Warface, PC Review

TheTinusNL 6 maart 2015, laatste update op 7 maart 2015, 223 views

Warface, PC

"5 uur fun" Voor een Free2Play game is dit een mooie game! Wat mankementjes hier en daar, maar overall een degelijk spel. Jammer dat het "Pay2Win" gedeelte een groot deel in beslag neemt, maar dat is meestal zo bij een Free2Play game. Zeker eens het proberen waard! :)

Pluspunten

• Grafisch prachtige kwaliteit (CryEngine 3)!
  • Freeloaden is goed mogelijk en zeker de moeite waard.
  • Ondanks slechte spawns, goede protectie tegen spawnkill.
  • Genoeg gamemodes.
  • Nog geen hackers tegengekomen?
  • Customization.

Minpunten

• Erg kleine maps...
  • ... waardoor ook waardeloze spawns!
  • Trage, onoverzichtelijke en onlogische controls.
  • Pay2Win is erg overheersend.
  • Verschrikkelijke manier van damage/hits.
  • Server balance.

Besturing Score: 2
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Edit:
Nadat de speler level 8 heeft bereikt, ben je uit de "Rookie Zone". Onder level 8 speel je enkel op deze Rookie Servers, gevuld met level 1-8 spelers.
Zodra je level 9 bent, krijg je een hoop sterke spullen voor 10 dagen. Cool, toch?
Dan blokkeren ook de Rookie servers, en wordt je gelijk in servers gegooid met ng ergere Pay2Win. Deze server zijn voor level 9+, dus kom je gelijk bij de allerhoogste levels. Hierdoor heb ik besloten om met Warface te stoppen, omdat er simpelweg geen :X meer aan is. :P
Van level 1 naar level 9 heeft mij zo'n 5 uur gekost. Zoek je 5 uur plezier? Dan is Warface nog steeds een aanrader!
Hierdoor gaat ook mijn beoordeling van Warface drastisch omlaag. Waar ik het eerst een flinke 4 sterren mocht geven, tegen de 5 aan, zijn dit nu een magere 3 sterren, bungelend tegen de 2. Helaas.
Einde edit. :P

Wanneer je het spel voor het eerst start, is het n groot onoverzichtelijk stuk. Na een paar rondes begin je de basics te begrijpen.

Aan de hand van tutorials leer je de vier (van Battlefield bekende) classes kennen.

Je kunt zien dat het gemaakt is op de CryEngine3, het ziet er fantastisch uit, zelfs op Low/Medium. Er valt weinig aan te passen, je hebt de keuze uit Low, Medium en High, met als extra de Custom waarbij je ook enkel uit Low, Medium en High kunt kiezen.

Je wordt gelijk overdonderd met het Pay2Win aspect van het spel. Gelukkig kun je door middel van een "vendor" geleidelijk steeds een nieuw Wapen, Attachment of stuk kleding vrijspelen.

De spawns zijn, vooral in Free For All, dramatisch. In Team Deathmatch kun je gewoon de spawns van de enemy inlopen. In FFA is het nog erger, daar moet je niet verbaasd opkijken als je ineens tussen 2-3 enemies spawnt. Gelukkig kun je de eerste paar seconden nadat je bent gespawned geen damage ontvangen, maar wel uitdelen, dit voorkomt de spawncamp.

De gamemodes zijn prima verdeeld, je hebt Co-Op, Survival en Versus. Co-Op en Survival spreken voor zich. Hier houd ik mij niet mee bezig. In de Versus kun je kiezen tussen bekende gamemodes als TDM, FFA, een Search & Destroy variant en CTF.

Wat mij verbaast is dat ik nog geen enkele hacker ben tegengekomen!

De maps hebben allemaal wel iets weg van bekende maps van andere games als CoD en Battlefield. Ze zijn erg klein, dit zorgt voor veel actie maar ook voor de slechte spawns. Flanken is bijna niet mogelijk, omdat er meestal maar 3 "lanes" zijn, vergelijkbaar met CoD: BO2.

Het grootste probleem van Warface bevindt zich in de controls van het lopen en schieten. Je wordt voorgeschoteld met de default controls, maar deze zijn totaal onhandig. Na wat gepruts kun je wat hotkeys veranderen om het speelbaar te houden.
Het tempo van het lopen en schieten, afgewisseld door gadgets, is extreem laag. Alles duurt enorm lang en de kans dat je daarin neergeschoten wordt is dan ook groot.
Als jij een tegenstander raakt, kun je dat duidelijk horen. Hoewel de HUD duidelijk is, is het mij nog steeds een raadsel hoeveel schade je nou daadwerkelijk aanricht, en of je tegenstander al bijna dood is. Er wordt gewerkt met een healthbar of "damagebar", maar hier valt weinig soeps van te maken.

Wat schoonheidsfoutjes hier en daar maken het spel 4 sterren waard. Verminder het Pay2Win aspect, en zorg voor een vloeiendere manier van bewegen en schieten, en dit Free2Play spel zou zeker 5 sterren waard zijn!

Tinus :P

Heb jij ook een Warface, PC?

Misschien is het in de tussentijd veranderd, of ik zie het op een andere manier. Maar ik vind het pay2win gehalte echt heel erg meevallen. De meeste wapens kun je gewoon met ingame dollars kopen. De echte items zijn maar nihil beter.

Goede review verder, topgame imo.
Correct, er is laatst een update uitgevoerd waarmee je (naar mijn weten) bijna alles met de currency die je krijgt door te spelen kan kopen. :)