Logitech Harmony Ultimate Review

Arnoud2000 6 januari 2015, laatste update op 6 januari 2015, 553 views

Logitech Harmony Ultimate

Geweldig apparaat. Een echte verademing!

Pluspunten

• Hub met mini IR blasters hebben een groot bereik
  • Ipad/Iphone koppelbaar met de Hub
  • Veel mogelijkheid om bv je toetsen / programma's in te delen
  • Afstandsbediening ligt goed in de hand + mooi simpel design
  • Makkelijk programmeerbaar, ook voor niet-tweakers
  • Geen verwisselbare batterijen maar een accu
  • Te koppelen met HUE lampen

Minpunten

• Prijs: 195 euro
  • Geen favorieten menu bij de Radio functie
  • Verder niks kunnen ontdekken.

Configuratie Score: 4
Keuze
Na vele reviews te hebben gelezen heb ik besloten om een Harmony te kopen omdat deze wel goed schijnen te werken wat betreft knoppen en aanleerfuncties. Ook onthoudt de Harmony de settings wat op dat moment wel of niet aanstaat in tegenstelling tot andere merken.

De keuzes uit Harmonies waren (met afgeronde prijzen van 6 jan2015):
Harmony Touch: Afstandsbediening van de Ultimate: 120§
Harmony Hub: De hub van de Ultimate 100§
Harmony Ultimate Hub: De afstandsbediening + Hub 195§
Harmony Smart Control: De hub van de Ultimate + kleinere afstandsbediening zonder touchscreen. 75§

Na lang wikken en wegen is mijn persoonlijke voorkeur toch maar naar de Ultimate Hub gegaan. Na een paar dagen in gebruik heb ik er zeker geen spijt van. Het is goedkoper dan los van elkaar kopen en het geeft je veel meer vrijheid.

Opstelling
Mijn apparaten die ik aanstuur:
Led LG TV 42LM670S-ZA
VU+ SOLO satelliet decoder
Yamaha HTR-3065
Apple TV3
Sony Vaio VGN-FW41M (Windows7)

Hierbij zit alles in de kast achter gesloten deuren, behalve de tv en laptop.
De Hub staat op de kast en 1 IR extender in de kast (2 IR extenders worden meegeleverd).
Alles werkt naar behoren zonder haperingen terwijl de extender niet voor het IR oogje staat van de apparaten. Alles wordt aangestuurd en de basisfuncties stonden allemaal al juist voorgeprogrammeerd. Tevens een mogelijkheid om de afstandsbediening dingen aan te leren met IR mocht het een bepaalde functie niet hebben.

Installatie
Het installeren was een fluitje van een cent.
Het spreekt allemaal voor zich, de download software van harmony (myharmony.com) werkt naar behoren en vloeiend op mijn ruim 5 jaar oude laptop en dus niet meer de snelste is. Dit zet ik er expliciet neer omdat ik op sommige reviews las dat Silverlight erg traag werkt. De functies op de RC en de Apps is soms even zoeken want er is een hoop mogelijk.
Iedereen kan nu mijn tv en ander apparatuur goed aan- en uitzetten.

Naast de Afstandsbediening, heb ik ook mijn Iphone en Ipad gekoppeld aan de Hub, echt ideaal want nu kan ik overal in huis op mijn wifi-netwerk alles bedienen.

Meerdere afstandsbedieningen zijn te koppelen aan 1 Hub.
Schakelen tussen een Hub is ook mogelijk, dus 1 RC kan meerdere Hubs bedienen.
> Toepassing: 1 Hub in de woonkamer, 1 Hub op de slaapkamer

Knoppen
De knoppen zijn voor elk apparaat (iPhone, iPad, RC) afzonderlijk van elkaar vrij in te delen. De knop 'play' bijvoorbeeld op de iPhone kan rechtsboven staan terwijl het bij de iPad linksonder zou kunnen staan. Overbodige knoppen kunnen verwijderd worden of extra knoppen kunnen worden toebedeeld aan een apparaat. De iPhone kan dus minder knoppen hebben dan de iPad als je dat zou willen.
Daarnaast is elke knop op de afstandsbediening aanpasbaar met een functie of een zelf samengestelde reeks van functies. Voor het kort of lang indrukken van een knop kan een aparte functie worden gedefinieerd. Het touchscreen kan aangepast worden naar wens en de veegfuncties zijn ook naar wens in te stellen.

Favorieten
Het menu met favorieten als je TV kijkt is er handig. Met een satteliet heb je erg veel zenders en kan je eindeloos door scrollen. Met een favo-knop spring je meteen naar het juiste kanaal.
Je kan eventueel zelf een plaatje uploaden van desbetreffende zender. Dit kan van alles zijn dus ook bijvoorbeeld een foto van je huisdier achter de knop van animal planet. De knoppen zijn te rangschikken in het menu. Je kan 50 favo-knoppen maken, dit is meer dan genoeg. Ik gebruik er zelf maar 15.

klein minpuntje is dat er geen Favo-menu aanwezig is bij het luisteren van de radio, persoonlijk heb ik 'm altijd op mijn favoriete zender staan, maar voor iemand met een trigger vinger kan dit wel een nadeel zijn.

Scenario's
Inmiddels heb ik 6 scenario's aangemaakt met allemaal verschillende opdrachten. Het geweldige aan dit apparaat is, zoals eerder beschreven, dat het onthoudt wat er allemaal aanstaat en wat er uit staat. Geen onverwachte dingen dus.
Mocht het zo zijn dat er toch iets verkeerd staat dan helpt de functie 'help' je om snel te kijken wat er allemaal aan zou moeten staan en op welk kanaal. Dit wordt weergegeven in de vorm van knoppen waar je op kan drukken zodat je de functie eenvoudig kan herstellen.

Ergonomie
Ik geen last van de knoppen die zich boven het touchscreen scherm bevinden. De RC heeft namelijk een extra bult achterop zodat je RC net wat beter in je hand ligt om bij de bovenste knoppen te komen met 1 hand. De RC is zeer licht en ligt fijn in de hand.
Het toestel geeft bij mij een zachte trilling bij het activeren van een functie. Dit is aanpasbaar in een klassieke/snelle/zachte/combi trilling of gewoon geen trilling.

Bluetooth Keyboard
Ipad/Iphone staat gekoppeld met de laptop als zijnde 'harmony keyboard' via bluetooth. Ik was vrij verrast toen 'harmony' mij vroeg of ik het device als bluetooth keyboard wilde koppelen. Indien ik de functie 'film kijken met de laptop' selecteer dan kan ik met mijn ipad/iphone de laptop bedienen. Naast de standaard functies als play/pauze/stop/etc, kan je met de ipad/iphone tekst typen en de muis bedienen (soort Trackpad functie).
Voorheen deed ik dit met een RF-keyboard en muis waarbij de muis een irritant zenuwachtig gedrag vertoont als ik de bank als ondergrond gebruik of hij reageert zelfs helemaal niet. Ik was al aan het kijken naar de Magic Trackpad van Apple, maar dat maakt het nu overbodig. Scheelt me weer 69§.

Zelf heb ik een App TV waarvan ik de apps nauwelijks gebruik. Helaas kon mijn iPhone/iPad niet als extern keyboard worden aangemeld. Dit is voor mij geen probleem want ik vind de processor van mijn TV te langzaam om ongemoeid te surfen, filmpjes te bekijken etc. Waarom moeilijk doen als je er een pc naast hebt staan waar je alles feilloos op kan doen.

Philips HUE
Schijnbaar kunnen er ook Philips HUE lampen aan gekoppeld worden. Met deze functie kan je een bepaalde mood creŽren in je huis bij het selecteren van een activiteit. De starterspakket kost 199 euro voor de gekleurde versie en dit heb ik niet kunnen testen omdat ik dit pakket niet heb, maar menig review schrijft dat het tegenwoordig wel goed werkt. Wie weet in de toekomst als ik het geld ervoor neer wil tellen.

Opmerkingen
Batterijduur: Geen ervaring mee, te kort in mijn bezit
Prijs: Kost wat, maar dan heb je ook wat! Je kan nou eenmaal niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten!
Mocht mij meer dingen te binnen schieten dan zal ik de review aanvullen.
Indien je vragen en of opmerkingen hebt, hoor ik dat graag en indien nodig kan ik foto's/screenshots toevoegen.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate?