Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N96 Zwart Review

bombadil 19 juni 2009, 1.208 views

Nokia N96 Zwart

Pluspunten

• Er is een hoop software beschikbaar. Mobiele televisie. Wordt geleverd met autolader, koptelefoon en Transformersfilm (bij mij dan) ge´nstalleerd op het ruime 16GB geheugen. Bluetooth.

Minpunten

• Ook met de nieuwste firmware TRAAG als dikke ****. Echt bloedirritant, dit verziekt een hoop gebruiksplezier.
  • Verder kraakt het toestel af en toe tijdens het gebruik en de afwerking is matig.
  • Toestel vreet stroom; binnen 48 uur is het toestel leeg ook al gebruik je het amper.

Afkomstig van een veel simpelere Nokia 6021 dacht ik nog eens een poging te wagen en mee te gaan in de vaart der volkeren met een nieuwe GSM. Zoals de laatste 7 jaar weer een Nokia, dit maal het topmodel; de N96.

Dit toestel gekozen mede vanwege de goede reputatie van de N95, de ingebouwde GPS en mobiele televisie leek me een leuke gimmick. Die televisie werkt heel aardig in de Randstad al is er soms een kleine hapering (CPU toestel te traag?). Laatst in de trein van tussen Rotterdam en Amsterdam er voor het eerst echt gebruik van gemaakt. Verder zie ik er niet zoveel toepassingen voor; in de auto mag niet en thuis heb je een echte TV. Ook zeer jammer is dat bij voetbal op NL2 dit niet wordt doorgegeven ivm "uitzendrechten". Het scherm is vrij groot al valt er altijd meer te willen qua pixels en reolutie.

Het GPS werkt ook goed, ik gebruik het icm Syginc McGuider . Wel moet je in vergelijking met een losse TomTom Go veel langer wachten op het vinden van de satellieten. Ook de ruime 16 gigabyten aan geheugen zijn zeer fijn net als het makkelijk uitbreiden met een goedkope micro SD kaart. E.e.a is redelijk eenvoudig via de meegeleverde USB kabel (met aparte telefoon aansluiting; micro USB?) te vullen.

Helaas is dat het einde van de positieve ervaringen want meer ervaar ik er niet. Aan de minkant wordt je constant geconfronteerd met een traag toestel. Echt onbeschrijfbaar irritant, alsof je windows XP op een pentium 1 zou draaien. Had ik voor aanschaf nu maar eens getest in de winkel. |:( Ook heb ik al een paar keer stevige vastlopers gehad waarbij meerdere harde resets met verwijderen batterij de enige remedie waren. Het toestel kraakt ook bij het bedienen van de centrale knop wat afbreuk doet aan het kwaliteitsgevoel.

Al met al zou ik dit toestel zeker niet nog een keer aanschaffen, de constante traagheid is een te grote hindernis om een goed gevoel te krijgen..

Update 19/6/09 Ondertussen gebruik ik alweer enkele weken de nieuwe firmware en de zaken zijn wat verbeterd/ minder slecht. Stabiliteit is nog niet goed maar de snelheid is op sommige punten van "oertraag" naar "acceptabel gegaan" (al blijft het geheel nog een trage indruk geven).

Heb jij ook een Nokia N96 Zwart?

Reviews door de redactie

is dat mcguider gratis of niet ?
en dat trage probleem heb ik niet hoor met de nieuwste firmware? ik kan ook gerust een week doen met de batterij :S
Misschien een idee om jouw ervaren traagheid daadwerkelijk te laten zien via een youtube filmpje. Nu is het allemaal (of lijkt zo) subjectief...
Ik heb een N96, en deel jouw mening. Dit is met recht de slechtste telefoon die ik ooit heb gehad. Goede review dus!