Gioteck HC-5 Review

Foritain 20 februari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.496 views

Gioteck HC-5

Deze headset zet een redelijke prestatie neer voor een 50 euro headset. Gioteck vraagt er echter 90+ voor. In ruil voor 40-50euro extra krijg je draadloze werking en brede compatibiliteit. Gezien het beperkte aanbod betaalbare draadloze headsets is dat ze vergeven, en de draadloze prestatie is ook zeer goed.

Pluspunten

• Valt lekker mee te gamen. Af en toe een filmpje of muziekje ook zeker geen straf!
  • Draadloze uitvoering uitstekend: 7,5 uur gemeten batterijduur (normaal volume), geen merkbare lag, geen ruis bij normale omstandigheden (~5-6 meter). Ook geen storing als iemand even voorbij loopt o.i.d.
  • Draadloze werking ook erg fijn in de praktijk, je zit tenslotte nergens aan vast.
  • Te gebruiken op PC, Mac, Xbox 360, PS3 en PS4. Xbox One mogelijk icm adapter van Microsoft.
  • Hoofdband goed verstelbaar. Verstelbaar voor jonge tieners (~12+, maar ook grote kerels)
  • Voelt aan alsof hij een stootje kan verdragen.
  • Relatief goedkoop voor een breed inzetbare, over-ear, draadloze headset.

Minpunten

• Geluidskwaliteit komt overeen met een ~50 euro bedrade headset, je betaalt dus flink voor de draadloze feature
  • Kwaliteit speakers komt te kort voor een echt rijke muziekbeleving.
  • Pasvorm liet bij mij en mijn vrouw wat te wensen over. Zelfs na stellen merk je wat ongelijke druk (nadruk bovenzijde oor)
  • Materialen voelen allemaal wat plastic-y aan, en hoewel het geheel er redelijk uit ziet maakt het geen hele luxe indruk.
  • Draadloze feature komt ook met consequenties. Als de batterij op is moet je aan de lader. (Je kan wel laden en spelen tegelijk)

Features Score: 4

- Installatie
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Gioteck

Vandaag gaan we kijken naar de Gioteck HC-5. Een nieuw merk voor mij, en tevens mijn eerste draadloze headset in een hele, hele, lange tijd. Gioteck is een game-merk in de zin dat hun assortiment bestaat uit controllers, console-gerelateerde kabels en accessoires, en dus headsets. Sommige van die headsets zijn bedoeld voor specifieke consoles en anderen, zoals deze HC-5, zijn gemaakt om met meerdere consoles (en computers uiteraard) om te kunnen gaan.

De HC-5 is in Nederland echter lastig verkrijgbaar, bij Bol.com is hij uitverkocht, en Nedgame lijkt de enige online retail met voorraad op dit moment met een prijs van 99 euro. Bij Amazon.de is hij verkrijgbaar voor 90 euro (inclusief bezorgen) maar is hij ook eind Maart pas weer beschikbaar. Ik heb echter Gioteck zien liggen bij Bart Smit, dus wellicht dat hij elders toch te vinden is.

De productvideo en features van de Gioteck website:

Vreemd genoeg geen overzichtje van echte audio gerelateerde specs. Zaken als “awesome sound” kunnen we natuurlijk niet zo veel mee. Ik heb kunnen achterhalen dat er 40mm drivers in zitten, maar veel verder kwam ik niet. Wat dat betreft zou ik wel graag wat openheid zien vanaf de fabrikant zijde. Dat het een draadloze headset is (in combinatie met een dongle) moge duidelijk zijn, en de HC-5 is compatible met PS4, PS3, Xbox 360, PC, Mac en mobile devices. Xbox One is ook zeker compatible, maar vereist dat je de officieele adapter van Microsoft hebt om headsets aan te sluiten.

Een kijkje in de handleiding maakt duidelijk dat we de headset draadloos via de USB dongel kunnen gebruiken, of bedraad via de 2.5mm, 3.5mm of RCA Composite (Rood/Wit) kabel. Aan aansluitmogelijkheden dus geen gebrek. Opladen loopt via een USB naar Micro-USB adapter.

De Gioteck HC-5 komt in een redelijk aantrekkelijke verpakking van buiten. Zeker iets wat je in grote winkels op de planken zou verwachten aan te treffen. Intern is de verpakking weinig speciaal; alles zit in plastic zakjes in een kartonnen binnendoos, iets wat voor ca 90-100 euro wel beter kan(wellicht dat ze goedkoper worden, momenteel is de HC-5 te koop voor <80 euro in Engeland).

Wat kabels betreft geen klagen. Het is een draadloze headset, en voor een PC is enkel de USB dongel aansluiten genoeg, maar de kabels om de meeste consoles (Behalve de Xbox One dus) vervolgens draadloos te kunnen gebruiken zijn inbegrepen. De dongel zelf heeft net als de headset zelf een vrij dim rood LEDje, niet opvallend genoeg om iemand wakker te houden, maar wel handig genoeg als een batterij-indicatie. De handleiding is kort, maar geeft wel een duidelijke instructie hoe elke console aangesloten moet worden.

De headset zelf voelt voldoende stevig aan en heeft draaibare oorschelpen. Hoewel de headset zeker niet kwetsbaar aanvoelt (in tegendeel), en er op het eerste gezicht wel aardig uit ziet met zijn rode elementen, zijn de materialen niet helemaal om over naar huis te schrijven. Zodra je er aan voelt of op tikt dan voelen de plastic kappen gewoon wat goedkoopjes aan. De combinatie van mat en hoogglans plastic is best leuk, maar het totaalplaatje past eigenlijk beter bij een 50 euro headset dan een 90-100 euro model, het verbaasde mij dan ook niet om te zien dat de van de HC-5 afgeleide modellen, zoals de HC-2, -3 en -4 al vanaf 40 euro te verkrijgen zijn (die zijn dan wel weer enkel op specifieke apparaten te gebruiken, en/of bedraad).

Het ontwerp is verder best leuk met de verlichte witte logotjes op de oren, en de grote knoppen zijn ook opvallend en handig in gebruik, en zorgen dat je alles binnen handbereik hebt en verder geen in-line control nodig hebt. Nadat je een beetje went is het praktische voordeel boven in-line control wel merkbaar, want je vindt de knoppen die je zoekt wel degelijk vlotter. Gezien het totaal aantal knoppen voeg ik ook even het schema uit de handleiding toe. De knoppen zelf voelen helaas wel weer wat plasticy, maar geven een duidelijke feedback. Het voelt zeker niet kwetsbaar, het maakt gewoon geen luxe indruk. De microfoon klapt in (maar blijft wel vast aan de headset) en buigt ook licht.

De hoofdband is verder goed verstelbaar, en heeft ook een prettig padding. De kleinste setting is prima voor een dame met een klein hoofd, of een jonge tiener, en in de grootste stand past hij over een voetbal. Wel moet je, ook volgens de handleiding, de hoofdband naar eigen wens wat buigen. Wel wat teleurstellend is de flexibiliteit van de earcups zelf, zoals je op de foto van achteren al kon zien. Hierdoor zie je duidelijk een hogere druk aan de bovenkant dan aan de onderkant van het oor. De earcups zijn wel aardig groot en passen prima om bovengemiddeld grote oren. De randen zijn duidelijk van een faux-leer gemaakt.

Er moet worden gezegd dat na een langere tijd gebruik, en regelmatig buigen, de druk wat beter in balans kwam dan de foto’s doen vermoeden, maar een perfecte balans werd helaas voor ons niet bereikt.

Installatie is wellicht niet het juiste woord, maar elk apparaat heeft zo zijn eigen manier van aansluiten. Dit wordt duidelijk gemaakt in de handleiding, maar mocht je deze headset nu overwegen is het handig te weten wat je te wachten staat:

Uiteraard is de PC aansluiting het makkelijkst. En nee, #pcmasterrace staat niet in de handleiding ;) Zou wel moeten natuurlijk!

Die hogere druk aan de bovenzijde merk je ook vlot als je een wat groter hoofd hebt en een bril draagt. Zelfs na flink buigen van het frame, en het gevoel duidelijk wat beter wordt, blijft er desondanks een merkbaar drukverschil. Bij een kleiner hoofd valt dat wat minder op, maar blijft het zowel zichtbaar als voelbaar. Helaas is iets als pasvorm lastig om objectief te reviewen, en kan je zelf weinig anders doen dan het zelf gaan ervaren. De headset voelt wel vrij licht op het hoofd, het is zeker geen zwaar voelbaar bakbeest, noch is de totale druk heel stevig te noemen. De totale druk hou ik op ‘gemiddeld’.

De opnamekwaliteit van de microfoon is redelijk. Weer een typisch gevalletje middenmoot, maar dat is ook geen schande. Prima voor game-communicatie om je stem over te brengen, waardeloos als je denkt je bandje op te nemen om naar een platenmaatschappij te sturen. Positief is echter het feit dat dit een draadloze headset is, terwijl je dat in de opnamekwaliteit niet direct zal beseffen. +1 voor de draadloze verbinding dus.

Dat voordeel zet zich vervolgens weer door bij het afspelen van geluid. Want ook daar besef je je niet direct dat je headset draadloos is. Lag is niet te ervaren, en op lage of normale volumes heb je ook geen hoorbare ruis. Bij zeer (ongezond) hoge volumes begint hij iets te ruizen, maar dan vooral op de stillere momenten tussen de actie door zal je het merken. Of ik nu een meter, of 5 meter (bank -> TV) van de dongel af zit maakt ook geen hoorbaar verschil, al merk je wel degelijk een afname van de kwaliteit (of eigenlijk: toename van de ruis) zodra je richting de beloofde 10 meter gaat of wanneer er dikke stoorzenders in de weg van het signaal zitten. Weer positieve punten voor de draadloze verbinding dus, maar blijf bewust van de beperkingen.

De geluidsweergave an sich is waar de HC-5 moeite heeft zijn prijs te verdedigen. De geluidskwaliteit is namelijk meer in lijn met de door mij gereviewde Lioncast LX-18 (~40 euro) of de SteelSeries Siberia RAW Prism (~60 euro). De balans is iets anders met een iets te grote focus op lage tonen, en een tekort aan echte kwaliteit in het midden en hoge segment wat muziek eigenlijk geen eer aan doet, maar stellen dat het past bij het 50 euro bedrade headset segment is absoluut een terechte opmerking. Als ik dan zie dat je voor minder geld een ROCCAT Kave XTD Stereo kan kopen, of een Kingston Hyper-X Cloud, dan is de keuze wat geluidskwaliteit en comfort betreft snel gemaakt, maar goed, dan moet je het met een draadje doen, of een headset die niet zo maar op alle consoles te gebruiken is. Hoewel dat bij een computer minder relevant zal zijn, kan ik mij voorstellen dat een console gamer die draden toch echt kwijt wil zijn, of dat zij het risico lopen dat de draden van die alternatieven te kort zijn.

Nu gaat de vergelijking wat muziek betreft altijd wel wat scheef, want een muziek-gerichte headset presteert op dat gebied altijd wel beter, maar schiet dan weer vaak te kort bij gamen, simpelweg omdat de vereiste balans anders ligt. Als game-headset doet de HC-5 het dan ook helemaal niet onaardig. Stemmen zijn duidelijk, actie en knallen zijn goed te volgen, en als je de Bass Boost activeert dan knal je best lekker je games door. In dat opzicht valt er ook niet veel te klagen, ware het niet dat ik wederom met het gevoelde ervaring zit dat je, puur geluidstechnisch, met een 50-60 euro (of zelfs nog minder) headset dezelfde prestaties zal halen. Praktisch hetzelfde verhaal gaat op voor de filmbeleving.

Gemengde gevoelens dus. Een deel daar van komt door het feit dat deze headset mij zelf niet echt goed paste, dat verbeterde na een tijdje buigen (volgens de handleiding een feature), maar perfect werd het niet. Dat is persoonlijk, en iets wat je niet op anderen kan projecteren. Het feit dat de earcups weinig met het oor mee kantelen, en dus ook bij de dame met een kleiner hoofd duidelijk wat meer druk aan de bovenkant veroorzaakten, geeft echter wel een indicatie dat het een puntje is om rekening mee te houden, zowel voor de fabrikant als voor de mogelijke koper. Gelukkig maar dat wij in Nederland voorzien zijn van fijne garanties als het op online bestellingen gaat, dus weinig staat je in de weg om het zelf te proberen.

Zodra je dat als een subjectief aspect naar achteren schuift blijft het een beetje een ‘middelmatig’ verhaal, al was het maar omdat de keuze wat <100 euro headsets betreft extreem groot is. De geluidskwaliteit komt voor een rijke muziekbeleving te kort (maar we hebben het ook over een game-headset), en hoewel het best lekker gamen is komt de algehele geluidservaring van gamen ook niet voorbij 50-60 euro headsets. Wel prettig zijn de grote knoppen op de schelpen, de vele inbegrepen kabels, de ruime inzetbaarheid op apparaten welke je kan koppelen, en hoewel de materialen wat plasticy zijn ziet het geheel er toch wel ok uit.

Maar goed, we moeten dus op zoek naar een goede reden om de 90-100 euro van de HC-5 te verklaren. Kort door de bocht: Draadloze gaming headsets zijn niet goedkoop. Als je nu naar de prijsvergelijkers kijkt zie je in deze prijscategorie (<100 euro) voor draadloze headsets maar een beperkt aantal modellen, en als je graag over-ear wil zoals deze HC-5 blijft er helemaal weinig over, laat staan dat je die headsets dan ook nog voor PC, Playstation en Xbox wil kunnen gebruiken gebruiken. Helaas heb ik in die categorie zelf geen vergelijkingsmateriaal, maar ik heb een vermoeden dat die alternatieve instap draadloze headsets ook zeker niet zonder commentaar uit een review zullen komen.

De uitvoering van het draadloze element zelf laat gelukkig een erg positief gevoel achter met een lag-vrije en voornamelijk (tenzij je het volume te hoog zet of een stoorzender naast de ontvanger hebt) ruis-vrije ervaring. Draadloos werken is ook zeker prettig, want je hebt een groter bereik, en het ziet er natuurlijk netter uit dan een lange kabel door de huiskamer. Hou wel altijd rekening met de inherente beperkingen, zoals het feit dat je na het opgebruiken van de batterij wel weer enkele uren moet wachten voordat hij weer volledig bruikbaar is, al zal de geteste batterijduur van maar liefst 7.5 uur (op een normaal, prettig game-volume) toch wel voldoende moeten zijn om de dag door te komen! Leuk detail: Gioteck claimt een batterijduur van 4+ uur, dus 7,5 uur non-stop kwam toch als een kleine verrassing. Een batterij kan dan een nadeel voor de meest fanatieke gamers zijn (Al kan je doorspelen als je aan de lader hangt), maar mogelijk weer een voordeel voor ouders? De pasvorm lijkt in elk geval ook meer gericht op 12-16 jarigen dan op een dertiger met een stevige knar.

Ondanks de scheve vergelijking met bedrade headsets krijgt de Gioteck HC-5 een nette voldoende als relatief betaalbare draadloze headset, met een goede batterijduur, draadloze functionaliteit, en brede inzetbaarheid. Als je per se een draadloze headset zoekt en maximaal 100 euro te besteden hebt dan is de Gioteck één van de weinige alternatieven, en als zodanig dan ook het overwegen waard. Hou er echter rekening mee dat de meerprijs voor deze draadloze werking stevig is, en je in het bedrade segment absoluut betere bouw- en geluidskwaliteit kan vinden.

Voetnoot:
Vanwege de beperkte specificaties die Gioteck op hun website geeft kan ik de onderlinge verschillen tussen de HC-5 en zijn broertjes de HC-2, HC-3, en HC-4 lastig beoordelen, en zonder ervaring kan ik er ook geen zekerheid over geven. Het lijkt er echter op dat je bij die modellen een kwalitatief vergelijkbare headset krijgt voor een scherpere prijs, waarbij je de draadloze functionaliteit, en mogelijk de compatibiliteit, inlevert. De prijs is daarentegen echter aanzienlijk (35-60 euro!) lager. Ik vraag dit na, maar mocht blijken dat je voor 40-45 euro een bedrade variant van deze HC-5 kan kopen dan is dat zeker een valide overweging.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Gioteck HC-5?

Wat ik altijd jammer vind is dat er vaak gebruik wordt gemaakt van faux leren kussentjes. Dit gaat altijd scheuren en laat op den duur ook los.
Verder erg goed geschreven review, heb er weer van genoten.
Dank je!

Ik moet zeggen dat ik in al die jaren toch weinig (geen) problemen heb ervaren met de kussens zelf dat ze echt kapot gaan, met toch een stevig aantal headsets. Meestal schrijf ik ze eerder af omdat ze lastig of niet schoon te maken zijn of te vervangen zijn (een pluspunt van een aantal headsets, maar helaas een minderheid). Ik moet wel zeggen dat die van Gioteck iets droger aanvoelen dan bijvoorbeeld de Ozone headsets die naast mij liggen nu, geen idee of dat nog verschil maakt voor de 'kwaliteit'.

Lange termijn blijft lastig met reviewen. Eigenlijk wil je natuurlijk weten hoe de headset over 2 jaar nog is, maar een review wanneer een product EOL is is natuurlijk ook weinig zinvol. Als ik een product waar ik een review van heb gemaakt het begeeft of als ik service-ervaringen kan toevoegen dan deel ik die uiteraard graag, maar er is tot dusver weinig sprake van geweest.
Dat is ook inderdaad het lastige bij dit soort producten, je moet ze enige tijd gebruiken voor je bepaalde zaken kunt ondervinden. Mijn vorige headset een vrij dure Sennheiser was ook voorzien van faux leer wat na 1.5 jaar begon los te laten. De headset daarvoor was er een Creative en die ondervond na enkele maanden het probleem.

Heb nu een ROCCAT met stoffen kussens mede door de gebruikers reviews vanaf Tweakers ;)
Wat is er gebeurd met je hoofd? Jij kan wel een lekker kleurtje gebruiken!

Zit die microfoon niet rot als hij omhoog zit? Ik heb zo het idee dat hij zo in je ooghoek een beetje aan het storen is. Ervaar jij dat ook?
Winter he.

Die Mic zit echt ruim buiten mijn gezichtsveld, oftewel een non-issue.