Specificaties Vesa 75mm, Vesa 100mm , maximale schermgrootte 27" - Bekijk alle specificaties

Arctic Z2 Pro Review

Jochemd13 14 december 2014, laatste update op 5 juli 2017, 3.108 views

Arctic Z2 Pro (Product gekocht)

Een erg mooie monitorstandaard. Bouwkwaliteit is echt geweldig en hij voelt erg stevig aan. De 4 usb3.0 poorten zijn erg handig. En je kan je kabels mooi in de steun wegwerken zodat het er nog mooier uit ziet. Erg goed product voor deze prijs

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is erg goed
  • USB poorten
  • Goede prijs
  • Ziet er erg mooi uit

Minpunten

• Monteren kan nog wel even duren

Waarom kocht ik dit product?
Ik begin nu even helemaal bij het begin van dit hele verhaal. Nou op mijn bureau staan twee verschillende schermen. Ik noem ze Dell en LG in deze review ;) . Nou Dell en LG staan beiden gezellig op mijn bureau naast elkaar. Dell is wat ouder dus die ziet er wat minder mooi uit dan de nieuwe ultra-hd oled 3D HD-sound bla bla bla schermen. LG is een wat nieuwer scherm en ziet er dan ook strakker uit dan die oude Dell. Maar ze zijn goed bevriend en schieten veel met elkaar op, ondanks hun uiterlijkverschillen. Dat zie je tegenwoordig niet vaak meer ;( . Alle oude schermen worden meestal vervangen door de 'nieuwe' beeldschermen die dan weer veel te groot zijn, nee nee, ik hou het lekker bij mijn oude schermpje :*) . Ik heb dus momenteel ook geen interesse in een nieuw scherm aangezien de kleurweergave en kijkhoeken van beiden erg mooi zijn. En de looks mogen er ook zeker zijn :*)

Voordat ik verder ga heb ik hier even een handige inhoudsopgave neergezet. Nog bedankt voor de uitleg om dit te maken TERW_DAN :)
Het verschil in de ‘voeten’
Maar wat ik nou vond. Dell en LG hebben beiden een compleet andere voet. De voet van LG heeft een cable-management gat aan de achterkant en is van plastic gemaakt, hij is licht en klein, maar helaas niet heel stevig daardoor. Echter is de voet van LG wel mooi maar snel stoffig, helaas.
De voet van Dell is eigenlijk nogal lomp en zwaar, maar hij ziet er zeker mooi uit en heeft een gat waar de kabels doorheen kunnen. De voet van Dell is wel erg stevig. En stiekem zelfs mooier dan die van LG :P
Het resultaat is dat er een grote mis-match ontstaat op mijn bureau :( . http://tweakers.net/ext/f/zyYrwwZEijwqxLSqLh8rjboW/full.jpg
Een rommel
Echter had ik er ook last van dat de kabels van de monitoren over mijn bureau liepen en dat zag er niet heel prachtig uit. Hetzelfde was met USB-kabels die onhandig over mijn bureau liepen zodat ze aangesloten konden worden. Dit zorgde er dus voor dat mijn bureau een beetje een rommel begon te worden en dat is dus niet de bedoeling ;) . Ik heb dus ook een tijdje met een USB-hub gewerkt en onhandige dingen. Maar dat ging allemaal niet werken omdat de kabels op mijn kamer grotendeels te kort en/of te lang zijn waardoor ze niet mooi weg te werken zijn. Helaas is deze rommel niet op de vorige foto te zien. Ik heb er (gelukkig) geen foto van.
Een mogelijke oplossing?
Hier moest ik dus een redelijke oplossing voor vinden en n daarvan was een monitorsteun. Eerst had ik daar totaal niet aan gedacht en zou ik gewoon zo doorgaan met die 'problemen'. Maar toen ik ging kijken werd ik verliefd O+ . Want een monitorsteun zou je bureau een heel stuk mooier en strakker maken. Dan had ik nog de keuze's om hem aan de muur of op mijn bureau te zetten. Maar aan een muur hangen lijkt mij niet handig als mijn bureau ook nog ooit verplaatst moet worden :+ . Dus ik ben voor bureau-bevestiging gegaan.
Ik heb dus op Tweakers gezocht naar een mooie monitorstandaard maar dat lukte niet helemaal. Aangezien Tweakers de catagorie 'muurbeugels' noemt ipv monitorstandaarden :P . En volgens mij staan er ook niet heel veel in de PW dus ik heb ook even op andere sites gekeken. Maar daar bleek het aanbod ook redelijk matig te zijn. Dus ik heb uiteindelijk toch de PW-categorie 'muurbeugels' gebruikt en ik kwam op de volgende 4 producten uit.
Vergelijken en mijn uiteindelijke keuze.
Even 1 voor 1 mijn mening over die 4 producten.
We beginnen met de Ergotron. Ik vind hem eigenlijk niet heel erg mooi, hij heeft geen USB-poorten en de armen zien er niet erg beweegbaar uit. De voet is ook nog eens heel groot. Ergotron valt dus af

En nu de Silverstone. Hetzelfde als bij de Ergotron, naar mijn mening niet de mooiste. Geen USB-poorten maar wel beweegbare armen. En een erg kleine voet, dit kan hem best wel worden.

De eerste Arctic, de Z2 Pro. Ik vind hem erg mooi er uit zien. Hij heeft de handige USB-poorten en goed beweegbare armen. De voet is wel wat groter maar daar zitten de USB aansluitingen ook in. Hij is ook kantelbaar. Tot nu toe ben ik het meest enthousiast over de Z2 pro, maar we moeten de normale Z2 nog bespreken,

Last but not least, de Arctic Z2. De goedkoopste van allemaal. En dat kan je aan sommige onderdelen ook zien. De kabels kunnen bijvoorbeeld niet in de arm verborgen worden, en de voet is erg simpel. Hij heeft wel de benodigde USB-poorten en dat is een pluspunt.

Na veel nadenken en gedoe heb ik uiteindelijk de Arctic Z2 Pro gekocht waar toevallig deze review over gaat :o . En dan gaan we nu verder met de Z2 pro En ik ga stoppen met al deze onzin over mijn bureau :+

Wat zit er in de doos

Nou als eerste een mooie foto van de doos.
Nou wat zien we allemaal.
  • Een foto van de Z2 pro
  • De maximale en minimale schermgroottes
  • De Vesa-mount
  • Maximale gewicht van schermen
  • Een QR-Code
  • En een kleine omschrijving van het product
En nu de andere kant
Wat zien we hier allemaal.
  • Een foto van de achterkant van de Z2 pro
  • Een lijst met specificaties
  • Specificaties van de USB-hub
  • Specificaties van de power-adapter
  • Wat er allemaal in de doos zit
  • En meerdere foto's over de bevestiging van het product.
En nu doen we de doos maar even open :).
Wat zit er allemaal in?
Even een handige tabel gemaakt ;)
Doos bevat2x Vesa-plaat
1x Paal
1x Power-adapter voor USB-poorten
1x Middenstuk met armen
1x Bureauklem
1x Metale basisplaat
1x Basis met USB-aansluitingen
2x Hex-sleutel (3 en 4 mm)
Heel veel schroeven met veel maten en lengtes
8x Sluitring
1x Metaal onderdeel (kom ik op terug)
En wat kleine en grote afstandhouders

Nu heb ik ook even een afbeelding waar alle onderdelen wat duidelijker te zien zijn en hoeveel er van zijn.

Dit is dan een foto van hoe de onderdelen er eenmaal uitgepakt uit de doos er uit zien.

Sorry, ik heb zelf geen (duidelijke) foto van alle onderdelen, dus deze is van internet.

Nou alles zit goed verpakt en is onbeschadigd aangekomen :) .
De handleiding
Natuurlijk zit er bij de Z2 pro ook een handleiding, hoe zet je hem anders in elkaar? De volledige handleiding staat ook online op de site van Arctic. Dus mocht je hem kwijt zijn, hij is altijd te vinden :)

In elkaar zetten

Nu wordt het leuk :) . Want het is tijd om alles in elkaar te zetten. En helaas is dat niet zo makkelijk als deze afbeelding http://tweakers.net/ext/f/uW3GLxrWOHCfwWdkTfnFLJtf/full.jpg
Dus we beginnen bij het begin. We kijken eerst naar alle onderdelen, is alles aanwezig? Dan pak je de handleiding

Eerst schroef je de voet

vast aan de klem.

Volgens de handleiding mag je dit meteen op je bureau vastzetten en krijgen we het volgende

Er is ook een mogelijkheid om hem te bevestigen door een gat door je bureau te boren, maar dan zou je hem niet kunnen verplaatsen zonder een groot gat te hebben in je bureau. Dus ik doe het op deze manier.

Vervolgens draaien we de paal vast, nu heb je ook de mogelijkheid om de monitor hoogte alvast in te stellen door de ring te verplaatsen. Zelf raadt Arctic aan om hem op 12 centimeter boven de paal vast te maken. Ik heb hem zelf op 17 centimeter staan. Nu krijgen we dit.

En nu mag je eindelijk die grote arm pakken en op de paal zetten, vergeet niet de hendel te vergrendelen anders gaat je beeldschermen rondjes draaien als je ze aantikt, wat dus niet de bedoeling is O-) . En dus krijgen we het volgende resultaat.

We zijn al bijna klaar :*)

Nu moet je de vesa-mounts aan de monitoren vastmaken. Dit kan wel even duren, aangezien je zelf even moet proberen welke schroeven er wel en niet passen. Het is wel even een gedoe, maar als alles eenmaal vastzit ben je er ook alweer klaar mee. Dus hebben we dit.

Nu kan je de schermen op de arm zetten en ze vastschroeven met een klein meegeleverd stuk gereedschap (precieze naam weet ik niet). En volgt dit.

Nu is er de mogelijkheid gekomen op je monitor te verstellen op welke hoek je hem wilt hebben. Deze afbeelding legt het uit.

De Arctic Z2 pro bied ook de mogelijkheid om je monitoren verticaal te plaatsen. Ik raad het niet aan tenzij je beeldschermen redelijk hoog hangen. Want anders stoten ze als het ware tegen je bureau aan, en dat moeten we nou net niet hebben :+

Nu is het tijd om de USB-kabel en de poweradapter aan te sluiten.

De USB sluit je gewoon als kabel aan, de poweradapter moet je eerst op de volgende aansluiting bevestigen.

Maar dat moet niet zo moeilijk zijn, en nu kan de poweradapter in het stopcontact :)

En nu komt het favoriete onderdeel van elke Tweaker :D , cablemanagement! Hier komt dus ook een nieuw verschil met de Z2 en de Z2 pro, want de Z2 heeft daar weinig (mooie) mogelijkheden voor. De Z2 pro heeft plastic tussenstukken om de kabels in de armen te verbergen. Deze afbeelding legt het uit.

En hij is helemaal klaar om te gebruiken! Zelf vind ik de handleiding duidelijk dus van mij krijgt hij 5 van de 5 sterren :)

Bouwkwaliteit

Uhm ja, dit kan nog wel even een lang verhaal worden. Want de bouwkwaliteit is in een woord geweldig. Van de bevestiging met de schermen tot de power-adapter, allemaal zijn ze zo gemaakt dat ze erg stevig zijn en erg lang mee zullen gaan. Wat natuurlijk ook wel de bedoeling is.
Naast het feit dat de Z2 pro erg stevig is, is hij ook erg goed afgewerkt. Alles ziet er mooi en overdacht uit. Voor mij is er 1 uitzondering, de klem onder mijn bureau is niet helemaal mijn smaak. Dan bedoel ik deze:

Maar als je kijkt wat je verder allemaal krijgt is dat eigenlijk helemaal geen probleem meer voor mij :). En trouwens, hoe vaak kijk je nou onder je bureau? Het gaat er nou eigenlijk om wat er op staat, en eventueel ook nog je pc ;) .
Wat wel jammer is is dat hij (behoorlijke) krassen geeft als hij goed vast zit aan je bureau, en je wilt hem verplaatsen. Dan laat hij een groot spoor achter ;( Dat is erg jammer maar als je er iets onder doet kan er niks gebeuren en als je hem laat zitten zie je er dus ook vrij weinig van.

Het is toch maar een kort verhaaltje geworden anders kan ik een uur door blijven lullen over dat hij gewoon een erg goede bouwkwaliteit heeft ;)

Specificaties

Specificaties
Maximale schermdiagonaal

27"
BevestigingmethodeVesa 75mm en Vesa 100mm
Maximale belasting10kg (per arm)
Kantelen horizontaalOngeveer 15
MateriaalAluminum Alloy ADC12
Kantelen verticaalOngeveer 180
Gewicht doos5.3KG
Totaal gewicht product4.6KG
Aantal USB-poorten4x
USB-versieUSB 3.0
USB locaties (in de voet)1 in het midden, 1 aan de bovenkant, 1 links en 1 rechts
Maximale tafel dikte9 cm

Volledige lijst van alle specificaties

Uiterlijk

Ja het uiterlijk, dat is toch wel een van de dingen waarvoor je hem vooral koopt. Want hij is zeker erg mooi :9
Van de voet

Tot de bevestiging van de monitoren.

Behalve dan de kabels maar die zijn gewoon te lang ;)
Eigenlijk is zijn uiterlijk op veel punten erg goed. Nu komen wat afbeeldingen die het laten zien :)

Hier zie je mijn set-up. Je ziet wel wat kabels achter de steun zitten maar dat zijn eigenlijk vooral kabels die te lang zijn of die ik nog niet mooi weggewerkt heb.

Hier dus ook de achterkant van de LG

Het jammere van de LG is dat de kabel die er op zit eigenlijk wat te lang is. Maar meestal zie je er niks van.

En de Dell.

Aan de voorkant zie je er niks van en gelukkig hebben de kabels precies de goede lengte :)

En nu beiden schermen aan de achter/zijkant

Het onhandige is dat mijn speaker er net achter het Dell scherm zit bij normaal gebruik. Er is dan ook wat minder geluid van die kant te horen. Maar dat is heel makkelijk op te lossen door de instellingen van het geluid aan te passen.
En de kabels blijven niet makkelijk aan de achterkant in het plastic clipje zitten aangezien die best wel klein is.

En je kan je beeldschermen ook kantelen :D

Het jammere is is dat de voedingskabel van mijn LG scherm nogal kort is en als je het scherm te snel kantelt word die er 1-2-3 uitgetrokken. Door zo iets is er ook een HDMI kabel gestorven aangezien die begon te buigen omdat hij eigenlijk te kort was. Maar dat was eigenlijk gewoon mijn onvoorzichtigheid ;(

En nu nog wat foto's met led-verlichting }>

Led uit

En nog een laatste overzichtfoto :)

Alles bij elkaar is dit een geweldige monitorsteun. Hij is erg stevig en hij heeft veel mogelijkheden. Met deze kwaliteit/prijs verhouding kan je gewoon geen nee zeggen tegen de Arctic Z2 Pro. Dus hij is zeker een aanrader!

Heb je nog iden van onderwerpen die ik nog moet bespreken in deze review? Dan zou ik het graag horen :)

Heb jij ook een Arctic Z2 Pro?

Leuke review! Volgens mij kan je niet meer zeggen over een monitor arm, prima gedaan. Ik ben zelf ook van plan deze unit te kopen en na dit verhaal kan je eigenlijk niet meer twijfelen. :)
Thanks! :)

Leuk om te horen dat je hem ook wilt kopen ;)

Ik ga misschien in de toekomst nog op in de USB poorten (datasnelheid, oplaadsnelheid etc.)
Maar als je nog iets weet wat ik in de review kan verwerken hoor ik dat graag :)

[Reactie gewijzigd door Jochemd13 op 18 maart 2015 15:34]

Goede review! Ga hem maar eens bestellen, je verhaal maakt het allemaal net wat duidelijker :)
Thanks!

Nog iemand die hem wil kopen :)
Had een usb hub nodig aangezien een hub al 30 kost maar meteen deze besteld 40 extra
Bedankt Jochem voor je uitgebreide review. Op basis van zoveel positiefs kan ik niet anders dan hem ook bestellen! (net gedaan)
Graag gedaan ;)

Erg mooi dat je hem ook besteld hebt. Hopelijk heb je ook net zo positieve ervaringen als ik :)
Het product is inderdaad zoals beschreven van goede kwaliteit en de handleiding is werkelijk verbluffend goed geschreven. De onderdelen zijn goed terug te vinden en alle schroefmaten hebben een eigen letter op het zakje gedrukt zodat je niet naar de verkeerde grijpt.

Zat echt binnen no-time in elkaar en alles hangt nu lekker stevig in de hoogste stand!

_/-\o_
Beste Jochemd13, ten eerste bedankt voor de fijne review! Door jou review heb ik ook deze "muurbeugel" ;) aangeschaft.
Ik vroeg me echter n ding af. Wanneer ik de power adapter van de usb hub in het stopcontact stop, stopt de USB hub met werken. Zodra ik hem er uit trek werkt hij weer zonder problemen.

Heb jij dit probleem ook? En weet jij (of iemand anders) misschien waar dit aan kan liggen?
Hallo Senico, leuk dat jij hem ook hebt! ;)

Dat is vreemd, is alles wel goed aangesloten? En zit de kabel wel in een USB3.0 aansluiting? Dat kan het mogelijk veroorzaken.
Wanneer ik hem zonder de power adapter in de USB 2.0 poort doe dan krijg ik een melding in Windows 10 dat een USB poort meer stroom vraagt dan dat die kan leveren.
Wanneer ik hem in een USB 3.0 poort stop zonder adapter dan werkt hij zonder problemen dus dan kan ik er mee opladen etc.
Wanneer ik hem in een USB 3.0 poort doe MET adapater dan valt hij uit en komt er geen data of stroom meer doorheen :)

Misschien dat de USB van mijn moederbord (Gigabyte G1.Sniper B6) een speciale optie heeft dat hij extra stroom levert of iets in die richting. Zal dat eens onderzoeken. Maar goed om te weten dat het bij jou dus wel gewoon werkt dus het toch ergens aan mijn PC of Artic moet liggen :)
Hele mooie en uitgebreide review!

Zou ik mogen vragen bij welke webshop je het artikel aankocht?
Er circuleren namelijk 2 modellen van de Z2 PRO op de markt, en die van jou vind ik designmatig het mooist :-) Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door Lanier op 15 juni 2016 15:54]

Dankje :)

Volgens mij heb ik hem van Azerty, maar als ik bij de prijzen kijk zie ik dat Micro-mail dezelfde heeft. Micro-mail is iets voordeliger en het is als het goed is dezelfde.

Zelf heb ik die andere eigenlijk nog nooit gezien tot nu, raar dat er dan 2 versies verkocht worden...
Bedankt, ik zal straks even kijken!
De jouwe blijkt een eerste generatie te zijn en die andere is al een tweede generatie..

Zo vond ik het toch terug op de website van Arctic zelf :-)

Hier is de bron:
Wauw, fantastische review! Thanks man, zit er nu ook zeker aan te denken om 'em te kopen

Klein vraagje, als je de 2 monitoren hebt, is het dan makkelijk om 1 van de 2 monitoren meer naar je toe te trekken zodat 'ie wat dichter bij je gezicht zit?
Thanks ;)

Ja, je kan ze heel makkelijk naar je toe trekken met een hand en ook weer terug doen. Ze kunnen ook veel kanten op wat het nog handiger maakt.
Ik ben de adapter kwijtgeraakt voor de usb 3.0 hub, zou je kunnen kijken naar de specificaties van de adapter zodat ik een vergelijkbare ergens kan kopen?
Oh, dat is zeker niet handig.
Wat ik kan lezen:
Model plp-ad050200U
Input 110-240V AC 50/60hz 0,55A
Output 5V 2A

Ik hoop dat je met deze informatie een nieuwe kan vinden ;)
Mijn monitoren heb ik vrij dicht tegen de muur aan staan. Brengt deze standaard de monitor ver naar voren?
Dat ligt er aan, je kan ze redelijk dicht tegen de muur zetten maar ook meer naar voren als je wilt. Er zit wel een standaard extra afstand tussen de monitor en de muur van ongeveer 5 cm.
Dank voor de reactie. 5 cm is niet veel, dus ik denk dat ik deze dan ook maar ga bestellen!
Goede review!
Hoe hoog kun je de beeldschermen maximaal zetten?
Dankje!
Zelf heb ik mijn LG 24" op ongeveer 17,5cm. Hij kan ongeveer 8,5cm hoger tot 26cm boven het werkblad. Deze hoogte is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van je beeldscherm.
Top!
maar die beugel waar die armen op vast zitten kan dus ongeveer 26cm van de voet af?
De paal zelf is 34cm hoog en wanneer de beugel op het hoogst zit is het midden van de monitorbevestiging op ongeveer 43cm hoogte. De beugel zelf kan dus iets hoger dan 26cm.
Super! Kon die info niet heel makkelijk ergens terug vinden. Fijn dat hij zo hoog ingesteld kan worden.