Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Piston 2 (Goud) Review

ProAce 11 maart 2015, laatste update op 15 maart 2015, 5.624 views

Xiaomi Piston 2 (Goud)

Zeer mooi ontworpen oortjes van Xiaomi. Het design en de verpakking zijn goed uitgedacht en resulteren in een zeer mooi en functioneel product.

Pluspunten

• Goed uiterlijk
  • Mooie materialen
  • Goed ontworpen
  • Handige knoppen
  • Earpads mooi opgeborgen/niet los in een zakje
  • Prima Microfoon

Minpunten

• Niet snel op te bergen in het hoesje
  • Kledingklip gaat zeer moeilijk over de kabel en op je shirt

Xiaomi

- Draagcomfort
- Geluidskwaliteit
- Conclusie
- Opbergen

Na een tijdje zonder oortjes rond gelopen te hebben begon het weer te jeuken. Ik wilde weer muziek kunnen luisteren buiten mijn kamer om, waar mijn stereo staat en mijn koptelefoon altijd klaar ligt. Dus met een klein budget in gedachten op zoek gegaan naar een leuk betaalbaar setje oortjes die van een zo hoog mogelijke kwaliteit zijn. Aangezien ik een klein beetje Xiaomi fan ben kwam ik al snel op de Xiaomi Pistons uit, die aangeboden worden voor het kleine prijsje van 20 dollar à ~18 euro. Voor die prijs valt het best te proberen toch?

Alle plaatjes zijn klikbaar voor hun grotere versie!

Als we de specificaties er bij pakken die op Xiaomi's website staan dan zien we dat het om een In-Ear koptelefoon gaat, voor zover dat nog niet duidelijk was. Ik heb ze hier in de kleur die hun aanduiden met "Rose Gold". In het echt lijkt dit gewoon op goud, niet over the top goud maar merkbaar. Je moet er van houden, voor degene die er niet van houden zijn er ook andere kleuren beschikbaar met een iets ander design. Namelijk "Silver", "Crystal Pink" en "Crystal Silver" waarbij "Crystal" inhoud dat er een klein steentje (vermoedelijk plastic, but you never know) op de achterkant van de oortjes zit. Maar terug naar de gouden versie.

Xiaomi plaatst in deze oortjes kabels van geëmailleerde koperen kabels, dit zou moeten zorgen voor een zo goed mogelijke overdracht van aansluiting naar driver. Verder hebben ze een vrij standaard weerstand van 16 ohm. Wat wel opvalt is het grote bereik van 20Hz tot 20.000Hz wat je best wel merkt.

Met hun 12g zijn ze niet zwaar te noemen en met de 1.2 meter draad die er aan zit zijn de meeste afstanden makkelijk te overbruggen. De 3.5mm aansluiting is gold-plated wat weer zorgt voor betere connecties.

De verpakking van de Xiaomi Pistons is zeer mooi te noemen.
In eerste instantie lijkt het niet veel te zijn, aangezien het toch een heel klein doosje is waar de meeste andere oortjes in grote overbodige verpakkingen binnen komen.

Op de achterkant vinden we in het chinees nog is een keer de specificaties. Voor de gemiddelde Nederlandse consument niet echt leesbaar.

Als we het doosje dan openvouwen staat er aan de binnenkant nog wat meer informatie over de oortjes, in het chinees uiteraard. Er staat wat uitleg over de verschillende knopjes op het controlepaneeltje en informatie over de materialen in de kabels.

En daar ligt dan in al zijn gloren het setje Xiaomi Pistons.

Als je vervolgens het doosje van de oortjes weghaalt staat daaronder nog wat uitleg over hoe de oortjes goed op te bergen, wat nog best wel van pas komt.

Het ontwerp ontvangt wat mij betreft echt een prijs! Alles is goed uitgedacht, compact en goedkoop gehouden en er zit ook nog eens een goed product in.
Laten we beginnen bij de verpakking van de oortjes zelf.

Dit is het doosje waarin alles verpakt zitten, deze heeft de afmetingen 7x7x3, zeer compact. Op de voorkant zie je een stickertje zitten en op de achterkant zit precies zo'n zelfde. Het idee is dat je een van de twee eraf haalt en de ander gebruikt om het dekseltje te laten scharnieren. Dit werkt zeer goed.

Als het opengescharniert is heb je toegang tot de oortjes zelf en het rubberen houdertje waar ze in zitten.

Hier is het rubbertje er uit genomen en zijn de oordopjes te zien samen met een klein clipje. De oordopjes die standaard op de Pistons zitten zijn medium waarbij nog een setje small, medium en large bijgeleverd wordt. Het klipje is een stukje geborsteld aluminium die je over de kabel van de pistons schuift en dan aan je shirt kan vastmaken, dit gaat zeer moeilijk.

Het rubbertje heeft op de achterkant een groeven patroon. In dit rubbertje kun je de Pistons zeer goed opbergen en zonder kopzorgen in je zak naast je telefoon steken. Er steekt niks uit en alles blijft mooi beschermd, zo hoeft niet elke keer het hele doosje mee.

Voor de volgende plaatjes geld dat het effect niet goed te zien is door de verkleining, voor een goed beeld klik je even op de foto voor de grote versie.

De oortjes hebben net als alle andere aluminium delen een groef er in zitten. Dit zou zijn om vingerafdrukken tegen te gaan, en dat werkt zeer goed. Vuil als in vet etc. valt niet op wat het uiterlijk goed doet. Het aluminium voelt aan als goede kwaliteit en beschadigt niet snel, dit is gebruikt voor alle delen van de Pistions. Achterin de oortjes zitten gaten met een filter er in, deze zorgen er voor dat fibraties die aan de verkeerde kant van de driver ontstaan niet het oor in gaan.

Ook het controlepaneeltje heeft een groef rondom. Op dit controlepaneeltje zitten drie knoppen en een microfoon. De knoppen hebben op verschillende OS'en verschillende functies:

En op Windows Phone hebben de knoppen dezelfde functie als bij Android toestellen. De microfoon die er op zit is van prima kwaliteit, ik werd vandaag op de fiets gebeld terwijl het stevig waaide en nam op met de Pistons. Volgens de beller was ik luid en duidelijk te verstaan.

Op de 3.5mm aansluiting zit wederom een groef, ook is deze gold-plated zodat hij langer houd/beter contact maakt. Verder is het een vrij standaard stereo aansluiting met een extra microfoon aansluiting.

De oortjes hebben voor mij een prima draagcomfort.
Door de verschillende pads zal er voor iedereen ook wel een goede pasvorm te creëren zijn.
De meegeleverde clip is een iets minder groot succes, doordat deze een veelste strakke pasvorm heeft en niet makkelijk over de kabel en/of een shirt te schuiven is.
Toen ik hem over de kabel schoof was ik bang dat ik de kabel zou slopen zoveel kracht moest ik zetten, en shirt dikker dan één laag zou ik niet aanraden, ook is hij door de vorm niet prettig te plaatsen waardoor het controlepaneeltje nog steeds overal en nergens bungelt.

Eerst wil ik zeggen dat ik qua hoogwaardig geluid weinig ervaring heb.
Ik heb hier een pricewatch: Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha samen met mijn stereotoren bestaande uit een versterker van de kringloop en twee Marantz HD400 speakers.
Ook ben ik zoals jullie door bovenstaand wel merken geen audiofiel en de muziek (320kbs .mp3) die ik afspeel over de Pistons is via mijn Nokia Lumia 520, wat hieronder staat is dus puur hoe ik het ervaar en kan van persoon tot persoon verschillen!

Ik vind de Pistons zeer goed klinken, het bereik is groot waardoor alles duidelijk doorkomt zonder vervormingen.
Als ik het volume op max zet treed er in de hoge tonen wel iets vervorming op, maar dit is dan ook zonder vervorming geen prettig geluidsniveau.
Op de fiets, waar ik ze het meest gebruik, heb je wel snel last van de wind maar dit is helaas bij meer oortjes zo.
Het geluid is helder en stemmen komen goed door, voor zover ik kan horen en naar mijn mening een zeer goede geluidsproductie.

Zolang je je muziek op normaal volume afspeelt, dus niet standje straaljager2, is de geluidskwaliteit een dikke prima.

Al met al vindt ik de Pistons een goede koop.
Omdat je ze uit China moet halen kan het even duren voordat ze hier zijn.
Maar voor die 20 euro zijn er in Nederland weinig tot geen alternatieven te vinden die deze kwaliteit uit stralen. Dus wat betreft de vraag in de inleidin, het is zeker het proberen waard.

De verpakking is goed uitgedacht en mooi voor op je boekenkast of als cadeautje.
De feeling bij deze oortjes is door de groeven en het aluminium zeer goed.
Door de extra's als de earpads en het clipje is dit weer net iets specialer dan gewone oortjes.

Als je niet genoeg kan krijgen van deze review heb ik hier nog een stukje uitleg over hoe de oortjes op te bergen, maar dan in het Nederlands. :)

Het begint met alle componenten op de volgende manier in hun houdertjes te drukken.

Vervolgens breng je alle kabels naar beneden.

Vervolgens draai je de kabels, die naar de oortjes gaan, naar boven om het rubbertje heen.

En vervolgens gaan de andere kabels op dezelfde manier om het houdertje heen en heb je ze netjes opgerold.

Succes! :)

Heb jij ook een Xiaomi Piston 2 (Goud)?

Bedankt voor je review ProAce! _/-\o_ Ik ben nu wel overtuigd dat ik deze echt wil, jammer dat ze niet in NL te koop zijn maar dat ze geïmporteerd moeten worden :(

[Reactie gewijzigd door OB1 op 13 maart 2015 17:44]

Graag gedaan :)

Buiten het iets langer wachten zit er weinig verschil tussen bestellen in nl of bij DX ;)
Mijn moeder vind het niks, omdat ze de webshop niet kent helaas. Maar toen was het nog zonder iDeal :) Dus ik zal het binnenkort vragen ;)
Ze zijn hier te koop in NL:
Wel duurder dan via China, ¤23,95

Ze hebben ook andere modellen:
Piston Basic: ¤12,95
Piston 3 Youth: ¤14,95
Piston 3: ¤27,95
Crap, die dingen moet ik ook hebben- loop altijd te klooien met die standaard android-rommel die uit mijn oor valt, waarmee je niks kunt bedienen en de andere partij alleen maar windgeruis hoort. Alleen geen credit card, balen. :(
Bij DX.com kun je gewoon met je iDeal betalen ;)
Thanx, ik ga ze bestellen! Doen ze verder geen pijn aan je oor, is de sound-kwaliteit goed en heb je nog geen draadbreuk gehad ofzo? Was je geen inklaringskosten oid kwijt? :) en +3 voor je review, het is maar een klein product met een beperkt aantal functie's, maar toch heb je er tijd ingestoken om het zo te reviewen (layout etc.) dus wel verdiend imo.

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 13 maart 2015 16:29]

Ik heb ze de laatste week (ongeveer) ze bijna constant in mijn oren gehad, geen last van gehad. Geluidskwaliteit is perfect (mijn mening, die van jou kan anders zijn) en nog geen draadbreuk.

Ook geen inklaringskosten :)

[edit]
Dank voor de +3, helaas vind de rest de review nog geen +3, dus de volgende review wordt nog uitgebreider.

[Reactie gewijzigd door ProAce op 13 maart 2015 16:36]

Tegenwoordig ook iDeal op Aliexpress
Goede review, mooie duidelijke foto's.
Toen ik op je profiel keek zag ik dat je bouwjaar 1998 is? :0

[Reactie gewijzigd door redbullet op 13 maart 2015 15:38]

Dat klopt, is dat een probleem dan (gezien de smiley)?
Ik vind het leuk om reviews te schrijven over de spullen die hier binnenkomen om zo mijn mening te delen.
Het probleem is tweakers :+ schijnbaar wordt dubbelepunt +o een gapende smiley :/
Vind het juist een top review en verwacht niet echt iemand van jouw leeftijd :p
Dan is het goed :+
Niet om reclame te maken ofzo, maar dit is bv. ook van mij

Zie ook:
Foritain's Wall-of-Text: Hallo...Friesland?

En ik doe nog wel veel meer, maar reviews schrijven en de producten produceren is toch wel echt het leukst ;)
Mooie review, heb deze oortjes zelf ook sinds een paar maanden. Prima kwaliteit voor de prijs. Ook handig het stukje over het opbergen van de oortjes. Ik zat daar de hele tijd mee te rommelen 8)7 . Nu weet ik eindelijk hoe het moet :)
Dank :)

Dat stukje is eigenlijk wat er in de verpakking staat, als je het doosje er uit haalt. Alleen dan met leesbare tekst erbij.
Heb vandaag deze oortjes ook binnen gekregen en ben even terug gekomen naar deze review voor het stukje over het opbergen. Bedankt!

Eigenlijk stelt het niets voor als je onthoud dat alles tegen de klok in moet. :)
Mooie review! Zit er aan te denken deze te kopen om mijn huidige te vervangen.
pricewatch: Sony MDR-EX50LP (Zwart)

Twijfel alleen of het wel een upgrade is die het waard gaat zijn. Hoe zijn bijv. de lage tonen? Ik heb als gewone speakers de Z262 van Logitech en met een goede EQ kunnen de oortjes wel goed meekomen. Ben er van bewust dat geluid heel erg subjectief is, maar zijn de basslines duidelijk en mooi? :)

Voorbeeldje van wat ik luister. Kijk uit naar je reactie. :P
Zoals je al zegt is geluid heel erg subjectief, maar ik heb toch even geluisterd voor je.
De speler was mijn telefoon (UleFone Be Pro) waarvan de DAC nou niet om over naar huis te schrijven is.

De lage tonen zijn in dat nummer, en andere nummers, helder en duidelijk aanwezig. Persoonlijk vind ik het een heel prettig geluid. Bij slechte geluidsbronnen (telefoonspeakers etc.) krijg ik na een half uurtje hoofdpijn, maar naar de Xiaomi's kan ik de hele dag luisteren.

Hopelijk heb ik je hiermee enigszins kunnen helpen om een keuze te maken, het geld zijn ze in ieder geval zeker waard.
Top en bedankt. Ga ik het er maar op wagen :).
Mooie review! Waar heb je ze besteld en hoe lang duurde het voordat ze aankwamen?
Dank :)

Ik heb ze samen met wat andere spulletjes besteld via DX.com.
Het heeft een 3/4 weken geduurd voordat ze hier op de mat lagen.
Prima review! Heb ze zelf ook, en wat mij betreft zijn ze erg goed. Je zou nog de frequency response grafiek erbij kunnen plaatsen die Xiaomi ergens op hun site heeft.
Dankje :)

Ga vanmiddag even kijken hoe ik die er nog in kan verwerken.
Goede review, het is denk ik altijd lastig om een goede review over oordopjes te maken. Vooral het meten van het geluid is zeer lastig zonder specialistische apparatuur.

Ik heb deze headset (+ de eerste pistons) al meer dan 15 jaar in gebruik. Alles is zeer goed te noemen aan deze dopjes, maar helaas zijn ze niet perfect gemaakt voor mijn oren :) Als je stil zit, dan zitten ze perfect, maar op de fiets willen ze nog weleens losser gaan zitten. Ik heb alle 4 de oordopjes geprobeerd. De kleinste stand zit daarbij het meest comfortabel.
Dank :)

Ik wist niet dat deze oortjes al zolang in productie zijn.

En het is inderdaad zeer lastig om over het geluid een goed oordeel te geven aangezien iedereen andere oren heeft en daardoor dingen anders hoort.

Zelf heb ik ook de kleinste dopjes erop, die zitten het prettigst
Thnx voor de link waar je hem kan bestellen.
Ik zat er zelf ook naar te kijken maar er worden veel namaak modellen aangeboden op internet.
Nu dus bij DX besteld :)
Voor zover ik weet zijn alle Xiaomi producten op DX origineel :)
Hoogwaardige oortjes voor een extreem schappelijk prijsje. Puur bang for buck. Qua geluidskwaliteit kunnen de Pistons zich makkelijk meten met oortjes van +/- 100 euro. Op het gebied van design zijn ze naar mijn mening zelfs ongeëvenaard. Vrienden en familie vragen me vaak waarom ik zulke dure oortjes het gekocht. Altijd leuk om dan te vertellen dat ze slechts 16 euro waren ;) Kan deze iedereen aanraden. Ook erg leuk als cadeautje. Goede review btw. Zeker voor een Tweaker van 16 jaar oud :)
Dat herken ik tot nu toe ook best wel, iedereen is verbaast over de kwaliteit.

En bedankt voor het compliment, maar ik vind niet dat leeftijd wat uit mag maken.
Als de leeftijd bepaalt of iets bijzonder is dan gaat er iets niet goed, wat uit zou moeten maken is juist de geschreven tekst met de begeleidende foto's.
De een stapt hier nu eenmaal eerder in dan de ander, maar is de jongere reviewer daardoor gelijk beter/bijzonderder?