Turtle Beach Ear Force Z60 DTS Review

ttt8 15 december 2014, laatste update op 16 december 2014, 684 views

Turtle Beach Ear Force Z60 DTS

Al met al, vind ik de headset in combi met DFX en DSS een aanrader!. Ook als stereo headset via de jackplug zonder de "externe" geluidskaart, is dit een goede headset.

Pluspunten

• Zit lekker, ook voor langere tijd
  • Klinkt helder
  • DTS 7.1 Surround klinkt erg goed!
  • Lange kabel (tenminste lang genoeg)
  • Voelt stevig
  • Afneembare mic
  • Met de cashback, relatief goedkoop in verhouding

Minpunten

• Niet draadloos
  • Zou, out of the box optimaal moeten zijn, dat is niet zo...

Features Score: 4
M'n eerste uitgebreide review op tweakers, hoor graag tips.

Allereerst waarvoor is de Turtle Beach Z60, bedoeld, in principe alleen de PC en MAC.

Ik heb hem geprobeerd op de PC, met de 7.1 DTS ervaring, zowel muziek, film en gaming.
Nu dat ik dit review tik, luister ik muziek via youtube en dit klinkt erg lekker.

GAMEN:
PC: (via de USB in combinatie met DFX, zie verder in de review)
Het gamen met deze headset heb ik geprobeerd met COD AW, en dit is echt erg goed, het klinkt alsof je er midden in staat.
Wel moet ik zeggen, dat wat je in de meeste reviews terugleest over de mid en hoge tonen, dat dit klopt.
Deze mid en hoge tonen zijn soms net "even" te zwak, dit is softwarematisch op te lossen.

MUZIEK:
Klinkt erg goed maar alleen met DFX, naar mijn mening.

Bass is goed, maar kan wat zwaardere naar mijn mening, maar ik hou dan ook van bass.
Op de setting "muziek", lijken de mid en hoge tonen er iets beter uit te komen, maar wel iets wat dof.

Als ik de Z60 vergelijk met mijn vorige headset, een BLUEDIO R+, dan heeft de bluedio meer bass.
Ondanks dat, de Bluedio stereo was, klonk deze bijna net zo goed met muziek.
Qua film ervaring ligt dat wel een stuk anders.

FILMS:
Ik heb de Z60 geprobeerd met dawn of the planet of the apes, het begin stuk met het jagen op de herten. De achtergrond geluiden maken het zelfs bij de derde keer kijken, weer spannend en indrukwekkend.
In de setting "films", ook hier vind ik de bass wat laag en hier merk je dat de stemmen van personen soms wat verder klinken als je mag verwachten, maar niet erg hinderlijk.
Dit is ook softwarematisch op te lossen.

Comfort:
Zit lekker, ook na langere tijd, geen pijn aan oren, de kussens zijn ook vrij groot.
De padding op de hoofdsteun mocht van mij iets dikker, maar is niet erg vervelend.

Design:
Ja dit is afhankelijk van iedereens mening, maar zelf vind ik deze niet erg spannend, maar ook niet lelijk. Vrij neutraal design.

Gebruiksgemak:
Aansluiten en hij werkt.
Maar wil je dat hij goed werkt raad ik dit aan:
DFX audio enchancer: (http://www.fxsound.com/dfx/)
Deze zorgt ervoor dat je de bass, fidelity, ambiance, surround en volume kan aanpassen. Je kan het volume een stuk opkrikken, maar ik zou hier wel mee oppassen omdat je anders mogelijk de boxjes opblaast.
De bass is hiermee te verhogen en door fidelity te verhogen, komen de stemmen er wat beter uit.
Ik heb geen belang bij dit bedrijf, maar dit is de enige software welke ik kon vinden wat mij hielp.

Al met al, vind ik de headset in combi met DFX een aanrader!.

TIP:
Zelf heb ik er via ebay een Turtle Beach DSS geluidskaart bijbesteld, voor +/- 15 euro nieuw, zonder verpakking en bedrading, deze verkoper heeft een grote voorraad, dus kijk snel.
De DSS vervangt dan de externe geluidskaart van de Z60 met de usb aansluiting.
De DSS, heeft een optische ingang en een jackplug ingang, tevens een mini usb voor stroom.
Als uitgang heeft de DSS, een jackplug en een usb.
Op de DSS zit een volume en een bass regelaar.
Via deze manier heb ik de headset op mijn PS3 aangesloten en dit werkt echt top!, een echte surround ervaring en nu komen de mid en hoge tonen er veel beter uit.
De stemmen worden zuiverder en harder.

Ook heb ik via de DSS via de jackplug op mijn pc aangesloten, dan wordt de headset niet als 7.1 gezien maar als 2.1, maar de DSS maakt het wel alsof het 7.1 is, maar dit lijkt niet geheel optimaal.

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force Z60 DTS?