Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba CB30-B-104 (Qwerty) Review

Hajo94 22 januari 2015, laatste update op 31 januari 2015, 9.916 views

Toshiba CB30-B-104 (Qwerty)

Ik ben erg enthiousiast over de Toshiba Chromebook 2 Full HD, een laptop die érg snel werkt en met een schitterend scherm. Daarnaast bevalt Chrome OS mij ook heel erg. Het is echt de perfecte machine om mee te internetten, Youtuben, muziek mee te luisteren en om documenten te bewerken.

Pluspunten

• Geweldig 'retina' achtig IPS scherm
  • Snelheid
  • Chrome OS
  • Erg goede wifi ontvanger in vergelijking met Nexus 5/Ipad 2
  • Geen ventilators, dus laptop maakt geen geluid

Minpunten

• Achterkant van scherm, 'bolletjes structuur' (persoonlijke smaak)
  • Toetsenbord kan enige verbetering gebruiken, maar functioneert prima
  • Hapert af en toe bij PDF bestanden door scrollen

Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste review hier, het zal waarschijnlijk niet echt een samenhangende review zijn. Ik vond het gewoon leuk om mijn ervaring te delen met jullie, zonder echt per se rekening te houden met de structuur. Mochten er vragen zijn over deze Chromebook of over het OS, laat het me weten in de reacties. Ik zal de antwoorden van iedereen graag beantwoorden. Veel plezier met het lezen van de review.

Update 1: Wifi ontvangst is erg goed, waar ik normaal last heb om wifi te ontvangen vanaf mijn kamer is dat geen probleem met deze Chromebook. Netflix loopt bijvoorbeeld erg soepel. Verder ook een bug tegen gekomen, als ik mijn helderheid wijzig (hoger of lager zet) dan gaat het scherm even op zwart...na 2 secoden kan je verder waar je bent gebleven. Nog meer mensen last van? Daarnaast nog een pluspunt erbij, de Chromebook maakt geen enkel geluid en is echt muisstil. Ideaal voor werken op stilte plekken.

Update 2: De batterijduur even 'gemeten’, bij het gebruik 3-4 tabladen, google docs (spit screen, ik was een samenvatting aan het maken terwijl ik door de college sheets heen ging) en af en toe hang-outs berichten beantwoorden/e-mail lezen/internetsites bezoeken ging de batterij in 4,5 uur van 100% naar 55%.

Update 3: Het opladen van de Chromebook duurt ongeveer 2 uur, zal iets minder zijn. Dit is als de Chromebook aan staat en in gebruik is,

Update 4: De Chromebook gebruik in nu ongeveer twee weken en ik sta nog steeds achter deze review. De Chromebook blijft een ontzettend snel apparaat en ik heb mijn windows laptop niet meer aangeraakt. Verder valt het me op dat ik de laptop echt gebruik als een tablet, in bed, op de bank en even tijdens het lunchen. Bevalt dus erg goed, komt natuurlijk ook omdat mijn gebruik ook niet is gericht op programma's die draaien in Windows. Aankomende tijd zal ik waarschijnlijk wel wat in Windows moeten gebruiken, ben benieuwd hoe dat weer zal bevallen. Ook zal ik komende tijd veel met andere studenten moeten samen werken i.v.m. verslagen. Mooie test om te bekijken hoe Word/Excel/Powerpoint zich verhouden met de office van Google. Ik zal mijn bevindingen hier natuurlijk weer vermelden.

De reden dat ik naar een chromebook ben gaan kijken, is eigenlijk om dat ik het een leuk hebbedingetje vond. Ik heb een Windows laptop, een 11 inch ASUS vivibook en ondanks dat de laptop het nog prima deed vond ik een chromebook erg interessant. Naast een laptop heb ik geen tablet, mijn Ipad mini heb ik verkocht na de aanschaf van mijn Oneplus One. Aan het 5,5 inch scherm heb ik genoeg voor mijn internet/netflix etc. behoeften.

Mijn ASUS laptop gebruikte ik vooral voor e-mail, documenten bewerken voor studie/bijbaan, internet & youtube. Vroeger speelde ik nog wel eens Football Manager, maar dat is nu prima te spelen (voor mijn doeleinden) op mijn telefoon. Zoals te lezen valt is mijn gebruik perfect voor een chromebook, die echt is bedoeld om mee te internetten, mailen & Youtuben. Ook documenten maken/bewerken gaat prima, maar daarover later meer.

Software als SPSS (statistiek voor studie) en videobewerkingsprogramma (baan) kan helaas niet worden gebruikt op deze laptop, deze zaken doe ik dus nog steeds op mijn ASUS. Dat is echter geen probleem, aangezien ik de programma’s zelden gebruik. SPSS kan ik tevens op de faculteit gebruiken. Voor de duidelijkheid: ik houd de komende tijd mijn Windows laptop aan, om te kijken of ik hem ga missen. Mocht blijken dat google docs goed samen werkt met Word en ik zaken als video bewerken prima uit kan voeren met apps uit de Chrome-store dan ga ik die laptop verkopen.

Toshiba Chromebook 2 full HD
De keuze is gevallen op de bovengenoemde chromebook van Toshiba. De keuze was eigenlijk niet zo moeilijk, ik wilde een 13 inch scherm om wat meer werk ruimte te hebben (dat miste ik wel eens op mijn 11 inch ASUS) en ik wilde een goed IPS scherm met full HD resolutie. Ik vind de andere schermen van andere chromebooks gewoon niet mooi ondanks dat het natuurlijk prima kan werken. Daarnaast kwam deze Chromebook bij veel reviews erg goed uit de bus, ‘The verge’ vond het samen met de Dell Chromebook 11 inch de beste chromebook van dit moment.

Het scherm is inderdaad fenomenaal, echt erg goed. Waar je bij veel laptops merkt dat je wisselt tussen je mobiele/tablet scherm en een laptop scherm gaat dit moeiteloos in elkaar over. Door de hoge resolutie zijn letters soms wat klein, dat wordt wel eens als nadeel beschreven in sommige reviews. Ik heb daar zelf weinig last van, wel als ik twee browsers open zet naast elkaar (bijv. google docs & powerpoint): dan moet ik soms inzoomen om iets goed te kunnen lezen. Voor mij niet echt een probleem dus, maar het kan wel als hinderlijk worden ervaren om soms even in te zoomen. Voor mij weegt het mooie scherm echter zwaarder dan af en toe even inzoomen.

Het design is verder oke, het is allemaal plastic en dat merk je wel. Het is minder mooi dan een aluminium behuizing en ook vind ik de achterkant van het scherm niet echt mooi. Het is een ribbelend vlak geworden, wat glittert in zonlicht. Ik vind het niet super, maar dat is natuurlijk ook persoonlijke smaak. Verder is het design dus prima, zeker geen lelijke chromebook, zeker in vergelijk met wat er is en ben er dan ook erg blij mee. Alles voelt verder ook redelijk stevig aan.

Verder over het uiterlijk: het toetsenbord en de mousepad. Over de mousepad kan ik kort zijn, eerste uren moest ik er aan wennen maar na een dag is het al helemaal gewend. Misschien dat er nog een of ander laagje over heen zat. Het toestenbord is prima, typt lekker en ben snel gewend aan het verschil met mijn vorige laptop. Het is geen indrukwekkend toetsenbord, maar hij doet zijn werk goed. Je ziet dat bepaalde toetsen mee veren met aanslag van de toetsen, niet echt geweldig maar het verstoort het typen ook niet. Als ik een verbeterpunt zou moeten noemen, zou ik een mooier toetsenbord willen hebben.

Onder het toetsenbord zit de speaker, deze kunnen erg hard wat fijn is met een film kijken. Kwaliteit is ook prima, al vind ik dat moeilijk te beoordelen. Heb het gevoel dat het geluid in ieder geval beter is dan op mijn ASUS. Hier ben ik dus erg tevreden over. Ik luister nu bijvoorbeeld zonder ergenis muziek via deze speakers (je krijgt 2 maanden gratis google play music).

Verder zit er op de chromebook een webcam, die zal ik zelden gaan gebruiken. Er zitten 2 USB poorten op (1 usb 3.0), een HDMI aansluiting en een micro/headjack aansluiting. Daarnaast is er een gleuf voor een SD kaart, de SD kaart wordt helemaal ‘opgegeten’ door de chromebook zodat je die er permanent in kan zitten. Dit kan handig zijn, aangezien er maar 16 GB op de chromebook zit.

Dat er maar 16 GB op zit is niet erg, omdat je alles in principe via internet doet. Omdat ik deze chromebook via www.chromeit.nl heb besteld, en dus voor 31 januari 2015 heb ontvangen heb ik 1 TB aan online opslag, meer dan genoeg dus. Ik moet trouwens zeggen dat chromeit me een geweldige service gaf, zeker een aanrader voor mensen die eventueel een chromebook willen kopen.

Prestaties
Een degelijk uiterlijk, een geweldig 13 inch scherm, is er bij deze Toshiba Chromebook 2 dan bezuinigd op de prestaties? Mijn antwoord: nee. Op basis van mijn eigen ervaring na een aanal dagen, plus de reviews/filmpjes die ik heb gezien is dit gewoon een erg solide chromebook.

Alles gaat razendsnel, mijn ASUS laptop was zeker geen slome laptop en dat heb ik ook nooit zo ervaren. Maar sinds ik deze Chromebook heb gaat alles wel heel snel: Chrome loopt als een zonnetje, internet pagina’s en youtube filmpjes laden super snel (echt snel). Dit is echt iets wat ik eigenlijk niet had verwacht, maar het is echt geweldig!

Opstarten van helemaal uit naar log in scherm duurt ongeveer 5-6 seconden, en uit slaapstand waken duurt ongeveer 1-2 seconden. Dan kom je terecht op de pagina waar je bent gebleven. Zo’n opstart tijd is natuurlijk ongekend en is een mooie feature.

Verder heb ik wat spelletjes op internet geprobeerd te spelen (doe ik normaal nooit, maar wilde even kijken hoe de chromebook zich houdt) en ook dat doet ie gewoon goed. De batterij heb ik niet echt gemeten, maar gaat lang genoeg mee om er een dag op te kunnen overleven met gemiddeld gebruik. Update: De batterijduur even gemeten, bij het gebruik 3-4 tabladen, google docs (spit screen, ik was een samenvatting aan het maken terwijl ik door de college sheets heen ging) en af en toe hang-outs berichten beantwoorden/e-mail lezen/internetsites bezoeken ging de batterij in 4,5 uur van 100% naar 55%.
Van technische specificaties heb ik niet echt veel verstand, maar voor dagelijks gebruik (dus ook veel tabbladen open) presteert deze chromebook een stuk beter dan mijn ASUS laptop en ook gaat dit sneller dan een Imac/Macbook pro die ik soms tot mijn beschikking heb.

Chrome OS
Ja, wat kon ik van Chrome OS verwachten. Om te kijken of het iets voor me kon zijn had ik een soort preview Chrome OS op mijn ASUS laptop gezet: http://computertotaal.nl/...e-os-uit-in-windows-63673. Dit is een redelijk inkijk over wat Chrome OS te bieden heeft en of je er mee kan werken (vooral als je normaal word, powerpoint etc. gebruikt). Let wel: De ervaring op deze Chromebook is wel stukken beter dan zo’n venster in je windows laptop.

Want ja, wat een geweldig OS is dit. Zoals eerder opgemer: vooral super snel, alles ziet er gelikt uit (zal ook met scherm te maken hebben) en er zitten veel handigheidjes in.

Om te beginnen, veel werkt via het internet maar het uiterlijk van het OS zal niet heel veel anders zijn dan bij een Windows/Mac laptop. Je hebt een bekend inlogscherm en je applicaties kan je op je taakbalk zetten. Verder draait alles op het internet in de browser: het tekstverwerken, het checken van je e-mail, spotify/google play music, kalender etc. Er zijn ook applicaties die niet in de browser draaien, zoals google keep (notities), Google photo’s en ‘files’: beheer van alle documenten op je laptop (dus alles in Drive,oftwel Cloud), downloads op de laptop en wat je er als extra schijfen aan hebt hangen.

Mijn gedachten over de chromebook toen ik weinig had uitgezocht waren: leuk als je internet hebt, maar wat als je dat niet hebt? Dat is dus eigenlijk niet zo’n probleem. Bedenk even wat je met je Windows/Mac laptop kan doen zonder internet. Documenten maken/Powerpoint maken/excel bestanden maken, notities maken, muziek luisteren (opgeslagen op je geheugen, uiteraard niet online) en e-mails schrijven (niet verzenden). Dit kan ook allemaal op je chromebook! Ondanks dat alles in de browser gebeurt, wordt alles tijdelijk opgeslagen op je geheugen van je laptop. Als je weer verbind met internet wordt alles dan weer automatisch online gezet.

Verder is het gewoon fijn dat je geen zorgen hebt vanwege updates (installeren automatisch in de achtergrond) of virus scanners. Dat betekent geen irritante pop-ups als je lekker aan het werk wil gaan op je laptop. Vaak wordt je Windows dan ook sloom en loopt er van alles vast. Dat probleem heb je niet met Chromebook, alles is heerlijk snel zonder irritante en onverwachte tussenkomsten.

Handige dingen Chrome OS
Kleine dingen maken het Chrome OS fijn om mee te werken, het is bijvoorbeeld heel makkelijk om met twee schermen naast elkaar te werken. Je sleept je venster ‘buiten het scherm’ en laat het los, automatisch vult dit venster dan de helft van het totale scherm.

Verder zijn er de chrome extensies, kleine applicaties die in je zoekbalk zitten van je web browser. Je kan bijv. een super snel een woord vertalen of een artikel wat je leest snel in Pocket opslaan. Ook worden wijzigingen in je documenten gelijk opgeslagen, waardoor je nooit een een net geschreven deel van een verslag kwijt zal raken omdat je niets had opgeslagen tussen door. Al dit soort kleine dingetjes maken het Chrome OS makkelijk en leuk om te gebruiken.

Office
Wat voor veel mensen een stap zal zijn is om Microsoft Office te vervangen voor Google’s office. Hoewel Word, Powerpoint en Excel ook online beschikbaar zijn voor op de chromebook. Ik gebruik het nu een aantal weken en zie weinig verschil met Word. Het zal de komende tijd duidelijk moeten worden hoe compatible Word en Google docs zijn, dit zal voor heel veel mensen belangrijk zijn in een eventuele overstap. Zal deze review ook aan passen als ik daar nog dingen over op merk.

Verbeteringen
Een verdere integratie met Android zou heel vet zijn, denk hierbij aan het draaien van Android apps in Chrome OS (voor enkele apps kan dit al) en het ontvangen van alle notificaties van je telefoon op je laptop zou ook heel koel zijn (Volgens mij is Google mee bezig).

Verder zal Chrome OS een aantal keer per jaar worden geüpdate, zo zal het binnenkort mogelijk zijn je Chromebook te unlocken via de bluetooth van je telefoon. Verder is het ook wachten op Windows/Mac programma’s die Chromebook mogelijk gaan ondersteunen. Photoshop komt binnenkort bijvoorbeeld met een versie voor Chrome OS. Als meer bedrijven dit gaan doen, is het in de toekomst misschien wel een heel goed alternatief (zonder beperkingen) voor Windows/Mac.

Ik ben erg enthiousiast over de Toshiba Chromebook 2 Full HD, een laptop die erg snél werkt en met een schitterend scherm. Daarnaast bevalt Chrome OS mij ook heel erg, iets wat ik misschien niet had verwacht. Het is echt de perfecte machine om mee te internetten, Youtuben, muziek mee te luisteren en om documenten mee te bewerken. Dat in combinatie met de snelheid, batterij en geen updates/virus scanners maken dit voor mij een perfecte laptop voor bijna alle situaties.

Heb jij ook een Toshiba CB30-B-104 (Qwerty)?

Ja, aan de ene kant denk ik het niet, maar aan de andere kant is CromeOS wel iets waar ik al jaren niet van snap dat het er nog niet is/was. tot nu, Chrome OS is/wordt volwassen

Als je een beetje iets van PC's weet, begrijpt, interesseert en mee opgegroeid ben is het niet zo moeilijk. Maar hele volksstammen geeft er geen ruk om, en wil gewoon lekker mailen en internetten.

[Reactie gewijzigd door Pinin op 23 januari 2015 10:54]

Je weet dat er al jaren Thinclients zijn. En zelfs thin laptops?
Ik snap het wel. Het voegt weinig toe en de kans is groot dat je toch iets niet kan en dus als nog een goede laptop nodig hebt. En de harde koppeling met Google. Zelfs met Windows lees en hoor je regelmatig dat men maar wat blij is met een local account.

Chromebooks dus eigenlijk niets toe. Leveren eerder juist minder.
Je moet het niet per se zien als een vervanger van je Windows PC (alhoewel ik al aangeef dat dit best mogelijk is, als Chrome OS ondersteund gaat worden door meer belangrijke software) maar als een laptop die andere voordelen heeft: Goede accuduur, relatief goedkoop, ongelooflijk snel, veilig & geen gedoe. Voor veel mensen zal de Chromebook meer dan voldoende zijn en ook voor mij als student kan het bijna een vervanger zijn voor mijn Windows laptop en vind ik het zelfs een stuk beter dan mijn Windows laptop.

Daarnaast is deze Chromebook ook gewoon erg goed, wat denk ik ook helpt in de positieve beleving van het Chrome OS, denk aan snelheid en een mooi scherm. Ik en vele anderen, zijn er zeer blij mee, ondanks dat er beperkingen zijn.

Edit: voor de duidelijkheid, ik gebruik hem nu wel gewoon als mijn hoofd PC en dat bevalt tot nu toe meer dan prima.

[Reactie gewijzigd door Hajo94 op 23 januari 2015 09:39]

Het is duidelijk dat een Chromebook niets voor jou is (en nog vele andere met jou)

Maar ik denk dat je er wel naast zit dat een Chromebook niets toevoegd.
Je moet het meer zien als een (iets uitgebreider) tablet, zoiets als een MS surface (maar dan van Google.)
Er zijn hele volksstammen geweest die niks in een tablet zagen, een smartphone onzin (Ik hoor mijn (schoon) vader nog "ik stuur alleen maar een sms en ik wil bereikbaar zijn" nu hebben ze beide een smartphone)

Het wisselen van accounts binnen chrome OS duurt ong. 0,5sec
Bij ons gezin is de Chromebook een enorme winst tov van de windows laptop.

Als je een Chromebook gaat zien als een vervanger van een Windows laptop ben je verkeerd bezig, je moet het zien als een extented tablet.

Onze PC op zolder wordt nu ongeveer 1x in de 2 á 3 weken opgestart, en ja dat voelt ouderwets. De laatste keer was om een adreslabel te printen......

[Reactie gewijzigd door Pinin op 23 januari 2015 10:52]

Dat is ook wat ik alleen doe, maar dan wel op een 15 inch. Vind 13 te klein.
Ik heb hem ook, en het is idd een super chromebook. Het OS bevalt mij ook erg goed, het is zo simpel en snel. Zelfs de snelste windows pc voelt mega ouderwets aan. (qua opbouw van OS)

Maar het is te merken dat er nog veel meer uit te halen valt, zoals je al omschrijf met bijv. andoid

Verder blijft het jammer dat sommige programma's echt niet gaan weken, tenzij je iets van een linux distri gebruikt (maar dat is nou net niet het idee van chrome os) Ik mis vooral Calibre, Belantingdienst, dus je kan nog niet 100% zonder PC
Bedankt voor de toevoeging, die programma's gebruik ik namelijk zelf niet. Ben benieuwd of Chrome OS zo populair wordt dat bedrijven hun software aan gaan passen en geschikt maken voor Chorme OS.
Grappig die verschillende belevingen. Het bare van ChromeOS doet mij eerder aan als mega ouderwets aan vergeleken met een W8.1/10 laptop. Als een 'ik kan niet zoveel' Thinclient. Klopt ook wel. Het kan nog altijd alleen de basis zaken en dan vaak nog niet. Ik heb het gevoel dat je eerder 'een nieuwe machine' voelt. Nee, Google kan wat mij betreft net zo goed stoppen. Of concurreren op prijs. Dan valt er nog wat voor te zeggen. Maar ja, ChromeOS is natuurlijk wel geniaal voor Google vanwege de verplichting van Google services en data mining voor advertenties op maat. En ja, booten en uit standby komen gaat met Windows ook al snel. Zelfs voor de meesten met een ouderwetse harde schijf nog.
Leuke review! Ben aan het twijfelen of ik dit dingetje wil gaan kopen. In september zal ik n.a.w. starten op de uni voor een Pre-Master. Echter heb ik dan ook het programma SPSS nodig.

Nu bedacht ik mij de volgende oplossing.
Waarom geen desktop remote verbinding maken met je thuis PC?

Thuis; solid PC met Windows waarop SPSS staat.
Op school de chromebook gebruiken en 'inloggen' op de computer thuis. Zou dit werken? Zou je dit eventueel voor mij willen testen?
Ikzelf gebruik dit hele schooljaar al een Chromebook (eerst de Asus C300 en nu de Toshiba Chromebook 2).
Thuis gewoon een goede Windows PC staan waar ik via Chrome Desktop Remote op inlog om bijvoorbeeld SPSS of Photoshop op te gebruiken. Werkt bij mij eigenlijk zonder vertraging.

Om te zorgen dat ik mijn PC niet de hele dag aan hoef te laten staan heb ik Wake on Lan ingesteld waarmee ik de PC gewoon via mijn telefoon aan zet. Werkt echt perfect!
Ik denk ook aan zo een setup.

Maar werkt rechts-klikken dan onder windows ? Had in een reactie op een review van een andere tweaker gelezen dat die dan niet werken. Ook de F-toetsen niet.

Heb nog wat oude ontwikkeling onder windows lopen die ik stillaan probeer om te zetten, maar daarin het ik deze zaken echt wel nodig.
Super! Dat is goed nieuws. Zo los je natuurlijk veel problemen op en creëer je je eigen "citrix" verbinding.
Wat peverix zegt; kan dit inderdaad? En zijn er misschien alsnog enkele beperkingen?
Gaat erg snel vind ik, weet niet precies hoe lang, volgens mij is ie max 2 uur weer helemaal vol. Zal even kijken binnenkort als ie leeg is. Dan post ik het hier!
Heb hem even bij 50% batterij in de oplader gedaan, hij geeft dan aan dat ie 59 minuten nodig heeft om vol opgeladen te zijn. Oftewel, kleine 2 uur om hem helemaal op te laden!
Leuke review, heb er ook een besteld. Dat kan nu via mycom. Wordt geleverd op 2 februari. Dus inderdaad niet meer de 1tb actie...
Hoi Hajo94,

Ik had nog een vraagje, hoe lang duurt het opladen van de batterij ongeveer?
Ik heb de review met veel belangstelling gelezen. Nu lees ik dat de Chromebook zowel usb-aansluitingen heeft, als een SD-kaartlezer. Is het met de Chromebook mogelijk om foto's van een SD-kaart direct over te zetten naar een op de USB aangesloten harde schijf?

Waarom ik dit vraag? We gaan over een tijd een lange reis maken, waarbij ik veel foto's zal maken. Deze wil ik regelmatig backuppen op een harde schijf. Een volwaardige laptop meenemen op vakantie is niet onze bedoeling, maar een licht Chromebook zou een optie kunnen zijn.

Hoor het graag!
Laat, maar ja. SD kaartje werkt net als in ieder ander OS zelfde voor USB.
Ik zou deze laptop willen aanschaffen als afbeeldingsbibliotheek bij het tekenen. Denk je dat deze laptop krachtig genoeg is om afbeeldingen (meestal niet supergroot, maar toch met voldoende kwaliteit) te bekijken en basisbewerkingen op uit te voeren (fijn schalen en roteren) terwijl je internet browsed ?
In chromeOS zit een afbeelding editor, maar die is zeer beperkt. (crop, wat kleur balancering, etc) Als je een app vind die het kan doen, dan kan het zeker op chromeOS.
Ter update bij Chromeit komen er zoals het er nu uitziet nog 3 binnen a.s. vrijdag
dus dat zou nog net op tijd zijn voor het 1Tb google aanbod wat zaterdag afloopt.
Die 3 zijn op dit moment nog niet gereserveerd . Volgende week nog een aantal.
(Mycom staat nu op 28 februari leveren)

[Reactie gewijzigd door jheerink14 op 28 januari 2015 08:42]

Leuke review, ik heb z'n voorganger en herken veel van je opmerkingen :-) Ik ben een klein beetje jaloers op het 1080p scherm, maar ik had liever 2 USB-3 en 1 USB-1/2 gezien. Het is wel al een verbetering dat beide niet langs dezelfde zijde zitten :-)

Volgende chromebook wordt sowieso terug een toshiba. beste prijs/kwaliteit op dit moment.
Mooie review,

Ik had tot nu toe alles wat ik in Engels kon vinden al gelezen. Wil deze ook en had contact met Toshiba gezocht die melden dat de chromebook2 per 1 feb via Mycom te verkrijgen was. Ik heb deze daar gereserveerd maar nu blijkt dat het nog tot de 28e gaat duren. NB zie op http://www.chromeit.nl de Toshiba niet staan. Ik moet dus nog een paar weekjes geduld hebben :'(
Voor wat betreft het kleine intern geheugen ga ik een mega SD card toevoegen en als je niet aan google overgeleverd wil zijn kan je ook nog altijd een NAS gebruiken. O ja om het een volledige laptop te maken kan je linux installeren.