Creative Zen X-Fi 16GB Zwart Review

LOTG 20 maart 2009, 800 views

Creative Zen X-Fi 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooie scherm
  • Wifi icm. TVersity
  • Goed geluid
  • XFI (ook al is het softwarematig)
  • Mooi design.
  • Stevig
  • Goede oordopjes

Minpunten

• On/off/lock button op de achterkant
  • Bolletjes toetsen niet zo fijn als vierkante druktoets op gewone Zen.
  • Geen combinatie muziek op device en op SD kaart.
  • Veel te korte usb kabel meegeleverd.

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb voor deze MP3 speler de gewone Zen 4 GB gehad en ik was er altijd erg tevreden over. Daarom is mijn keuze gevallen op de XFI versie als vervanger.

Ik heb hem nu een week in gebruik en ik vind hem op een paar punten na zeker even goed als de gewone Zen.

Ik ben vooral weer tevreden over de geluidskwaliteit van het apparaat en dat is toch waar je een mp3 speler voor koopt. Ik vind ook zeker dat de XFI wat toevoegd, de crystalizer produceert een mooi geluid en over mijn auto speakers vind ik de XFI expand ook mooi klinken.

Qua gebruikers gemak is de userinterface een beetje vreemd in het eerste opzicht, maar als je er even mee bezig bent is het erg handig en snel.

Hij heeft tenopzichte van de gewone Zen 2 extra menu opties: XFI en Online. Deze representeren de 2 extra opties op het apparaat.

XFI is de Crystalizer en Expand. De crystalizer moet een mooier geluid produceren wat het zeker doet. Expand is een soort van virtual surround optie. Ik vond het met kop telefoon en mijn auto speakers wel leuk, maar het voegt met muziek niet zo veel toe als op een PC in een game ofzo.

Online is voor de wifi optie van het apparaat.
De Zen heeft een chat optie waar ik geen gebruik van heb gemaakt en het lijkt me ook niet echt handig aangezien je een soort van onscreen telefoon toetsenbord krijgt. Het eerste wat ik dacht was handig, daar komen de knopjes mee overeen, maar helaas is dit niet het geval en moet je naar de letters navigeren waarna je met de middelste toets de goede letter in de reeks selecteerd. Gemiste kans lijkt mij want nu gaat het invoeren van tekst erg langzaam en vermoeiend.
De andere mogelijkheid is om naar een media server te gaan, en dit is (met wat externe software) wel de moeite waard.

Je hebt de optie om naar een media server van creative te gaan, en deze heeft wel redelijk wat content maar meestal allemaal onbekend.
Maar je kunt ook naar een eigen gaan. Dit is mogelijk met behulp van creative hun software, windows media player en waarschijnlijk nog een aantal anderen. Maar de mooiste optie is om TVersity te kiezen.
Even instellen zodat hij de goede resolutie en encoder kiest en je kunt vanalles streamen naar je zen.
audio, video, internet streams (zowel audio als video) en foto's. Dit overkomt gedeeltelijk het gebrek aan het kunnen afspelen van internet radio, wat wel leuk was geweest aangezien het apparaat wifi heeft.

Verder kan het apparaat zelf audio/video en foto's weergeven. Video moet een bepaald formaat hebben om te werken en dit is te doen met de meegeleverde convertor van creative, maar die heb ik niet met alle video's aan het werken gekregen. Sommige video formaten wil hij niet decoderen zelfs als je de juiste decoder hebt geinstalleerd. Converteren met windows media player levert ontzettend slechte kwaliteit filmpjes op dus zul je even moeten kijken naar een alternatieve encoder. Als dat lukt is video op het apparaat best goed te bekijken.

De audio opties zijn goed. Je kunt playlists van wmp overzetten en afspelen, eigen afspeel lijsten maken, er zit een DJ optie bij die de meest/minst gespeelde liedjes selecteert en een plaat van de dag.
De randomizer werkt ook goed, shuffle repeat levert verschilldende volgorden op: de 2e keer neemt hij dus een nieuwe volgorde, Al merk je er niets van als je 500+ nummers erop hebt staan.

Er zijn helaas wel een paar minpuntjes.

Tenopzichte van de gewone Zen vind ik de nieuwe 9 knopjes niet zo fijn als de vierkante toets met de bevestig toets in het midden. Vooral als je niet kijkt naar het apparaat is het even gokken welke toets welke is. Tevens vind ik het wat verwarrend als ik tekst ermee aan het invoeren ben omdat het niet werkt als een telefoon toetsenbord wat je wel verwacht.
Ook vind ik de positionering van de aan/uit/lock op de achterkant niet echt fijn. Je komt er niet zo lekker aan als bij de oude, en het is ook iets moeilijker om het schuifje te verplaatsen.

Al met al vind ik het toch een mooie mp3 speler met wat leuke functies en mooie geluidskwaliteit.

Ook de meegeleverde oordopjes zijn goed, alleen is de usb kabel veel te kort voor een normale pc. Een laptop of usb hub op de bureau zou nog wel kunnen.

Heb jij ook een Creative Zen X-Fi 16GB Zwart?

Mooie review, maar heb wel een vraagje..
Bij de negatieve eigenschappen heb je het over 'geen combinatie muziek op device en SD kaart' , Wat bedoel je hier precies mee?