onthoud trouwens twee bluetooth connecties, dus als jij en je vriendin ‘m af en toe gebruiken hoef je niet elke keer opnieuw te pairen!
Maar dat is niet alles, de Axgio komt met een (Engelse) app met stappenteller, muziekspeler en FM radio. Maar over de app kan je meer lezen onder het app kopje.
Features:
• Bluetooth 4.1 and NFC technology
• Magneten in de oortjes (voor vervoer)
• 2x 60mAh batterij (±10 uur bij actief gebruik)
• 8mm audio drivers
• 12.8g

Het koppelen van de Axgio U5 is heel makkelijk, koptelefoon in en de middelste knop ingedrukt houden tot je door middel van de audio boodschappen in de koppel-modus zit. Op je telefoon even naar de Axgio U5 zoeken en voilá (of met NFC). Ook op m’n laptop ging het net zo makkelijk, let hier wel even op dat je de goede audio bron zelf selecteerd, een van de twee is de low-quality variant en dat wil je niet hebben. Het bereik van de Bluetooth is redelijk te noemen, als je je telefoon tijdens het hardlopen in je zak hebt kan hij dus nog prima muziek en dergelijke afspelen.

De U5 is een robuutst aanvoelend setje koptelefoons met een opvallend (groen) kleurtje en handig magneetjes in de oortjes. Door de magneetjes kan je de koptelefoon om je nek hangen als je hem niet gebruikt en zal hij niet van je nek glijden. Ook tijdens het opbergen is het handig aangezien hij dan minder snel in de knoop raakt. De behuizing bestaat uit wat kunststof en wat aluminium delen.
Met de kabelbindertjes kan je de lengte van je kabel afstellen zodat hij precies goed hangt tijdens het hardlopen. Als je de goede earplugs gebruikt blijft de koptelefoon bij mij prima zitten, de earhooks die er bij zitten vond ik niet echt chill en heb ze er dus ook maar af gelaten.
Na gebruik kan je de U5 weer opladen met een Micro-usb kabel in een van de oortjes waardoor ze allebei opgeladen worden.
Qua geluidskwaliteit vond ik de Axgio U5 echt een meevaller. Eerdere koptelefoons die ik heb gehad met bluetooth functionaliteit waren toch altijd een beetje een teleurstelling qua sound signature en kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat de U5 je echt top geluid geeft, maar voor dit geld en rekening houdend met het feit dat het ook nog allemaal via bluetooth gebeurt vind ik het toch echt prima.

Bij de Axgio U5 zit een speciale APP specifiek voor de Axgio bluetoooth koptelefoons. Deze app heeft verassend veel functionaliteiten: Run tracker, smart reminder, speach to text, internet radio, speed dial en een audio speler.

Met namen de stappenteller en de audio functionaliteit heb ik gebruikt. In de spoiler beneden kan je zien hoe de interace er uit ziet. Bijna alles is engels, voor een chiense app is dat dus prima geregeld. Je hebt altijd het swipe menutje van links waarin je de instellingen kan bereiken die op dat moment relevant zijjn. In de app kan je ook best wel veel instellen direct aan de U5, onder andere wat de knopjes van je U5 doen. Zoals aannemen van telefoon gesprekken, het skippen van muziek of het op pauze zetten van je muziek. De app downloaden van de site ging niet heel vlug dus heb ‘m maar ergens anders even opnieuw geüpload. Dus als je hem wilt downloaden klik hier.

De Axgio U5 is voor mij precies en eigenlijk wel meer dan wat ik er van verwachtte. Ik zocht een goede koptelefoon voor tijdens het lopen en heb nu een uitgebreide bluetooth headset. De mogelijkheid om met twee appraten gepaired te zijn is echt een toppertje bijvoorbeeld. Qua geluidskwaliteit is het ook echt prima, ik hoef tijdens het rennen buiten toch geen ultra-HiFi sound maar gewoon lekker duidelijke oppeppende beats!

Wil je meer informatie, dan kan je op de site van Axgio kijken LINK . En wil je hem ook bestellen? Dat kan onder andere bij Tinydeal (waar ik hem vandaan heb) HIER.

Heb jij ook een Axgio U5 (Aluminium)?

Bedankt voor je nette review. Ben zelf al een tijdje op zoek naar een niet al te dure draadloze koptelefoon voor tijdens het hardlopen. Heb daarom nog enkele vragen:
1. Je zegt zelf dat je de koptelefoon zonder haakjes gebruikt; vallen ze er dan niet snel uit of valt dat mee? 2. Kom je zelf ook aan die 10 uur aan batterij? En hoe lang duurt het opladen ongeveer?
3. Hoeveel dagen zaten er tussen de aankoop en het ontvangst van de oortjes (bij Tinydeal dus)?
Zou fijn zijn als je deze vragen zou kunnen beantwoorden :)
Hey Senui,

1. Bij mij vallen ze niet uit met de juiste dopjes tijdens het rennen! Evetnueel kan je die oor dingetjes gebruiken, bij mij was het dus niet dodig.
2. Ik heb nooit echt gemeten, dus kan hier moeilijk iets over zeggen.. maar heb 'm sinds ik hem heb nog maar twee keer op hoeven laden.
3. Dat valt vanuit china lastig te zeggen, bij mij was het ongeveer 2,5 week

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)
Nog bedankt voor je reactie en de info. Heb ondertussen al een tijdje mijn exemplaar binnen (de zwart gekleurde variant), ook van TinyDeal, maar ze vallen me behoorlijk tegen. Misschien dat ik nou juist pech heb met een 'defect' paar, maar bij mij valt de bluetooth verbinding al weg als ik met mijn hand langs de afstandsbediening ga. Dit gebeurt tevens als ik mijn telefoon in mijn broekzak doe. Constante hapering in de muziek die ik aan het afspelen ben.

Hier een stukje audio zoals ik het door de koptelefoon hoor (even nagebootst door wat stukken te skippen): https://www.dropbox.com/s...ai7/elite%20four.wav?dl=0

Zit nu heen en weer te mailen met TinyDeal hoe dit opgelost gaat worden, maar verwacht er niet veel van.

Daarnaast blijven die oortjes toch niet helemaal lekker zitten als ik ermee ga lopen of m'n hoofd beweeg. Vooral het rechter oortje, welke iets zwaarder is dan de linker valt er snel uit.

Heb jij nog Bluetooth problemen ondervonden?
Moet zeggen dat het niet een range van enkele meters is maar als ik ze in me linker broekzak heb zitten en dus rechter 'ontvanger' oortje heb werkt het zonder problemen. Misschien heb je net pech gehad inderdaad, of je bent een stuk langer :9
Ja dan moet ik wel pech hebben want het gebeurt al vanaf 20 cm afstand 8)7