CUBOT S168 Wit Review

M-Opensource 15 december 2014, laatste update op 15 december 2014, 1.432 views

CUBOT S168 Wit

Een simpele smartphone welke nog maar net voldoet voor de dagelijkse taken. Helaas een lagere resolutie en een camera en GPS waar verbetering in zitten. De performance van de draadloze ondelen is ook niet heel positief. Mede samen met een prijs van 100 dollar vind ik dit toestel een tegenvaller.

Pluspunten

• Accuduur
  • Kwaliteit bouw en design

Minpunten

• Scherm (resolutie en kwaliteit)
  • Slechte camera
  • Matige GPS
  • Slechte prestatie WiFi en 3G

Cubot S168 review door M-Opensource

Inhoudsopgave

Mijn moeder zit nog op een oude Nokia, en die doet het ook prima. Maar toch was ze wel eens nieuwsgierig naar die veeg-telefoons waar de hele familie mee loopt, dus ik heb een smartphone voor haar besteld vanuit China. Een simpele Android smartphone (Android kent ze van haar netbook), waar ze ook mee kan vegen ;) Moeder moet immers af en toe ook met de tijd mee!

Heel veel eisen heeft ze niet, behalve dat het simpel te bedienen moest zijn en niet al te klein, typen op een klein schermpje is niet heel praktisch als je dat niet gewend bent. Dit is ook de reden dat ik er een uit China heb besteld, daar heb je doorgaans wat meer scherm voor je geld. De mindere kwaliteit van de camera en GPS neem ik op de koop toe, moeders maakt nooit foto's en navigeren is ook niet nodig gezien vaders meestal het stuur vast heeft ;)

Het lijstje met wensen even compleet gemaakt:
  • single sim (dual sim is geen probleem, dit komt immers vaker voor
  • ongeveer 5" display
  • resolutie mag wat lager zijn dan Full-HD
  • dualcore of quadcore processor (sms'jes versturen en een mailtje lezen)
Geen hoge eisen, dit wordt dus makkelijk zoeken. Heb uiteindelijk voor de Cubot S168 gekozen, een simpel toestel die met voucher neerkwam op enkele tientjes. Heeft nog redelijke specs voor een simpele smartphone, mocht moeders het toch niet leuk vinden om te vegen op d'r telefoon dan kan ik 'm altijd nog wegdoen voor een zacht prijsje.

Chinese smartphones

Nu komen de meeste smartphones op de markt uit China, maar op Tweakers.net spreken we bij Chinese smartphones meestal over de import toestellen die via de vele Chinese webshops te koop zijn. Deze goedkope en vaak uitgebreide toestelen blijven in populariteit stijgen. Naast de iets bekendere merken als ZTE, Jiayu, Zopo en Cubot zijn er vele onbekende merken en ook klonen te vinden die veel waar voor je geld kunnen bieden of je hoofdpijn geven door de mindere kwaliteit en slechte ondersteuning.

Allereerst een waarschuwing, veel toestellen komen toch met enkele kleine tekortkomingen. Vaak zijn de GPS en de software ondersteuning de manke punten bij deze smartphones. De GPS is regelmatig ondermaats (bij Mediatek chips) wat deels door de bouw van de toestellen komt, er wordt geen goede antenne ingebouwd waardoor het vaak met vele trucs nog lastig is om een goed en stabiel GPS signaal te krijgen. Daarnaast is er ook het vermoeden dat Mediatek chipsets niet het beste presteren wanneer het op GPS aankomt. Mijn ervaring is dat er wel mee te leven valt, maar je niet moet verwachten dat het GPS signaal altijd even stabiel is. Het ene toestel gaat er overigens beter mee om dan het andere als ik de reacties in het Tweakers forum lees.

Wat de ondersteuning van software betreft kan ik vrij kort zijn, hierbij komen de Chinese fabrikanten vaak te kort. Updates komen af en toe voorbij en soms bevatten deze nog enkele bugs. Deels komt dit omdat Mediatek de bronnen niet of slechts deels vrijgeeft. Ik vermoed dat dit aan de ene kant komt omdat de fabrikanten besparen op dit onderdeel omdat het onderhouden van een softwareafdeling best prijzig kan zijn. De lage prijs van deze toestellen wordt uit meerdere fronten gewonnen natuurlijk.

Import toestellen zijn meestal aan te raden aan personen die weten hoe ze deze kunnen tweaken en software kunnen flashen om bugs op te lossen.

Hoewel Jiayu en Zopo redelijk goede producten maken zie ik hen toch meer als B-merken, de afwerking is meestal wel goed maar kan soms toch wel wat extra aandacht gebruiken. ZTE staat bekend als een A-merk, daar betaal je dus iets meer voor, maar je krijgt er ook zeker meer voor terug.

Zelf heb ik Jiayu, Zopo en Elephone producten gebruikt, hoewel ik best tevreden was over deze toestellen zijn er toch altijd kleine mankementen. Wees je hier dus van bewust als je een toestel importeert en doe goed je research. Niks is vervelender dan een hoop geld voor iets neerleggen wat je kan teleurstellen op termijn.

Als laatste is de garantie ook iets om op te letten. De webshops bieden je garantie en naar wat ik tegenkom op de fora is dit meestal ook wel degelijk. Het nadeel is natuurlijk dat je je toestel op moet sturen naar China, en daar komen kosten bij van enkele tientjes. De vraag is of je daar bereidt toe bent, naast het feit dat het ook even kan duren voordat je je toestel weer terug hebt.

Voor meer info over Chinese smartphones, neem eens een kijkje in dit topic: Het topic voor (onbekende) Chinese smartphones

Bestelling, levering, unboxing

Deze keer ben ik uitgeweken naar Gearbest.com, geen ervaring mee maar dit leek mij een goed moment om eens een andere retailer uit te proberen. Ik besloot het toestel met gewone post te laten verzenden, dit duurt doorgaans wat langer maar er zat geen haast achter.

Na 3 weken kwam het dan toch aan, er was wel een trackingcode verzonden maar deze liep erg achter. Geen probleem, het pakketje is er. Het pakket werd netjes verpakt ontvangen, het toestel zat in een degelijke doos met genoeg plastic bubblewrap eromheen zodat het tegen een stootje kan.

De doos zoals deze uit de verpakking kwamDe doos zoals deze uit de verpakking kwam

In het pakket zaten wel een paar leuke extra's verwerkt, naast de telefoon een degelijke adapter met USB kabel, een transparante case gemaakt van rubber, 2 extra screenprotectors, handleiding en een soort van neksjaaltje van Cubot.

De inhoud van de doosDe doos zoals deze uit de verpakking kwam

Specificaties

Geheugen / opslag1 GB RAM / 8 GB opslag
Externe opslagMax. 64GB Micro-SD
Batterij1900mAh (verwisselbaar)
Camera (achter / voor)8 MP, 3264 x 2448 pixels, LED flash / 5 MP, 1600 x 1200
SensorenAccelerometer, gyro, proximity, compass, light, GPS
ConnectiviteitGPRS, EDGE, HSPA, WIFI, GPS, Bluetooth 3.0 A2DP, microUSB v2.0
Netwerk2G: GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
3G: HSDPA 850 / 2100
Dual SIM (1x gewone SIM, 1x Micro-SIM, dual stand-by)
OverigFM-radio, 3.5mm jack
TalenMeertalig

Chipset

De MediaTek chipsets zijn inmiddels bekend maar ook berucht. Het zijn op zich prima chips maar enkele mankementen maken toch dat ze niet altijd even geliefd zijn. Nu zijn ze qua basis prestaties op zich prima; email, facebook, browsen en simpele apps zijn geen probleem voor deze chips. Games zijn vaak echter wat lastiger gezien de MediaTek chips vaak vergezelt worden door de Mali GPU chips. Als je bijvoorbeeld een Adreno chip gewend bent (zoals die bij Qualcomm geleverd worden) dan ga je merken dat smartphones met de MediaTek/Mali combi toch wat meer moeite hebben met games. Maar voor deze review ga ik daar minder op focussen, in de benchmarks neem ik het wel mee, maar omdat dit toestel daar simpelweg niet gebouwd voor is zal het geen groot punt zijn.

De chip in de Cubot S168 is een MediaTek MT6582M geklokt op 1,3 Ghz. Meer dan genoeg om de dagelijkse taken te volbrengen en dat doet ie ook vlot moet ik zeggen. Ik denk dat het ook helpt dat de gebruikte resolutie vrij laag is, deze chip in combi met een full-HD resolutie was ongetwijfeld een stuk minder prettige ervaring geweest.

Design, bouwkwaliteit en interieur

Design
Het design is simpel, een welke vaak langskomt bij de midrange telefoons uit China. Een zwarte voorkant met afgeronde hoeken, de witte achterkant is ook niet al te opvallend. Daartussen een simpel metaalkleurig randje. Persoonlijk vind ik dat dit simpele design voldoende is voor een telefoon als deze. Geen gekkigheid, gewoon recht toe recht aan, een simpel telefoontje.

De voorkant van de Cubot S168 - simpelDe witte achterkant van de Cubot S168

De achterkant van het toestel is enigzins afgerond, vermoedelijk met het idee dat deze dan fijner in de hand ligt. Zeker niet lelijk, maar heel praktisch vind ik het niet. Als het toestel plat op de rug ligt en je zit een spelletje te spelen dan schommelt het toestel af en toe. Geen fan van.

Het toestel voelt wel een beetje dik aan, met ruim 9,6 mm dikte is dat ook niet gek. Ik ben met mijn Nubia Z7 mini ook wel iets verwend.

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit kan ik eigenlijk vrij kort en krachtig zijn, deze is degelijk. De cover achterop sluit goed aan, het geheel kraakt niet en mede door het gewicht van ruim 150 gram voelt dit als een stevig en degelijk toesten.

De cover is er wat lastig af te krijgen, maar dit vind ik eigenlijk nooit een minpunt, gelukkig helpen enkele scheldwoorden ook bij het open krijgen. Hij zit stevig vast en heeft bij de aansluiting ook geen openstaande naden. Dit was in het begin van de opkomst van de (met name goedkopere) Chinese telefoons nogal eens een issue. Gelukkig is dat verleden tijd.

De zijkant van de Cubot S168 - aan/uit knop en volume rockerDe Bovenkant van de Cubot S168 - met USB en 3Andere zijkantDe onderkant met het gaatje voor de mic en een inkepinkje om de cover eraf te halen

De fysieke knoppen bevinden zich aan de rechterkant, de lange knop is de volumerocker en daaronder vindt je de aan/uit knop. Het geklik van de knoppen is vrij stevig, dit vind ik persoonlijk altijd wel fijn, dan heb je tenminste door dat je een knop indrukt. Er zit geen bewegingsruimte bij de knopjes, prima afwerking dus. Goede knoppen waarvan ik het idee heb dat deze niet snel mank worden.

Interieur
Het interieur, de batterij verwelkomt je met het Cubot logo en spreuk. Vlak daarboven van links naar rechts de twee SIM kaarten en de MicroSD connector. Het eerste SIM slot is een Micro-SIM, de ander een gewone SIM. Overigens worden niet alle genoemde frequenties op beide SIM slots ondersteund, maar daar later meer over.
De binnenkant van de S168Nogmaals...

Slots voor de SIM kaarten en de SD kaart

Scherm

Het scherm is 5 inch groot en heeft een resolutie van 540 bij 960 pixels, vrij laag dus. De pixeldichtheid komt daarbij rond de 220 pixels per inch, niet heel scherp en ik denk dat dit toestel net wat meer waarde had gehad als het een 720p scherm zou zijn. De resolutie is overigens hoog genoeg om de meeste zaken duidelijk weer te geven, ik heb echt mijn best gedaan maar kon geen afzonderlijke pixels tellen. Dus het valt gelukkig mee ;)

De kleurweergave is op zich ook netjes, het spat niet van het scherm af maar dof is het ook zeker niet. Met de helderheid van het scherm zit het ook goed, op volle sterkte kan je het scherm in het zonlicht redelijk gebruiken. De lichtsensor werkt prima maar is wel traag, het kan wel een volle 6 seconden duren voordat het scherm zich begint aan te passen. Daarbij zijn de aanpassingen minimaal. De helderheid heb ik geprobeerd vast te leggen met foto's voor zover dat lukt. De kijkhoek van het scherm is wat je mag verwachten van een IPS scherm.

Wat ik wel jammer vind is dat dit scherm nogal last heeft van edge-bleeding. Vooral als de achtergrond wit is dan is het duidelijk te zien dat de backlight vanuit de zijkanten zichtbaar is. Dit terwijl ik recht op het scherm kijk. Zonde...

Scherm op lage helderheidScherm op hoge helderheid

De aanraakgevoeligheid van het scherm is op sommige momenten enigzins twijfelachtig, af en toe heb ik het idee dat mijn aanraking niet helemaal geregistreerd wordt. Na het verwijderen van de af-fabriek screenprotector werd dit wel iets beter, maar nog is het niet helemaal zoals ik zou willen. Dit klinkt negatiever dan het is in de praktijk, het is niet zo dat het scherm om de paar aanrakingen niet reageert, over een tijdsbestek van een dag zal je het één of twee keer merken. Niet iets om je zorgen over te maken dus.

Het scherm is wel wat stroef moet ik bekennen, ook hier had ik minder last van toen de screenprotector verwijderd werd. Daarbij is het scherm ook behoorlijk vetvrij, als je deze een paar dagen gebruikt dan zal het wel weer meevallen. De capacitieve knoppen onder het scherm vallen wel tegen, vaak moet je een extra keer drukken voordat de aanraking geregistreerd wordt en er iets op het scherm gebeurd. Zeker een minpuntje.

Slechts twee vingers gevonden

De Multi-Touch test van AnTuTu ziet maximaal 2 vingers. Hoeveel ik de discussie over 5 of 10 vingers echt onzin vindt, vind ik 2 vinger toch wel matig. Wederom een minpunt voor het scherm van de S168.

Connectiviteit

3G
De stabiliteit en het bereik van 3G zijn op zich prima, geen hele hoge snelheden maar het is voldoende voor de dagelijkse zaken als berichten ontvangen en versturen en mail binnen te krijgen.

De banden die ondersteund worden zijn: 850 en 2100, niet heel bijzonder dus.

3G snelheid getest

Bluetooth
Bluetooth werkt op zich prima, het geluid dat overkomt naar mijn headset is vergelijkbaar met mijn andere toestellen. Dit gelt voor zowel bellen als voor muziek via Spotify. Het bellen via de Bluetooth carkit is ook geen probleem, ik kan de ander prima horen, en zij horen mij goed. Geen op- of aanmerkingen.

WiFi
Het WiFi signaal heb ik op meerdere verdiepingen getest om te zien hoe stabiel en snel dit is. Bovendien is het bereik op mijn zolder iets minder goed, de plek waar ik toch regelmatig tijd doorbreng. De snelheden die hieronder te zien zijn, zijn ronduit slecht te noemen... het grote verschil in upload en download kan ik niet verklaren. Geen enkele van mijn andere apparaten (2 android phones, 1 android tablet en een Linux laptop) laat zo'n verschil zien. Zelf vermoed ik dat het aan de chip of antenne ligt van het toestel.

WiFi snelheid getest  begane grondWiFi snelheid getest - 1e verdieping

GPS
Dit is bij de Mediatek apparaten altijd een heikel punt, ze staan erom bekend dat het signaal zwak is, onnauwkeurig en een fix duurt vaak erg lang. Ook met de Cubot S168 is het niet anders, de fix duurt vrij lang als is de nauwkeurigheid redelijk te noemen. Ik moest de tuin in lopen om enigzins een fix te krijgen, binnen bij het raam of op mijn zolder was het niet mogelijk een fix te krijgen.

9 van de 15 satellieten - zo'n 3 meter nauwkeurigheid9 van de 15 satellieten - zo'n 3 meter nauwkeurigheid

USB
Persoonlijk vindt ik het zelf erg fijn dat de USB connector aan de bovenkant zit! Handig als je in de auto een AUX kabel gebruikt en ook USB om op te laden, mijn Nubia heeft de USB aan de onderkant zitten waardoor er aan twee kanten kabels uitsteken en het zodoende lastig is om een goed plekje te vinden.

De USB connector is verder degelijk en blijft er goed in zitten, geen opmerkingen over.

Accu

De Cubot S168 heeft een 1900mAh, dit lijkt magertjes maar op zich valt het mee. Ik heb de telefoon een week gebruikt en daarbij ook mijn normale gedrag wat betreft gebruik aangehouden. Het was goed mogelijk om de dag door te komen, al waren er een paar dagen waarbij de Cubot bij thuiskomt toch even prik nodig had. Bij veel reizen merk ik dat de accu het zwaar heeft, het wisselen van masten (treinreis) kost veel energie en kan er voor zorgen dat je op de terugreis al zonder juice komt te zitten.

Geen accu voor de veelgebruiker en zeker niet als je daarbij ook veel of lang reist.

Audio

Telefoongesprek
Dit geluid is eigenlijk wel prima, het zou echter fijn zijn als het gespreksvolume iets harder zou kunnen. In een drukke omgeving is het lastig je gesprekspartner te horen. Ik was echter wel goed te verstaan volgens de andere kant.

Telefoongesprek via oordopjes
Op werk zit ik vaak met oordopjes in naar muziek te luisteren, mijn oordopjes hebben ook een microfoon, telefoongesprekken voer ik op werk dus via mijn headset. De geluidskwaliteit is prima en mijn gesprekspartners hebben nog niet hoeven klagen dat ze mij niet verstaan.

Telefoongesprek via Buetooth
Nu valt hier weinig op aan te merken gezien de telefoon slechts de data doorsteurt en het Bluetooth apparaat het geluid verzorgt, maar ook dit werkt naar behoren. Geen vertraging in de verbinding en ook zijn de volumeinstellingen prima. Voor de test heb ik een Sennheiser MM100 headset gebruikt.

Telefoongesprek via speaker
De speaker in de Cubot is wel een tegenvaller, het geluid wordt als snel schel en onscherp waardoor je bijna geneigd raakt om de telefoon een gooi naar de andere kant van de kamer te geven. Niet aan te raden (speaker en gooien niet...).

Muziek via oordopjes
De meegeleverde oordopjes heven een basic geluid. Het is niet heel bijzonder maar als je niet heel kieskeurig bent dan heb je er niks op aan te merken.

Muziek via Bluetooth
Wederom zorgt de Cubot slechts voor het doorsturen van de data, maar ook dit gaat zonder haperingen en het Bluetooth apparaat weet een prima geluid te produceren. Ook hier is de Sennheiser MM100 headset gebruikt.

Muziek via speaker
Zie mijn conclusie over een telefoongesprek via de speaker. Ook hier geldt, niet echt te doen. Tenzij je graag een schel effect over je muziek hoort, dan is het prettig...

Fotocamera

De Mediatek toestellen staan erom bekend dat de camera doorgaans matig is. Dit heeft niet direct met de Mediatek chipset te maken, maar meer omdat er door fabrikanten wordt bespaard op dit soort onderdelen. En een goedkope sensor en lens voor de camera worden in de praktijk vaak samen met de Mediatek chips gespot. Ook hier is dit het geval...

Backcamera
De backcamera produceert overdags nog redelijke foto's maar zodra er iets van schemering is dan wordt het snel korrelig. De plaatjes die overdags zijn geschoten zijn nog best redelijk redelijk, in ieder geval voldoende om via WhatsApp of Telegram naar je vrienden simpele kiekjes te sturen.

Tuin - foto 1Tuin - foto 2

Tuin - foto 3Tuin - foto 4

Frontcamera
De frontcamera verdient wat mij betreft geen voldoende, het beeld wordt al snel korrelig en gemaakte foto's zien er vaak op een pc scherm niet meer uit. Alleen als de lichtomstandigheden goed zijn dan is er nog een redelijke selfie te maken.

Software
De software voor de camera heeft geen bijzonderheden, dit is de standaard Android camera.

Videocamera

Waar de foto's er nog een beetje mee door kunnen, stelt de videocamera wel iets teleur helaas. Hieronder een filmpje van mijn tuin geschoten op de hoogste kwaliteit (720p volgens de settings.

Zoals je kan zien is dit niet hele fijne kwaliteit, leuk om even iets door te sturen aan iemand maar niet genoeg om er mee op vakantie te gaan.

Software

Cubot heeft de software van Android minimaal aangepast, er is een minimaal thema over Android gezet maar deze brengt geen additionele functionaliteit met zich mee. Het gaat om een aantal wallpapers en iconen die de stijl bepalen.

Android thema CubotAndroid thema CubotAndroid thema Cubot

Snelheid en snappiness
De software reageert netjes, al voelt het niet heel erg snappy aan. Het lijkt alsof de Mediatek chipset af en toe moeite heeft om alles aan te sturen. Snappy is niet te vinden met dit toestel, maar het is wel werkbaar voor mijn gevoel. Als je vereist van je toestel dat 'ie gelijk op alles reageert dan ben je wellicht beter af met een ander toestel.

De Cubot S168 draait op Android 4.4

Bugs
Bugs ben ik tijdens het gebruik niet tegengekomen, gezien Cubot grotendeels leunt op stock Android denk ik ook dat deze nauwelijks aanwezig zijn.

Benchmarks

Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan scores die bij benchmarks behaald worden, deze resultaten zeggen lang niet alles over een toestel. Hoewel benchmarks wel iets over de grafische capaciteit zeggen geeft het je geen indruk over de snelheid van de interface, terwijl de gemiddelde gebruiker hier vaak toch meer tijd in doorbrengt dan in games.

Bij deze de bekende benchmark tools met bijbehorende scores en screenshots van de resultaten.

AnTuTu Benchmark 5 - 19276
Quadrant Standard Edition - 7052
3DMark - The Gamer's Becnhmark - 2108

Benchmarks - AnTuTuBenchmarks - QuadrantBenchmarks - 3DMark

Dit toestel koop je niet vanwege de performance, dat is ook terug te zien in de benchmarks. Simpele spelletjes zullen ongetwijffeld te spelen zijn maar verwacht geen games die volop 3D renderen.

Bronnen en links

Cubot S168 website - Cubot S168 website
Het topic voor (onbekende) Chinese smartphones - Het topic voor (onbekende) Chinese smartphones
Gearbest.com - Gearbest.com

Changelog

15-12-2014 - Eerste publicatie

Uiteindelijk moet ik zeggen dat het een middelmatig midrange toestel is, hij kampt met aardig wat minpunten. De GPS en de camera wil ik daarbij specifiek noemen, deze zijn absoluut ondermaats. Ook het scherm is niet wat je mag verwachten in deze categorie. Maar als dat geen struikelblokken voor je zijn en je wilt een simpel toestel voor de dagelijkse zaken, dan zul je best plezier beleven aan de Cubot S168.

Samenvattend, een matig toestel met redelijk wat gebreken. Prima voor een moeder die belt en af en toe een WhatsApp stuurt, maar niet voor de gemiddelde Tweaker vermoed ik.

Heb jij ook een CUBOT S168 Wit?

Is dit het toestel dat op gizchina zo werd aangeraden.?
Zou mij niks verbazen als dat zo is. Gizchina is wel eens bevooroordeeld heb ik gemerkt. Ze zijn vaker vrij positief over matige toestellen.
+2 review van een ruk toestel :).
Mooie review inderdaad, hier en daar klein typefoutje, maar ja kan iedereen gebeuren ;)
Hier staat ie trouwens je hebt een mooie review gemaakt.. :*)
Was de Elephone G4 voor een vergelijkbaar bedrag niet een betere keuze geweest?
(al schijnt die wel wat issues met de knopjes te hebben)
Het ontwerp van dat ding ziet er verdacht veel als een Hongmi uit!
Voor degene die nog op zoek zijn naar een couponcode. Bij Gearbest.com krijg je dit toestel voor ¤61.98 met code S168KC!