Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

Rubenr3 13 januari 2015, laatste update op 13 januari 2015, 528 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Mooie 4k monitor met een goed beeld na calibratie. Bouwkwaliteit is wat ondermaats maar de prestaties in game maken veel goed.

Pluspunten

• Veel inputs
  • Lage prijs
  • Alle kabels meegeleverd

Minpunten

• Wiebelige poot
  • Helderheid out-of-the-box
  • Verticale kijkhoeken

Inleiding:

Na erop geattendeerd te zijn dat er via het forum enkele testers werden gezocht voor deze monitor heb ik mij aangemeld om ook eens een 4K monitor te kunnen testen. Momenteel maak ik gebruik van een dual monitor setup met een 1080p Philips 226V3LA als hoofdmonitor en een Philips 190CW als extra monitor. Als laptop heb ik een Lenovo Yoga 2 13 met 720p IPS paneel. Een mooie uitgangspositie om deze monitor eens te vergelijken met verschillende soorten en maten schermen.

Eerste indrukken:

Na enkele dagen wachten stond de bezorger van DHL eindelijk op de stoep

En het eerste wat ik dacht: Wow! Wat een doos! De monitor werd in eerste instantie bij mijn ouders thuis bezorgd waar iedereen nog met 15, 17 of 19 inch monitor werkt. Hiernaast leek de monitor echt gigantisch.

Toen meteen maar begonnen met het uitpakken van de doos. Dit was al een feestje opzich! Zoveel accessoires heb ik nog nooit gezien bij een monitor. Alle benodigde kabels zitten erbij. Ideaal aangezien ik zelf nog geen displayport kabels heb liggen. Hierbij werd ook meteen duidelijk dat de monitor over genoeg aansluitingen beschikt. 2x HDMI en 1x Displayport.

Maar ook de handleiding en CD met drivers mocht natuurlijk niet ontbreken

Na al het uitpakken (wat blijft unboxing toch leuk om te doen!) kon het in elkaar zetten van de monitor beginnen. De poot bestaat uit twee losse delen die met schroeven aan elkaar vast komen. Vervolgens wordt het geheel zonder schroeven of iets aan de monitor vast geklikt. De poot ziet er netjes en hoogwaardig uit. Echter schijn bedriegt, de poot bestaat gewoon uit simpel/glimmend plastic.

En zodra het geheel in elkaar zat viel meteen op wat in andere reviews ook telkens weer naar voren komt. De monitor staat toch wel erg wankel op zijn poot! Een klein tikje op het scherm zorg ervoor dat de hele monitor staat te slingeren op het bureau. En laat dat bureau bij mijn ouders thuis nou uit een simpele plaat MDF bestaan waar ook alle andere computers op staan. Bij de kleinste aanraking staat alles daar dus te trillen.

Toen de monitor in elkaar zat (fluitje van een cent) was het tijd om te testen. Het eerste wat ik bij de hand had was mijn Yoga 2 welke via HDMI aangesloten kon worden. Het eerste wat me opviel waren de flikkeringen van het beeld. Na de instellingen ingedoken te zijn bleek dat Intel HD Graphics niet direct herkent dat het scherm via HDMI maar op 30Hz aangestuurd kan worden. Dit moest dus handmatig terug gezet worden. Na deze instelling aangepast te hebben kwam er weer een WOW moment. Wat is 4k toch ongelofelijk scherp!

Algmene indruk:

Na enkele minuten vol ongeloof naar de monitor te hebben gestaard was het tijd om er eens wat objectiever naar te kijken. Daarvoor is tenslotte een review bedoeld. Tijd om uit te zoeken of deze monitor zijn bijna ¤500 waard is.

Om te beginnen moeten er wel wat instellingen aangepast worden. Dit gaat via een heel simpel menu dat bediend kan worden met een joystick achterop het scherm. Wat een verademing ten opzichte van de onmogelijk moeilijke menu's met lastig te lezen opdruk bij de knopjes die gebruik zijn bij computermonitoren. De eerste instelling die echt aangepast moest worden was de helderheid. Wat een bak licht komt er uit de doos van deze monitor af! Het is gewoon oncomfortabel om hier lang naar te kijken. Ook het contrast heb ik een klein beetje aangepast om de kleuren nog net wat donkerder te maken.

Nadat dit allemaal ingesteld was werd het tijd om de monitor te testen op mijn desktop. Aangezien ik nog steeds bij mijn ouders was kon ik nog niet op mijn game pc testen en werd dus mijn iets simpelere computer uit de kast getrokken. Deze computer beschikt over een HD5830. Deze videokaart zorgt meteen voor een klein probleempje. De maximale resolutie via displayport is bij deze serie kaarten gelimiteerd op 2560x1440 pixels. Hier dient wel rekening mee gehouden te worden bij de aanschaf van een dergelijk scherm! Na hier enige games op getest te hebben was ik al aardig onder de indruk van het formaat en het beeld dat het scherm gaf.

De monitor zelf:

Apparatuur om het scherm door te meten heb ik niet thuis liggen. Hier gaat het dus vooral om waarnemingen die ik heb gedaan. Hierbij heb ik verschillende schermen naast elkaar gezet om een zo goed mogelijk oordeel te geven.

Meteen de eerste avond werd heel erg duidelijk dat er in dit scherm een TN paneel zit. De horizontale kijkhoeken is niks op aan te merken. Ook vanaf de zijkant zien kleuren er nog steeds goed en helder uit. Wanneer er echter iets van onderen wordt gekeken valt op dat de verticale kijkhoeken wel een beetje te wensen over laten. In games met donkere scènes worden deze scènes bijna niet te volgen omdat het beeld bij een grotere kijkhoek steeds donkerder wordt.

Hierbij komt ook meteen het volgende probleem boven drijven. Bij andere schermen had je nu gewoon het scherm iets kunnen kantelen. Maar dit scherm is vrijwel niet verstelbaar. Het enige wat mogelijk is is het scherm enkele graden achterover kantelen. Maar aangezien het scherm zo hoog is lijkt mij dit niet een bijzonder nuttige toevoeging. Ik had veel liever gezien dat het scherm iets voorover te kantelen was.

Naast de hierboven genoemde helderheid is ook de kleurproductie out of the box niet heel erg fantastisch. Kleuren ogen behoorlijk flets en moeten flink aangepast worden in de instellingen om ze vergelijkbaar te krijgen met het IPS paneel van mijn Yoga 2.

Backlight bleeding is bij deze monitor heel licht aanwezig. Hier moet ik echter wel goed om zoeken en is veel minder duidelijk te zien dan bij sommige andere monitoren die ik hier thuis heb staan. Langs de gehele rand is heel licht een ongeveer drie centimeter brede gloed te zien bij een geheel zwart scherm. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat zwart op dit scherm niet helemaal diep zwart is maar eerder grijs.

Ghosting heb ik heel erg goed om moeten zoeken en heb ik alleen waar kunnen nemen bij de EIZO monitortest waar een blokje met 800 pixels per seconde over het scherm beweegt. Bij het spelen van games heb ik hier helemaal geen last van gehad.

Dan blijven er nog de aansluitingen over. Qua beeldaansluitingen blijft er weinig te wensen over. Met 3 digitale inputs valt er genoeg aan te sluiten op de monitor. Echter mis ik wel de mogelijkheid om USB apparaten aan te sluiten op deze monitor. Dit zou de monitor toch net even iets meer af maken.

4k in de praktijk:

Ik heb voordat ik deze monitor in ontvangst heb mogen nemen nog nooit met een monitor gewerkt met een 4k resolutie dus dit was allemaal nieuw voor mij. Ik was dan ook erg benieuwd wat voor mij handiger zou werken, een dual monitor opstelling met kleinere monitoren of een enkele 4k monitor. Gezien de ruimte op mijn bureau is een combinatie van deze twee niet mogelijk.

En of dat handig is hangt heel erg af van de gebruiksdoeleinden. Om te beginnen is het heel erg afhankelijk van de software die gebruikt wordt of 4k een goede keus is of niet. Ik heb voldoende software gezien nu dat niet of niet lekker meeschaalt met deze hoge resolutie. Ook windows, en dan vooral de metro interface, schaalt niet altijd goed mee.

Internet vond ik behoorlijk tegenvallen op deze resolutie. Veel websites vullen deze resolutie op met heel veel witte vlakken. Sites als Facebook maar ook Tweakers worden hierdoor niet heel erg prettig leesbaar. Content wordt bij de meeste sites in het midden geplaatst op een standaardbreedte welke een 1080p monitor behoorlijk zou vullen. Bij een 4k monitor is dit echter maar de helft van de beschikbare breedte.

Foto's en video in hoge resolutie kijken is wel een genot op deze monitor. Ineens werd het kwaliteitsverschil tussen de verschillende fotocamera's die wij in huis hebben wel erg duidelijk. Door de hoge resolutie hoeft er veel minder ingezoomd te worden om de foto's op ware grote te bekijken. Voor foto editing zou deze monitor uitstekend geschikt zijn, ware het niet dat sommige versies van Photoshop bijzonder slecht meeschalen met de resolutie. Menu's worden bijna onleesbaar klein waardoor er eigenlijk niet mee te werken valt.

Video, en dan vooral video in 4k is een genot om naar te kijken. Meteen ben ik op YouTube gaan zoeken naar voorbeelden. Dat was echt verbluffend! Wat je niet moet doen met deze monitoren is een 1080p video van te dichtbij bekijken. Deze video's zien er soms wat korrelig uit doordat ze nogal opgerekt moeten worden.

Dan gaming, gaming is fantastisch op een dergelijk groot scherm met deze hoge resolutie. Zelfs met de instellingen op medium/high in plaats van ultra (mijn GTX 660 vond 4k niet altijd prettig) zien games er nog steeds fantastisch uit. Ook het formaat van het scherm voegt erg veel toe aan de beleving. Waar ik bij Euro Truck Simulator mijn 22 inch monitor altijd helemaal naar me toe trok en het dan soms nog een te klein beeld vond heb ik daar bij deze monitor helemaal geen last van. Het formaat van dit scherm zorgt voor erg veel meer beleving. Het is echter niet bij elke game feest. Sommige games heb ik niet goed werkend gekregen op deze resolutie omdat ze het simpelweg niet ondersteunden.

Conclusie:

Kan ik deze monitor aanraden dan? Voor iemand die voor zo weinig mogelijk geld toch een mooie 4k monitor in huis wil halen is dit een hele mooie monitor. Je moet dan echter wel kunnen leven met het feit dat de poot een beetje wankel is. Op een steviger bureau valt dit echter prima te overzien. Ook moet je het niet erg vinden om even de instellingen in te duiken om kleuren naar wens af te stellen, dit is out of the box namelijk waardeloos. Na wat prutsen is het beeld echter zeer netjes! Ook is het goed om van tevoren eens goed uit te zoeken of de software die je van plan was te gebruiken 4k wel goed ondersteunt. Dit is namelijk nog lang niet altijd het geval.

Zou ik deze monitor zelf kopen? Nou nee, de wankele poot en de matige verstelbaarheid van de monitor zorgen er voor mij voor dat ik er nooit helemaal prettig mee kan werken. Ook het design moet je maar net liggen.

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?

Die foto van DHL had voor mij niet gehoeven hoor- verder toppie. ;)