Turtle Beach Ear Force Z60 DTS Review

Ray-zor 14 december 2014, laatste update op 14 december 2014, 667 views

Turtle Beach Ear Force Z60 DTS

De eerste headset (zover ik weet) voor de PC met DTS Headphone X ondersteuning. Beetje plastic uitstraling maar voelt wel zeer degelijk aan. Afzonderlijke volume control voor chat is erg handig. Maar het belangrijskte, het (surround) geluid kreeg ik niet goed aan de praat en heb de headset terug gestuurd.

Pluspunten

• DTS Headphone X ondersteuning
  • Degelijke bouw kwaliteit
  • Afzonderlijk chat volume controle
  • Verstelband verschuift niet zomaar bij op en af doen

Minpunten

• Geen merkbare verbetering in surroundervaring tov andere surround headsets (subjectief)
  • Problemen met USB aansluitingen (op Asus P8Z77-I Deluxe)
  • Problemen met geluidsweergave (op Asus P8Z77-I Deluxe)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Naar aanleiding van de review van de Turtle Beach Z60 bij de Hardware.info heb ik deze headset aangeschaft. Zeker i.c.m. de cashback actie van ¤20,- wilde ik graag de DTS Headphone X feature en 60mm drivers proberen. Voor de subjectieve ervaringen heb ik de Logitech G930 wireless surround headset als referentie.

Ervaring met uiterlijke features headset
De afneembare microfoon doet zijn werk goed. Er zit overigens geen schuim/foam bol zoals op dit moment bij de productfoto staat afgebeeld. Maar in TeamSpeak heb ik geen problemen ervaren met ademen of ruisen. De mic is erg flexibel en, zoals gezegd, afneembaar. Dit werkt prettig.

Het verstellen van de hoofdband gaat vrij stroef en kan alleen trapsgewijs. Beide ervaar ik als positief aangezien zo je favoriete instelling makkelijk gereproduceerd kan worden en daarbij niet per ongeluk verschuift bij het op- en afzetten.

De oorschelpen staan in een hoek t.o.v. de band. Dus als je de band recht/verticaal op je hoofd zet, de schelpen wat gekanteld waarbij de bovenkant naar achter staat t.o.v. de onderkant. Waarschijnlijk met het idee om de vorm van het oor beter te volgen, maar heeft geen toegvoegde waarde voor mij.

Verder zit de headset prima, ook bij langer (enkele uren) gebruik. Redelijk strak maar ik heb dat niet als klemmend ervaren. De schelpen hebben een comfortabele lining, die zacht is maar niet zweterig/plakkerig wordt.

Ervaring met gebruik van de USB versterker
De USB versterker kan losgekoppeld worden van de headset zelf zodat die laatste met de plug op telefoons e.d. gebruikt kan worden. Mijn review gaat overigens alleen over het gebruik van de headset met USB versterker. De versterker bevat een mute knop, die tevens een stem-feedback functie kan activeren, een volume control voor main audio, volume control voor chat applicaties en een knop om surround-mode te selecteren.

De stem-feedback feature zorgt ervoor dat je je eigen stem via de speakers hoort en is bedoeld om te voorkomen dat je te hard praat. Het nut hiervan zie ikzelf niet zo in en heb deze gimmick ook niet getest.

De chat volume control heb ik alleen getest met TeamSpeak en dat werkte meteen "out-of-the-box". Middels de chat volume control op de USB versterker kon ik de TS volume aanpassen. Dat is echt zeer fijn en een feature die ik nu echt mis bij mijn Logitech.

Er zijn 4 surround modi.
1) Uit. Ik heb zo snel niet kunnen achterhalen of dat stereo of mono betekent. Test gaven geen eenduidig antwoord.
2) Game. Veel bas. Prima bij gamen.
3) Film. Meer nadruk op stemgeluid. Niet specifiek getest.
4) Muziek. Wat minder bas denk ik. Niet bepaald van genoten bij muziek.
Zie ook "Ervaringen met geluid".

Het klein kastje voelt in tegenstelling tot de headset wel licht en goedkoop aan. De LEDs zijn aan de felle kant en als je draadloos gewend bent, is zo'n kastje voor je neus wel even wennen. Sowieso moest ik wel wennen dat ik niet zomaar op kon staan, maar dat wist ik natuurlijk van tevoren. Bovendien is wireless niet altijd ideaal, want bij grote LAN's wil ik nogal eens storing in het signaal krijgen. Maar goed, wat betreft de Z60 versterker verder geen problemen met bediening.

Ervaring met installatie
Het in gebruik nemen van de headset is in principe heel erg simpel. Er komt geen software installatie aan te pas. Enkel het configureren in de Windows Speaker set-up voor de main audio kanaal en chat audio kanaal is nodig.

Toch ervaarde ik veel problemen met het werkend krijgen van de headset en dat heeft te maken met de USB connecties. Wellicht is dit een moederbord-afhankelijke situatie maar de aansluiting was behoorlijk drama. Ik heb een Asus P8Z77-I DELUXE en draai Windows 7 64 bit. De laatste BIOS, chipset drivers en USB drivers zijn geïnstalleerd. Het moederbord heeft 4 typen USB aansluitingen
1) Internal Intel USB3.0 Front panel connector.
2) Rear panel 4x Intel USB2.0 connectors.
3) Rear panel 2x ASMedia USB3.0
4) Rear panel 2x Intel USB3.0
  • Indien de Z60 in één van de USB2.0 connectors was geplugged, werd er geen enkel geluid afgespeeld. De geluidstest in de Windows Speaker Setup gaf "Testtoon kan niet afgespeeld worden". Wellicht een power issue? De overige USB2 aansluiting zijn wel in gebruik, maar heb niet getest als die niet in gebruik zouden zijn.
  • Indien de Z60 in één van de ASMedia USB3.0 connectors was geplugged, startte de PC niet eens op. Ik vermoed dat dit te maken kan hebben met de boot-opties, maar kon in de BIOS niet vinden of en hoe USB boot opties aan te passen.
  • Indien de Z60 in één van de Intel USB3.0 connectors was geplugged, kon ik de headset wel gebruiken en configureren. Zie "Ervaringen met geluid".
Ervaringen met geluid
Ter info: ik gebruik de headset voornamelijk voor gamen. Af en toe luister ik ook muziek op de PC maar ben zeker geen audiofiel.

De Z60 legt erg de nadruk op lage tonen. In games is dat prima, voor muziek luisteren vond ik dat niet zo prettig. Maakt niet uit welke surround modus.

Ik heb een paar uur BF4 en Far Cry 4 gespeeld met de headset. De surround ervaring is zeker wel aanwezig. Maar vergeleken met mijn G930 surround headset had ik absoluut niet het idee dat ik al die tijd wat gemist heb zonder DTS Headphones X. Voor mijn gevoel wordt door de Z60 wel een beter onderscheid gemaakt tussen dichtbij en ver weg. Dit kan natuurlijk positief zijn, maar ik had het idee dat de surround ervaring van wat er direct om je heen gebeurt daardoor minder "breed" is. Ook vond ik geluiden van overvliegende helicopters/jets/drones veel te aanwezig, alsof ze direct naast je vlogen. Verder doen de 60mm drivers wel hun werk hoor. Lekker volle geluiden bij knallen en explosies.

Echter, het grootste probleem met het geluid is dat ik nooit het gevoel had dat het perfect werkte. De surround test in de Windows Speaker set-up lieten vaak hick-ups en volume wisselingen horen die ik nog nooit bij andere headsets en speakers had gehoord. Ook surround test filmpjes op Youtube gaven dit vaak weer. Maar ook weer niet altijd. En na dagen experimenteren is het me niet gelukt om consequent en aanwijsbaar situaties te geven wanneer dit wel en wanneer dit niet gebeurt. Daardoor heb ik nooit 100% het vertrouwen gehad dit ik in games optimaal van surround aan het genieten ben geweest. Al kan ik geen enkele specifiek voorbeeld van geven van hick-ups of volume changes tijdens het gamen.

Ik was van plan hier nog verder mee te testen maar de maat was vol toen ik de het geluid hoorde van Youtube muziek met surround modus uit. Mp3's luisteren op mijn PC had ik al getest met surround off en dat ging prima. Maar bij Youtube muziek wordt het geluid zonder surround duidelijk vervormd. Met name de wat lagere tonen gaan enorm brommen. Verschrikkelijk. Met één van de surround modi aan, was dit niet het geval maar voor muziek vind ik dat geen prettige settings.

Hoewel niet de openbaring in surround ervaring als ik een beetje had gehoopt, had ik de headset nog best willen blijven gebruiken voor games. Vooral de chat volume control was ik erg snel aan gewend. Met de cash-back van ¤20 (die ik dus uiteindelijk niet heb gebruikt) had ik de installatieperikelen wel over het hoofd gezien. Echter, het gevoel dat de headset niet optimaal functioneert en het verschrikkelijk geluid in Youtube, hebben mij doen besluiten om de Z60 retour te sturen.
Ik kan niet zeggen of dit nu een falen is aan kant van Turtle Beach of misschien een ongelukkige samenwerking is tussen de Z60 en mijn Asus P8Z77-I DELUXE. Ik had deze headset een positievere waardering gegund, ook gezien de stevige kwaliteit en enkele aardige features. Maar ik kan de headset niet gebruiken dus per definitie betekent dat deze voor mij geen waarde heeft. Helaas waardeloos dus.

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force Z60 DTS?

Ik heb hetzelfde probleem bij 7.1.

In de windows configurator van je headset, 7.1 aanklikken, testen van speakers. Op Flat geeft hij "normale" tonen maar in de game setting geeft hij van dat geklik zodra hij van speaker channel veranderd en daarbij ook nog een gedelayd.

Heb de koptelefoon ook geretourneerd. Niet het geld waard.