Logitech Harmony Ultimate Review

vandenhork25 8 februari 2015, 737 views

Logitech Harmony Ultimate

Universele afstandsbediening is niet het juiste woord.

Pluspunten

• Design
  • Veel apparaten te bedienen
  • Te bedienen met je telefoon

Minpunten

• Prijs is behoorlijk hoog
  • Hub moet aanstaan
  • Hub en lader hebben aparte stroomkabel

Configuratie Score: 3
Mijn vorige universele afstandsbediening was ook een Logitech, maar wel een simpel model. Alle Logitech afstandsbedieningen gaan wel uit van hetzelfde principe. Ze leggen de nadruk op activiteiten. Activiteiten zijn een soort van macro’s voor je afstandsbediening. Hiermee kun je dus een aantal apparaten aanzetten en op de juiste manier instellen. Dit is een groot voordeel van de Logitech afstandsbedieningen. Wanneer je veel gebruik maakt van deze activiteiten is de Logitech Harmony Ultimate een geweldig apparaat.

De nadruk op deze activiteiten zijn een groot voordeel, maar kunnen in sommige gevallen niet altijd even handig werken. En hier zit wat mij betreft ook gelijk een verbeterpunt. Geef de gebruiker zelf de keuze of ze vooral gebruik willen maken van de activiteiten of van de apparaten. Ik heb alle instellingen bekeken, maar kreeg met geen mogelijkheid voor elkaar om de apparaat keuze weer te geven i.p.v. de activiteitskeuze op het startscherm.

Mocht dit niet je eerste Logitech afstandsbediening zijn dan heb je de mogelijkheid om al je activiteiten en apparaten te importen op je nieuwe Logitech Harmony Ultimate. Een hele handige feature die je erg veel tijd scheelt. Ik heb ervoor gekozen om alle apparaten opnieuw in te stellen om te kijken hoe snel dit ging. Ik moet eerlijk bekennen dat ik behoorlijk lang bezig ben geweest met het instellen van mijn apparaten en zoveel heb ik er niet eens (6). Neem dus ruim de tijd voor het instellen van je Logitech Harmony Ultimate. En mocht je niet heel erg technisch aangelegd zijn, laat dit dan doen door iemand die dat wel is, scheelt waarschijnlijk een hoop ergernissen.

De software voor het instellen van de Harmony was vrij eenvoudig, maar graag had ik gezien dat ik ook een autocomplete kreeg te zien bij het intoetsen van mijn modelnummer en niet alleen bij het merk. Eigenlijk heb je deze software maar 1 keer nodig omdat je na de setup ook nieuwe apparaten en activiteiten kunt toevoegen via je telefoon. Ik moet eerlijk zeggen dat Logitech dat deze keer wel erg goed voor elkaar heeft. De afstandsbediening hoeft maar 1 keer verbonden te worden met je computer. In alle andere gevallen kun je het apparaat draadloos updaten.

De Harmony maakt gebruik van een zogenoemde hub die 2 infrarood zenders bediend. Dit heeft twee grote voordelen: je hoeft je afstandsbediening nooit meer te richten op een apparaat en je kunt apparaten bedienen die niet in het zicht staan. Een groot voordeel ten opzichte van andere afstandsbedieningen. Dit betekend wel dat de hub altijd ‘online’ moet zijn zodat je de afstandsbediening kunt gebruiken. Toen ik de stekker van de hub er even uit moest halen omdat er geen stopcontact meer vrij was, had ik dus niet de mogelijkheid om mijn tv te bedienen. Je kunt wel instellen dat je een apparaat ook echt via infrarood wilt bedienen, maar het kan dus niet allebei. Lijkt mij nog wel een verbeterpunt voor een eventuele nieuwe versie.

De Logitech Harmony Ultimate is dus meer dan een afstandsbediening, omdat je er heel veel apparaten in je huis mee kunt bedienen (b.v. Philips Hue, Nest thermostaat etc.). Dit in combinatie met de activiteiten zorgt voor een geweldig krachtig apparaat. Ik denk hoe meer apparaten je bezit, hoe mooier de Harmony uiteindelijk is.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate?